Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
maai_ke schreef:een paard is in deze tijd van het jaar niet zoveel meer waard omdat mensen minder geld hebben te besteden en dus eerder hun luxe opgeven. er komt een overschot aan dieren op de markt en mensen die hun dier echt kwijt willen zullen daarom geen hoofdprijzen vragen.
bovendien is een av niet bepaald een beginnersras. ik ken er niet veel maar die ik ken zijn wel paarden waar je zelf van moet houden en waar je zeker mee om moet kunnen gaan. dan kun je er een leuke wedstrijd mee rijden.
voor de gewone recreatie/wedstrijdruiter is zo'n ras doorgaans te hoog gegrepen en te moeilijk rijbaar weet ik uit ervaring van stalgenoten. vandaar dat men sneller kiest voor een ras als de kwpner waarvan bekend is dat ze redelijk te rijden zijn doorgaans.
en wat voor paarden staan er te koop voor dit bedrag? ik kan natuurlijk van een foto niet inschatten met wat voor paard je te maken hebt maar wie zegt dat dit paard dan wel zo braaf is en geen rare trekjes heeft? misschien is de 6 jarige wel beleerd geweest maar was dit een ramp? dat kan ook een reden zijn voor de vraagprijs.
JoCo schreef:Leentje_ schreef:Tja vraag - aanbod, zo gaat de economie nu eenmaal.
Er zal weinig vraag zijn naar AV's maar gezien de economische situatie zijn veel mensen genoodzaakt hun paard te verkopen dat kan dus de lage prijs veroorzaken.
En waarom worden ze zo weinig in de sport voorgebracht, ben je al ooit naar een endurance wedstrijd geweest ? Daar loopt het vol met AV's ! Het zijn zeer zeker leuke sportpaarden maar het ene ras is nu eenmaal meer geschikt voor dressuur en het andere dan weer meer geschikt voor endurance is maar net wat je wil(overigens vind ik persoonlijk AV's zeer veelzijdige dieren waarmee je in verschillende takken van de sport terecht kan)
Ja daar heb je absoluut 100 procent gelijk in, alleen in dit deel van België waar ik woon zie je ze nauwelijks. Er zijn wel enkele stoeterijen die fokken voor de show, maar haast geen "gewone particulier" te vinden die ze als rij/sportpaard gebruikt... en dat vind ik heel raar, heb er zelf nl. 2 en ik vind het een heerlijk ras...
diamonds1 schreef:Ben ervan overtuigd dat AV's zeker ook in de sport hun mannetje kunnen staan. Alleen heeft het stamboek tot nu toe het meeste aandacht en promotie voor de shows, omdat daar het grootste geld in rond gaat. Zoals je wel zal weten, draait het in die tak hoofdzakelijk om geld.Spijtig!!!!
Dilan1993 schreef:. Toch wilde ik een arabier en zo ben ik er dus achter gekomen dat het helemaal geen heethoofdige, schrikkerige hittepetitjes zijn.
Dilan1993 schreef:. Toch wilde ik een arabier en zo ben ik er dus achter gekomen dat het helemaal geen heethoofdige, schrikkerige hittepetitjes zijn.
Dilan1993 schreef:scoxxx, ik ind dat dus niet waar he, dat arabieren meestal moeilijker in de omgang zijn. Zijn juist hartstikke vriendelijk en werkwillig, zou niet weten waar dan het moeilijke zit.
Dilan1993 schreef:scoxxx, ik ind dat dus niet waar he, dat arabieren meestal moeilijker in de omgang zijn. Zijn juist hartstikke vriendelijk en werkwillig, zou niet weten waar dan het moeilijke zit.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en net zoals Precious20 zegt, als de ruiter angstig wordt, neemt het paard dat over. Doet ieder ras wel, maar arabieren zijn vaak net iets gevoeliger voor stemmingen van de baas/ruiter. Maar dat gevoelige heeft ook z'n voordelen, als ik zelf rustig ben, dan zal mijn paard hoogstens even schrikken, om vervolgens verder te wandelen.
Moet alleen niet gestressed/gefrustreerd wezen al voor ik ga rijden, want dan weet ik van tevoren al dat er niks goed uit komt
scoxxx schreef:Arabieren zijn moeilijker dan gemiddeld. That's a fact...