Arabieren en zonder dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 16:31

Dat zou het dan wel zijn. Maar ik heb het bij andere paarden nog nooit gezien

Swintha_13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:16

ik vind het onzin dat een arabier niet zonder deken kan..
mijn bijrijdarabiertje en de andere 3 van de eigenaar staan nooit met deken.. ze krijgen dan een heerlijk wintervachtje:D ik doe alleen een regendeken op als het regent of als het weiland blubberig is.. dat scheelt mij weer uren poetsen:p

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:28

Mijn volbloed Arabier heeft altijd 24/7 op de wei gestaan zonder deken of wat dan ook (oke, zomers wel eens een vliegendeken). Ging prima

Wat mij betreft kunnen ze prima zonder deken het hele jaar door.

Polka

Re: Arabieren en zonder dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:52

Mijn arabjes hebben de laatste 2 jaar ook geen deken op gehad (moeder en dochter; moeder de eerste 3 jaar dus wel uit gewoonte en dochter het eerste levensjaar; ook uit gewoonte). Ik ben daar ook eens over na gaan denken toen en kwam tot de conclusie dat het overbodige luxe was. Bij mij kunnen ze overdag de hele dag naar buiten, waarbij ze een schuilstal hebben en 's nachts staan ze binnen in een "openluchtstal". Ze gaan zelfs heerlijk languit liggen in de sneeuw. Dus ja, ik ben ervan overtuigd dat idd juist arabieren zonder deken kunnen. Scheelt ook nog eens een hoop in de kosten, toch?!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:55

nou bij ons krijgen ze een waterdichte deken in de winter 150 grams nu staan ze onder een regendeken ongevoerd en vanaf vandaag haal ik hem er weer helemaal af!!
met dit zonnetje is het niet nodig maar met de regen bij ons en ze staan 24/7 buiten met open stal waar ze nooit in staan.

armanike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:40

mijn arabiertje krijgt niks op in de winter, ze krijgt ok een lekker dikke vacht, en ze haalt de winter prima, mss als ze ouder word krijgt ze in de winter wel een deken maar nu voorlopig toch niet, ze kan er absoluut zonder, deze winter heeft ze buiten gestaan in een toch wel strenge winter dit jaar, wel met een schuilstalletje, maar daar stond ze niet in.Dusjah kunnen arabieren zonder dekens , volgens mij wel, maar het hangt ok van paard tot paard af.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:42

Een arabier kan wel zonder dekens, zoals al eerder in het topic is gezegt. overdag is het in de woestijn bloed heet en 'snachts koud..
ze zijn er wel tegen bestand..
T is de mens die denkt dat ze er niet tegen bestand zijn of niet willen dat ze een dikke vacht krijgen..
Als je gewoon de natuurlijk zijn gang laat gaan, komt het wel goed

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:04

uuhh volgens mij hebben de meeste arabs hier in NL (uitzonderingen daar gelaten) nog nooit de woestijn van dichtbij gezien dus helaas die vlieger gaat niet op!!!! ook al komen de voorouders daar vandaan.
ze zijn Nederlands weer gewent en die valt nog best mee in vergelijking met andere landen gelukkig.

overigens heb ik een deken omdat ik graag savonds wil rijden en aangezien ik mn paard niet binnen houd ook al regent of sneeuwt het dus het is eigen belang weet zeker dat hij zonder kan!!

Lara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 00:58

Allebij mijn arabieren hebben het hele jaar geen deken op. Zelfs als het stormt niet. De rest van de arabieren in het weiland hebben ook geen deken op.

gabberluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:46

Ik heb ook een arabier en zij heeft nooit een deken op
dus het kan gewoon

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:05

Een gedeelte van mijn arabieren staat het hele jaar zonder deken, de paarden die in training staan gaan in het na jaar allemaal onder deken.
Ik vind te dikke haren en trainen geen leuke combinatie, te veel en lang werk om ze goed droog te krijgen.

