Dekkingen in 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:16

Iloontjeehh schreef:
Zoveel mensen, zoveel wensen (en verschillende doelen :) ) Misschien wel leuk (in het kader van: je bent nooit uitgeleerd) om de verschillende doelen hier te delen? Wat wil je verbeteren aan de merrie en waar zal het veulen in de toekomst voor dienen? Ik heb zelf geen fokplannen maar ik vind dit wel razend interessant altijd (van jou weet ik het Joyce uit het andere topic :D )

de hoofdzaak is, dat het niet aan ons mensen is voor welk doel wij willen fokken(eigen belang), maar gaat bij het fokken erom dat je het rasstandaard behoudt.
Fokken puur voor de show of voor de sport is verkeerd, fok volgens het rasstandaad, dan fok je sowieso een paard welke mulitfunctioneel inzetbaar is op welk gebied dan ook.

Maar inderdaad zoveel mensen zoveel wensen

IlonavL

Re: Dekkingen in 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:21

En wat is het ras standaard volgens jou? Want de show arabier van tegenwoordig ziet er toch wel anders uit dan van een aantal decennia geleden.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:23

set_elkol schreef:
Interessant ja! Als ik mijn merrie door een Arabische hengst zou dekken zou ik zoeken naar meer type, maar daarnaast in het oog houden/op zoek gaan naar een hengst die kwaliteiten vererft die geschikt zijn in de endurance omdat dat mijn doel zou zijn. Harde benen en hoeven, geen weke of zwakke rug. Ik zou ook in eerste instantie naar SE hengsten kijken omdat mijn merrie Egyptisch is, maar dat zou geen vereiste zijn.
Ik ben nog niet zo geoefend in het beoordelen van hengsten en merries, en ik zou ook wel hulp nodig hebben bij de goede keuze denk ik. Ook zou ik niet kunnen zeggen wat de verbeterpunten van merrie zijn, op Arabisch type na (breder tussen de ogen, dish, hals). Ze heeft wel geweldige benen en hoeven. Ik vind zelf de platte kruizen heel mooi maar ik heb geen idee of die ook functioneel zijn :+ en of dit wel wordt gewaardeerd. Wat ik daarmee bedoel is dat de kont.kruis aan de bovenkant lang en vlak/plat is. Bahiyaa van Sherif heeft dat ook wel, en die Fadi al Shaqab helemaal.

en arabisch volbloed heeft inderdaad een korte sterke rug en een recht kruis ;)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:31

Iloontjeehh schreef:
En wat is het ras standaard volgens jou? Want de show arabier van tegenwoordig ziet er toch wel anders uit dan van een aantal decennia geleden.

ik zit helaas nu te werken op een tablet(ben tabletblond anders had ik je de link gestuurd) als voorbeeld ;) . Ken je het groene boekje van het AVS? daar staat nu precies in beschreven hoe een arab eruit behoort te zien.

Wij mensheid zijn compleet doorgeslagen de laatste decenia qua fokken, maar ja geld speelt een grote rol in deze, er fokken meer mensen puur voor hun eigen status(geld=macht) dan voor een passie die ze hebben voor het ras., gaat gewoon teveel geld in om helaas.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:38

Afbeelding

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:38

Ik ken het :) Maar volgens mij is het veel makkelijker gezegd dan gedaan om volgens het ras standaard te fokken omdat bepaalde kenmerken al zo ver doorgefokt zijn.

Wat zijn de sterke punten van Amir Ashiraf en wat fokt hij door? Is hij volgens jou de arabier die aan het ras standaard voldoet? (ik kan er niet over oordelen, heb alleen foto's gezien van de hengst)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:50

Iloontjeehh schreef:
Ik ken het :) Maar volgens mij is het veel makkelijker gezegd dan gedaan om volgens het ras standaard te fokken omdat bepaalde kenmerken al zo ver doorgefokt zijn.

