[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:42

Hoe oud zijn ze nou precies Tieneke? Zou grondwerkles te vroeg nog zijn (sorry heb het even niet voor me hoe oud ze zijn)?

Ik ga eens een berichtje rond doen wie er mee wilt naar de Emerald Trophy :) Wil graag komen kijken, maar vind met iemand rijden samen stuk gezelliger :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:44

Ze zijn van april en mei een jaar allebei. Ik zat idd ook aan grondwerk oid te denken, maar ik merk dat als ik gewoon even aan het halster stap, dat ze het na 5 minuten qua concentratie niet meer uithouden. Nu misschien dat 5 minuten per dag genoeg is... Op zich is hij met andere dingen heel op z'n gemak, maar je merkt dat de hormonen bij hem veel meer spelen dan bij Adje.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:52

En waarom vind je ze precies te jong om te castreren eigenlijk :) Als je dat van plan bent en die hormonen nu in de weg zitten zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn persoonlijk :)
En ja, denk idd dat 5 minuten snel de max is voor die jonge dieren. Volgens mij moet je het daar gewoon vaak kort en simpel in houden, maar trappen, bijten, je omver duwen en steigeren (niet dat ik zeg dat hij dat allemaal doet :+ ) is natuurlijk altijd not done en mag je imo ook gewoon afstraffen. Het moet wel veilig blijven voor jou.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:53

Set was in augustus uitgerekend toch? :)

Alkmaar wil ik misschien nog heen, maar even kijken of ik vrij ben die dag.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:56

Ja dat trappen is het enige wat hij doet wel (gelukkig), of ja, het is nu één keer gebeurd, maar dreigen doet hij verder ook wel.
Ik wel hem (nu) niet castreren omdat ik er nog niet over uit ben of ik het uberhaupt wil, vroeg of laat. Ik heb geen merries in de buurt en buiten Adje ook geen andere paarden, dus zolang zijn gedrag op een andere manier veilig te stellen is, wil ik hem zo houden. Daarom wil ik eerst bv idd grondwerk proberen. Ik straf zijn gedrag af door hem uit mijn ruimte te drijven en dat werkt heel goed, maar het heeft ook als gevolg dat hij niet meer bij me durft komen als het ok is. Dus hij komt ofwel te dicht ofwel heeft hij totaal geen vertrouwen.
Ik had aanvankelijk het plan niet om twee hengsten te hebben, nu ik ze wel heb, wil ik goed nadenken over hun toekomst.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:01

Ik begrijp het :)
En is trappen geen gedrag van onzekerheid van hem, omdat je, zoals je zegt, geen band nog met hem hebt? Als je hem apart meeneemt, doet hij dan nog steeds dominant?

Ik denk dat belonen van goed gedrag ook zeer belangrijk is :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:06

Ja, helemaal mee eens. Nog zoiets: een beloning uit de hand kent hij niet en interesseert hem ook niet echt. Hij snuffelt er eens aan maar hoeft het niet in z'n mond. Dus verder beloon ik wel met stem, maar dat is natuurlijk niet zo krachtig als een voerbeloning.

Ik denk dat het zeker onzekerheid is, want hij is ook veel minder mensgericht dan Adje en verschuilt zich er letterlijk achter. Als ik hem apart neem, gaat het goed. Normaal is hij erg braaf en over het algemeen kan ik hem bv. goed borstelen. Hij loopt ook erg goed mee en zo, hij loopt me niet omver of zo, gewoon zoals het hoort.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:07

Barcelano schreef:
set_elkol schreef:
Ik wil bij Set meer type erin fokken, en toch een gebruikspaard overhouden :+

wil wel een groter oog, meer dish, meer keelgang, mooie hals, maar dat moet dan samengaan met een fijn rijpaard :j

Toch heeft ze type zat.
Vergelijk maar eens met de diverse types.....je hebt er zo plaatjes ding van met allerlei strains en type's.
En Dish alleen is niet altijd type ;)

Ik wil dat plaatjes ding wel zien, heb je die? :D

Ik vind geisha ergens wel typisch maar soms ook niet..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:08

Dat klinkt idd erg als onzekerheid :) Ik denk de tijd nemen en consequent zijn dan echt het antwoord is :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:09

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:09

Ok, gewoon volhouden dus :-) Ik denk dat ik ze best wat vaker apart neem. Als ik ze samen laat, is het moeilijk om maar met ééntje bezig te zijn, ze plakken net met lijm aan elkaar :+ En dat is niet altijd veilig natuurlijk.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:14

Vaak zoeken ze dan ook weer steun aan elkaar :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:14

Ik ben geen expert hoor Tieneke, maar als ik zo je verhaal hoor is denk ik eens een paar keer per week ze apart pakken helemaal niet verkeerd. Al is het maar om even te poetsen en weer terug. Ik denk dat je het ook per dag moet bekijken met die jonkies :) Je kan snel teveel doen denk ik. Maar nogmaals, ik ben geen expert!!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:16

Als ik zou fokken met mijn ruin dan zou ik er een geweldig gaaf kleurtje uit willen halen :j

Babyface Mo is leuk zeg! Djuun heeft mooie westernbillen gekregen (stiekem rij je alleen op de foto's engels natuurlijk) }>

Vind je reactie erg vreemd Joyce. Blijkbaar is er dus (een deel) van het verhaal van de vorige eigenaresse waar....

