Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Karrimh schreef:dat is dus het nadeel van dressuur.... een echte jury (mening)sport..... en als je echt een mooie show arabje hebt, lekker lang laten die manen....... maar die van mij is een echte sportarab en dus lekker mooi, makkelijk....

ShamalArabs schreef:Karrimh schreef:dat is dus het nadeel van dressuur.... een echte jury (mening)sport..... en als je echt een mooie show arabje hebt, lekker lang laten die manen....... maar die van mij is een echte sportarab en dus lekker mooi, makkelijk....
Ik geloof persoonlijk niet zo in het indelen van show en sporttypes... Het is een feit dat menig fokker doorgeslagen is hierin en deze indeling zelf verzonnen heeft om de fout van het "zich op 1 onderdeel van de arabier te richten" te proberen te herstellen. Als je alleen op hoofd en hals fokt en geen rekening houd met benen en body, dan krijg je een dier wat slechter mee kan draaien in de sport, als je alleen op benen en body let dan kan het doet beter meedraaien in de sport maar dan gaat het typische in het hoofd en de hals verloren. Dat is niet iets wat de hedendaagse fokkers nog zozeer bewust doen, dat is al jaren geleden begonnen en tegenwoordig schijnbaar normaal.
Ik heb hier 3 van de 5 staan die voor zowel show als sport geschikt zijn, dus goede benen, body, conditie, goed arabisch type, mooi hoofd, mooie hals. Helemaal compleet dus maar helaas ook niet geheel foutloos.
Het kortwieken van de manen zou bij deze paarden het ont-arabieren van de arabieren zijn.
In het verleden, toen de arabieren nog origineel voortkwamen uit de 6 hoofdlijnen of strains, toen was er zeker geen sprake van show of sporttype, slechts een verschil in conformatie en bijpassend een iets verschillend type. Er word een onechte scheiding gemaakt die er niet hoort te zijn en het jureren richt zich op een combi van vooral jibbah-strains waarbij andere strain-bloed arabjes niet als dusdanig herkent en op waarde geschat worden.
In de sport (show is ook een sport waar je zeker ook voor moet trainen) is er sprake van een jury-sport, en iedereen past zich daar naar aan, maar tegelijk zegt de jury: als we niet zo en zo punten dan is niemand tevreden en dan hebben we ook gedonder... De fout ligt imo bij stalblindheid en eerlijke kennis over de arabier.
Ilona!!
Kowloon1 schreef:Ik vind lang altijd mooier, en bij de jouwe dus ook.
Alhoewel ik de korte manen bij dat eerste vosse paard van griebels ook prachtig vind!
Ik denk dat het hem allebei moet staan

Citaat:is het een echte 100% arabier, of een n.r.p.s? als ik zo kijk naar de pony, en hals enzo van de pony zou ik ze mooi kort maken de manen, staart en beentjes opscheren.. moet je kijken wat een mooie sportpony je tevoorschijn toverd...
..
Citaat:al mijn paarden hebben altijd korte manen gehad puur omdat ik lang er altijd zo slungelig uit vindt zien
CtjeLief schreef:Citaat:een arabier met korte manen ziet eruit als een kip zonder veren!![]()
![]()
Bandos schreef:Absoluut LANG!!Zowel de manen als de staart moeten lang zijn bij de Arabische Volbloed.Dus laat maar lekker groeien al dat haar.Spray eenmaal lang regelmatig anti-klit spray in de manen en staart,dan kamt of borsteld het prima door zonder haar verlies.Groetjes..

Dus om absoluut geen arab te kopen omdat zijn manen lang horen? Neuh
Citaat:ik heb Boy niet gekocht om zijn ras, maar om zijn karakter
CtjeLief schreef:Citaat:ik heb Boy niet gekocht om zijn ras, maar om zijn karakter
zijn karakter zal zo bijzonder zijn OMDAT ie een volbloed arabier is..