Ik ga even een link gebruiken naar een topic van Djilan waar goed op is te zien hoe mijn paarden er in de winter bij lopen zonder deken en dan snappen jullie waarschijnlijk ook wel dat dit met trainen niet zo handig is.
Vooral de foto's van 25 februari
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=592142&hilit=.

Gr Em

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:31

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:48

@ Arabesk.

Zou jij de foto in een link willen veranderen?
Foto's mogen in het taxatietopic en het verzameltopic ITP, verder mogen ze overal als link geplaatst worden.

Alvast bedankt.

Gr Em

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:52

ik wil best veranderen maar dat kan al niet meer....

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:16

Het blijft denk ik toch een beetje uitvogelen......
Niet persé álle arabs kunnen zonder deken, het hangt niet alleen af van de natuurlijke haargroei.
Wij borstelen de paarden vaak té schoon, zo gaat veel huidvet eraf die ze nodig hebben om warm te blijven.
Ruwvoer hebben ze veel van nodig, dát is de grondstof om warm te blijven, veel paarden hebben een rantsoen met minder dan ze eigenlijk nodig hebben om de kachel te stoken.
We rijden erop, dat kan met vooral de fanatiekelingen onder ons de nodige energie vergen, dat hebben ze eigenlijk nodig om warm te blijven.
En idd is de langdurige regen de boosdoener, daar krijgen bijna alle paarden het op een gegeven moment koud van, helemaal in combinatie met gure wind.
En als ze mager zijn, minder weerstand hebben, baby's of ouwetjes, paarden die iets chronisch hebben, dat zijn allemaal redenen waarom je paard niet zo goed tegen kou kan.
Maar een schuilstal helpt meestal voldoende, een deken is helemaal niet fijn voor een paard, het beweegt niet zo lekker en als je wil rennen schuurt het en met liggen komt het strak om de borst.
Een mooi dunne dekenvacht staat prachtig, dat is waar, maar nodig is het bijna nooit.
Ik vind het zelfs behoorlijk lastig, als je altijd buitenrijdt en je hebt je paard op stal staan met een dek, krijgt hij het buiten maar koud....

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:49

die van mij krijgt het koud zonder deken!!!
alleen met dit weer zet ik hem wel zonder deken buiten....meestal s avonds de deken weer er op...
maar ik vind het nu veel te heet voor een deken en hij rent toch alleen maar in de wei...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:43

ik wil proberen dit jaar mijn merrie zonder deken te zetten, vorige jaar had ze ook een dun dekentje op en kreeg geen haar op d'r lijf.
Tis alleen dat ze zich op stal zo snel zorgen maken als er iets afwijkends gebeurt met een paard(hele lange ritte, ander tuig, andere ijzers...zonder dekens )

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:24

Barcelano krijgt in de winter gewoon een dikke winterdeken en als hij hard gaat vriezen min 3 nog een zweetdeken er onder.

dit bouw ik rond het voorjaar af naar uiteindelijk als het ongeveer boven de 15 graden is naar een zomer deken....

Barcelano kan het echt koud hebben.
dan staan ze haren en voeld zijn vacht anders aan.

Ook scheeld het met trainnen.
En op shows/wedstrijden met een vacht als een teddy beer vind ik niet zo verzorgend

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:44

bij ons staan de paarden alleen in de wintermaanden onder dek, en in het voorjaar gaan de dekens er weer af. Mochten we met een van onze paarden een show willen lopen in dat jaar dan zullen ze iets langer onder dek blijven staan,maar nooit te lang!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:19

die van ons loopt al een paar jaar zonder dekens, ook buiten. Ze heeft chronische brongitus maar als je dan een deken op gaat doen, en die een keer af doet word ze nog zieker. Nu ze zonder deken staat is ze veel sterker geworden en minder vaak/lang ziek.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:51

Lenneke_ schreef:
Meestal hoor je dat arabier niet zonder dekens kunnen en dat alleen koudbloeden zonder kunnen.
Buiten dat ik het daar absoluut niet mee eens ben vroeg ik me af of arabieren niet juist beter zonder dekens kunnen dan andere rassen.

