Kort of lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dajos

Re: Kort of lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:11

lang laten groeien!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:12

Karrimh schreef:
dat is dus het nadeel van dressuur.... een echte jury (mening)sport..... en als je echt een mooie show arabje hebt, lekker lang laten die manen....... maar die van mij is een echte sportarab en dus lekker mooi, makkelijk....

Ik geloof persoonlijk niet zo in het indelen van show en sporttypes... Het is een feit dat menig fokker doorgeslagen is hierin en deze indeling zelf verzonnen heeft om de fout van het "zich op 1 onderdeel van de arabier te richten" te proberen te herstellen. Als je alleen op hoofd en hals fokt en geen rekening houd met benen en body, dan krijg je een dier wat slechter mee kan draaien in de sport, als je alleen op benen en body let dan kan het doet beter meedraaien in de sport maar dan gaat het typische in het hoofd en de hals verloren. Dat is niet iets wat de hedendaagse fokkers nog zozeer bewust doen, dat is al jaren geleden begonnen en tegenwoordig schijnbaar normaal.

Ik heb hier 3 van de 5 staan die voor zowel show als sport geschikt zijn, dus goede benen, body, conditie, goed arabisch type, mooi hoofd, mooie hals. Helemaal compleet dus maar helaas ook niet geheel foutloos.
Het kortwieken van de manen zou bij deze paarden het ont-arabieren van de arabieren zijn.

In het verleden, toen de arabieren nog origineel voortkwamen uit de 6 hoofdlijnen of strains, toen was er zeker geen sprake van show of sporttype, slechts een verschil in conformatie en bijpassend een iets verschillend type. Er word een onechte scheiding gemaakt die er niet hoort te zijn en het jureren richt zich op een combi van vooral jibbah-strains waarbij andere strain-bloed arabjes niet als dusdanig herkent en op waarde geschat worden.

In de sport (show is ook een sport waar je zeker ook voor moet trainen) is er sprake van een jury-sport, en iedereen past zich daar naar aan, maar tegelijk zegt de jury: als we niet zo en zo punten dan is niemand tevreden en dan hebben we ook gedonder... De fout ligt imo bij stalblindheid en eerlijke kennis over de arabier.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:15

naja de meningen zijn al vrij duidelijk zal die van mij ook nog even toevoegen Tong uitsteken
lang

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:11

Zo zijn zijn manen mooi toch....de manen van mij arabiertje kort maar lang staat hem ook werkelijk echt niet....Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:16

Ik rij nu alweer heel wat jaartjes met mijn arabieren tussen de paarden en heb nog nooit iets te horen gekregen over de manen die gewoon lang zijn.
Moet toegeven dat ik een sportcoupe wel erg mooi vind maar krijg nooit toestemming van de medeeigenaar om dit te doen.
Wel knip ik de punten van de staarten bij omdat de staart dan voller lijkt en ik een hekel heb aan van die lange staarten die op de grond hangen (zonder knippen worden ze bij ons wel zo lang).

Ik kan mij ook niet voorstellen dat de wijze van vlechten een jurylid zal beinvloeden.

Een arabier mag zijn manen lang hebben, ook op wedstrijden en een nette hengstenvlecht staat nog altijd beter dan slechte knotjes..
Op AVS wedstrijden laat ik de manen altijd los, maar op de gewone gaat er een hengstenvlecht in.

Maar is het niet aan de eigenaar om te besluiten wat deze met de haardracht van de paarden doet???
Als iemand een kwmper heeft en die wil graag lange manen dan is deze daar ook vrij in.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 19-01-07 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:16

ShamalArabs schreef:
Karrimh schreef:
dat is dus het nadeel van dressuur.... een echte jury (mening)sport..... en als je echt een mooie show arabje hebt, lekker lang laten die manen....... maar die van mij is een echte sportarab en dus lekker mooi, makkelijk....

Ik geloof persoonlijk niet zo in het indelen van show en sporttypes... Het is een feit dat menig fokker doorgeslagen is hierin en deze indeling zelf verzonnen heeft om de fout van het "zich op 1 onderdeel van de arabier te richten" te proberen te herstellen. Als je alleen op hoofd en hals fokt en geen rekening houd met benen en body, dan krijg je een dier wat slechter mee kan draaien in de sport, als je alleen op benen en body let dan kan het doet beter meedraaien in de sport maar dan gaat het typische in het hoofd en de hals verloren. Dat is niet iets wat de hedendaagse fokkers nog zozeer bewust doen, dat is al jaren geleden begonnen en tegenwoordig schijnbaar normaal.

Ik heb hier 3 van de 5 staan die voor zowel show als sport geschikt zijn, dus goede benen, body, conditie, goed arabisch type, mooi hoofd, mooie hals. Helemaal compleet dus maar helaas ook niet geheel foutloos.
Het kortwieken van de manen zou bij deze paarden het ont-arabieren van de arabieren zijn.

In het verleden, toen de arabieren nog origineel voortkwamen uit de 6 hoofdlijnen of strains, toen was er zeker geen sprake van show of sporttype, slechts een verschil in conformatie en bijpassend een iets verschillend type. Er word een onechte scheiding gemaakt die er niet hoort te zijn en het jureren richt zich op een combi van vooral jibbah-strains waarbij andere strain-bloed arabjes niet als dusdanig herkent en op waarde geschat worden.

