Western Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:35

Nanc, weet jij hoe het nou precies zit met het als L3 meedoen bij het NK van de WRAN? Want cyan heeft vorig jaar meegedaan, maar was toen nog niet naar L2 overgegaan toch?
Wij willen gaan proberen of het haalbaar wordt om het NK mee te doen, maar bij de DAWRA gaat dit denk ik niet lukken om in 3 wedstrijden van 0 beginners punten naar 25 voor amateur te gaan.

En Nena, clinic van Krista bij julie op stal? Wie wat waar wanneer? :D

Blondie01

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:42

Haha nou voordat ik mezelf een reiner mag noemen hebben we nog een heeeele lange weg te gaan hoor :p nu nog een beetje aanmodderen op m'n dressurzadeltje. Vind het wel erg leuk om te zien dat de arabjes het wel kunnen! M'n trainer is er in ieder geval van overtuigd dat paardlief het kan, nu ik nog :)

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:27

en ja oei sorry Blondie welkom, had het blijkbaar vergeten te zeggen! toen ik met mijn halfbloed ruin reed, reining enzo, had ik eerst een saddlesmith en dat was te klein geworden, dan hadden ze mij een equiflex aangeraden, en is ook square skirt en heel tevreden van! normaal zal dit zadel ook voor shameless moeten lukken, maar op de trainingstal gebruiken ze een bobs reiningzadel dus veel langer dan mijn equiflex, maar shameless kan hel aan!

leuk de reining trainen en die oefeningen komen van pas met zowel reining, als pleasure als horsemanship dus!! veel succes met het trainen en ook een fototje posten!

leuk Nancy dat Cyann zo op korte tijd weer bijleerd, en ja elk paard heeft zijn eigen handleiding, maar op die manier leert ze ook meer!! die streeft heel de DAWRA nog voorbij :-)

mvg Glenn

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:58

Geeft niet hoor Glenn, er wordt hier lekker gekletst dus ik snap dat je dat vergat ;) Maar bedankt voor je welkom! Zodra ik mn westernzadel en outfit heb (arme bankrekening, sale bij Arthur :p)Zal ik eens kijken of ik een foto durf te plaatsen. Wat een ontzettend gaaf paard is shameless zeg!

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:36

Dank je wel voor het compliment over Shameless, ik ben ook heel blij met hem en hopelijk gaat hij een gaaf western paard worden!

Ah ook bij adje, ja die centjes, als ik daar ga moet ik me telkens een limiet geven of ...., daar is zoveel leuk en mooi spul

mvg Glenn

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:00

Het zier er in ieder geval al goed uit Glenn! Ja Arthur heeft echt mooi spul.. Ik denk dat ik maar contant geld mee neem en m'n pinpas thuis laat, voordat ik m'n hele bankrekening leeg koop :p ik weet nog vrij weinig van Western, wat vinden jullie fijner, zo'n pad met wol aan de onderkant of zo'n neopreen achtige pad?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 15:33

Beide fijn! Zolang beide maar van goede kwaliteit zijn, nooit hierop bezuinigen!
Wol is fijn vanwege het natuurlijke materiaalgebruik, zorg wel voor een lekker dikke.
Heb ook een met antislip van Reinsman, erg goede investering geweest en je kunt de onderzijde reinigen!
Investeer verder in goede teugels! Ik vind die lange eenvoudige geoliede teugels van Adje fijn!

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:07

En is het nog per soort zadel verschillend wat voor pad je nodig hebt? Bijv. Roundskirt of zo'n vierkante? Sorry voor alle vragen, als jullie het vervelend vinden hoor ik het wel!

Ik heb volgens mij lange simpele teugels van Arthur. Ik vind ze in ieder geval fijn :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:14

Als je pad maar groot genoeg is en van goede kwaliteit zoals Yildiz al zei. De vorm is up to you. Is verder allemaal een kwestie van smaak. Ik sprak laatst wel een jurylid dat zei dat ze onder roundskirt zadels toch liever een square pad/blanket ziet liggen, maar ook dat is kwestie van smaak. Ik heb voor mijn nieuwe roundskirt wel ook een roundskirt pad gekocht, aangezien ik juist niks meer in de buurt van die heupbotten wil hebben, maar tijdens wedstrijd gaat er toch wel een gewone blanket overheen.