Wat zijn de sterke punten van Amir Ashiraf en wat fokt hij door? Is hij volgens jou de arabier die aan het ras standaard voldoet? (ik kan er niet over oordelen, heb alleen foto's gezien van de hengst)

dan is het juist de kunst terug te fokken of niet verder te fokken met een paard welke verre aan het rasstandaard voldoet.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:04

Iloontjeehh schreef:

Voor mij dit jaar de eerste x dat ik een match ga maken om mijn eigen veulen te fokken.
Bahiyaa is over het algemeen correct gebouwd, staat mooi op de benen, mooi droog beenwerk harde hoeven, mega mega bewegingswonder, tot nu toe denk samen met justin de best bewegende paarden welke ik gehad heb(oke Khaliq Galvan mijn SE hengst die liep ook voor 20 punten), ze heeft een mooie rug , kruis, schuine schouder en ze heeft een mooie oogopslag, maar ze mist lengte in de hals, haar hoofd kan wat luxer. Bahiyaa stam af uit een bewezen moederstam welke met zorgvuld gefokt . Ik hoop middels Amir meer lengte in de hals te kunnen krijgen en wat moderner hoofd.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:24

sherif schreef:
set_elkol schreef:
Interessant ja! Als ik mijn merrie door een Arabische hengst zou dekken zou ik zoeken naar meer type, maar daarnaast in het oog houden/op zoek gaan naar een hengst die kwaliteiten vererft die geschikt zijn in de endurance omdat dat mijn doel zou zijn. Harde benen en hoeven, geen weke of zwakke rug. Ik zou ook in eerste instantie naar SE hengsten kijken omdat mijn merrie Egyptisch is, maar dat zou geen vereiste zijn.
Ik ben nog niet zo geoefend in het beoordelen van hengsten en merries, en ik zou ook wel hulp nodig hebben bij de goede keuze denk ik. Ook zou ik niet kunnen zeggen wat de verbeterpunten van merrie zijn, op Arabisch type na (breder tussen de ogen, dish, hals). Ze heeft wel geweldige benen en hoeven. Ik vind zelf de platte kruizen heel mooi maar ik heb geen idee of die ook functioneel zijn :+ en of dit wel wordt gewaardeerd. Wat ik daarmee bedoel is dat de kont.kruis aan de bovenkant lang en vlak/plat is. Bahiyaa van Sherif heeft dat ook wel, en die Fadi al Shaqab helemaal.

een arabisch volbloed heeft inderdaad een korte sterke rug en een recht kruis ;)

ik zeg toch nergens dat ik dat niet weet? er zijn ook dekhengsten met een zwakker rug, en ronde billen.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:33

zo, ik zeg ook weer eens wat >;) iedereen gelijk weer op hol *\%/*

zullen we het nu weer ontopic houden :)* :=

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:39

Wie is er hier op hol? :=

Klinkt goed Natascha, succes met dekken en hopend op een voorspoedige dracht!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:53

eerlijk is eerlijk, wij willen graag renpaarden fokken en wijken daarmee compleet af van de rasstandaard. Bredere zwaardere paarden met grote ronde achterhand daarmee gepaard komt vaak een minder mooi hoofdje.

Daarnaast willen we functionele paarden met een luxe voorkomen fokken. Om goede show arabs te fokken zijn de betere lijnen nodig en die kosten uiteraard ook meer.

Vind dat als we alleen maar zouden fokken op de ideale arab dat we de plank misslaan, veel kwaliteit zal er verloren gaan. Als ik kijk naar de showers die hoog scoren op lijf, type en gangen hebben ze marsepein benen...hebben ze eens echt goede benen zitten ze qua bovenlijn compleet in elkaar. Er is teveel focus op een mooi front, niet onbelangrijk dat niet, maar daardoor is er veel verloren gegaan. Er wordt wel op gereden en mee gesport maar zie er dan veel waarvan de gangen en benen om te huilen zijn.

Kijk bijvoorbeeld eens goed naar die hele populaire donkere dekhengst, en dan vooral naar z'n rug en achterhand...barst van de hobbels en bobbels...

