is een arabier berijden moeilijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: is een arabier berijden moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 06:58

Ik vind arabieren juist fijner te rijden. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het paard zelf, maar ze zijn enorm leerigeirig,en vriendelijk.
Veel mensen denken dat een AV alleen maar een heethoofd is,maar in tegenstelling,zijn ze juist heel erg cool,maar wel met een temperament en uithouding vermogen.

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:52

Persoonlijk vind ik een Arabier het fijnste paard om mee te werken omdat ze de hun ruiter graag willen plezieren.
Bovendien zijn ze enorm intelligent en hebben dus snel door wat je bedoelt(overigens niet altijd handig haha).
Ze zijn vaak wel wat eenkennig en je moet even je best doen om hun vertrouwen te winnen, maar als ze dan gaan Vingers aflikken

hieronder de arabische hengst Sivmayall die ik train heel relaxed paard om mee te werken en heel makkelijk te rijden!
http://i40.photobucket.com/albums/e247/ ... ndert6.jpg
Laatst bijgewerkt door Djilna op 26-09-06 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's alleen als link! Let daar svp op

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:57

Ik heb een paar jaar terug een tijdje een (Poolse) arabier gereden. Erg fijn beestje, soms wat druk, maar wel heel makkelijk onder het rijden. Deden soms wedstrijdjes op het land en heel makkelijk terug te nemen. Maar het ligt natuurlijk aan het karakter hoe een paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:57

*kwijl*
Loontje-84 wat een SCHITTERENDE combinatie zijn jullie!!!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:29

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:15

Pit, gevoelig, intelligent en een sterk eigen willetje. Maar moeilijk zal ik arabieren zeker niet noemen. Heerlijk ras juist! Doet u mij maar een paar erbij Haha!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:36

Sonja schreef:
*kwijl*

dat zijn ze zeker Knipoog Vingers aflikken

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:29

Sonja schreef:
*kwijl*

Enorm bedankt Sonja Bloos Bloos Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:18

Ik vind ze ook juist niet moeilijker, misschien zelfs per definitie wel gemakkelijker. Het gros rijdt heerlijk, ze denken stuk voor stuk heerlijk mee met de ruiter, hebben een heerlijk karakter...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:49

Ik rij niet graag meer op andere paarden sinds ik zo'n 9 jaar geleden met arabieren begon. Ze zijn veel fijngevoeliger, wat mij betreft een stuk mooier Knipoog en zoveel intelligenter. Ze pakken veel sneller dingen op en ze genieten ervan. (over het algemeen!)

ik zeg altijd maar zo: met een arabier heb je echt CONTACT, zoals je met andere rassen niet krijgt hoe braaf ze ook zullen zijn..

het karakter van een arabier kun je met geen enkel ander ras vergelijken, zelfs een halbloed of 3/4 lijkt er nog niets op.

nee voor mij niets liever dan een Arabier.. ze gaan voor je door het vuur en ik ben op een arabier nog NOOIT bang geweest dat ze ervandoor zouden schieten ofzo, wnat ze blijven bij je, je houdt contsant het contact, dat heb ik met andere rassen nooit ervaren..

zo weer even genoeg reclame voor de arabier Haha!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:31

Ik zou dolgraag eens op een arabier willen rijden. *smelt* Lijkt me heel spannend! Gewoon om even te voelen hoe dat is. Ik krijg vaak van het kijken naar een arabier al tranen in m'n ogen, ben benieuwd hoe dat is als je erop zit haha. Iemand een arabier waar ik eens mee mag rijden? Haha!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:37

shula schreef:
Ik zou dolgraag eens op een arabier willen rijden. *smelt* Lijkt me heel spannend! Gewoon om even te voelen hoe dat is. Ik krijg vaak van het kijken naar een arabier al tranen in m'n ogen, ben benieuwd hoe dat is als je erop zit haha. Iemand een arabier waar ik eens mee mag rijden? Haha!

waar woon je Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:59

Shula, 'spannend' is denk ik niet de term die je er daarna aan gaat geven. Ik denk dat je bij 'intens' uit gaat komen Knipoog

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:09

Ik rij sinds dat ik mijn eigen arabier heb, op een arabier. Nu merk je echt dat waarneer zij protesteerd, je eerst zelf moet kijken, of je dingen fout doet, verkeerde hulpen bijv. Sterk eigen karakter dus! En pittig Vork

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:57

Arabieren hebben net dat beetje meer, dat merk je met alles, met rijden, in de omgang... Maar je moet er wel mee om kunnen gaan

