Mening over Dador de arabier bij Monty Roberts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Mening over Dador de arabier bij Monty Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:48

1 x monty is inderdaad niet genoeg , maar hij laat wel zien dat zo'n paard niet als verloren beschouwd hoeft te worden.
Ik denk dat dat meer de insteek van zijn hele doen is.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:25

Citaat:
Ik heb de avond van monty op zondag gezien.En dus ook Dador.
Op zich zeg ik,ja die man is super bezig.Maar het kan er bij mij niet in dat zo`n paard na 1 x monty ,bekeerd zou zijn.Als zal Annemarie een oogje in het zeil houden,als je niet helemaal bekend bent met deze materie,zal je nooit hetzelfde bereiken als monty.
Zo`n paard wordt alleen goed bij een prof. en met veel training.En ik vond dat Dador wel erg lang door werd gewerkt.Terwijl er duidelijk werd gezegd,dat het niet de bedoeling was ,om de paarden uit te putten.

Ik zou zeggen,haal de ballen dr af en ga dagelijks met dit geweldige paardje aan het werk.
Nogmaals Monty geeft je wel waar voor je geld,maar 1x is niet voldoende.

Maar die ene keer is wel de eerste stap! bij elk paard pakt dat anders uit! Dat het niet hetzelfde als monty zal bereiken, tja monty heeft enorm veel ervaring, maar dat wil niet zeggen dat je niet hetzelfde kunt bereiken. je moet je aandacht en energie gewoon erin stoppen (als je dat wilt). zonodig kun je er ook cursussen over volgen bij annemarie en boeken erover lezen. is de hengst te moeilijk kun je er volgens mij ook hulp bij krijgen en je mag altijd mailen. doe je na die tijd niks meer met de hengst, tja dan valt hij vanzelf weer in zijn oude patroon! naar mijn mening hoef je deze hengst daarvoor niet te laten castreren. hij moet gewoon eens weten wie de baas is! en dat heeft monty ook laten zien! stond hij later nog steigerend in de roundpen? monty mocht hem op zijn hoofd aaien/belonen. Het is ook vooral je eigen initiatief die je er wil insteken!
volgens mij als hij een goede opvoeding had genoten was het een werkwillige hengst geweest!

joostfmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 16:54

====DADOR IS VERKOCHT!!====

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:30

Wat een beetje Monty Roberts wel niet kan doen...
Hopelijk wordt Dador geruind en gaat hij een leuke toekomst bij zijn nieuwe eigenaar en in de sport tegemoet Cool

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:30

stoer paard, mooie uitstraling! Echt leuk hoe ver hij kwam Pling

mariellexxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:49

joostfmaas schreef:

Fijn dat hij verkocht is, heeft hij leuke nieuwe baasjes ?
Zitten ze ook op bokt? Zodat wij misschien kunnen blijven volgen hoe hij het doet ?

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:06

hoopt van wel

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:26

ik vind het een hele goeie methode, die Monty hanteert.. je ziet de paarden zichtbaar veranderen in dat half uurtje dat hij met ze bezig is!

wat een super mooi paardje trouwens zeg, die Dador, had ik graag willen hebben Tong uitsteken

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:12

BlazingBoots schreef:
1 x monty is inderdaad niet genoeg , maar hij laat wel zien dat zo'n paard niet als verloren beschouwd hoeft te worden.
Ik denk dat dat meer de insteek van zijn hele doen is.

Hier ben ik het mee eens Ja

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:04

Grappig dat alles in dit topic een stuk positiever is dan in het andere Dador topic.. Tong uitsteken

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:26

joostfmaas schreef:

In de Hoefslag wordt flink uitgehaald naar de oude eigenaar van Dador.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:27

naar wie is dador nu verkocht, iemand vroeg in dit topic namelijk of hij te koop was.. heeft dat ermee te maken?

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:26

Ik wil wel weten waar hij is:) of diegene op bokt zit enz. dan kunnen we nog foto's zien misschien van hoe hij wordt!:D

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:32

toeka schreef:
ik zal het even kopieeren en hier neerzetten!
hier geschreven door annemarie van der toorn (annemariev) op het arabische volbloeden forum;

Met interesse jullie discussie gevolgd. Ik denk dat het altijd goed is dat je zelf blijft kijken wat je goed vindt of niet.

