[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:17

Zat andere hengsten die vrii zijn en ook kwaliteiten bezitten...

Plus ik ga geen trend volgen om hopelijk boven aan te kunnen staan.

Plus vind het vaak bedroevend hoe sommigen lijnen/hengsten die boven aan staan kwa body etc eruit zien..

amyz

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:24

Wie had het over modehengsten? (ennuh.....Umoyo is nou ook niet zunig gebruikt zeg maar ;) ).
Tsja en dat kun je wel makkelijk zeggen maar in de praktijk kan het natuurlijk anders liggen. Ik zoek me al een hele tijd scheel naar een passende combinatie voor Nas, SE. En echte kwaliteit is dan best moeilijk te vinden, laat staan iets wat op haar past. Als ik dan iets vind wat me aanstaat word ik echt niet zenuwachtig van CA hoor, er zijn ergere dingen... En natuurlijk gaat ook mijn absolute voorkeur uit naar een vrije hengst, dat spreekt voor zich. Zal ook altijd proberen een vrije te vinden. Maar och....als de combinatie nou echt past en er is niks anders te vinden vind ik zoiets niet het einde van de wereld. Uiteindelijk moet je altijd ergens concessies doen en dan dek ik liever met een drager dan met een hengst met slechte benen bijvoorbeeld :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:43

Amy had hem al eerder genoemd maar ene vriendin heeft net ene Shaimoniet veulen gehad, SE homozygoot zwart en een kanjer om te zien :)

Eerlijk gezegd vind ik Umoyo weinig toevoegen, hij fokt kleur en dat verkoopt. Een blonde arab is natuurlijk helemaal een droom, maar vind veel van zijn nakomelingen niet mooi, hebben een vreemd ovaal lichaam, horizontale hals en dan die lelijke Nadir kop erop...No offence Jes, die van jou vind ik de mooiste die erbij zit :D(geen hielenlikkerij dat weet je)

Nog zo'n drager die ik laat staan is niet alleen Justice maar zeker Anthal, vind ze beide dan ook niets toevoegen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:48

Zag het veulen van Shaimoniet, mooie hals!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:49

Vind z'n rug en kontje zo mooi <3

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:51

heb maar die ene foto op fb gezien, kont is geweldig rug kan ik niet beoordelen in die houding :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:52

mooi kort en rond, goed schoftje.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:30

Wow, knap dat t jullie lukt!
Ik kan echt bijna niets beoordelen vanuit die houding, ook kruis niet. Alleen halsje, hoofd en enigszins schouder.

Vanavond ff op m'n gemak alles terug lezen. Gaat zo snel.
Hier ook geen justice liefhebber maar zondag echt wel weer n giga mooi kleinkind gezien (best of show).

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:31

Ik had 'm ook zien langskomen op facebook! :) Knap kind.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:32

Woogy schreef:
Amy had hem al eerder genoemd maar ene vriendin heeft net ene Shaimoniet veulen gehad, SE homozygoot zwart en een kanjer om te zien :)

Eerlijk gezegd vind ik Umoyo weinig toevoegen, hij fokt kleur en dat verkoopt. Een blonde arab is natuurlijk helemaal een droom, maar vind veel van zijn nakomelingen niet mooi, hebben een vreemd ovaal lichaam, horizontale hals en dan die lelijke Nadir kop erop...No offence Jes, die van jou vind ik de mooiste die erbij zit :D(geen hielenlikkerij dat weet je)

Nog zo'n drager die ik laat staan is niet alleen Justice maar zeker Anthal, vind ze beide dan ook niets toevoegen

met alle respect Woogy, maar deze hengsten hebben zeker wat toegevoegd aan het Arabisch Volbloedras. Dat het jou`n persoonlijke keuze is er niet mee te dekken, staat je uiteraard vrij ;)
Antal heeft zelf dmv zijn nakomelingen het predikat Elite gekregen, en die kreeg hij niet zomaar kado., WH Justice zijn kinderen presteren wereldwijd op hoog nivo(fokkerij en show), en ken er zat die gewoon lekker gereden worden(bij WH Justice moet je gewoon opletten dat je dekt met een merrie met een sterke rug). Justice staat alleen negatief in beeld vanwege zijn rug...nou noem mij 1 hengst op die perfect is? Ik ken er geen 1 -O-
Nadir I is gewoon een rete goede stempelhengst en dat jij zijn hoofd niet mooi vind hoeft ook niet, hij heeft zich zelf allang bewezen ;)

Bedoel deze post niet vervelend Y;( , maar durf ook eens kritisch naar je eigen merries te kijken(want vele zijn gewoon stalblind), want het lijkt wel of alles om de hengst draait, terwijl de merrie imo hoofdzakelijk die grootste invloed gaat hebben op het veulen, ze zouden de merries eens strakker aan banden moeten leggen ipv de hengsten.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:38

YildizArabs schreef:
Wow, knap dat t jullie lukt!
Ik kan echt bijna niets beoordelen vanuit die houding, ook kruis niet. Alleen halsje, hoofd en enigszins schouder.