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:04

sherif schreef:
.
Bonjoy schreef:
Naja, denk dat 'in de sport' wel een beetje vergelijkbaar is met de woestijntochten van 'vroegâh' :D

endurance daar blinken ze in uit, dat zijn woestijntochten. Een arabisch volbloed is van origine een oorlogpaard(komt niets aan te pas van bv de hoge dressuur of springen).

Desalniettemin heb ik veel bewondering voor de arabs welke op hoog nivo presteren,maar fokken op hoofd hals is net zo slecht als fokken voor alleen het sportdoel ;)

Dressuur/springen haal ik ook niet aan :) (Endurance tussen haakjes)
Citaat:
Als ik mijn merrie door een Arabische hengst zou dekken zou ik zoeken naar meer type, maar daarnaast in het oog houden/op zoek gaan naar een hengst die kwaliteiten vererft die geschikt zijn in de endurance omdat dat mijn doel zou zijn. Harde benen en hoeven, geen weke of zwakke rug.

Dat is ook mijn doel. Een verbetering van mijn merrie, met de rasstandaard als doel.

Geld speelt een enorme rol, maar ook hetgeen wat nu 'in de mode' is. Als je niet met de mode meedoet, verkoop je niets, dus grote fokkers (Die van de paarden moeten leven) zijn haast verplicht om aan dat beeld mee te doen. Helaas gaat dat wel ten koste van ons mooie, oersterke ras!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:47

Woogy schreef:
Kijk bijvoorbeeld eens goed naar die hele populaire donkere dekhengst, en dan vooral naar z'n rug en achterhand...barst van de hobbels en bobbels...

Welke donkere hengst bedoel je?

Leuke en interessante discussie! Heb net een stukje mogen schrijven voor DAWRA magazine over het fokken van Westernarabieren, hoe toevallig! :D
Wil hier dan ook niet te veel op vooruit lopen, maar mijn doel is het in ieder geval om gezonde paarden te fokken die de rasstandaard benaderen, super beweging hebben én een multi inzetbaar gebruikspaard zijn. Het een hoeft t ander niet te bijten! Onder gebruikspaard reken ik overigens ook n showpaard onder, is ook weer een sport apart.
Een arabier wordt imo gekenmerkt door type en dat neemt binnen mijn fokprogramma dan ook een belangrijke plaats in omdat ik wel een typische merrie heb maar niet eentje met heel veel dish. En persoonlijk hou ik daar dus wel van. En dit hoeft zeker niet ten koste te gaan van een goede conformatie en beweging.
Fokken op 1 enkel gebruiksdoel is niet mijn ding, hou juist van het multitalent dat de arab is.
Maar ja, je moet wel kunnen blijven zien dat het een Arab is en geen warmbloed. Smaken verschillen gelukkig! :D

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:52

Je mag dan wel zeuren over de show arabier dat doorgefokt wordt... kijk eens naar de Renarabieren! %)
Afbeelding
Dit heeft naar mijn mening niks meer met een arabier te maken. Ik deel de mening dat er veel meer met showarabieren gereden zou moeten worden. Ook mijn paarden zijn allemaal onder het zadel en lopen in de spring/dressuur of endurance sport. Mijn beste merrie Dakaree liep zelfs zeer verdienstelijk in de westernsport mee. Ze kunnen het prima. De arabier is echt de perfect allrounder! Waar je echter voor fokt, het moet er wel ten alle tijden als een arabier uit blijven zien. Anders kun je beter half bloeden gaan fokken...

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 09:21

Chariklia schreef:
Je mag dan wel zeuren over de show arabier dat doorgefokt wordt... kijk eens naar de Renarabieren! %)
[ Afbeelding ]
Dit heeft naar mijn mening niks meer met een arabier te maken. Ik deel de mening dat er veel meer met showarabieren gereden zou moeten worden. Ook mijn paarden zijn allemaal onder het zadel en lopen in de spring/dressuur of endurance sport. Mijn beste merrie Dakaree liep zelfs zeer verdienstelijk in de westernsport mee. Ze kunnen het prima. De arabier is echt de perfect allrounder! Waar je echter voor fokt, het moet er wel ten alle tijden als een arabier uit blijven zien. Anders kun je beter half bloeden gaan fokken...

