Sommige AV's voor belachelijk lage prijs aangeboden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TraiectumJarig

Re: Sommige AV's voor belachelijk lage prijs aangeboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:39

Letizia: dat herken ik. Ik hoop dat ik snel in staat ben om een nieuw paard te kopen, óók omdat de prijzen nu gewoon lager liggen. En ik sluit niet uit dat dat een Arabier wordt :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:02

Hier nog 1 die waarschijnlijk de crisis goed uit vond komen O:) :o

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:28

maai_ke schreef:
een paard is in deze tijd van het jaar niet zoveel meer waard omdat mensen minder geld hebben te besteden en dus eerder hun luxe opgeven. er komt een overschot aan dieren op de markt en mensen die hun dier echt kwijt willen zullen daarom geen hoofdprijzen vragen.
bovendien is een av niet bepaald een beginnersras. ik ken er niet veel maar die ik ken zijn wel paarden waar je zelf van moet houden en waar je zeker mee om moet kunnen gaan. dan kun je er een leuke wedstrijd mee rijden.
voor de gewone recreatie/wedstrijdruiter is zo'n ras doorgaans te hoog gegrepen en te moeilijk rijbaar weet ik uit ervaring van stalgenoten. vandaar dat men sneller kiest voor een ras als de kwpner waarvan bekend is dat ze redelijk te rijden zijn doorgaans.
en wat voor paarden staan er te koop voor dit bedrag? ik kan natuurlijk van een foto niet inschatten met wat voor paard je te maken hebt maar wie zegt dat dit paard dan wel zo braaf is en geen rare trekjes heeft? misschien is de 6 jarige wel beleerd geweest maar was dit een ramp? dat kan ook een reden zijn voor de vraagprijs.

Ik weet er momenteel 2 te koop staan wegens "overtal". Ken beide paarden eigenlijk al een tijdje (de ene al zeker 2 jaar, de andere iets minder lang). 1 Van de 2 is inderdaad een hand vol qua karakter, maar dat heeft ook zijn redenen. De andere heeft zich al bewezen in shows, en echt een superkarakter. Vooral van de laatste begrijp k het niet...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:54

Ik merk ook op veel stallen dat er toch bij een aantal oa bij de arabier een taboe op ligt vanwege de vooroordelen.
Dus door de indianen verhalen, kiezen veel beginnende ruiters en ruiters een warmbloed.
Ook al vinden ze de arabier het mooist, het wordt uit hun hoofd gepraat.

Zo ook iemand op de manege die wilde kijken voor een arabier, instructie raadde het af.
Ik ben toen samen met mijn instructeur mee gaan kijken naar een arabier die ze had gezien.

Ze heeft hem gekocht en is er zow blij mee.

diamonds1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:58

JoCo schreef:
Leentje_ schreef:
Tja vraag - aanbod, zo gaat de economie nu eenmaal.
Er zal weinig vraag zijn naar AV's maar gezien de economische situatie zijn veel mensen genoodzaakt hun paard te verkopen dat kan dus de lage prijs veroorzaken.

En waarom worden ze zo weinig in de sport voorgebracht, ben je al ooit naar een endurance wedstrijd geweest ? Daar loopt het vol met AV's ! Het zijn zeer zeker leuke sportpaarden maar het ene ras is nu eenmaal meer geschikt voor dressuur en het andere dan weer meer geschikt voor endurance is maar net wat je wil ;) (overigens vind ik persoonlijk AV's zeer veelzijdige dieren waarmee je in verschillende takken van de sport terecht kan)

Ja daar heb je absoluut 100 procent gelijk in, alleen in dit deel van België waar ik woon zie je ze nauwelijks. Er zijn wel enkele stoeterijen die fokken voor de show, maar haast geen "gewone particulier" te vinden die ze als rij/sportpaard gebruikt... en dat vind ik heel raar, heb er zelf nl. 2 en ik vind het een heerlijk ras...

