Arabieren Contactpaarden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

Re: Arabieren Contactpaarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 12:23

een 3 kwart is ook op geen enkele wijze met een volbloed te vergelijken.. -niet rot bedoeld hoor- maar dat is echt zo..

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:35

dát is niet altijd waar. Mijn pony is driekwart arab, misschien ietsje meer, en heeft wel degelijk het karakter van een arab. Natuurlijk kan het ook zijn dat ie dat nou net niet heeft... maar tis niet zo dat je elke 3 kwart absoluut niet dr mee kan vergelijken. Ik heb n enorme band met m gekregen en ik heb nog nooit dingen mee gemaakt met andere paarden (qua contact) die ik met hem wel mee maak.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:41

Over het algemeen zijn de arab-kruisingen vaak heter en pittiger.. En dan heb je mensen die zo'n kruising gewoon een volbloed arabier noemen... Daar krijgen de arabieren de stempel van dat ze heet zijn Rolleyes

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 23:56

je zegt precies zoals het is idd...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:58

Ik weet nog wel iets Knipoog

pasjefHT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:22

ben ik het ook mee eens, de niet volbloeden zijn over het algemeen een stuk 'heter'

mijn volbloed is echt zo'n rustige, daar kan je werkelijk alles mee uithalen de vorige eigenaar van pasjef zei het ook zo "je kunt hem zo op de bank parkeren voor de televisie"tis net een mens in heel veel dingen.

heb verhalen over pasjef gehoord dat hij niet zo'n fijne tijd heeft gehad voordat ik hem kreeg. hij is zo dankbaar in alles en lief hij heeft in de 3 jaar dat ik hem heb nog nooit 1 pas verkeerd gezet, hij is verschrikkelijk eerlijk. die verhalen die hier staan herken ik heel erg in pasjef. en hij is heel slim ik moet soms zo om hem lachen als ik hem op de poetsplaats zet en ik kom aan met mijn zadel en spullen slaakt hij een diepe zucht echt zo van "gaan we weer rijden Slapen"
of toen ik hem nog niet zo lang had.. stond hij op de wei en er lag sneeuw.. hij zag me aankomen en werd iets te enthousiast hij kwam zo hard aangegallopeerd dat hij onderuit ging Koe

als vrienden van me meegaan die een rondje willen rijden (die absoluut niet kunnen paardrijden) is hij zo voorzichtig en rustig hij voelt die dingen echt heel erg goed aan en gaat stilstaan als ze balans verliezen ofzo.
ook hij is zwaar beledigd als ik niet meteen naar hem toe loop als ik opstal ben, oortjes in de nek als ik ff bij een ander paard sta.

nooit meer een ander ras! heb voor ik pasjef had een pony gehad die zooo gemeen was en waar ik absoluut geen band mee had, en met pasjef.. die gaat voor nog geen miljoen weg echtniet.

INSPIRATION

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:01

Arabieren zijn gewoon superknollen. Volwassenen zeggen altijd dat je alles tegen je huisdier kan zeggen want ze praten toch niet terug. Maar ze zeggen wel dingen, alleen niet door de mond. Haha! Bloos

INSPIRATION

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:02

Ik heb zelf ook een Arabje en we zijn helemaal gek op elkaar. Bloos

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:20

Ik heb dit topic doorgelezen en ik moet toch wel zeggen dat ik moest lachen..

Vind het een beetje onzin om arabier helemaal op te gaan hemelen, ieder paard is anders, heeft zijn eigen karakter.

Vind het daarom onzin om te zeggen dat je alleen met arabier een 'echt' contact kunt hebben Clown

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 15:34

Tip: ga eens een tijdje met volbloed arabieren werken en reageer dan nog maar eens op dit topic.. Bloos steek mn hand ervoor in het vuur: je zal dan een heel andere mening hebben en onze verhalen beamen! mensen zonder ervaring met een volbloed kunnen zich het ook niet voorstellen, kon ik voorheen ook niet..

je komt er maar op een manier achter.. en onzin?? tientallen mensen die hetzelfde beweren, dat komt toch niet uit de hemel vallen lijkt me he... Vork

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:38

Afgelopen zondag is er iemand bij ons geweest en kende arabieren geen eens.
Ze heeft altijd gereden op wpn-ers en weet ik wat nog meer.
Zij zal straks Aicha SVA onder zadel gaan rijden Knipoog maar was al gelijk verknocht aan ze... grote knuffels zijn het met ieder een eigen karakter, zeer handzaam vond ze ze en ooh zo fijn in de omgang. En dat beaamde ze al ná (pak 'm beet) een 10 minuten of zo...... whauauauaua Haha!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:55

En waarom zijn alleen arabieren fijn in de omgang, hebben een eigen karakter etc?