In de sport (show is ook een sport waar je zeker ook voor moet trainen) is er sprake van een jury-sport, en iedereen past zich daar naar aan, maar tegelijk zegt de jury: als we niet zo en zo punten dan is niemand tevreden en dan hebben we ook gedonder... De fout ligt imo bij stalblindheid en eerlijke kennis over de arabier.

Afgod Ilona!!

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:42

lang, maar dat is nu wel duidelijk denk ik Bloos

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:43

ik vind zelf bij een arabier lange manen mooier dan kort
dus laat het maar lekker groeien

xx marleen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:04

ik ben bezig met de maantjes van mijn pony laten aangroeien...het duurt alleen zo verrekte lang...Ze heeft altijd 10 cm gehad omdat ze renpaard was. Ik vind haar manen lang mooier omdat ze zout peper maantjes heeft die hoe langer hoe donkerder worden, d'r manenkam is bijna wit dus dat effect vind ik heel mooi Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:05

Kowloon1 schreef:
Ik vind lang altijd mooier, en bij de jouwe dus ook.
Alhoewel ik de korte manen bij dat eerste vosse paard van griebels ook prachtig vind!
Ik denk dat het hem allebei moet staan Lachen

Mijn merrie had daar geen korte manen
Kijk nog maar eens goed Knipoog

INSPIRATION

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:22

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:26

Moderatoropmerking:
Foto's in link aub!!!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:49

is het een echte 100% arabier, of een n.r.p.s? als ik zo kijk naar de pony, en hals enzo van de pony zou ik ze mooi kort maken de manen, staart en beentjes opscheren.. moet je kijken wat een mooie sportpony je tevoorschijn toverd... Knipoog

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:50

Ik zou het lang laten.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:58

Citaat:
is het een echte 100% arabier, of een n.r.p.s? als ik zo kijk naar de pony, en hals enzo van de pony zou ik ze mooi kort maken de manen, staart en beentjes opscheren.. moet je kijken wat een mooie sportpony je tevoorschijn toverd...

een arabier is een paard.. Bloos
en staart opscheren?? dat vind ik echt afschuwelijk lelijk, bij een arabier horen mooie lange manen en staart, koop anders een NRPS ofzo zou ik zelf zeggen..

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:55

Lang natuurlijk, ik doe alleen de staart wel recht knippen omdat mijn pluim methode niet zo super lukt....

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:56

Lauss! Ik vind ze zo mooi! Lachen

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:58

mijn mening.. eraf de hap Lachen..
al mijn paarden hebben altijd korte manen gehad puur omdat ik lang er altijd zo slungelig uit vindt zien.. mits ze een mooie bos hebben Lachen
overgens zijn mijn manen nu scheef Tong uitsteken

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:46

Citaat:
al mijn paarden hebben altijd korte manen gehad puur omdat ik lang er altijd zo slungelig uit vindt zien

we hebben het over een ARABISCHE VOLBLOED he.. is wat anders dan een warmbloed ofzo he.. kun je wat mij betreft niet vergelijken, een arabier met lange manen ziet er niet slungelig uit hoor vind ik! hoort zo bij het ras, een arabier met korte manen ziet eruit als een kip zonder veren! Bloos Rolleyes

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:28

CtjeLief schreef:
Citaat:
een arabier met korte manen ziet eruit als een kip zonder veren! Bloos Rolleyes

Haha! Haha! Haha! Afgod Afgod

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:18

Bandos schreef:
Absoluut LANG!!Zowel de manen als de staart moeten lang zijn bij de Arabische Volbloed.Dus laat maar lekker groeien al dat haar.Spray eenmaal lang regelmatig anti-klit spray in de manen en staart,dan kamt of borsteld het prima door zonder haar verlies.Groetjes. OK dan! .

*mooiii*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:00

Tot nu toe zijn ze nog gewoon lang hoor Haha!
Ga er ook niets afhalen denk ik Lachen
Heb de zijkanten van de staart wel kortgewiekt (was een hap uit), en de onderkant gewoon bijgeknipt.

Vind de opmerking van CtjeLief wel een beetje raar, ik heb Boy niet gekocht om zijn ras, maar om zijn karakter Lachen Dus om absoluut geen arab te kopen omdat zijn manen lang horen? Neuh Vork

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:09

Citaat:
ik heb Boy niet gekocht om zijn ras, maar om zijn karakter

zijn karakter zal zo bijzonder zijn OMDAT ie een volbloed arabier is.. Knipoog

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:10

lang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:13

CtjeLief schreef:
Citaat:
ik heb Boy niet gekocht om zijn ras, maar om zijn karakter

zijn karakter zal zo bijzonder zijn OMDAT ie een volbloed arabier is.. Knipoog

Pff nee dat vind ik echt grootse onzin Haha!
Een karakter ligt niet specefiek aan een ras. Een ras zal wel bepaalde karaktereigenschappen hebben, maar lief of gemeen/knuffelig of afstandelijk/betrouwbaar of onbetrouwbaar, ik denk dat dat aan het paard zelf ligt, niet aan het ras.

Ik heb voor Boy 2 hele speciale paarden mogen kennen, en dat waren een New Forest merrie & een tinkerruin. Niets in de buurt van een arabier dus... Knipoog