Ben ervan overtuigd dat AV's zeker ook in de sport hun mannetje kunnen staan. Alleen heeft het stamboek tot nu toe het meeste aandacht en promotie voor de shows, omdat daar het grootste geld in rond gaat. Zoals je wel zal weten, draait het in die tak hoofdzakelijk om geld.Spijtig!!!!

Rash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:02

diamonds1 schreef:
Ben ervan overtuigd dat AV's zeker ook in de sport hun mannetje kunnen staan. Alleen heeft het stamboek tot nu toe het meeste aandacht en promotie voor de shows, omdat daar het grootste geld in rond gaat. Zoals je wel zal weten, draait het in die tak hoofdzakelijk om geld.Spijtig!!!!

Het AVS stamboek organiseert juist heel veel voor haar ruiters en hun arabische volbloed paarden.

06-02-2011 AVS Oefendag
Oefendressuur/Clinic, Springles en Workshop Paardenmassage
Manege Nimmerdor te Leusden

27-02-2011 AVS Dressuurwedstrijd
Manege 't Hooge Eind Didam

17-04-2011 AVS Springclinic
Manege Groenendaal Bunschoten

22-04-2011t ot en met24-04-2011 KNHS Dressuur en KNHS Springen & AVS Activiteitenweekend !
Manege de Achterhoek IJzerlo

15-05-2011 AVS NK Dressuur
R.S.C. de Treekhoeve Leusden

02-06-2011 AVS Hemelvaart Dressuurwedstrijd
Kossack Stud Beemster

25-06-2011 AVS / KNHS Dressuurwedstrijd
Manege de Pijnhorst, St. Oedenrode

17-07-2011 Oefendag AVS Arabissimo
HC de Schalm Renswoude GECANCELLED !! ( wegens te weinig animo)

20-08-2011 en 21-08-2011 AVS Arabissimo
Dressuur, liberty, cross, springen en speed!
HC de Schalm, Renswoude

27-08-2011 AVS Dressuurclinic Ermelo
O.l.v. Brigitta Willems
Beatrixhal Federatie Centrum KNHS

10-09-2011 AVS Dressuurwedstrijd
PC Develruiters Heerjansdam (ZH)

4 en 18 september AVS endurance commissie
Organiseert een training en kennismakings clinic olv Marly van Ditshuizen van de AVS endurance commissie

08-10-2011 en 09-10-2011 AVS Sportweekend St. Oedenrode
Manege de Pijnhorst

tegen over 4 shows en de amateurkeuring!

Info: www.avsweb.org

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:30

Ligt aan de huidige economische situatie! ;)

En waarom er zo weinig in de sport uit worden gebracht: Geen idee.
Ik denk dat veel mensen niet met een Arabier om kunnen gaan.
Bij mij heeft het ook lang geduurd voordat ik de mijne doorhad!

Bij mij op stal is er denk ik niemand die op mijn paardje weg kan rijden.
Zijn allemaal een beetje van die 'trek en pluk' mensen, die willen dat het paard 'mooi' aan de teugel loopt, en verder echt nergens verstand van hebben.
Mijn Arabier zou dat dus echt niet pikken, dat weet ik zeker. ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:58

Dilan1993 schreef:
. Toch wilde ik een arabier en zo ben ik er dus achter gekomen dat het helemaal geen heethoofdige, schrikkerige hittepetitjes zijn.

Mijn arabieren zijn wel heethoofdige, schrikkerige hittepetitjes.... zeker in de handen van "iemand anders".
Als die "iemand anders" weinig ervaring met arabieren heeft, wordt het redelijk tricky.

Vooroordelen t.o.v arabieren rusten soms toch wel op een kern van waarheid. Arabieren zijn gemiddeld gesproken wat moeilijker in de omgang.
Inmiddels kan ik prima met heethoofdige & schrikkerige hittepetitjes omgaan. En weet ik me niet zo goed raad met rustige KWPN-ers -hahahahaha-.

Weinig in de sport is overigens lariekoek: endurance is momenteel de snelst groeiende sport wereldwijd en staat no. 2 in hoeveelheid beoefenaars wereldwijd. Endurance -beetje niveau- = arabier en sterk aanverwant.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:45

De hele paardenmarkt is nu eenmaal ingestort.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:59

Dilan1993 schreef:
. Toch wilde ik een arabier en zo ben ik er dus achter gekomen dat het helemaal geen heethoofdige, schrikkerige hittepetitjes zijn.

Mijn paard is wél een heethoofd! :j Maar hij is ook goudeerlijk en makkelijk te hanteren. Maar ik kan me voorstellen dat het er voor een omstaander behoorlijk heftig kan uitzien! En als je als ruiter panikeert, panikeert hij ook en dan heb je de poppen aan het dansen. Het heeft mij ook een tijdje geduurd eer dat ik zijn handleiding gelezen had.
Ik blijf er toch bij dat een AV niet voor de beginnende ruiter is.... Daarvoor zijn ze veel te gevoelig en complex. Misschien dat dit de verkoopprijs ook een beetje bepaalt?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:22

scoxxx, ik ind dat dus niet waar he, dat arabieren meestal moeilijker in de omgang zijn. Zijn juist hartstikke vriendelijk en werkwillig, zou niet weten waar dan het moeilijke zit.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en net zoals Precious20 zegt, als de ruiter angstig wordt, neemt het paard dat over. Doet ieder ras wel, maar arabieren zijn vaak net iets gevoeliger voor stemmingen van de baas/ruiter. Maar dat gevoelige heeft ook z'n voordelen, als ik zelf rustig ben, dan zal mijn paard hoogstens even schrikken, om vervolgens verder te wandelen.

Moet alleen niet gestressed/gefrustreerd wezen al voor ik ga rijden, want dan weet ik van tevoren al dat er niks goed uit komt :')

TraiectumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:32

Dilan1993 schreef:
scoxxx, ik ind dat dus niet waar he, dat arabieren meestal moeilijker in de omgang zijn. Zijn juist hartstikke vriendelijk en werkwillig, zou niet weten waar dan het moeilijke zit.

Ik denk dat de meeste ruiters de gevoeligheid van een gemiddelde Arabier niet goed in kunnen schatten, en dat het daardoor vaak 'mis' gaat. De arabieren waar ik op gereden heb waren ook vrij snel beledigd, dus als daar iemand opstapte die een "gewoon" paard gewend was kwamen er vrij snel communicatiestoornissen. Als je ze op de voor hun juiste manier benaderde had je er wereldpaarden aan. Een beginner die er rustig mee omging en ze in hun waarde liet kon er veel meer mee dan een gevorderde ruiter die opstapte met het idee "en nu gaat het gebeuren". Dan gebeurde er idd wat, maar niet wat de ruiter wilde :')

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:15

Het zal aan je eigen persoonlijkheid liggen wat voor jou "moeilijk" is.. Ik vind mijn arabier niet moeilijk, totaal niet, ik ken weinig paarden zo vriendelijk en meegaand als zij, maar ik kan me voorstellen dat ze met bepaalde karakters botst en dat er dan een heel ander paard tevoorschijn komt.

Ik denk eigenlijk ook dat jonge/onverpeste beginners prima met haar overweg kunnen, maar dat een ervaren persoon die denkt het allemaal wel even te doen zonder respect voor haar of zonder eerst echt contact te maken het flink kan bezuren := Mijn merrie werd overigens ook voorgebracht op shows door een meisje van toen 8/9 jaar oud (dochter van de fokker), super braaf. Ze deed dat met meerdere van hun paarden, zelfs met een dekhengst. Denk dat je dat met de gemiddelde haflinger toch niet hoeft te doen :=

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:52

we dwalen af van het het topic mensen :P , er bestaan al een legio topics over de vooroordelen mbt het AV ras.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:00

sherif schreef:
we dwalen af van het het topic mensen :P , er bestaan al een legio topics over de vooroordelen mbt het AV ras.

:o haha sorry

Haentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:50

wat is de normale prijs voor een av?
of wat was de prijs?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:22

Ik heb een oude Bit thuis liggen (1995) en daar staat een stukje in wat heet: Het is maar wat een gek er voor geeft. Daarin staan de Arabieren als duurste paard in, dus boven de Friezen en KWPNers, 10000+ gulden (wat toen 10000 gulden waard was, is nu wel zo ongever 10000 euro waard), dus als je dat mag geloven, dan is de Arabieren markt erg in elkaar gekelderd, ik denk dat bv Tinkers al gemiddeld meer kosten, om maar een voorbeeld te noemen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:48

Dilan1993 schreef:

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en net zoals Precious20 zegt, als de ruiter angstig wordt, neemt het paard dat over. Doet ieder ras wel, maar arabieren zijn vaak net iets gevoeliger voor stemmingen van de baas/ruiter. Maar dat gevoelige heeft ook z'n voordelen, als ik zelf rustig ben, dan zal mijn paard hoogstens even schrikken, om vervolgens verder te wandelen.

Moet alleen niet gestressed/gefrustreerd wezen al voor ik ga rijden, want dan weet ik van tevoren al dat er niks goed uit komt :')

Dilan: sorry hoor, maar wat een ultiem naïeve reactie. Jij hebt ervaring met slechts 1 arabiertje (te weten je eigen paard), en geen 100-120 arabieren toch?

Arabieren zijn moeilijker dan gemiddeld. That's a fact... en zeker de arabieren met kwaliteit: de arabieren die hoog in de (endurance)sport lopen. In de (top)sport worden de dieren aan het werk gezet en worden ze consequent + correct gecorrigeerd indien idioot & hysterisch gedrag.
En niks niet my-little-pony-excuusjes like "tja, hij is zo gevoelig, maar ja als ik rustig blijf....."
De meeste (top)sport-arabieren nemen je pas serieus als leider indien je eerlijk & consequent bent en ultiem emotie-loos/onbewogen.

Lieve arabieren vergeven een "softe leider", want er bestaan idd arabieren met een hoog vergevingsgehalte. 9 van de 10 x zijn dat ruinen. Deze lieve dieren zijn over het algemeen te lief voor echte sportprestaties: na 50 km vinden ze het wel welletjes en ervaren ze overal onverklaarbare pijntjes.

Maar goed, dat was mijn zondagochtend-frustratie en -oh ja- mijn ultieme verbazing over hoe weinig mensen eigenlijk weten over arabieren in zijn algemeenheid. }> :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:38

Jij bent zeker geen ochtend mens? :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:47

scoxxx, als je nog eens last heb van zondagochtendfrustratie, ga die dan lekker naar andere mensen uiten en niet naar mij.

Vind jouw post wel een beetje kleinerend over komen hoor 'arabieren met kwaliteit zijn moeilijker dan gemiddeld'. Lekker kortzichtig, dus alle arabieren die hier in de buurt rondlope, die hartstikke lief zijn en een fijn karakter hebben, zijn dan maar meteen paarden zonder kwaliteit. Nee hoor, komt heeeel proffesioneel over.

Daarbij heb ik niet allen ervaring met mijn eigen arabier, heb er ook p 1 gereden die 160 km endurance heeft gelopen. Ook een hartstikke fijn rijpaard, of is die dan ook maar meteen zonder kwaliteit, want hij flipt niet overal om en doet niet zo heethoofdig?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:42

scoxxx schreef:
Maar goed, dat was mijn zondagochtend-frustratie en -oh ja- mijn ultieme verbazing over hoe weinig mensen eigenlijk weten over arabieren in zijn algemeenheid. }> :+

Goed dan dat jij er bent om bokt te onderrichten! ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:21

scoxxx schreef:
Arabieren zijn moeilijker dan gemiddeld. That's a fact...

Bulsh*t

En dat is gebaseerd op mijn ervaring met heel wat meer arabieren ;)

Ze kunnen nog zo zenuwachtig, nerveus of hittepetitterig (is dat een serieus woord?? ) zijn, maar ze zijn en blijven licht in de hand tijdens die uitspattingen, ze zijn en blijven betrouwbaar tijdens die uitspattingen en ze zijn en blijven veilig en oplettend naar de handler toe tijdens die uitspattingen! En daarom zijn ze juist zo makkelijk en lief en betrouwbaar. Want denk je dat de gemiddelde kwpn'er tijdens zo'n uitspatting er op let om geen druk op het touw te zetten, om op te letten waar jij staat? En denk je dat diezelfde gemiddelde weet-ik-ut-wat-voor-ras spontaan zijn uitspatting laat varen als er ineens een noodsituatie is en jij gewoonweg geen oog meer hebt voor het paard dat je vast hebt?

Het is niet voor niets dat bij arabieren nog natuurlijk gedekt wordt, vaak zonder bit en zonder kettingen, zonder enige hulpmiddelen. En dat we arabieren zowel in sport als in show kunnen laten presteren, ondanks het tegenstrijdige (showen, opgefokt gedragen, muziek, publiek, ring en dan weer dezelfde ring en publiek, maar dan je netjes gedragen, braaf je oefeningetjes doen enz).

Als jij heethoofdige arabjes hebt en ze moeilijker dan gemiddeld vind, dan ben je wellicht niet geschikt om een arabier te rijden. Want niets is makkelijker te rijden dan een arabier: je bent namelijk samen 1, dus wat jij denkt doet hij, als jij iets wilt denkt hij met je mee.
Samen 1 zijn betekent ook elkaars stemming aanvoelen en overnemen, dus een zen-mode helpt zeker. Een arabier die idioot en hysterisch gedrag vertoond voelt zijn ruiter aan qua stemming of wordt verkeerd gereden, dus de enige die gecorrigeerd dient te worden in dat geval is de ruiter.

En schrikken doen ze allemaal wel eens hoor, we hebben anky ook wel eens de ring op een bijzondere maar niet correcte manier zien verlaten met een kwpn onder haar kont (of zonder paard onder haar kont :+ ).
Een kwpn kun je emotieloos rijden, maar bij een arabier komen die emoties, mits juist gestuurd, juist ten goede in je prestaties.

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:43

JJane schreef:
De gemiddelde arabier is iets te slim voor de meeste ruiters. Daardoor worden ze vaak als moeilijk en heet gezien.

Helemaal met je eens, men gaat voor mooi en makkelijk, terwijl een beetje arabier met een goede hand, rust en regelmaatl de sterren van de hemel loopt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:48

Voorbeeld.

Montoyo 3,5 jarige hengst.
Ik was met hem aan het grazen.
Komt er een lucht Ballon over.
Meneer helemaal over de zeik.
Ik tegen hem praten,zo bang als hij was bleef hij toch bij mij en rukte zich niet los.

Arabieren zijn moeilijk voor mensen die er

1.Niks mee hebben
2.Denken dat ze het wel "even" zullen doen met rijden
2.Respectloos zijn

Mijn vorige arabische hengst was geen makkelijke met rijden.
Maar met veel geduld en liefde en voorral het geloven in het paard en combinatie was het een ongelovelijke super paard aan het worden.
Helaas had hij zware artrose die pas gevonden is nadat meneer niet meer kon,hij liep vrolijk door tot het eind.
Da was verbaast dat hij zo braaf en nog zo liep toen we de scintigrafie zagen.
Super dier in de omgang.
Kon ook gewoon met merries rijden,naast elkaar.

Door Barcelano zijn mensen in mijn omgeving ook anders tegen dit ras aan gaan kijken.

Montoyo is 3,5 heel nuchter,maar kan toch lekker showen als wat men ziet als heet hoofd.
Inrijden gaat lekker.
Hij staat naast mijn merrie op stal.

Super paard!

Heb ook dekhengsten gezien die gewoon gereden kon worden tussen de anderen paarden zonder hulpteugels etc.
En ook nette resultaten laten zien in de showring.

Het beroemde ruiters op kwpners wel eens anders zien rijden.
En dan dekt de gemiddelde arab natuurlijk.

Alleen in de verkeerde handen zullen ze een hele andere kant laten zien...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:58

ShamalArabs, _/-\o_