[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:34

Tieneke, van dat ongeluk, heb je dat niet op bokt gezet toen? Ik herken het verhaal namelijk?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:35

Ja klopt :-)

Van augustus tot mei heb ik een grote pechperiode gehad :+

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:36

Het kwam mij ook al bekend voor inderdaad! Pff, heftig hoor!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 02:04

heftig Tieneke

Mo en Set in uitgelicht!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:28

toch heel erg jammer dat ik een paar pagina's terug het één en ander lees over BS Mashallah. Hij heeft heel slecht sperma gehad maar zit nu op 50%. Mijn merrie is inderdaad drachtig van hem en er waren er 7 drachtig vorig jaar. Helaas zijn daarvan 5 naar Koeweit verkocht en is het maar de vraag of je daar ooit nog iets van gaat terug horen of zien.
Vind het dan ook echt heel erg jammer dat AF het artikel niet van hun website afhalen, erg slechte reclame voor het paard.

Hij dekt overigens als een ware gentleman, ook niet geheel onbelangrijk.

Jan heeft nu zelf een waanzinnig gaaf Mas merrie veulentje lopen van Sagranda, vorig jaar had zij een hengstveulentje net zo'n gaaf paard.

Mail eens met Jan als je serieuze interesse hebt in een dekking.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:17

Het is enigszins apart dat hij als volwaardige dekhengst wordt aangeboden bij Zenith en dat eigenlijk door het artikel van AF onderuit wordt gehaald. Vind dat ook een beetje not done..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:29

dat van AF is dan wel een artikel van 2 jaar geleden, maar dan nog. Hij is inmiddels zo enorm verbeterd in alle opzichten. Mensen die hem gaan opzoeken op internet om meer te weten te komen zullen ook bij dat artikel komen en hem daarom voorbij lopen, terwijl er helemaal geen sprake meer van is. Geloof dat Evelien het spermaraport op de website wilde zetten, wat mij betreft kan ze dat niet vlug genoeg doen.
Dat paard verdiend het niet om bekend te staan als hengst met slechts sperma.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:53

Ik begrijp op zich wel waarom het vermeld werd op de website. Ben toen bij hun nieuwjaarsreceptie geweest waar de hengst voor publiek groots werd "voorgesteld". Begrijp wel dat je aan wil geven waarom er ineens niet mee gedekt gaat worden. Aan de andere kant kan dat artikel nu wel weggehaald worden, is idd geen positieve reclame voor de hengst.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:56

Jeetje jongens, wat gaan jullie weer hard!

Onhandig he, Nicky, dat ze je slowfeeders doorkrijgen op een gegeven moment!

Spannend, Amy, hoop voor je dat ze vol is! En ik krijg iedere keer kippenvel als je over Umoyax praat, zoveel liefde...

Ik vind body en beweging ook veel belangrijker dan een dishy hoofdje. Ik heb bij Ely ook echt gekeken wat ik in lijf kan verbeteren en ben erg tevreden met het resultaat :j (heb ik wel bijna 5 jaar over gedaan om de hengst te vinden/kiezen)

Knap dametje, DMHorses!

Leuk, die ontwikkeling bij Mo!

Ik vind het jammer om jou en Yusraa niet meer te kunnen volgen, Joyce, juist omdat je altijd zo enthousiast over haar en het dekken was! Snap dat het een de situatie ligt en dat is jouw goed recht, maar vind het oprecht jammer!

Ik zou eerst zorgen dat Geisha weer helemaal op orde is, Kelly, dan komt dat nageven vanzelf wel!

Lastig, Tieneke, 2 jonge hengsten... Heftig verhaal ook van dat ongeluk!

Ik kom ook naar Alkmaar!

Plekje voor Euforio gereserveerd bij de Eiffelopfok. Vind het niks om m'n ventje weg te brengen, maar denk dat hij daar de tijd van zijn leven gaat krijgen en thuis kan ik hem toch niet houden.
Voor Dos komen helaas nog niet de juiste mensen zich melden. Daar baal ik van, want die merrie is top en verdient het allerbeste. Maar ik heb geen haast, en anders zoeken we wel een andere oplossing.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:21

@ Lil, Kat had nog een topic gemaakt voor Alkmaar! [AV] Nationale C-show West Alkmaar 13-07
Ik ben geloof ik ook niet heel herkenbaar, maar in Alkmaar natuurlijk te herkennen aan Pief!
Kan niet wachten tot het dat weekend is :):)

Amy je hebt echt prachtige foto's ontvangen zeg van Reindert! Super mooi!

