Voor het eerst op m'n Arabiertje! Te vroeg of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:31

Lekker gevoel he, voor het eerst op je eigen paard kruipen? :-) Ik hoop dat ook mee te maken met mijn haflinger (hij is pas 2 jaar). Maar ik weet inderdaad niet of het verstandig is om een keer in de week (zoals iemand hier aangaf) op hem te gaan zitten. Je belast hem er toch mee. En echt, ik bedoel het niet als kritiek, maar ik heb nu een arabische merrie staan die teveel belast is op jonge leeftijd... Ze is nu 25 jaar en kan eigenlijk zo goed als niets meer verdragen. De verzorgster die haar nu rijdt, rijdt haar zo'n 1 a 2 keer per week, en dat is genoeg voor mijn merrie. Als we haar meer zouden rijden gaat ze kreupelen en krijgt ze last van haar spieren en rug.

Denk vooral aan de toekomst, ik probeer je niet af te katten, maar houd het in je achterhoofd. Hoe langer je wacht, des te langer zullen jullie samen genieten!

Letizia

Re: Voor het eerst op m'n Arabiertje! Te vroeg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:15

Een arabier is niet later rijp dan een ander paard, dat is heel duidelijk op het schema te zien op de eerste pagina, dit geldt gewoon voor alle paarden:
Afbeelding
Arabieren zien er kwa uiterlijk vaak nog jonger uit, maar het binnenste groeit even hard of misschien is langzaam een beter woord, dan elk ander paard (wellicht een paar maanden verschil)

Bedoel ik daar mee dat het al goed is om nu op je paard te zitten? Nee, niet echt, ik bedoel er mee dat er gewoon over het algemeen te vroeg wordt begonnen met het rijden op paarden.
En dan zit er weer een verschil in tussen rijden en rijden, als ik soms zie wat er van 3 jarige gevraagd wordt...

Ik heb zelf een arabier die 13 mei 3 wordt, zij lijkt al wel wat voller dan die van jou, begint al juiste bespiering te krijgen etc, maar dat maakt haar niet eerder rijp, af en toe leun ik wel eens, met m'n voeten nog op een krukje, we zijn heel voorzichtig al wat aan het longeren, maar dat is vaak nog best belastend, dus doen we rustig mee.
Verder doen we heel veel grondwerk, wat voornamelijk bestaat uit wandelen, ze is van de duuvel niet bang, dus brengt het ons beide erg veel plezier.
Ik wil pas op z'n vroegst echt gaan zitten als we een half jaar verder zijn, maar wellicht stel ik het gerust uit naar volgend jaar. Zodra zij haar balans heeft gevonden onder het zadel, probeer ik zo snel mogelijk naar buiten te gaan, eerst natuurlijk met iemand er naast, zodat we veel rechte lijnen kunnen lopen.
Pas in de loop van volgend jaar gaan we denken aan werken, nu mag ze nog even baby zijn :)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:32

Klinkt heel goed Letizia :) Veel plezier met je paardje!

Edit: Wat een mooie merrie! <3

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:38

Ik denk: liever nu al heel af en toe (eens in de maand) even hangen, gaan zitten, en er weer af (zonder te laten stappen). Zo belast je zo goed als niets (veel minder als bijvoorbeeld longeren e.d.), en kan je paard in de maanden langzaan wennen. Zo is de overgang naar rijden straks heel klein, en weinig stress is veel waard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:54

Wel ervoor zorgen dat hij genoeg hooi/gras krijgt, jij zegt dat hij niet dun is maar ribben moet je voelen als je je hand erop legt en niet kunnen zien. Te dik is absoluut niet goed maar ik vind deze wel erg aan de magere kant.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 18:06

bigone: de paarden krijgen 2keer per dag voer.
3 keer per dag hooi en wortels / appels !

dun is hij zeker niet.. dat lijkt alleen zo op die foto.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:12

Canavaro schreef:
bigone: de paarden krijgen 2keer per dag voer.
3 keer per dag hooi en wortels / appels !

dun is hij zeker niet.. dat lijkt alleen zo op die foto.

Mijn merrie krijgt ook voldoende voer, het is soms maar net hoe ze staat... :j

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 18:21

Leonie1988.

idd, die van mijn heeft een rond buikje, neem maar eens een goed kijkje in me profiel,
je moet 'm maar eens in t echt zien, haha.
Laatst bijgewerkt door x_Fadigho op 21-04-11 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:26

Ik had de foto's al bekeken :) Hij lijkt op mijn merrie :D

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:26

Ik kan me het heel goed voorstellen dat je er graag mee verder wil! Maar ik denk toch dat je je gevoel moet negeren en gewoon bezig gaan met hem allemaal andere dingen leren. Je zou veel schrik training kunnen gaan doen, met zeilen en skippie ballen enzo. :) Dan heb je een bomproof paard als je hem in gaat rijden. :j

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 18:32

@trixjepixje.

we hebben een skippiebal in de wei, en van die levensgrote oranje-witte pionnen
en voor een paraplu is die ook niet meer bang, alle verkeer kan hij al. alleen met een zeil enzo
moet ik nog doen, maar dat komt wel, ik zet mijn gevoelens ook opzei, ik ga alleen met hem
wandelen - vertroetelen - enzovoort, doen.. hij geniet echt met volle teugen van z'n baby zijn..
haha, hij speelt veel met zijn weidemaatje !

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:49

leonie1988 schreef:
Klinkt heel goed Letizia :) Veel plezier met je paardje!

Edit: Wat een mooie merrie! <3

We zijn ook erg blij met d'r :j

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:52

Ik lever geen kritiek op die ene keer dt je dr op gezeten heb, maar hoe je dr zelf mee omgaat en dat je het waarschijnlijk erg onderschat.

Mijn ruin noem ik niet voor niks als voorbeeld, zo gaat het super maar ze kunnen wel voortijdig problemen krijgen als je er te vroeg mee aan het werk gaat.

Lekker uitgroeien en je mag m echt wat meer body laten kweken, hij is nu echt nog een puppypaardje, een leuk paardje maar nog echt een kindje.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 10:38

Rheallover. Ja ik heb al vaker gezegd, dat ik er niet mee wil beginnen met rijden etc.
daar is die zowiso nog veeeel te jong voor ! ik wou gewoon weten hoe het was..

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:04

KoudbloedKim schreef:
Loody: Ik vroeg het niet aan jou en aangezien jij er ook niet bij was, kun je geen antwoord geven op mijn vraag. :)

Canavaro: Ik zie dat je 18 bent en ik snap best dat het spannend is, maar probeer ook aan het geluk van je pony te denken.
Je zegt dat je ermee gaat wachten en daarna komt er gelijk een 'maaaar'..
Ik hoop dat je je eraan houdt. :j

Precies... jij dus ook niet Koubloedkim....

En TS. fijn dat je het zo geweldig vond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:24

Loody schreef:
Precies... jij dus ook niet Koubloedkim....
Wat ik niet? :?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:58

ik heb je gequote hierboven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:05

Dat ik geen antwoord kan geven omdat ik er niet bij was?
Nee goh, vandaar dat ík eerst vraag en niet gelijk doe alsof ik er alles vanaf weet, zoals jouw reacties bij mij overkwamen.. :)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:10

zo kwam jou reactie dus over op mij

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:37

Halloooooooooo. geen ruzie hier aub..
reacties komen altijd anders over,

@Loody, bedankt, het was ook echt geweldiggg!

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:10

He bah wat een gezeur weer zeg :roll:
Ze heeft er 1 keer op gezeten/gehangen dat is toch niet gelijk het einde van de wereld.
Kijk als ze hem nou al helemaal was gaan inrijden en dergelijke dan vind ik het een ander verhaal.
Maar kom op zeg ze heeft er maar 1 keer opgezeten.

@ts leuk voor je dat het zo goed ging :D

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 15:11

@angrywolf.

idd, heb er maar 1 keer opgezeten. daar gaat hij niet dood aan ,
Dankjewel haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:46

Ik zou ook nog even wachten, zelf zou ik een paard liever pas bij 4,5 - 5 jaar inrijden. Mijn arabische merrie heb ik pas met ruim 7 jaar ingereden. Dat is wel erg overdreven en niet een bewuste keuze geweest (ik kocht haar net zadelmak, ze heeft op haar 6e een veulentje gehad en shows gelopen), maar ik vind het zelf wel een enorm voordeel dat de psychisch en fysiek eerst goed heeft kunnen uitgroeien.
Als ik foto's zie van mijn merrie als 3 jarige valt pas op hoe enorm veel ze nog veranderen na hun 3e. Mijn merrie was ook absoluut nog niet klaar geweest om ingereden te worden op die leeftijd.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om te wachten, maar denk dat jij en je paard er heel veel profijt van hebben als je het wel doet!

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 18:21

@Ireen, Ja ik weet het, ik wacht ook nog met het inrijden enzo,
ik blijf nu gewoon wandelen - knuffelen - etc..
ik bedoel, we hebben tijd genoeg, bedakt voor je mening.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:20

Beetje late reactie maar misschien heb je er wat aan.

Wat een geweldig gevoel is het hè als je dan op je paardje zit! Is echt ongelooflijk gaaf!

Mijn avmerrie is nu bijna 3.5 jaar en ik ben er een maandje geleden voor het eerst op gaan zitten. Ik ben haar nu heeeel rustig aan het inrijden. Ze trekt het prima en was er ook echt aan toe. Ik denk dat het belangrijkste is dat je goed naar je eigen paard, kan hij het al hebben of is ie nog te iel etc. Jij kent je eigen paard het beste. Vraag desnoods aan een deskundig iemand even die hem kan zien wat die vindt.

edit: heb even in je profiel gekeken en naar de nieuwe foto`s. Vanaf de foto`s lijkt hij nog vrij zwak in zijn bespiering te zitten voor echt ruitergewicht. Met het echte inrijden zou ik dus even wachten. Je kan het even vergelijken met de foto`s van de mijne, die ziet er een stuk bespierder uit. [RIJ-ITP] Mijn superbrave arab voor de tweede keer onder het zadel