Wat goed van je massimo Jessica! Zal wel heerlijk zitten. Goede berichten over Adrie he? Bij de Arabjes?
Spannend met je bijrijder Joyce!! Ik ervaar bij Daya altijd een intense ongeinteresseerdheid naar vreemden, dus als ik ooit een bijrijder moet, zal het een bekende van het ras moeten zijn denk ik
Met Day 2 proeven gereden van de week. Het begon al slecht, want mijn zadel is pas opgevuld (3 dagen voor mijn wedstrijd ongeveer) en ik merkte gelijk wat spanning bij hem. Ze heeft hem denk ik iets te vol gedaan ofzo... Algoed. Spanning met opzadelen, aansingelen en opstappen. Eenmaal onderweg ging het eigenlijk wel, alleen waren we veeeel langer onderweg dan gepland. Ik merkte dat hij steeds struikelde op linksvoor, maar door de hobbelige, scheve berm zocht ik er niks achter. We kwamen daar aan, enorme slagschepen van 1,70m en hoger en alleen maar van eigen stal. Wij waren de enige niet-KWPN combinatie, de enige anti-mep-en-trap combinatie en ook nog eens de enige die van buitenaf kwamen. Het was prachtig mooi weer, maar de proeven moesten binnen gereden worden. Het was een ouderwetse manege, waar ik op zich niets op tegen heb natuurlijk, maar dit had ik echt niet verwacht gewoon. De binnenbak was loeizwaar, gloedheet en ongelijk. Voor de jury was ik al gewaarschuwd op stal. Altijd dezelfde jury en erg gericht op hun eigen klanten. Daya was met losrijden eigenlijk heel fijn in de hand, alleen bleef hij schudden met zijn hoofd. Ik zijn zadel af gedaan, goed gelegd, opnieuw aangesingeld en hierna ging het goed. Misschien zat het even niet zo lekker na het opvullen ofzo, want het moest wat inzakken, aldus mijn zadelmaker.
Eerste proef reed ik met stompe spoortjes. Daya heeft er een handje van om volledig niets te doen als ik geen zweepje draag, maar wilde geen gedonder in de proef met wisselen van hand en dergelijken, dus kleine spoortjes. Bij het aanspringen in galop reageerde hij enorm heftig, bokte, steigerde en galoppeerde toen pas aan. Dit heeft hij echt nog nooit gedaan Ik met een scheef hoofd de proef af gemaakt, want duidelijk was dat hem iets niet lekker zat... Tweede proef sporen af gedaan, want ik dacht dat hij misschien zo heftig op de sporen reageerde, maar meneer vertikte toen de hele proef te lopen. Vreselijk ging die proef... Van draf terugvallen in stap, stoppen om te mesten, enz. Wederom enorm protest bij het aanspringen in galop.
Na deze proef gelijk de rit naar huis ingezet. Onderweg telefoon gekregen en 174 en 176 punten gereden. Vond het heel goed gedaan voor alle omstandigheden! Erg trots op mijn kind.
Onderweg naar huis, langs een 80km weg, ging ik in een rustig handgalopje lekker richting stal. Hij was enorm fijn, geen protest bij het aanspringen, niet tegen de hand, gewoon lekker. Niet meer struikelen ook.
Natuurlijk heb je van die fijne jonge jongens, motorrijders wel te verstaan, die het leuk vinden om je paard van streek te maken. Wij galoppeerden dus in de berm, enorm ontspannen, losse teugel, tot er een groepje van 4 motoren naast ons reden, terugschakelden en achter elkaar het gas opentrokken. Het was net vuurwerk!! Daya gaf geen enorme reactie, maar verstapte zich enkeld. 1 achterbeen op het asfalt, dat gleed weg. Andere achterbeen nog in de drassige berm, gleed ook weg. Toen gingen we samen tegen de grond.