Dat slaat toch nergens op Clown?

Net alsof de rest van alle paarden dan hetzelfde is en alleen arabier anders

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:12

Citaat:

inderdaad is de arabier anders.. dit ras staat ook bekend om zn gevoeligheid en intelligentie.. dus dat is zeker geen onzin..

en niemand zegt dat andere paarden niet fijn of braaf kunnen zijn.. en natuurlijk heeft ieder paard zijn/haar karakter.. maar het is op geen enkele wijze te vergelijken met een volbloed arabier..
alleen zijn de volbloed arabieren erg aanhankelijk, en aandachtsbehoevend en je maakt ECHT contact met een volbloed wat je bij een ander ras niet snel/zeer moeilijk zal krijgen..

maar nogmaals, dit zul je pas kunnen beamen wanneer je in aanraking komt met het ras.. je moet er ook als mens mee kunnen omgaan, niet iedereen kan omgaan met dit gevoelige ras.. je moet bij dit ras ook je respect verdienen, geven ze je dit niet, kun je het wel shaken..

(ook al zoiets heerlijks... zo intelligent!!)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:05

Nerootjeh schreef:
En waarom zijn alleen arabieren fijn in de omgang, hebben een eigen karakter etc?

Dat slaat toch nergens op Clown?

Elk ras heeft een algemeen karakter (uitzonderingen daar gelaten).
Je kunt het vergelijken met honden, de husky bijvoorbeeld, zijn heel erg onafhankelijke honden en niet mensgericht. Ze zijn wel lief enzo, en je kunt er best een band mee opbouwen, maar ze zijn niet te vergelijken met bijvoorbeeld de mensenvriend de golden retriever.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:14

Het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind dit gigantisch Penny overkomen *LOL*

misschien moet ik een keer in aanraking komen met een echte arabier, maar ik vind het overkomen als klinkklare nonsens..

Wat noem je echt contact?

Mijn paard eist ook aandacht of zijn knuffels. Of is beledigd als ik een ander paard eerst aai.

maar dat kan dus niet omdat ie geen arabier is, dat stelt dan niks voor en mijn paard is onintelligent wil je zeggen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 23:30

of je eigen reacties zijn Penny, het is maar net hoe je het ziet.. Bloos helaas lees je niet wat er staat.. misschien moet je inderdaad eerst maar eens een volbloed meemaken, dan zul je vanzelf het verschil merken..

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:31

Hoezo mijn reacties penny Knipoog, ik zit hier de arabier niet op te hemelen alsof ie heilig is oid Clown

Ik heb goed gelezen wat er staat, alleen met arabieren kunt je een ECHT contact opbouwen, ben benieuwd wat jij dan onder ECHT contact verstaat!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 23:37

nogmaals: lees dit topic en de verhalen nog maar ns goed door.. dan moet het wel duidelijk zijn, zo niet raad ik je echt aan eens een dagje op een stal met arabieren te helpen.. dan weet je METEEN wat wij bedoelen... ik vond trouwens de reactie van Griebels hierboven echt meesterlijk want daar gaf ze mee aan dat er WEL degelijk verschil is in rassen.. de arabier staat om deze kenmerken bekend over de hele wereld.. maar goed, je hoeft het natuurlijk niet te geloven, ieder voor zich!
is jouw gemis zou ik zeggen... Bloos Bloos

heel veel mensen nemen eerst een new forest, dan een welsh, dan een nrps, dan een kwpner..

andere mensen nemen een welsh, dan een new forest dan een volbloed arabier, dan een volbloed arabier, dan een volbloed arabier, dan een volbloed arabier.................

kortom eenmaal in aanraking met dit ras, en men is verkocht.... (uitzonderingen daar gelaten)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:40