Ze komen oorspronkelijk uit de woestijn, waar het overdag boven de 40 graden kan komen en 's nachts ver onder het vriespunt kan zakken. Ze hebben dus te maken met enorme themperatuur verschillen. Veel meer dan koudbloeden (oorspronkelijk)
Enig verschil dat het in de woestijn niet sneeuwt.

Wat vinden jullie hiervan?

mijn arabiertje stond drie jaar in de Ardennen (strenge winters, min 20 geen uitzondering) zonder deken met schuilhut.

nu thuis staat ze ook alweer dag en nacht buiten zonder deken. zelfs mijn destijds 5 maanden oude ox veulen is zo opgegroeid, geen deken wel schuilhut jaarrond buiten.

en ze leven nog steeds..

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:00

Mijn tijdelijke verzorg arabje heeft deze winter 24/7 tot zn knieeen in de bagger gestaan, zonder deken, zonder schuil mogelijkheden.
Toen het vroor liep hij op een ijsbaan.

HIj was veeeeelste dik, en daardoor bleef het water op zijn rug staan en kreeg hij regenschurft. Hij heeft alleen een beetje hooi gegeten, meer niet.

Goed, het zou mijn keuze niet geweest zijn vanwege de bagger zooi; en ik zou naast hooi wel die summerfit koeken geven omdat er geen kruiden of rotsen in een paddock groeien en hij dus sommige mineralen mist. Ik hou mijn paarden wel graag buiten maar dan wel op een droge grond.

Maar naast de regenschurft die mooi genezen is - zonder behandeling- ,en ondanks zijn praktische verwaarlozing, is het een gezonde en prachtige arab gebleven hoor!

Ik vind de wintervacht juist verzorgd ogen, paarden met wintervacht zijn nou eenmaal gezonder dan paarden zonder

shahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:52

De onze staan ook altijd zonder deken. alleen na het rijden of als er ik wedstrijd of keuring heb dan is een deken snacht wel even handig. de een krijgt bij ons wel een dikke vacht de ander niet. Ik had voorheen wel vaak dekken om maar eigenlijk zijn we er mee gestopt omdat de een er zoon hekel aan had en die sloopte telkens zen dekens. Ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt en de paarden nergens last van hebben.

MVG G&E.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:41

ik vind ook dat elk paard zonder deken moet kunnen alleen je moet gewoon wel zelf in de gaten houden of je paard het niet koud heeft

het valt me ook op dat hier "bijna iedereen"helemaal geen deken op doet dat had ik gewoon als gevoel eerlijk gezegt niet verwacht !

die van mij heeft in de winter altijd een deken op ..
hij produceert heel snel een wintervacht en vind dit echt afschuwelijk ..
zelf start ik ook in de winter wedstrijden nou ik wil echt niet aan komen met een wollige teddybeer haha dit verschilt bij iedereen natuurlijk;)

dit jaar heb ik twee dekens op gedaan een winter en een tussen deken.
dit beviel me prima ..hij had geen wintervacht en ze vacht glimde me te gemoet.
heb ook een hoop complimenten gehad ..

normaal gesproken met rijden zweten die als snel deze winter dus helemaal niet !
en hij was deze winter ook niet stijf na het rijden omdat ze rug niet snel afgekoeld werd omdat er niks op kwam
ik deed er dan namelijk een heerlijk deken op zodat hij niet stijf zou worden ..!

ik vind een deken dus ideaal!

maar het moet ook zonder kunnen;)

MiesjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:04

De arabieren bij ons staan ook zonder deken hoor

niks mis mee!! Zo gaat het al jaren.