Ik heb zo hard in mijn teugels geknepen, in de angst dat hij weg zou rennen, dat ik nu nog spierpijn heb. Hij bleef gelukkig een beetje versufd staan, maar ik heb de schrik van mijn leven gehad. Ik kon niet meer verder rijden. Ik was heel raar gedraaid en heb mijn knie verdraaid. Mijn vriendin en stalgenootje gebeld en voor het eerst in mijn leven moest ik iemand anders op Daya laten, maar wat moet, dat moet.. Daya had overigens niets, behalve een mini schaafwondje op zijn been van het glijden op het asfalt. Gelukkig zijn ze rustig thuis gekomen
Thuis is Daya gelijk gemasseerd, want hij had wel erg pijn in zijn rug. Verder is nog niet duidelijk of de protest door het zadel kwam wat te hard is opgevuld, of door de val.. Ik denk door het zadel, want hij had al zo'n spanning met opzadelen enzo. Ik word er zo moedeloos van
He verdomme Ik had al pijn in mijn rug op de heenweg, maar zie nu de foto's en die zijn om te janken... Ik kan ook niet anders dan hem in de weg gezeten hebben. Ik zit helemaal voorover gebogen, net alsof ik een bochel heb
Barcelano
Geplaatst: 23-04-13 21:14
Jeetje jolinda wat een dag zeg. Toch vallen de punten dan niet heel erg tegen als ik zo hoor hoe Daya liep.
Het zal wel flink balen zijn als het toch weer aan het zadel lag. Adrie heeft ook even wat andere zadels er op gelegd, alleen kon ik me daar niet in vinden. Hebben toen het leen zadel opgelegd en hij beaamde dat het nog de beste optie was om dat model met kortere kussens te nemen.
Als het zadel er is leggen we hem even op Mirka. Montoyo is weer aan het groeien dus was wel even goed kijken met passen
Nice Jes! Hoop zo dat nu eindelijk de zadeltroubles bij jou ook zijn opgelost! Heb je Adrie nog namens ons bedankt
Jeetje Jolinda Wat klote zeg. Hoe gaat het nu met jou? Je zal idd nog een tweede, onafhankelijke, zadelmaker naar je zadel kunnen laten kijken of die idd wel helemaal goed ligt. Balen zeg!
Barcelano
Geplaatst: 23-04-13 21:24
Ja heb ik gedaan Vonden het beide wel grappig
Was weer een super service want omdat ik nog geen zadel had hoefde hij geen voorrij kosten
Mijn knie is verdraaid en mijn enkelbanden zijn verrekt of ingescheurd.. Moest in elk geval rust houden Verder spierpijn van het vallen, maar niets ergs
Een stalgenootje kent ook een oud zadelmaker die nog wel kijkt naar zadels en evt aanpast, maar die verkoopt niet. Ik zit dus heel sterk te denken om hem eens te bellen. Aangezien hij niet verkoopt, zal hij je niks aan kunnen smeren voor eigen gewin.
Daya moet nu tot donderdag gelongeerd worden met pessoa, daarna wordt hij gelijk weer gemasseerd om te kijken of het beter is. Daarna ga ik weer rijden, daarna weer masseren om te kijken of de knopen bij zijn zadel te zoeken zijn. Zoja, dan ga ik eens een niet zo vriendelijk telefoontje plegen naar degene waar ik mijn zadel heb gekocht.
Die wintec die te lang was, was dan wel te lang, maar daarmee heb ik dus lang niet zoveel gezeur gehad als met dit nieuwe zadel, nu alweer. Ik weet zelf namelijk dat het bij mijn zadel vandaan komt, of in elk geval gedeeltelijk, want hij had anders nooit zoveel spanning opgebouwd met opzadelen, aansingelen en opstappen.
Barcelano
Geplaatst: 23-04-13 21:56
Ik zag het met de andere zadels ook hoor vandaag die er op werden gelegd. oa de Issabell werth leer. Ik vind steeds de kussens te lang en dan heeft in verhouding Mo geen extreme korte rug. Adrie is ook niet merk afhankelijk en dat scheelt inderdaad een hoop. Hij verkoopt wel diverse merken en ook veel 2e hands, maar het moet wel passen:)
En fijn dat die motorrijders de verkeersveiligheid met een korreltje zout nemen
Annikab
Geplaatst: 24-04-13 10:10
Jeetje Jolinda, wat een asocialen! Wat zullen jullie geschrokken zijn!
Jessica ook aan de Massimo, gaaf! Gaan jouw paarden nog op show dit jaar eigenlijk?