Dat is geen antwoord op mijn vraag Knipoog, wat versta jij ( jullie ) dan onder ECHT contact met een paard?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 23:44

een volbloed arabier voelt jouw bui aan, past zich erop aan.. een arabier is aanhankelijk..
een ander ras vind een aai over zn bol ook ok, zal geen stap verkeerd zetten, maar een arabier zal achter je aan rennen om die aai over zn bol te krijgen, ze smeken erom als een klein kind zou doen.. ze draaien met hun hoofd, geven letterlijk 'kopjes' om te krijgen wat ze van je willen.. ze komen soms zelfs bij je liggen (de mijne in ieder geval en weet van vele andere mensen) als ze voelen dat je onzeker bent zullen ze voorzichtig met je zijn.

ik heb jaren lang andere rassen gehad en gereden maar nooit zo'n intens contact gehad als met arabieren.. je kunt het pas begrijpen als je het meemaakt, al veel mensen hoorde ik zeggen wat een 'broodje-aap' verhaal, en dan nam ik ze een dagje mee naar stal, liet ze omgaan met arabieren en meteen sloegen ze om als een blad aan de boom...

en tuurlijk je hebt ook mensen die het liever wat oppervlakkiger houden, of gewoon niet zo van dat gevoelige houden! is ook geen probleem.. ik weet in ieder geval dat ik geen enkel ander ras meer zou willen.. een arabier of niets..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:56

Ik heb verschillende rassen in mijn handen gehad. Met verschillende rassen een band mee opgebouwd waarvan ik dacht dat die uniek was. Toen ik mijn eerste arabier kocht, was de band die ik met haar had onbeschrijfelijk, uniek! Dit had ik nog nooit meegemaakt Dacht dat het toeval was, een uit duizenden. Dat was ook zo, de band die ik met haar had is niet meer te evenaren. MAAR... toen ik mijn tweede arabier kocht, bleek het ook zo te zijn, wel een diepe innige band, samen 1, alles gebaseerd op respect, maar hij voelt zich ontzettend superieur boven andere paarden en mensen, is ook ontzettend slim (te slim dan goed voor de mens is Ja ) Ik heb met hem niet de band die ik met mijn merrie heb, maar ook deze band is niet te beschrijven met de innige banden die ik voorheen met andere rassen had.
Mocht je het nog steeds een broodje-aap verhaal vinden nodig ik je uit om een week lang proberen een band te creeren met mijn arabier (de hengst). Dan weet je wat het verschil is. Wat niet wil zeggen dat je geen innige band met een ander ras kan hebben, maar ze zijn niet te vergelijken

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 02:14

Dan speelt de hengst die ik bijrijd vals, want die wil altijd aandacht, is buitengewoon geintresseerd in je en zeer gevoelig voor zijn omgeving. Het is dan ook wel een volbloed... haflinger

En hetzelfde geldt voor alle Anda hengsten die ik ken... en die zijn ook... volbloed
Een PRE is echt een contactpaard. En verder alle hengsten in mijn beleving zijn heel erg mensgericht, net zoals de meeste goed verzorgde KWPN-ers, fjorden, NRPS'ers en shetjes die ik heb mogen meemaken.

Het enige paard wat ik kende dat zeer zelfstandig was, was een tinker, maar haar dochter was juist weer heel erg mensgericht.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:23

Hengsten zijn zo ie zo meer mensgericht Ja
Maar heb je al eens een arabhengst mee mogen maken?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:46

Ach, het verschil merk je pas wanneer je echt een arabier ervaren hebt.
Niet dat andere paarden nooit hechten aan hun baasje, maar het is gewoon anders...

Afijns, alleen de ervaring kan iemand overreden Knipoog
Ik ben in de gelukkige omstandigheid date

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:51

Ik begrijp als eigenaar van een volbloed arabier precies wat jullie bedoelen, die gevoeligheid is ook wel meteen hun zwakste punt, zijn ze gekwetst duurt het lang voor je die band krijgt en ze je gaan vertrouwen.
Bij ons was dat ongeveer na twee jaar, nu geeft hij zich eindelijk maar voor vreemden is hij niet de liefste, hij wil liever geen vreemden in zijn buurt.