Fokken ben ik echt totaal niet in thuis, vind het daarom erg interessant waar jullie allemaal op letten :j Merk ook dat ik nu steeds kritischer leer te kijken naar de AV, zo ga ik ook steeds meer dingen aan Shief zien
Heb leuk contact gehad met de eigenaresse van Shief haar laatste nakomeling, erg leuke merrie aan het worden!! Lijkt heel veel op mams en als ik het karakter hoor is het echt een kopie! Super leuk om te horen dat Shief dus grotendeels het karakter doorgeeft :j Vind Shief haar karakter heel fijn

Annika spannend hoor, Euf op 'reis'! Gaat hem vast goed doen! Op welke leeftijd gaan ze ook alweer bij mams vandaan?
Jammer dat het voor Dos nog niet wil lukken. Als wij nog een plekje hadden gehad hier, was ik zeker Dos bij je komen bezoeken :j Ze lijkt me een erg leuke merrie!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:26

Bedankt voor je toelichting over Mashallah. Dat is precies wat ik dus al vermoede

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:31

Shanna_ schreef:
Annika spannend hoor, Euf op 'reis'! Gaat hem vast goed doen! Op welke leeftijd gaan ze ook alweer bij mams vandaan?
Jammer dat het voor Dos nog niet wil lukken. Als wij nog een plekje hadden gehad hier, was ik zeker Dos bij je komen bezoeken :j Ze lijkt me een erg leuke merrie!

Euforio zal als hij bijna 6 maanden is, gaan verhuizen. Dan begint hier het winterseizoen (1 oktober).

Ik heb genoeg reacties voor Dos, maar ben nogal kritisch :x
Nog niet HET plekje, HET baasje gevonden waar ik voor haar naar op zoek ben.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:54

Oké! Ja nou je het zegt, Shariah kwam ook hierheen toen ze volgens mij 6 maanden was.

Snap het volkomen hoor :)! Ik zou ook het perfecte plekje willen zoeken
Wat zoek je precies voor haar?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:59

Ik zoek een plekje waar ze lekker in een kudde kan staan, misschien nog een veulentje kan krijgen (ze is zo'n supermoeder) en wellicht wat recreatief gereden kan worden. Mensen die van deze merrie willen genieten en haar in haar waarde laten.
Best lastig om te verwoorden nog...

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:01

Snap denk precies wat je zoekt :j Het is echt dat wij de plek niet hebben en een 2e paard ook niet zal gaan qua tijd, maar anders denk ik dat wij best een plek konden bieden wat je zoekt :j

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:04

Shanna_ schreef:
Snap denk precies wat je zoekt :j Het is echt dat wij de plek niet hebben en een 2e paard ook niet zal gaan qua tijd, maar anders denk ik dat wij best een plek konden bieden wat je zoekt :j

Dat denk ik ook, vind het geweldig wat jullie hebben bereikt met ook een oud-fokmerrie +:)+
En mocht je je bedenken, altijd welkom om haar eens te ontmoeten!

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:09

Thanks voor het compliment :o
Ja zal het onthouden, je weet immers nooit hoe het loopt en of er hier een plekje vrij komt :)
Enne lijkt me leuk om je eigen kudde te komen bewonderen! Begin als ik terug ben van vakantie met rijlessen dus denk dat ik zodra ik m'n rijbewijs heb lekker wil rondrijden om het rijden te bevestigen, dan kan ik wel is langskomen!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:13

Fokken blijft inderdaad moeilijk.

Als een hengst niet voldoende kwaliteit geeft wordt ie ook niet Ggk
Weet ffe alleen niet de percentage.
imo kan het voor de merrie eigenaar ook n duur grapje worden als er veel vaker gedekt moet worden.
plus hoeveel goede cellen zitten ertussen.
op zich geen slecht idee om t raport te openbaren.
btw als mensen willen dekken doen ze dat toch wel zie maar met ca.

kwa type heeft Mo op zijn premie wel voldoende type gekregen.
Ook op shows komt hij op 18 en bovem uit.
type is het complete plaatje waar naar ze kijken.

Hoofd dan apart..
Maar als n hengst minder type in hoofd heeft kan hij het wel doorgeven ;)

Zo Mo heeft wat vrije dagen gehad.
Nu weer langszaam oppakken :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:40

Spannend met kleine lieve Eufie <3

Lisa weet jij de stokmaat van Mashallah toevallig?

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:49

Mo lekker vrij gehad na z'n prestatie op show! Lekker hoor :j Je bent er ook bij in Alkmaar toch?

Mashallah is errug gaaf :j Met de voorbrengcursus waren Angela en ik opslag verliefd! En dat werd afgelopen zondag weer dubbel bevestigd, wat een paard

Ik wil jullie nog even een foto showen van mijn knappe oma aan het werk <3 In WK stemming! Was vlak voor de wedstrijd woensdag
Afbeelding
Ze begint zo lekker te sjouwen, gaat steeds beter der lijf gebruiken :) Na m'n vakantie laten we de osteo weer komen, ben zo benieuwd wat ze van haar vind! De vorige x was ze 75% rechter geworden terwijl ze echt heel scheef was!