Moeilijke tijden Amy, snap hoe je je voelt. Had je m'n berichtje op FB nog gehad?

Ik zou Geisha toch een keer binnenste buiten keren Kelly...

Zo, hallo, wat praten jullie veel vandaag :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:17

Inderdaad, overdaad schaadt en zeker als ze nog zo jong zijn. Maar ik denk idd dat het sowieso niet slecht is als ze even apart staan en ik ze dan bv gewoon even poets terwijl ze eten. Ze zoeken idd steun bij elkaar en soms is dat leuk, maar vooral om te kijken als ze spelen of zo :+ Ik ga het zo even aanpakken en zien hoe de situatie vordert. In elk geval ga ik bij het voeren de zweep blijven meenemen voor de zekerheid.

En m'n moeder riep nog net daarvoor hoe braaf hij toch was :')

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:19

Tieneke schreef:
Inderdaad, overdaad schaadt en zeker als ze nog zo jong zijn. Maar ik denk idd dat het sowieso niet slecht is als ze even apart staan en ik ze dan bv gewoon even poets terwijl ze eten. Ze zoeken idd steun bij elkaar en soms is dat leuk, maar vooral om te kijken als ze spelen of zo :+ Ik ga het zo even aanpakken en zien hoe de situatie vordert. In elk geval ga ik bij het voeren de zweep blijven meenemen voor de zekerheid.

En m'n moeder riep nog net daarvoor hoe braaf hij toch was :')

Nooit te hard zeggen :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:20

Idd, heb altijd pech met zulke dingen. In augustus zei ik nog: "Hoe groot is de kans nu dat er een boom op de auto valt..." Een dag later was het zo ver :+ Iets meer last van gehad :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:20

Haha Nicky, ja man, stiekem rijden we western :j :')
Hoewel dat dr best goed zou staan denk ik :) Wie weet, ooit :P Maar zo'n hele nieuwe outfit, dan mogen we wel diep in de buidel tasten _O-
Eerst maar eens een huis verbouwen en inrichten _O-

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:21

Tieneke schreef:
Idd, heb altijd pech met zulke dingen. In augustus zei ik nog: "Hoe groot is de kans nu dat er een boom op de auto valt..." Een dag later was het zo ver :+ Iets meer last van gehad :+

Dat meen je niet! :oo Dat is wel erg toevallig!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:24

Ja, dat heb ik wel vaker. Was in NL, we reden +-70/u en plots BAM. Auto van een vriend total loss en ik kon er eerst niet uit terwijl het ding aan het roken was. Whiplash, gekneusde borstkas en een horizontale streep blauwe plekken op de benen (dahsboard). Oh ja, een een mentaal trauma :+

Ach ja, door die schadevergoeding heb ik de paarden kunnen kopen, achteraf gezien... :D

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:27

Ik heb ook een klein stukje van de avond vrij en dus eens tijd om Bokt een beetje bij te lezen! Overdag is voor mij momenteel een soort van wervelwind..het is druk..heel druk. Gelukkig maar. Want anders kan ik deze hobby niet bekostigen ;).

Gedetailleerd kan ik niet overal op in gaan maar bleef (naast Umoyax, maar dat weet Amy..) even hangen bij het 'fok-verhaal'. Ik blijf fokken een kunst en een gok vinden. Ik hou van de luxe types. Ik heb zelf een sterke merrie, die qua type weinig hoeft mee te geven wat mij betreft, maar qua snelle spieropbouw, karakter en beeeetje body wel wat mee mag geven aan haar nakomelingen. Daarom vind ik het een kunst! Een hengst kiezen, dood eng. Kijk me in m'n hart en ik kies voor Montoyo, omdat hij (denk ik..want er zijn nog geen jaarlingen of volwassen nakomelingen van hem) de sterke punten van mijn merrie zou kunnen benadrukken en de zwakke (grootte, bovenlijn, type) zou kunnen aanvullen. Maar echt, het blijft soms ook een gok. Er kunnen prachtige veulens gefokt worden, waar bij het inrijden een schijt karakter wordt opgemerkt.. Ja dan ben je voor de sport alweer klaar.. Wordt de hengst meteen minder populair. En zo zijn er nog wel meer dingen. Het gaat erom welk doel je met het fokken hebt, maar dat is mijn kleine mening :).

Wie gaan er allemaal naar West? Ik ga sowieso, met of zonder paard.. Zonder weegt momenteel zwaarder op de Weegschaal :).

Trusten dames :)!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:29

Ja we gaan weer een grote meeting krijgen in Alkmaar!

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:31

Jeuj! Wat spreken we af? Rode bloem in ons haar? Want sorry, gezichten... Ik heb geen alzheimer, maar onthouden kan ik ook niet..

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:32

Als ik tijd heb ga ik wel even kijken, met camera uiteraard :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:33

lilskie schreef:
Jeuj! Wat spreken we af? Rode bloem in ons haar? Want sorry, gezichten... Ik heb geen alzheimer, maar onthouden kan ik ook niet..

:')
En ik zeg altijd "Mij herken je aan mijn gezicht!"

Niet dat ik er ben in Alkmaar, is helaas te ver voor ons -O- En had zo graag Piefie willen aanmoedigen!