Hier een echte chaotische week achter de rug, hopelijk wordt het nu allemaal wat rustiger, ben ik wel aan toe haha. Vanmiddag komt de dierenarts voor Dostawa: enten en tanden doen. Zij staat ook al lekker op het weiland, Ely helaas nog niet.
Haha klopt! Ik leg zoveel mogelijk vast, heb een aardig goede camera op mijn telefoon voor 'tussendoor-kiekjes'
Barcelano
Geplaatst: 24-04-13 16:30
Montoyo staat wel in de planning, wordt alleen Alkmaar als het goed is. Mirka gaat denk dit jaar niet mee.
MirandaMalik
Geplaatst: 24-04-13 19:57
Letiz, wat fijn dat Djuun zo braaf blijft!
En Jolin, das echt küt! Nu kun je voorlopig niet rijden met die knie... Ik hoop dat het met je paardje meevalt en dat je zadel ook gewoon wat moet inzakken..
Jes. zou wel lekker zijn als je een goed zadel hebt!
Yus staat er weer mooi op!
Barcelano
Geplaatst: 24-04-13 20:23
Ja dat zou fijn zijn een goed passend zadel. Fysio is geweest. Mo is alles moet alleen wel even wat dingen extra aandacht geven kwa training. Maar we hebben steeds verekt weinig kunnen doen op de andere stallen.
Mirka is even een ander verhaal Die neem ik volgende week mee naar de kliniek. Fysio adviseerde een echo van haar bekken. Ik blijf kwakkelen met die merrie sinds dat er toen een paard is losgebroken en Mirka een pees blessure had.
Er zijn steeds ups en downs maar nu ook weer ze oogt niet happy en ze zit niet fijn in haar lijf. Ik baal echt verschrikkelijk en heb er een hard hoofd in.
Heb al eens foto's van de rug/hals/nek gemaakt en die waren wel oke.
Als er nu niks gevonden wordt kunnen we met de fysio aan de slag. Ik denk dat ik dan haar verlopig niet onder het zadel pakt dan en gewoon 100% rust geeft en hopelijk met een veulen erin
Balen zeg Jes Ben benieuwd wat de kliniek geeft. Je kwakkelt nu toch al een poos met dr
Barcelano
Geplaatst: 24-04-13 20:49
Ja eigenlijk sinds begin van de zomer. Maar er zijn gewoon hele vage symptomen etc. Dus wil nu gewoon de knoop kunnen doorhakken.
Als de bekken niet goed zijn, gaat ik haar niet drachtig laten worden...en dan heb ik nog maar weinig hoop voor Mirka.. Alleen je baalt verschikkelijk, bedoel heb er al een kunnen weg brengen...maar met pijn laten lopen doe ik ook niet...
Ja begrijpelijk hoor, je hebt toch uiteindelijk het beste voor met je beestjes
Ik hoop dat er iig, hoe dan ook, duidelijkheid komt. Met vage klachten en blijven kwakkelen schiet niemand wat op.
Sieltjuh
Geplaatst: 24-04-13 20:53
Welke kliniek ga je trouwens?
Barcelano
Geplaatst: 24-04-13 21:12
Bodegraven die kent haar geschiedenis bij mij.... Nou ja ik wil gewoon als ze niks vinden een plan van aanpak. Na de vorige bezoek moest ik haar trainen omdat volgens de DA toch een spieren kwestie was. Maar door het weer etc en dan weer een niet passen zadel hebben we dat ook niet echt regelmatig kunnen oppakken.
Als er nu nog steeds niks te zien is kan ik gerichter ergens op trainen/behandelen. En dan met een nieuw zadel moet het toch een keer goed gaan.
Maar zei ook tegen de fysio op het moment dat je paard niet 100% loopt is het heel moeilijk om te zeggen ik rij haar er eens lekker doorheen.
Als ik dit allemaal heb gedaan, kan je vanuit een 0 punt beginnen omdat je weet dat het niks medisch is...
Kans is groot doordat ze toch last heb van de spieren heeft met de combinatie van een net niet passend zadel nog meer past ging houden en daardoor in een cirkel komt....ik hoop het dan eigenlijk...