Amen _/-\o_ :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:12

met een rechtprofiel kunnen ze meer zurstof toch zich nemen waardoor ze hardlopen makkelijker volhouden. Daarbij maakt het niet uit hoe ze eruit zien als ze maar hard lopen dus dan is het niet vreemd dat er het een en ander aan typische arabische kenmerken uit gefokt worden.

Een arabier hoort van nature ook een goede galopeur te zijn...de meeste van die showers galoperen als aangeschoten hazen, niet allemaal(voor ik weer Maar de mijne wel! te horen krijg) zoals ook niet iedere renner er totaal niet arabisch uit ziet

Waarom vind je hem minder arabier? Omdat hij een ramshoofd heeft? Verder heeft hij wel een mooie ronde hals, goede schouder, korte rug, hoge staart. Zet dat dier net zo neer als een show paard en het ziet er heel anders uit.

Mijn Franse merrie
Afbeelding
Afbeelding

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:26

Hij is echt veel te zwaar en een ramshoofd is echt niet rastypisch. Een arabier heeft juist een dish in de neus om de hete woestijnlucht te filteren en af te koelen alvorens het de longen bereikt.
Ik ben er mee eens dat de bewegingen steeds minder worden van de arabieren. Ze werden officieel gefokt op vlakke gangen en wanneer ik in amerika ben zie ik nauwelijks het verschil tussen een arabier en een hackney :s

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:37

Ik vind 'echt veel te zwaar' wel wat overdreven eigenlijk. Maar we gaan behoorlijk offtopic :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:34

we blijven op het concept fokken dus moet lukken zo :)

Eigenlijk heeft hij niet eens een ramshoofd maar een recht profiel. Hete woestijnlucht krijgen de meeste westerse renners niet binnen. Daarbij als je kijkt naar de crabbet fokkerij hebben de meeste paarden rechte koppen en dat zijn paarden die uit het midden oosten kwamen en geroemd als grondleggers van de moderne arabier.

Leuk detail: dit is ook een renpaard en onze hengsten keuze voor dit jaar. Twee jaar terug een mooie hoge derde premie behaald en zal dit jaar weer worden gepresenteerd.
Afbeelding
En nog zo'n lelijk renpaard
Afbeelding

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:29

@ woogie, is dat door haar achterbeen stand dat ze het een franse merrie noemen? :+

gr martijn

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:23

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:42

Reuze benieuwd naar jouw kleintje volgend jaar Bonjoy!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 04:31

Moderatoropmerking:
Er is al diverse keren opgemerkt binnen dit topic dat er behoorlijk off-topic gegaan wordt. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Willen jullie erop letten dat de berichten die je schrijft gaan over de dek combinatie die je kiest in 2014?

al_safy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 02:59

net bevestigd dat dame nummer 1 drachtig is *\o/*

Amal Taziry ( EAO Farhoud (v EAO Aybac) x Moniet al Boraq (v EAO Rawah)
Afbeelding

is drachtig van

Amir al Nil al Sharbatly ( Al Lahab (v Laheeb) x Arousat al Nil Rahim (v Imperial Madori)
Afbeelding

Mn nieuwe merrie is nu in het proces van gedekt worden..hopelijk lukt het deze week.
Heb nog geen goede recente foto helaas
de merrie is Al maha al sharbatly ( Salman al Sharbatly (v Sheikh mahboub) x el Jazee al sharbatly (v. Nabeel II)

en ik ga haar laten dekken door

Turki al Wafi ( Ezz Ezzain (v Ansata al Murtajiz) x Gamila (v El thay Thamam)
Afbeelding