Vanavond ff op m'n gemak alles terug lezen. Gaat zo snel.
Hier ook geen justice liefhebber maar zondag echt wel weer n giga mooi kleinkind gezien (best of show).

is dat sarcastisch? :P Ik zei ook al dat de houding moeilijk was toch, maar kan wel zien dat de hals niet kort is en dat de staart een hoge aanzet lijkt te hebben :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:50

Wij hebben ook met Umoyo gedekt maar beslist niet om de kleur :P

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:59

Nee, nee absoluut niet sarcastisch bedoeld! Echt niet! IK vind het lastig beoordelen vanaf die foto, dat wil niet zeggen dat anderen dat niet lukt! ;)
Vind veulens zowiezo best lastig beoordelen. Ze veranderen ook zo onwijs steeds.

Ja Natascha, ik ben t met je eens wat je zegt over merries. Merrie heeft veeeel grotere invloed dan de hengst. Niet alleen wat betreft exterieur maar absoluut ook in de vorming van het karakter/gedrag.
Ik weet daarom ook niet hoe ik tegenover embryotransplantatie sta. Zeker niet negatief, maar voor mij is karakter zo onwijs belangrijk. Nature vs nurture.
Nour is gedeeltelijk gezoogd door n ijsco. Hij heeft er een ijscofetish aan overgehouden -O- maar ook deels zijn coole en nuchtere houding (denk ik).
Maar goed, ben t ermee eens dat er te veel naar hengst en vaderlijn wordt gekeken. Ik vind moederlijnen interessant

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:02

Iloontjeehh schreef:

Waarom dan wel? En...Zou je t weer doen?
Ik vind Umoyo wel gaaf, heb hem ook overwogen. Maar zijn karakter durfde ik niet aan met mijn Menesmerrie. En had geen WAUW gevoel wat ik bij Catje wel had.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:10

YildizArabs schreef:
Iloontjeehh schreef:

Waarom dan wel? En...Zou je t weer doen?
Ik vind Umoyo wel gaaf, heb hem ook overwogen. Maar zijn karakter durfde ik niet aan met mijn Menesmerrie. En had geen WAUW gevoel wat ik bij Catje wel had.

Dit hoorde ik vaker ;)

Daarom was al over de grens interesse getoond in een dekking van Mo.

Dat hij onder het zadel is vind men zeer zeker positief.

Voor Mo had ik nog nooit van Umoyo gehoord.
Wilde gewoon n correct paard wat een goed rij dier zou kunnen worden en ook eventueel leuk kon showen.

Mo is nuchter...wakker in de ring maar daarna meteen relax.

Wat Natas zegt ben ik zeker mee eens wat betreft merrie.s.

Vind generatie kinderen van veel hengsten alleen maar verbeteren.

Een solide merrie lijn speelt daar een zeer grote rol in.

Daarom ben ik dus heel goed aan het kijken naar een merrie...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:30

