noem jij je arab een pony of een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:16

ik verwijs welleens een naar Phakhan als .... my little pony! want hij staat tussen allemaal reuze kwpn-ers op stal
Laatst vond iemand mijn knollie een barbie paardje, grappig hoor.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:24

Phakhan schreef:
ik verwijs welleens een naar Phakhan als .... my little pony! want hij staat tussen allemaal reuze kwpn-ers op stal
Laatst vond iemand mijn knollie een barbie paardje, grappig hoor.

haha,

Ik had een verzorg paardje ( pony ) het is namelijk een b pony, maar die staat ook op stal tussen allemaal grote paarden, wat ook zo grappig is, het zijn daar best grote stallen, maar voor dat kleintje helemaal.
Vorige keer zei iemand tegen een kindje, 'kijk misschien mag je wel even op die my little pony' want, we hadden op de manege verkleedspringen, haha allemaal kleurtjes in z'n haar, vind je het gek dat ze hem dan my little pony noemt.

xd :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:00

Aladinnetje schreef:
mag ik een domme vraag stellen?
waarom worden arabieren, fjorden en ijslanders eigenlijk paard en geen pony genoemd ook al zijn ze wel zo klein als een pony?
wat maakt ze een paard?

bij arabieren is dat denk ik omdat arabieren meer op paarden lijken in hun bouw. Wat slanker, hoger op de benen en geen teddyberenvacht.

Bij fjorden en ijslanders e.d. is het misschien zo omdat die ook volwassenen kunnen dragen en mensen bij een pony algauw het idee hebben dat dat die kleine beessies zijn waar kindjes op rijden? Weet het ook niet zeker hoor.

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:04

Dilan1993 schreef:
Aladinnetje schreef:
waarom worden arabieren, fjorden en ijslanders eigenlijk paard en geen pony genoemd ook al zijn ze wel zo klein als een pony?
wat maakt ze een paard?

bij arabieren is dat denk ik omdat arabieren meer op paarden lijken in hun bouw. Wat slanker, hoger op de benen en geen teddyberenvacht.

Bij fjorden en ijslanders e.d. is het misschien zo omdat die ook volwassenen kunnen dragen en mensen bij een pony algauw het idee hebben dat dat die kleine beessies zijn waar kindjes op rijden? Weet het ook niet zeker hoor.

Dat eerste lijkt me een rare reden, zat paarden die niet slank in hun bouw zijn en een dikke vacht hebben (denk aan een Shire). ;) Lijkt me idd eerder vanwege het dragen van volwassenen? Ik weet het eigenlijk ook niet precies.

Kyliam

Re: noem jij je arab een pony of een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:04

Ik noem Kyliam altijd paard. Hij is hier de kleinste op stal maar is toch nog tegen de 1.60 aan. Ikzelf ben een ukkie dus voor mezelf is het al een reus hihi.

Enne, de mijne heeft in de winter echt wel een teddyberengehalte!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:36

Kyliam schreef:
Ik noem Kyliam altijd paard. Hij is hier de kleinste op stal maar is toch nog tegen de 1.60 aan. Ikzelf ben een ukkie dus voor mezelf is het al een reus hihi.

Enne, de mijne heeft in de winter echt wel een teddyberengehalte!

De mijne ook! Heel lastig als je hard aan het trainen bent.. Scheren vind ik ook geen optie.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:29

In de zomer noem ik mijn arabje een paard ze is 1m48.
In de winter noem ik ze een pony, ze is dan echt zo'n pluizebol dat ze meer lijkt op een pony dan op een paard.
Maar niemand mag mijn AV een pony noemen, enkel ik doe dit. :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:45

Ik zeg nooit pony altijd paard.
Pony is een scheldnaam in mijn ogen voor een Arabier 8-)

Paar jaar terug noemde een Instructie op de manege waar ik stond een mijn 1e AV Barc een Pony
Ik kon mezelf dan er altijd zo boos overmaken.
Dus heb gezegt dat ze dan geen verstand van paarden had want ze zag toch dat het geen pony bouw had en de gang werk al helemaal niet pony achtig was :+
Zo denk ik er nog steeds over.
Maar hier in NL kijken ze altijd naar de schofthoogte.
Als ik weleens iemand op Barc een paar rondjes liet rijden dan waren de mensen altijd zo verbaasd over zijn ruime gangwerk.
Of als ze hem zagen lopen.
Ow hij loopt als een paard zo ruim!
:7 Mensen het is een paard zei ik dan :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:46

Ik vind het wel onder paarden passen hoor :j

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:54

Tja arabieren zijn officieel paarden. Helaas was ik toch echt op zoek naar een pony en noem ik mijn AV dus ook mijn pony :) Had je mn pa moeten zien kijken toen mijn 'pony' toch echt wel 1.53 was ;)
Tegen vreemden zeg ik trouwens wel paardje, want die hebben vaak meteen een shetlander idee en dat moet wel voorkomen worden ;) 't blijft een paard :P

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:57

....Rol hier van mijn stoel van het lachen... Weet heel goed dat AV's tot de paarderassen behoren ( idd evenals de fjorden, de ijslanders, haflingers....enz enz), maar ik weet wel dat ik ze vanaf vandaag ik het bijzijn van hun eigenaren PONY's ga noemen... :D

Wat een verkapte arrogantie zeg..... (alsof AV's beter zouden zijn......pff)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:01

Dilan1993 schreef:
Aladinnetje schreef:
wat maakt ze een paard?

Leer wat geschiedenis, afkomst van pony's en paarden :o daar zit het verschil, niet in de formaat, niet in het naamkaartje wat ze dragen. Dat is de reden waarom ijslanders ook paarden genoemd worden, ook vele andere rassen die onder de stokmaat van de zogenoemde norm (genepte norm vindt ik het eigenlijk) Dat heeft helemaal niks met de bouw te maken of dat een dier een volwassene kan dragen.

Riagr: verkeerde opmerking, to the point de AV is wel HET ras wat ervoor gezorgd heeft dat de hedendaagse (sport) paarden presteren en rondlopen, door die veredeling zijn deze dieren meer geworden. Daarnaast is het een zeer oud en zuiver ras. Vandaar dat het zeker een belediging is om het een pony te noemen, zal het zeker afraden om dit te doen bij sjeiks die AV's in bezit hebben :o

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:03

riagr schreef:
....Rol hier van mijn stoel van het lachen... Weet heel goed dat AV's tot de paarderassen behoren ( idd evenals de fjorden, de ijslanders, haflingers....enz enz), maar ik weet wel dat ik ze vanaf vandaag ik het bijzijn van hun eigenaren PONY's ga noemen... :D

Ja veeel beter :+
Even zonder gekheid.
Het is vaak Hoe men het zegt tegen je AV.
Aan de toon van veel mensen te horen die pony zeggen,zeggen dit omdat ze een Arabier maar bij voorbaat niks vinden.
Daarom is het een scheldwoord voor mij.

En inderdaad het zijn vaak de mensen die een kwpner hebben of in hun ogen de juiste gefokte paard voor in de ring.
En zoals hierboven sluit ik me aan,het zijn wel de voorvaderen van de hedendaagse "'sport"Paarden zoals men dat graag zegt
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 18-11-10 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:05

Barcelano schreef:
riagr schreef:

Ja veeel beter :+
Even zonder gekheid.
Het is vaak Hoe men het zegt tegen je AV.
Aan de toon van veel mensen te horen die pony zeggen,zeggen dit omdat ze een Arabier maar bij voorbaat niks vinden.
Daarom is het een scheldwoord voor mij.

Amen :Y)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:08

Het interesseert mij eigenlijk geen reet of mijn AV een pony of een paard genoemd wordt. Prins wordt er niet ongelukkiger van als mensen hem een pony noemen :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:14

@Dilan: mee ééns...

En aan alle AV eigenaren...: er waren toch ook écht andere rassen voor nodig om tot het huidige paardenbestand te komen. Beetje bescheidenheid of nuchterheid zou heerlijk zijn hier.....

Enne: heb een keurige KWPN dressuurmerrie........ en bijna 36 jarige new forest arabier.. ( pony) en een 4 jarige connemara ruin, toekomstig dressuurtopper bij de paarden (1.52...dus pony...of paardje...).

En om heel eerlijk te zijn: geen beter paard dan een pony!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:16

Dilan1993 schreef:
Het interesseert mij eigenlijk geen reet of mijn AV een pony of een paard genoemd wordt. Prins wordt er niet ongelukkiger van als mensen hem een pony noemen :')

Maar hoe vind je het dan klinken als het op een minderwaardige manier wordt gezegt,alsof jou Av niks is.

Ik heb ook weleens de opmerking gehad toen er een nieuw paard aankwam voor de verkoopeen kwpner.
Goh jes mischien wat voor jou dan kan je er lekker wedstrijden meer rijden :Z

Dat soort opmerkingen zijn best vermoeiend.
Heb gezegt:Hoezo die van mij heeft toch ook 4 benen.

Helaas denk ik altijd wel bij me:Leuk die paarden wereld,wat kunnen we toch gezellig tegen elkaar doen.
Als iemand zijn nieuwe aanwinst laat zien en het is geen arabier maar wel een mooi paard,zeg ik ook leuk stoer paard gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Het is toch geen bal aan om te horen te krijgen daar kan je toch geen wedstrijden mee rijden.
Of wat moet je er mee veelste heet etc

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:18

Maakt me niets uit pony of paard, zijn beiden leuke woorden. Maar ik zeg wel altijd mijn paard want het is een paardenras.

Hij meet 1,58 m dus ik vind hem zeker niet klein.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:20

Barcelano schreef:
Dilan1993 schreef:

Maar hoe vind je het dan klinken als het op een minderwaardige manier wordt gezegt,alsof jou Av niks is.

Ik heb ook weleens de opmerking gehad toen er een nieuw paard aankwam voor de verkoopeen kwpner.
Goh jes mischien wat voor jou dan kan je er lekker wedstrijden meer rijden :Z

Dat soort opmerkingen zijn best vermoeiend.
Heb gezegt:Hoezo die van mij heeft toch ook 4 benen.

Helaas denk ik altijd wel bij me:Leuk die paarden wereld,wat kunnen we toch gezellig tegen elkaar doen.
Als iemand zijn nieuwe aanwinst laat zien en het is geen arabier maar wel een mooi paard,zeg ik ook leuk stoer paard gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Het is toch geen bal aan om te horen te krijgen daar kan je toch geen wedstrijden mee rijden.
Of wat moet je er mee veelste heet etc

die opmerkingen negeer ik meestal. De enige die bij mij op stal zulke opmerkingen zou maken, heeft al eens een snauw van me gekregen omdat ze heel arrogant zei dat het me toch niet lukte om mn paardje rustig te krijgen. Sindsdien kijkt ze me alleen heel lelijk aan _O-

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:25

Hoi Barcelano.
Ik snap dat de tóón vervelend is, en misschien moet je iemand daar op aanspreken. Of er vér boven staan. Zegt uiteindelijk toch meer over de persoon, dan over jouw paardje. ( zo iemand zou mijn instructeur niet zijn, wordt per direct ontslagen... Let wel: ik heb het dan over toon en houding, die wat mij betreft dan een uiting zijn beperktheid/domheid)

Verder kan het me echt helemaal niets schelen wat de buitenwereld zegt over mijn dressuur connemara. (zolang mijn écht bewezen goede instructeur me maar serieus neemt: hij moet me nl wel lesgeven en ontwikkelen!!) .. Ik bedoel: Ik zie zelf ook wel dat het geen Totilas is... Maar het enige wat voor mij telt is dat hij ( itt tot de dressuurmerrie(kwpn, peesgedoe enz) voor mij wel het perfecte rijpaardje ( of pony) is....

Wat ik bedoel; ik snap dat je de toon vervelend vind, maar door dit hele topic word de toon naar dolgelukkige pony eigenaren nét zo vervelend... En is net zo onterecht
Laatst bijgewerkt door Punz op 18-11-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:26

Dilan1993 schreef:
[quote="

die opmerkingen negeer ik meestal. De enige die bij mij op stal zulke opmerkingen zou maken, heeft al eens een snauw van me gekregen omdat ze heel arrogant zei dat het me toch niet lukte om mn paardje rustig te krijgen. Sindsdien kijkt ze me alleen heel lelijk aan _O-[/quote]

Dat zijn dan wel weer steek maar in je broek momenten :D
Had met Barc na 2 weken stilstaan wegens blessure,moch er weer op.
Ik op zadelen.Gaat je rijden zonder te longeren?
Dat doe je toch niet met een arab?
Ik ben opgestapt en weggereden,rechte lijnen leek mij beter dan hem op een volte aan de lijn laten rond springen :+

Dat heb ik ook vaker gezien rij je met zo wilde Arabische hengst in de kinderlessen,er zijn mensen die je bloed wel kunnen zuipen 8-)
En waarom denk ik dan heb alleen plezier met me paard :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:31

riagr schreef:
Hoi Barcelano.
Ik snap dat de tóón vervelend is, en misschien moet je iemand daar op aanspreken. Of er vér boven staan. Zegt uiteindelijk toch meer over de persoon, dan over jouw paardje. ( zo iemand zou mijn instructeur niet zijn, wordt per direct ontslagen... Let wel: ik heb het dan over toon en houding, die wat mij betreft dan een uiting zijn beperktheid/domheid)

Verder kan het me echt helemaal niets schelen wat de buitenwereld zegt over mijn dressuur connemara. (zolang mijn écht bewezen goede instructeur me maar serieus neemt: hij moet me nl wel lesgeven en ontwikkelen!!) .. Ik bedoel: Ik zie zelf ook wel dat het geen Totilas is... Maar het enige wat voor mij telt is dat hij ( itt tot de dressuurmerrie(kwpn, peesgedoe enz) voor mij wel het perfecte rijpaardje ( of pony) is....

Wat ik bedoel; ik snap dat je de toon vervelend vind, maar door dit hele topic word de toon naar dolgelukkige pony eigenaren nét zo vervelend... En is net zo onterecht

Het was niet mijn Instructie.
Die van mij zag mij al koken en moest lachen.
Tegenwoordig laat ik inderdaad iedereen maar praten.
Maar toen met me eerste Av,ik ging er vol op in.
Nu denk ik hoor weer een lama schijten :+

Mischien komt dat omdat ik wel ieder ras mooi kan vinden om hun eigen ras kenmerken.
Van een mooie kwpner tot een gave belg.
Ieder Ras heeft iets unieks dat vind ik leuk om te zien.

ik rijd trouwens 2 keer per week een pony bij dus zo verschrikkelijk vind ik ze niet haha :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:36

riagr schreef:

Haha ;)

Nee, ik heb echt plaatsvervangende schaamte bij bepaalde opmerkingen, dat ik ook bij de AV eigenaren hoor.. Ik merk helaas dat veel mensen arabierenmensen nogal een "volk apart" (arrogant) vinden. Ik vind het een geweldig ras, maar ze zijn NIET beter of meer dan andere paarden. Geschiedenis maakt daar niks in uit, voor mij niet. Op mijn hafje was ik minstens zo gek (papierloze, bejaarde PONY). Mijn AV wordt door sommige mensen zelfs anders benaderd, mensen doen voorzichtig met/bij haar want het is een arabier.. waarom?? Ze is gewoon een paard, net als alle anderen!

Mij kun je echt niet beledigen met hoe je haar dan ook wilt noemen. Geloof me, met een klein haflingertje zijn die opmerkingen nog veel erger af en toe en het interesseerd me echt niet. Mijn paarden hoeven zich voor mij of een ander niet te bewijzen, ik vind ze allebei geweldig (mijn haf leeft niet meer). Mijn paard, toevallig dus een arabier, is geen statussymbool maar mijn maatje. Mensen die bewust dit soort opmerkingen maken met de bedoeling jou te beledigen hebben een paard om heel andere redenen, die begrijpen dat gewoon niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:47

Citaat:
Mensen die bewust dit soort opmerkingen maken met de bedoeling jou te beledigen hebben een paard om heel andere redenen, die begrijpen dat gewoon niet
.

Yes, helemaal mee eens! Dat bedoelde ik ook met mijn eerdere post... dat het meer over de persoon zegt dan over je eigen pony, paard. En dit soort mensen gaan echt niet respectvoller denken over je paardje ,door netjes sociaal wenselijk paard te zeggen in plaats van pony....

Weet je: al noemen ze mijn connemara een gele biefstuk... vind ik ook goed ... zolang hij maar van mij is, en ik er elke dag ongelofelijk van geniet ( net zoals van de andere 2 hoor...)

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:48

RhealLover schreef:
Dilan1993 schreef:

Leer wat geschiedenis, afkomst van pony's en paarden :o daar zit het verschil, niet in de formaat, niet in het naamkaartje wat ze dragen. Dat is de reden waarom ijslanders ook paarden genoemd worden, ook vele andere rassen die onder de stokmaat van de zogenoemde norm (genepte norm vindt ik het eigenlijk) Dat heeft helemaal niks met de bouw te maken of dat een dier een volwassene kan dragen.

Riagr: verkeerde opmerking, to the point de AV is wel HET ras wat ervoor gezorgd heeft dat de hedendaagse (sport) paarden presteren en rondlopen, door die veredeling zijn deze dieren meer geworden. Daarnaast is het een zeer oud en zuiver ras. Vandaar dat het zeker een belediging is om het een pony te noemen, zal het zeker afraden om dit te doen bij sjeiks die AV's in bezit hebben :o

Daarom vind ik IJslanders ook zo leuk, ver uit de buurt van de AV. 8-)

Haha nee, dat was natuurlijk een grapje. ;) Ik heb niks tegen AV's (behalve dat het vaak mijn type paard niet is, de wat dunnere types) maar jullie vinden het vervelend als iemand een neerbuigende opmerking maakt naar je AV, nu doen jullie dus precies hetzelfde naar pony's toe :) ik hoop dat jullie dat snappen. Niet iedereen die "pony" zegt heeft daarmee de intentie een AV naar beneden te halen. ;)
Zeg dan dat het om de toon gaat, niet dat pony een scheldwoord is.