Als instructeur en manager van Monty's tour in europa heb ik toch de behoefte om even te reageren. Op zaterdag heb ik even met Dador gewerkt om te kijken of hij regelmatig was. Bij het geven van enige druk sloeg hij direct met zijn voorbenen en hij was enorm dominant. Monty heeft met hem gewerkt in Zuidlaren en heeft hem met behulp van het halster duidelijke grenzen aangegeven waardoor het paard bereden kon worden.
Ik heb geen enkele moeite met de discussie of je het wel of niet met hem eens bent hoe hij het gedaan heeft. Maar wat jammer is, is dat er direct van alles bijgehaald wordt. Ik ken de mensen die enorm geholpen zijn door bijdrage van zijn non-profit. Studenten die anders niet konden komen, organisaties voor hulp bij mishandeling bijvoorbeeld. Of veel geld voor therapeutisch rijden. Teveel om op te noemen. Non profit organisatie hebben een open boekhouding die voor iedereen opvraagbaar is en een zeer strikte controle van de regering. Je kunt daar geen geld uit halen voor persoonlijke doeleinden, dat is onmogelijk.

Regelmatig heb ik vragen aan Monty waarom hij dingen doet. Niet altijd zijn we het met elkaar eens, maar we hebben wel altijd een open, eerlijke discussie.

Ik ga met hem mee als hij soms de hele wereld over reist om kinderen te helpen die slachtoffer zijn van geweld. Of dat hij werkt met vaders en soms moeders die hun kinderen mishandelen. En dit alles zonder dat het in de publiciteit komt, zonder betaling. Sterker nog, dat wil hij niet eens. Hij heeft mij een belangrijke les geleerd. Het eerste wat hij mij vertelde is dat ik zoveel mogelijk mensen moet gaan zien. En ik mocht alleen maar terugkomen met dat wat ik geleerd had. Niet wat ik niet geleerd had.

Daarnaast is er gevraagd over hoe het verder gaat met de paarden die inde show zijn geweest. Alle eigenaren worden verder geholpen. Fayah Lourens en haar paard zijn erg gelukkig, want hij draaft nu nog steeds opde trailer. Mochten er weer problemen ontstaan dan helpen wij ze. Zo ook met de paarden die bij de selectie zijn geweest op zaterdag. Voor ons is die nazorg belangrijk.

Nogmaals, discussie is prima. Dat houdt ons scherp. Zelf heb ik alleen wat moeite met de persoonlijke aanvallen, omdat ik weet hoe hard hij werkt om heel veel mensen en paarden die hulp nodig hebben te helpen.

Met vriendelijke groet,

Annemarie van der Toorn

Ben het ontzettend eens met annemarie

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:35

Albertine_N schreef:
joostfmaas schreef:

In de Hoefslag wordt flink uitgehaald naar de oude eigenaar van Dador.

Vind dit niet erg eerlijk ten opzichte van de oude eigenaar. Denkt dat die man veel heeft geprobeerd om het beste van dador te maken.

kan iemand misschien het artikel hier neerzetten ben wel benieuwd en heb zelf de hoefslag niet

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:09

Ik ben ook wel benieuwd naar het artikel. Ja

Tristram_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:27

Columm
Jacob Melissen

Kijkend op zondagavond naar Monty Roberts in een afgeladen Prins Bernhardhoeve te Zuidlaren ben ik erachter gekomen dat er voor de PvdD zeker een markt is.
Er werd een volbloed Arabische hengst de piste binnengebracht, die van zijn eigenaren zo weinig opvoeding had gekregen dat het een schande was.
De hengst brulde stampvoette en was totaal onhandelbaar.
De meest dominate in de roudpen was echter Monty Roberts, Hij presteerde het niet alleen de hengst stil te laten staan, maar ook om hem het zwijgen op te leggen.

Niet op fluistertoon zoals zo vaak gedacht, maar door via het, door hem zelf ontwikkelde, halster de hengst te laten voelen dat zijn onbehoorlijke gedrag , voor het gevoel van de hengst zelf niet zo prettig was.

De consequente confrontatie tussen Roberts en deze hengst moet voor het publiek een openbaring zijn geweest.
Op weg naar huis vroeg ik mij af hoeveel paarden hun bazen beschouwen als hun ondergeschikten.
Er wordt wel eens gekscherend gezegd dat je voeger paardenmensen had en je nu mensen met paarden hebt.

Ik denk ook zeker dat er nog veel meer paarden hun eigenaar de baas zijn.Paarden die, gebruikmakend van het onbenul ban hun eigenaren, de baas spelen.
Voor zulke dieren is een partij nodig: de PvdD.

De sukkels die zich door hun paarden laten ringeloren zullen er vast wel op stemmen.
De meeste aanhangers zijn wellicht onder de dressuurruiters te vind.
Dressuur is een vorm van africhten waarvan gehoorzaamheid en stilstaan slechts twee kleine onderdelen vormen.

Toch lijken sommige prijsuitreikingen vaak veel op zelfmoordpogingen van de officials.
Ik ben er zeker van dat van alle aanwezigen die tijdens de pauze en na afloop de handelswaar van Roberts bestormden, weinigen in de gaten hadden dat het belangrijkste hulpmidden om je paard dat te laten doen wat jij wilt, nergens te koop is.

het zit in jezelf: consequent gedrag tonen.
Maar ja kom daar maar eens aan bij hen die op de PvdD gaan stemmen

Bron de Hoefslag
www.dehoefslag.nl

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:35

oke valt mee wat er in staat.. had het erger verwacht... Consequent zijn voor 1000% da's idd heel belangrijk

Tristram_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:50

Ben toch blij dat t over mij als eigenaar niet gezegd wordt Schijnheilig

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:58

nee maar dador was al zo dat hij hem kreeg. Dan is het moeilijk om daar ineens consequent tegen te zijn als je totaal niet weet hoe zo'n paard kan reageren en eventueel misschien bang bent aan gelegd. Ik zeg niet dat dit het geval is maar zo best kunnen. Daar weet zo'n paard dan onbewust heel goed gebruik van te maken. Is natuurlijk gedrag... van zo'n dier.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:00

Tristram_S schreef:
Ben toch blij dat t over mij als eigenaar niet gezegd wordt Schijnheilig

Ben jij de nieuwe eigenaar van dador dan??

Tristram_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:03

Nee

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:22

luxket schreef:
nee maar dador was al zo dat hij hem kreeg. Dan is het moeilijk om daar ineens consequent tegen te zijn als je totaal niet weet hoe zo'n paard kan reageren en eventueel misschien bang bent aan gelegd. Ik zeg niet dat dit het geval is maar zo best kunnen. Daar weet zo'n paard dan onbewust heel goed gebruik van te maken. Is natuurlijk gedrag... van zo'n dier.

ben ik niet mee eens, als jij hem al 2 jaar hebt en hij is nog zo dan weet ik niet wat je al die jaren met hem gedaan hebt....
waarschijnlijk geen ene (*&^##_*$#&&$ en dat vind ik echt bizar.....waarom koop je een paard om hem in de wei te zetten??
of in stal??? een paard vind het leuk om voor je te werken en houd van aandacht en liefde......

vaak is een paard ook zo gemaakt door mensen want van nature kan ik me niet voorstellen dat een paar zulk gedrag vertoond...

Ik hoop iig dat hij bij zijn nieuwe baasje een hoop liefde en aandacht krijgt en het vertrouwen terug krijgt in de mens!

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:32

Ik vind het ook jammer dat met zo'n prachtig paard zo weinig is gedaan. Ik vind monty's optreden zeer goed. Krachtig en duidelijk, als de meerdere, en toch met respect voor het paard zelf. Met aaitjes geven kom je er niet bij zo'n hengst.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:39

ben benieuwd wie er nu mee aan de slag gaat!...Wou dat ik t kon proberen Knipoog ...t is zo'n geweldig paard ! Bloos