Oja dit was voor het werken
Afbeelding
We gaan volgens Shief slapend het WK winnen :z
En hoe relaxt ze is!! 3jaar terug hoefde ik dit niet te proberen hoor, dan was het paniek alom

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:01

Zo ver ik weet ligt de eis nu op 30% (en ra ra welke hengst daar bijzonder bij gebaat was....niet Mashallah overigens ;) ) dus das niet veel :+

Tsja persoonlijk zou ik ook zonder CA niet met Justice willen dekken maar ieder zn ding natuurlijk. Op zich ben ik wel van mening dat ook een drager verder van dusdanige kwaliteit kan zijn dat je het dragerschap voor lief neemt. Per slot van rekening is er niets aan de hand zo lang de merrie maar vrij is en creëer je wel weer de mogelijkheid om een nakomeling te fokken die wellicht van dezelfde kwaliteit is maar vrij.
Mindere voorplantingseigenschappen (is dat een woord? :P ) vind ik persoonlijk weer een ander verhaal, want 9 van de 10 keer geven ze dat door aan de nakomelingen. Tsja en komt zo'n paard nou terecht bij iemand die helemaal geen fokambities heeft is dat nog niet zo'n probleem maar meestal haal je je niet voor niets een hoop ellende op de hals om een bepaalde combinatie toch te kunnen maken.

Knappe oma :D

Lastig hoor Annika goede plekjes liggen ook niet voor het oprapen.. Ik heb destijds met Biscuit heel veel mazzel gehad dat zich al heel snel een echt fijn huisje meldde. Momenteel een datum aan het prikken dat ik mee kan op een bosrit dus echt onwijs tof :D
Maar kan me helemaal voorstellen dat het niet makkelijk te vinden is...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:54

35% werd ons verteld in april, volgens mij tenminste.

Toen Mash bij Jan kwam had hij 8% dus dat had niets te maken met percentages bij het stamboek ;)
Ik begrijp wel dat AF het destijds op hun website plaatsten, niet meer dan logisch zelfs. Maar we zijn nu 2 jaar verder en het paard is gruwelijk verbeterd op alle punten maar zeker op spermatelling. Wat daar nu staat is slechts voor zijn publiciteit.
Daarom vermeld ik dan ook heel heel heel graag dat het nu goed is en hij merries makkelijk kan bevruchten, door zowel rustig te dekken als goed sperma te hebben.

Geloof dat hij rond de 1,53 is maar weet dat niet zeker.

Eerlijk gezegd vind ik dat hengsten per definitie ca, scid, lfs en oc(d) vrij moeten zijn, met wat voor merrie je ook dekt. Immers laten de meeste mensen hun merries nog altijd niet testen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:14

Oh dat zou ook kunnen, de 3 had ik goed iig :P
Voorheen lag het hoger..

Ik begreep sowieso niet waarom hij destijds meteen weg moest bij AF, hij was nog maar zo jong... dan vind ik het niks zorgwekkends dat het nog niet allemaal op orde is. Natuurlijk wordt het dan nooit radioactief sperma maar wat je zegt: inmiddels bevrucht hij prima...

Tsja het blijft een keuze en als er met verstand mee om wordt gegaan zou je op termijn het prima uit kunnen bannen. Er zijn gerust hengsten die kwalitatief het waard zijn om toch mee te dekken en als je daar dan weer een vrije nakomeling uit fokt gaat die kwaliteit niet verloren.
Ben het echter wel met je eens dat ook merries getest moeten zijn...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:51

Mijn idee is dat je met fokken wilt verbeteren.
Bepaalde erfelijke ziektes moeten weg gestreept worden om een sterk ras te creeeren...

Dat vind ik ook met hko spat ocd en artrose...

Ik heb bewust niet gefokt met Mirka en Barc om die reden.

Hoe goed die combi m&m naar mijn mening was..

komt tijd komt raad..

Maar ik fok om te verbeteren...

Het is wel al positief dat erfelijke verkeerde genen al worden gepubliceerd..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:08

Maar in die context kun je je natuurlijk afvragen wat verbeteren is. Persoonlijk zou ik het doodzonde vinden als bepaalde lijnen of kwaliteiten verloren gaan om zoiets relatief onschuldigs als het dragen van een gen. En natuurlijk spreekt het voor zich dat drager x drager uit den boze is, dat moge duidelijk zijn.
Mijn paarden zijn vrij en het zou ook beslist niet mijn eerste keus zijn om met een drager te fokken, maar als die nu juist de kwaliteiten en eigenschappen heeft die ik zoek om mijn merrie te verbeteren zou ik hem er ook niet om laten staan, tenzij zich een gelijkwaardige of betere optie aandient die vrij is natuurlijk.

En ik denk dat het voor zich spreekt dat fokken met hko etc ongewenst is. Mir Khan heb ik inmiddels ook het eea over gehoord en voor mij geen Mir Khan. Nog even los er van dat ik verder wil met SE dan natuurlijk.. :P