Lang, verhaal wij hebben ook lang getwijfeld tussen kopen of fokken. Uiteindelijk gekozen voor fokken omdat dat voor ons een groot stuk emotionele waarde had. Eerst de premiekeuring gedaan met Asi en daar kwam uit dat fokken met haar zeker niet verkeerd was, kregen het advies zoek een hengst met type in het hoofd die dat ook doorgeeft. We wilden graag een opvolger voor Asi met haar bewegingen maar met meer type in het hoofd, rondere billen en geen dakkruis met een mooie strakke bovenlijn. Doel was dus sportpaard met wat meer type. Umoyo had op dat moment al het preferent predikaat op basis van zijn nakomelingen in de show. Heb er verschillende gezien zowel in de showring als gewoon thuis en ik vind dat Umoyo wel type in het hoofd doorgeeft bij veel van zijn nakomelingen t.o.v. de merrie. Neem A.F. Avanya, A.F. Bayuma, A.F. Tryoshka, Habib's Umoya, F&M Umojka. Bij sommigen ook niet, dat klopt. Bilbion dochters zijn er drie van, de andere twee merries hadden enkel een veulen gehad van de eigen hengst dus we hadden niet zoveel vergelijkingsmateriaal. Wel een aantal Balaton dochters of kleindochters gezien die een veulen van Umoyo hadden en wij vonden het mooi matchen. Aan vaderskant waren we altijd al fan van Nadir, moeder Mirkana helaas nooit in RL kunnen zien. Karakter zijn idd pittige dingen, denk dat we dat wellicht iets onderschat hebben. Daarnaast is Remoyo wel weer heel nuchter, kijkt nergens van op terwijl Asi af en toe een echte muts kan zijn (misschien herinner je nog dat Asi een keer een heel trailparcours heeft verbouwd :P) Wij vinden dat Remoyo goed gelukt is, vind zijn body erg mooi maar ook zijn beenwerk vind ik beter dan zijn moeder. Hij heeft de ruime bewegingen van zijn moeder meegekregen (was ik bij Umoyo niet heel erg fan van, kon wel lekker lopen maar niet zoals een Kubay Khan bijv.) en wat wij heel mooi vinden zijn zijn mooie billen, haha. Zijn hals is te horizontaal en zijn kruis iets afhellend t.o.v. de showpaarden. Qua type in het hoofd heeft hij meer expressie maar het lange hoofd van z'n moeder, wat zwaar en ook brede kaken die ik wel meer zien bij de Umoyo zonen. Wij hopen dat hij ook echt de gedroomde opvolger gaat worden, was ook niet het plan om Jas aan te houden maar daar had ik qua karakter meer mee. Ook totaal niet verwacht dat ik zo kon klikken met hem want ook hij is niet makkelijk, maar soms heb je dat met een paard. Hoewel Jas uit de "showlijnen" komt, vind ik Moyo qua basis (benen, beweging, body) toch echt een stuk beter in elkaar zitten. Of we het opnieuw zouden doen? Weet ik niet... Wij waren heel benieuwd naar deze combi en zijn ook tevreden met het resultaat. Zou het nu misschien anders doen als ik een showpaard zou fokken, maar dat zou dan ook niet met Asi zijn denk ik. Een tweede keer sowieso niet, de stallen staan vol en ik we willen niet fokken voor de verkoop.

Afbeelding

Afbeelding

Wordt tijd voor een recente foto, deze is van vorig jaar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:31

Dat de merrie meer doorgeeft, zie ik hier heel duidelijk. Twee zonen van Aja Justified en beide op alle vlakken totaal verschillend. Je zou nooit zeggen dat ze halfbroers zijn.

En ja, mogelijk dragen zij ook ca. Ik ga het op z'n tijd zeker laten testen, want ik wil het ook weten of ze het al dan niet dragen, maar verder maak ik me niet echt zorgen daarom. Dat je een drager niet combineert met een andere drager, lijkt me nogal logisch.

Net met beide mannen eens apart geoefend. Fin kwam aanvankelijk niet in de buurt en een paar keer kon ik op het nippertje het halster niet aandoen. Dan kan je natuurlijk ook niet opgeven. Uiteindelijk is het heel rustig gelukt en heb ik wat met hem rondgestapt en even geborsteld. Hij stond er kalmpjes bij. Met Adje vooral geoefend op hoofdaanrakingen, die is nog wat kopschuw, maar is zo enorm lief en aanhankelijk, dus dat komt wel goed.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:42

En Asi haar lange hals heeft hij ook niet meegekregen, dat vind ik wel jammer.

Goed bezig met je mannen Tieneke, hoop dat je zo wat meer een band op kunt bouwen met Fin (knappe moeder heeft hij ook zeg, zondag gespot!)

Maar ieder z'n mening over hengsten hoor, anders zijn we ook allemaal zo hetzelfde :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:50

Ja, zijn moeder was er idd, maar ik heb haar gemist :\ Hoop hun vader ook ooit irl te zien :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:30

Moeders drukt zeker door Atalante van Abakan heeft ook een recht profiel.
Wel mooie kaak lijn heeft Mo ook.
Verder mooie stevige merrie.

Heeft nu een pracht kind aan de voet lopen uit papillion.

Ja moeten wel div blijven fokken...anders hou je helemaal de zelfde lijnen :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:08

Zo, mijn vorige berichtje was een beetje kort _O- Internet op werk vloog eraf en mn mobiel is dan niet echt handig :')

Maar op Mashallah terugkomende. Ik kan me best voorstellen waarom AF zo'n bericht heeft geplaatst, maar inderdaad was dat ook één van de eerste dingen die ik tegenkwam toen ik hem googlede, waarbij ik dus inderdaad vraagtekens kreeg. Ik vind het zeer aansprekende hengst, was erg van hem onder de indruk. Denk dat ik zo'n gevoel toch wel moet hebben eer wij ooit gaan fokken.