Voor boomloos gelden er trouwens nog wel wat extra 'regels', maar ook daar is iedereen vrij in om te kiezen :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:18

Daar is dit topic voor hè, om van elkaar te leren en arabwesternzaken te delen, dus kom maar op! :D

Nee maakt nie uit. Heb n BC roundskirt en heb ook altijd square pads gehad. Juist dan valt n roundskirt ook minder op. Al wordt mijn volgende zadel zeker wel een butterfly modelleke! :D

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:16

Zoals hierboven beschreven, beter investeren in een goede pad, of blanket, neopreen, schappenvacht, vilten, ... of combi van! en voor de show leg je er dan een dunnere mayatex enzo erboven op!

ik heb persoonlijk liever iets bredere teugels dan te fijne, licht voor mij beter in de hand, en voor op 1 hand, gaat makkelijker, vallen ook mooier dan te fijne lichte! maar ja das ook kwestie van smaak en gevoel, zadels passen voor jouw paard en jezelf en ja het oog wil ook wat!!

veel succes, en veel kies en rondkijk genot bij adje en enjoy de western arabworld ;-)

mvg Glenn

Don't just ride, but slide with the greatest pride ;-)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:43

Yup, de sale bij Adje!!
We zijn erbij en komen weer met veel te veel terug haha.

Blondie ik hoop met mijn rarebier uiteindelijk ook tussen de reiners te belanden.. Maar wij hebben nog heel heel heel la g te gaan.. Dus wie weet komen we elkaar nog wel tegen!

Priscilla is alles aan het regelen voor de clinic van Krista. Ze hoopt ergens in januari februari. Zodra ik meer weet horen jullie het.

Ook ben ik dan eindelijk ook DAWRA lid en is mij gevraagd een stukje te schrijven in het magazine.. Moeilijk haha

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:57

Ik denk dat ik een square pad ook mooier vind onder een roundskirt. Al hoop ik dat we een "gewone" kunnen vinden die goed past. En anders maar roundskirt, als het maar perfect past :) de 28e gaan we er één aan laten meten, spannend!

Ach lange weg te gaan is niet erg toch! Wij zijn nu lekker bezig met de basis er goed in krijgen, en een beginnetje van de spin. We komen er vast wel! En anders hebben we in ieder geval lol op de weg naar de reining wereld :) wedstrijden is niks voor mij denk ik, nooit gedaan. Kan er niet tegen als mensen kijken, daar krijg ik de zenuwen van :p maar wie weer!

Ik kan eventjes niet rijden helaas, paardlief heeft ineens een giga bult op haar kaak. Waarschijnlijk iets met de kiezen dus morgen komt de veearts.. Hopelijk is het snel over want donderdag hebben we een fotoshoot geplanned staan :p

Om wat voor clinic gaat dat?

Nog leuke foto's van de arabjes in westerntenu?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:17

Leuke pics in westerntenue?! Nou... Als iemand daarvoor gaat.... :o :D

Showmanship:
Afbeelding

Pleasure:
Afbeelding
Afbeelding

Reining:
Afbeelding

Afbeelding

En tijdens clinic/training:

Afbeelding
Dat is dus mijn merrie die van vele markten thuis is. :D Zij zal alleen niet meer in de wedstrijden uitgebracht gaan worden. Mijn hart ligt bij zowel Pleasure als en vooral bij de reining en ik hoop met haar zoon, hengst Yanour Hayati hierin te kunnen uitkomen in de toekomst. Time Will tell! :D
Belangrijkste is de lol die we hebben en gaan hebben! *\o/*

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:28

canisia schreef:
Nanc, weet jij hoe het nou precies zit met het als L3 meedoen bij het NK van de WRAN? Want cyan heeft vorig jaar meegedaan, maar was toen nog niet naar L2 overgegaan toch?
Wij willen gaan proberen of het haalbaar wordt om het NK mee te doen, maar bij de DAWRA gaat dit denk ik niet lukken om in 3 wedstrijden van 0 beginners punten naar 25 voor amateur te gaan.

En Nena, clinic van Krista bij julie op stal? Wie wat waar wanneer? :D

WRAN: Bij L3 en 25 (of 26?) punten mag je NK starten bij de WRAN in de speciale rubriek Rookie L2. Je moet dan toestemming vragen. Je bent startgerechtigd in de onderdelen waar je bij de WRAN bent gestart. Dus als je bv geen WRAN L3 pleasure hebt gestart, mag je dat in principe ook niet op het NK starten. Rookie L2 mag je ook maar 1x starten. Het jaar erop moet je dan op het NK L2 starten, je mag dan niet weer rookie L2 starten. Het voordeel van de rookie L2 is dus, dat je dan start tegen deelnemers die allemaal voor de eerste keer NK starten. De regelgeving van de WRAN rookie is volgens het L2 nivo. Dus op 1 hand als je paard oud genoeg is, changementen in de reining (geen draf) etc.

Ik vond dit voor Cyann een mooie tussenstap, alvast NK ervaring op doen in een leuk deelnemersveld. De mogelijkheid pakken en daardoor niet kansloos. Bij de DAWRA komt je in principe direct in de samengevoegde klasse van het hoogste nivo, waar ook de profs in rijden en amateurs met jarenlange ervaring. Voor Cyann wilde ik dit beslist niet en ook voor June niet. Eerlijk is eerlijk beide waren hier niet aan toe. Daarbij als je bij de dawra amateur start op het NK, blijf je de amateur status houden. Persoonlijk vind ik dat je het hele seizoen bij de dawra amateur moet zijn gestart, wil je beetje leuk mee kunnen komen op het NK DAWRA. Je hebt de ervaring cq voorbereiding van dat nivo gewoon nodig als ruiter en paard. (Cyann was nog nooit amateur gestart bij de dawra)

Als je bij de WRAN Rookie L2 hebt gestart en je nog niet aan de 75 punten zat dat wedstrijdseizoen, mag je gewoon nog bij de L3 blijven rijden het seizoen erop. Je bent dus niet verplicht na het NK L2 te starten bij de WRAN. Heb je wel voor het einde 75 punten dan moet je wel een nivo hoger. Passeer je tijdens het wedstrijdseizoen de 75 punten, dan mag je dat seizoen gewoon uit rijden. Maar je mag ook tijdens het seizoen overstappen als je dat zelf wil, maar moet dus niet.

Uit mijn hoofd mag je bij de DAWRA kiezen of je amateur wil starten vanaf 20 punten bij de beginners. En bij 40 punten moet je (het volgende seizoen?) over.

Voor Cyann heb ik heel bewust dit pad gekozen. Doordat je bij verschillende verenigingen ander nivo kan rijden, kan je zo heel bewust kiezen waar je ervaring op wil doen, je wedstrijden uitkiezen. Cyann zal bv bij de WRAN nog even in de L3 blijven met haar nieuwe uitdaging Scarlet. Een jong paard dat je niet meteen bloot wil stellen aan het nivo van de L2. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook belangrijjk ervaring op te doen in een hoger nivo als voorbereiding naar het NK WRAN L2 of eventueel DAWRA Open. Tussendoor zou ze dan dus de wedstrijden van de DAWRA mee kunnen pakken op amateur nivo met June, wat op zich voor dit team ook een uitdaging is.

oftewel mijn advies....rijd je nu L3 en passeer je dit seizoen 25 punten, doe dan zeker mee aan NK WRAN rookie L2. Heb je genoeg punten behaald bij de dawra voor amateurstatus, maar ben je daar nog niet amateur gestart, maak je debuut in de amateur dan ook niet op een dawra nk, maar probeer is ervaring op te doen op dat nivo.
Laatst bijgewerkt door CounTree op 17-12-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:31

Maar Nance, je hebt toch ook die jong-paard-regel? Dan kan Cyann toch zowiezo lager starten dan Amateur?
Heb misschien nog een leuke concullega... :D

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:43

Jong paard regel bedoel je bij de dawra? Dat is nu toch iets van meedoen buiten mededingen of zo? Dan laat ik haar die ervaring liever mee pakken in de L3 WRAN als echte deelnemer. Snap je...op het moment hebben we de luxe dat ze kan kiezen qua nivo als ware deelnemer. Concullega gaat in mijn ogen niet op als je op verschillend nivo rijdt. Of bedoel je dat niet?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:47

Kom er op terug over circa een week als ik het regelboek EINDELIJK heb doorgespit! :o
Cyann en ondergetekende zijn zeer gewaagd aan elkaar en van rijden is nog geen sprake :P , jonge guppen? Dat dan weer wel! :D

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:48

Ik heb de volgende leerroute voor Cyann voor ogen dit jaar: Ervaring opdoen met June in de amateurs bij de DAWRA. Scarlet laten kennis maken met de westernsport in de L3 bij de WRAN. En bij de WRAN paar wedstrijden voor het NK overstappen naar de L2, zodat ze daar nog wat wedstrijden kan rijden met June.
Oftewel June zien ze voorlopig niet meer bij de WRAN, maar wel bij de DAWRA en DRHA/NRHA.

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:49

Ziet er goed uit Yildiz! Leuk paard ook :) ben zo benieuwd hoe het westerntenu mijn rarebier staat :D

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:53

YildizArabs schreef:
Kom er op terug over circa een week als ik het regelboek EINDELIJK heb doorgespit! :o
Cyann en ondergetekende zijn zeer gewaagd aan elkaar en van rijden is nog geen sprake :P , jonge guppen? Dat dan weer wel! :D

Oke op die fiets. Nou dan kan je ook bij de WRAN meedoen buitenmededingen, want daar hebben ze zover ik weet die groenpaard regel geschrapt. Volgens mij is de DAWRA de WRAN daar opeens in gaan volgen of zo? Opeens startte er iemand bij de dawra buitenmededingen (voor mij totaal nieuw) en las later dat de WRAN dat had geintroduceerd.

Als ik scarlet en June meeneem naar dawra wedstrijd.....nou dan weten we het wel weer met dat plakpaard van een june.....

Ik laat liever Cyann ervaring pakken met June bij de amateurs dawra, dan dat ik zelf start. Zij pakt het sneller op dan ik.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:57

Ook al plakpaarden?!' :roll: Man, fok je ze daarop ofzo haha?! :P Ze hebben t veel te gezellig bij jullie hihi!
Buiten mededingen... Heb er niks mee.. Als dat zo is dan start ik niks, daar zijn oefenwedstrijden voor imo...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:00

Thanks Blondie! :D Yentl is ook een super fijne merrie en nog altijd blij dat ze in m'n leven is gekomen! Soms een bitch, soms een prinses, ach... Vrouwen... :D

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:02

btw tis maar goed dat hubbie dit niet leest, die wilde een rustig jaar............whoahahaha Om te GIEREN!!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:04

JA yilz...june is plakqueen!! Aan nirvana ligt het niet, maar June, die raakt in de stress.....Woar is min merrie nou?? Blijf van der af!! Hou afstand, ik kom je wel beschermen Nirvana!!!
Zucht en thuis kan ze in de wei een rotschop krijgen.....dominante merries!!!???

mee eens, daar zijn oefenwedstrijden voor. En gelukkig zijn die er nog genoeg. Alhoewel ik wel moet zeggen dat je als BM deelnemer wel duidelijke uitleg krijg van de jury over je beoordeling. Dus ja...das ook niet verkeerd.
Laatst bijgewerkt door CounTree op 17-12-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt