Precious20 schreef:VeerenAshley schreef:[
Hier wil ik toch even iets over zeggen![]()
Ik heb nergens beweerd dat je helemaal niet op een paard moet gaan zitten, en begrijp dan ook niet waarom ik 'niet eerlijk' zou zijn als ik wel op mijn pony stap. Wel moet je m.i. rekening houden met wat het paard redelijkerwijs aankan - en dat bedoelde ik (en lijkt mij niet meer dan logisch).
Er zit nogal een verschil tussen helemaal niet rijden, rijden met een geschikt gewicht op een geschikt paard, en rijden met overgewicht op een daarvoor ongeschikt paard, dacht ik zo! En daar gaat het toch juist in dit topic om?Het gaat er iig niet om dat er lichtere mensen zijn die zitten te stuiteren, dat is hier niet relevant.
De TS vraagt of zij met haar gewicht op een bepaald soort paard kan (alleen moet er wat meer info komen over het betreffende paard (bouw, beenwerk etc.) voordat er betere uitspraken over gedaan kunnen worden over haar geval).
Inderdaad!
Ik vind het zo zonde dat dit onderwerp zo snel wordt afgewimpeld met een opmerking als 'ja maar, een lichte ruiter kan ook stuiteren in het zadel!'... Tuurlijk, maar waarom zou je moeten kiezen tussen 2 slechte dingen? Waarom doe je niet eens het juiste voor je paard? Als je te zwaar bent voor je paard dan heb je imo 2 keuzes: A) niet rijden en B) afvallen en daarna terug gaan rijden.
Ik woog in de zomer 63 kg. Ik vond dat veel voor mijn arab van 1m58 en ben nu ondertussen al 5 kg afgevallen. Maar dan lees ik hier dat je gerust met 80 kg op een AV kan gaan zitten. Nou ja?! Zal ik dan maar lekker beginnen schransen?
Bij de hogere klasse van de Endurance is het MINIMALE gewicht 75kilo (anders krijg je extra bepakking).
En daar rijden veel smalle dravers en arabieren mee.