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:14

Ik rijd op een NRPS'er met ruim 80% Arabisch bloed en wat ik met haar wel heb wat ik nog nooit met een ander paard heb gehad is het gevoel dat we een team zijn. Deze pony denkt zelf mee en daar maak ik zoveel mogelijk gebruik van. Tijdens buitenritten kiest ze meestal zelf of ze in de berm of op de weg loopt, ze kijkt zelf uit en zorgt dat ze niet haar benen breekt in een mollenhoop, als we laaghangende takken tegenkomen zoekt ze zelf de beste doorgang uit, vaak laat ik het tempo ook grotendeels van haar afhangen enz. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet hoeft te luisteren, als ik het anders wil doen we het op mijn manier en daar doet ze dan ook niet moeilijk over. Op les heb ik vaak kritiek gehad over dat ik haar teveel haar gang laat gaan. Mijn instructeur wilde graag dat ik veel meer contact neem met de mond, meer drijf en als het ware elke stap controleer. Dat werkt bij haar gewoon niet, dan gaat ze lopen chagrijnen en dan word ik zelf ook chagrijnig. Ik weet niet of het met het Arabisch bloed te maken heeft, ik heb haar zelf ingereden en mijn rijstijl is altijd vrij ongedwongen geweest. Inmiddels ben ik er wel achter dat dressuur niets voor ons is. Daarvoor zou ik echt meer moeten gaan 'rijden' en dat vinden we allebei vervelend. Daarom rijd ik nu endurance en daar hebben we allebei heel veel plezier in. Onze manier van rijden is nu juist een voordeel. Ik heb ooit eens een instructeur horen zeggen dat je een paard kunt vergelijken met een fiets, als je stopt met trappen en sturen komt er niks van terecht. Nou, ik maak veel buitenritten en ben echt blij dat ze uit zichzelf loopt! Zij is niet te vergelijken met een fiets, eerder met een auto met cruisecontrol! Haha! Loopt ze eenmaal in een bepaald tempo dan tuft ze lekker door, ik kan gewoon lekker zitten en genieten. Met paarden met een sterk karakter is het gewoon extra belangrijk om dat karakter vóór je te laten werken, en niet tegen je.

Pino_loverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:16

het is niet moeilijker maar AV's zijn slimme paarden en soms snel maar ze rijden super!

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:01

Ik hoorde laatst iets over dat: Een arabier is gefokt om met zijn hoofd omhoog te lopen, voor de show e.d. bij dressuur (en andere paardentakten) neemt je paard dus wel een andere houding aan, en is dat dus moielijk. Voornamelijk voor een arabier omdat zij daar niet zo in zijn gefokt.
Is dit waar?

Ps: Lenneke_ jou onderschrift is echt gaaf! Kwijl

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:27

nee dit is absoluut niet waar.. en er is bovendien geen enkel paard nageeflijker dan een arabier.. zoals mensen soms jaren moeilijk lopen te doen voordat ze hun paard aan de teugel krijgen, de arabier doet dit uit zichzelf, ook hebben ze hiervoor een geweldige ronding in de hals wat ook bevordelijk hiervoor is.. en een arabier moet op show niet met hun hoofd in de lucht lopen hoor.. ze worden hier dus niet op gefokt, fabeltje dus!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:11

Een Arabier is niet moeilijker om te rijden, maar het moet je wel liggen Knipoog. Ze zijn een flink stuk leniger, Tica is net elastiek als ze lekker los is, kan je alle kanten opbuigen Lachen. Ze zijn sneller, daarmee bedoel ik niet in de pas (dat waarschijnlijk ook Knipoog ), maar van reactie. Je hoeft niet veel te doen, een kleine beenhulp volstaat, het aannemen van je teugels is al genoeg. Ze denken lekker met je mee, soms iets teveel van het goede... Maar absoluut eerlijk.... Enne, ze zitten heerlijk Ja

Nou heb je ook Arabieren tussen zitten die totaal anders zijn, geen paard is hetzelfde, dat geldt ook voor de Arabier. Maar, tot nu toe heb ik ze nog niet anders meegemaakt Lovers

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:40

Dat nagevelijk lopenklopt. Die van ons wordt western bereden dus moeten ze vrij laag met hun hoofd lopen en dat kan ze dus ook. Er loopt zelfs een arabier bij die heeft haar neus zo wat op de grond.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:49

Dat nagevelijk lopen heeft niet alleen met het paard te maken. Maar voornamelijk met het feit dat ze erom bekend staan dat je uit hun mond moet blijven. Waardoor ze durven te ontspannen en hun hoofd laten zakken. Bij veel andere rijpaarden worden de teugels te strak gehouden waardoor je paarden helemaal niet durven na te geven.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:58

Ik heb een av die nog niet zo heel lang geheel onder het zadel is.
En heb daarvoor een poos een AV gereden....
De oefenning die ik met me instructeur vaak doet en deed op beide paarden is gewoon met een lange teugel rijden en ze leren op hun eigen benen te laten lopen...

Maar ook als ruiter zijnde leer je meer de controle samen te delen.veel ruiter zijn te gefocust om te veel te doen wat een tegenovergestelde werking heeft.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:29

Ja, een Arabier is heel moeilijk om te rijden... Duivel
Mijn 9-jarige dochtertje had gisteren in haar categorie de hoogste punten met mijn Arabier..Haha!

Stef_Rashidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:58

Ik denk dat het heel verschillend is. Sommige arabieren zijn gewoon heel eenkennig. Die van mij is dat wel. Als hij iemand niet mag en die persoon gaat toch proberen om op hem te rijden dan kan ik al bijna met zekerheid zeggen dat hij vervelend is met rijden.
Hij kan heel goed lopen maar dan moet hij er wel zin in hebben.
Maar een arabier rijden is altijd leuk om te doen vind ik.