Grappig dat iedereen ook wel een andere smaak heeft qua type paard. Vind trouwens zeer veel verschillende types mooi, ligt echt totaal aan het paard zelf.
Maargoed, heb ook totaal geen verstand ervan :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:14

Sieltjuh schreef:
Zo, mijn vorige berichtje was een beetje kort _O- Internet op werk vloog eraf en mn mobiel is dan niet echt handig :')

Maar op Mashallah terugkomende. Ik kan me best voorstellen waarom AF zo'n bericht heeft geplaatst, maar inderdaad was dat ook één van de eerste dingen die ik tegenkwam toen ik hem googlede, waarbij ik dus inderdaad vraagtekens kreeg. Ik vind het zeer aansprekende hengst, was erg van hem onder de indruk. Denk dat ik zo'n gevoel toch wel moet hebben eer wij ooit gaan fokken.

Grappig dat iedereen ook wel een andere smaak heeft qua type paard. Vind trouwens zeer veel verschillende types mooi, ligt echt totaal aan het paard zelf.
Maargoed, heb ook totaal geen verstand ervan :')

Dat heb ik ook hoor.
Waar ik vooral op kan vallen is een hengst die echt een hengsten uitstraling heeft.
Daar mag best een behoorlijke nek op zitten :')
Uiteindelijk zoek je toch een vader dier ook met sterke genen :D

Zo schijnen wij vrouwen ook mannen uit te zoeken _O-

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:15

:') Dan zoek ik wel onmenselijk sterke genen denk ik _O- Ben de ware nog niet tegen gekomen :')

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:23

Ik heb er ook totaal geen verstand van maar inderdaad door arabieren te zien en naar geisha te kijken leer ik er wel meer over. Ben benieuwd hoe geisha er over 2 jaar uit ziet!
Heb vandaag zo lekker gereden!
Weer les gehad en met veel voltes en aan beide kanten inbuig oefeningen begon ze super lekker te lopen. Ze zocht gelijk me hand op en dan merk ik dat ze werken zo fijn vindt. Dan is ze zo ontspannen! Nu de training vaat blijven houden en de afwisseling er in houden.. en uiteraard haar dagen vrij elke week! :D

Vandaag stond ik op het punt om te vertrekken van stal toen er een vrouw met kind op haar pony het terrein op kwam. Ze vroeg of de paarden op de wei achter van ons waren want er lag er 1 in de sloot :=
Ik als een debiel er naar toe en tegelijkertijd de stalhouder gebeld. Ik zoeken, bij de laatste sloot zag ik dr.. een merrie die er net zo'n 2 maanden staat. De sloot is erg ondiep maar ze zat gewoon vast in de bagger en lag muisstil. Hinnekte toem ze me zag.. zo sneu. Toen kwam de stagiaire, een stalgenoot en de stalhouder met shovel. Halster om, stukje er uit kunnen trekken zodat dr benen op de kant lagen, zachte touwen aan de benen gebonden bij de hoeven, ketting er aan, stalgenoot hield halstertouw vast, ik de ketting zodat ik die los kon maken als ze op de kant lag en de stagiaire moest op haar hoofd gaan "liggen" zodat ze niet op stond voordat de ketting los was. Pfoeh wat een stress! Binnen 10 min stond ze weer. Stagiaire kreeg wel een hoef tegen dr aan omdat merrie dr hoofd klem zat aan de grond en toen we die op probeerden te tillen stond ze ineens op. Nou, ze is ongedeerd maar stond wel te trillen op dr beentjes. De rest van de paarden meerennen. :=

ik ben blij dat het goed is afgelopen en durf haast geisha niet meer op de wei te zetten.. :=

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:29

:')

Als ik naar Djuun kijk, ik vind haar een echte Balaton nakomeling, qua karakter vind ik lastiger, haar moeder heb ik ontmoet, maar ken ik niet echt, maar van wat ik begrepen heb is dat een zeer lief dier, als jong paard angstige naar andere paarden, weet niet of dat nu nog zo is. Djuun kan een echt meid wezen, kattekopje, is zeker geen dominant dier, maar is ook niet angstig naar andere paarden, eerder voorzichtig. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat zij in een nieuwe/andere groep echt een beetje typisch kan doen. Naar jonge paarden en mannen loopt ze te katten, oudere merrie's is ze echt voor op haar hoede. Gaan de paarden spelen/rennen met z'n allen, gaat zij er buiten staan, tenzij ze zelf de kolder in d'r kop heeft en de hele groep staat op te jutten :')
Dat vage, tegen het onzekere gedrag aan heeft ze denk ik toch van moeders door gekregen, alleen werd moeders echt bang en Djuun haalt gewoon uit als ze het niet vertrouwd (of staat te krijsen :') )

Tis een beetje een geval apart zo af en toe, ze is ook op en top een meid, beetje last van voederneid, maar dat komt niet door haar opvoeding, maar gelukkig is ze meestal de grootse kroelkont van stal :+: