[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:26

Ik weet eigenlijk niet welke, maar kan zo maar wezen :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:32

juul23 schreef:
Misschien balkjes lopen een idee? Stukjes wat meer oprichten en weer wat lager, afwisselen van hoofd/hals houding?

Als het goed is krijg je dat automatisch bij overgangen, dat ze wat meer dragend worden en dus wat meer oprichten.(bij het wegrijden komen ze omhoog)
Want alleen een halshouding veranderen zal hem niet op de achterhand zetten.
Maar het is iid wel iets wat je moet toestaan/meegeven, niet naar beneden willen houden de hele tijd. :j
En balkjes lopen is een goed idee!

Letiz, vaak doen ze dat met voertijd..als ze onrustig zijn.. (misschien doet ze het niet als je erbij bent?) maar er zijn zoveel dingen die het kunnen zijn.
Als het afgesleten is en dus niet scherp is de kans wel groot dat ze het toch zelf doet.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:38

Ik lees zoveel goede ervaringen met de dekens van horseware, denk dat ik voor volgend jaar er ook maar zo één voor Asiyah koop. Twijfel nog tussen de rambo en de amigo.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:39

Hmm, staleigenaresse is wel erg alert op zulke dingen en Djuun is de enige die een bakje krijgt en dan heeft ze al ruwvoer gehad, ze staat met ruwvoer altijd op haar paddock en idd wat ik zie, staat ze dan altijd super relaxed, meestal naast de veulens te eten. Ze staat nooit opgesloten in haar stal. Toen ze haar buurman nog had, was ze wel flink link rond voertijd, maar die is al van december weg, in de stal naast haar staat nu geen paard (paddock is dubbele, dus aan die van de veulens vast) en ik heb dit niet eerder gezien, dus het zit er nog niet lang.
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar ik zal eens navragen hoe ze is met voeren :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:42

Overgangen bijv in lengte buigingen oefeningen wil ook goed helpen.
Mirka doe ik zelfs tijdens wijken weleens naar voren vragen of terug.
Dan kunnen ze net wat meer de achter been er onder zetten.
Of op de volte want dan zetten ze bijv het binnen achter been er ook meer onder.

Ik doe zelf dus onder het zadel veel "spelen'' in figuren en over gangen...
Ook al heb je geen hoog niveau kan je best weleens dat soort oefeningen mee pakken.
Zelfs eenvoudige galop wissels kunnen bij dit soort dingen werken.

En je houd het koppie bezig en wordt het niet eentonig....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:43

Iloontjeehh schreef:
Ik lees zoveel goede ervaringen met de dekens van horseware, denk dat ik voor volgend jaar er ook maar zo één voor Asiyah koop. Twijfel nog tussen de rambo en de amigo.

Ik zweer dus bij zenith dekens en stormshield dekens...kwa prijs ligt dat ook niet ver van elkaar.
Heb bij Mirka nu een van QHP en een van HKM en het is het net niet helemaal....Dus volgend jaar nieuwe denk...en deze of op internet of reserve...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:48

Asi heeft nu een bucas, die ligt ook prima maar wil er voor volgend jaar ééntje waar je een losse hals aan kunt bevestigen en dat kan bij deze niet. Hij gaat ook al een aantal jaartjes mee dus is wat versleten op sommige plekken. Qua pasvorm is het best lastig bij haar. Ze is niet heel groot en lang maar heeft wel een vrij brede borst waardoor veel dekens van voor te krap zitten :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:48

Je moet haar maar even aan de tand voelen Letiz, :P of het glad is of scherp!
Het kan ook gewoon uit speelsigheid zijn, een beetje baldadig zeg maar, dat deed mijn vorige paard wel eens.
Barcelano schreef:
Overgangen bijv in lengte buigingen oefeningen wil ook goed helpen.
Mirka doe ik zelfs tijdens wijken weleens naar voren vragen of terug.
Dan kunnen ze net wat meer de achter been er onder zetten.
Of op de volte want dan zetten ze bijv het binnen achter been er ook meer onder.

Ik doe zelf dus onder het zadel veel "spelen'' in figuren en over gangen...
Ook al heb je geen hoog niveau kan je best weleens dat soort oefeningen mee pakken.
Zelfs eenvoudige galop wissels kunnen bij dit soort dingen werken.

En je houd het koppie bezig en wordt het niet eentonig....

Helemaal mee eens, in principe geen enkel 'gewoon' rondje door de bak zonder iets gedaan te hebben.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:49

Ik zal het eens doen :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:52

Letizia schreef:
Ik zal het eens doen :))

Morgen geen bericht van:"mijn vinger is opgegeten!" he? :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:53

:')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:02

Of mss Help mijn paard krijgt een beugel...kan je lekker alle hoor restjes er tussen uit pulken :+ :')

Ik gaat zo richting de paarden....mss wel ffe rijden op Mirka :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:03

Haha, lekker van die blokjes :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:13

:')

Ilona, wij hebben een Amigo op Djuun liggen :) En die kan best wat gepluk hebben :') Ik zie soms vriendje van Djuun er aan trekken, dat je je afvraagd waarom dat ding nog niet in 2en ligt :')

:wave:

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:13

Ik heb wel les, maar ik ben altijd een beetje van het zelf aanmodderen. Ik kan aan Daya precies merken of het hem goed doet of juist niet. Natuurlijk stop ik niet na 1 les, maar heb nu 3 instructeurs gehad (leste wekelijks) en elke x als ik stop met lessen gaat zijn ruggebruik beter.. Hij loopt prachtig met al die instructeurs, maar dat wil ik niet zien... Ik wil zien dat zijn bespiering beter gaat! Bij de 1 kreeg hij zo'n rare bobbel bij zijn kaak wat ik niet goed achtte.. Bij de ander drukte hij zijn rug enorm weg en ging sterrenkijken en de derde was nog bezig met haar opleiding en was meer van het rare oefeningetjes doen waar ik dus ook niks mee opschoot.. Ik combineer nu de 3 methoden, maar dan op mijn eigen manier (zachtere hand, minder geschop) en dan gaat het stukken beter.

Helaas nog geen goede instructie gevonden hier in de omgeving die het ras ook een beetje kent :( Ze zijn allemaal zo rauwdouwerig (hoe schrijf je dat).. Heel jammer...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:20

En ohja, wat is dan een eerlijke training? Ik heb wel eens mensen gelezen die elke x dat zij de middenlijn passeren, verwisselen van gang of een andere oefening inzetten. Ik vind het erg moeilijk, vooral omdat ik hem vanwege zijn leeftijd niet wil overvragen. Hij loopt idd al veel minder op de voorhand als wat hij deed, want het was echt een ramp.. Hij wordt ook wel langzaam steeds een beetje sterker. Ik rijd ook veel buiten om hem lekker op eigen benen te leren lopen. Dit gaat ook steeds beter!

Ik heb wel eens gelezen dat springen (kleine sprongetjes) ook erg goed is voor de achterhand.. Hoe leer je een paard in vredesnaam springen? Daya heeft nogal de neiging om dit te verzaken :') Hij galoppeert er vol enthousiasme op af, vlak voor de hindernis gaat hij in de ankers en stapt er dan overheen. Ik zet de hindernis ook nooit hoger dan het derde gaatje, vanwege zijn slechte bespiering.. Ik heb hem wel eens zover gekregen dat hij sprong hoor, maar dan moet ik hem HEEEUL enthousiast maken.. En dan nog gaat het met lichtelijke twijfel..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:21

Jammer hoor Jolinda.
Mijn instructrice (is onze schoonzus) heeft zelf ook geen arabier, maar geeft aan zoveel (recreatie)ruiters les, met zoveel verschillende paarden, dat ik het goed vind klikken :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:23

Jolin, wij doen wel eens vrijspringen. Djuun vind het wel tof (gisteren lagen er nog balken in de bak en gaat ze uit drzelf er overheen jumpen), dus trekt er vanzelf wel naartoe :)
Leg je ook een grondbalkje neer?
En balkjes draven, pak je dat wel eens mee?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:31

Grondbalkje leg ik er altijd voor! Helpt hem met het inschatten, hihi. Hij is Oranje he (ughugh blond)..

Balkjes draven vindt hij ERRUGG lastig.. Hij doet het aan de lange lijnen erg goed, maar als je erop zit gaat hij als een rarebier er overheen.. Met ongeveer een halve seconde tussen elke pas, wat erg lastig zitten blijven is, haha.

Nu ik dit typ denk ik weer: ik moet ook echt consequenter zijn... Hij is echt mijn baby en als hij iets moeilijk vindt, heb ik snel de neiging om het na 1 of 2 keer niet meer te doen :o

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:37

Ja, gewoon kwestie van oefenen denk ik :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:38

Ik ben ook even aan het speuren naar een nieuwe poging tot het vinden van een geschikte instructie :D Wie weet kan ik wat vinden :D

Ohja! Daya heeft QHP dekens en die zitten echt als gegoten om zijn slanke, oranje lijfje <3

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:42

Ik vind jullie trouwens wel enorm verbeter hoor, ik herinner me foto's (van o.a. je les geloof ik), waar ik hem veel minder vond lopen :) Dus in dat geval ben je volgens mij wel gewoon op de goede weg :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:44

Morgen is Djuun dr wedstrijddebuut :D
De organisatie van de manege is alleen nooit zo snel, dus weet dat ik rond half 2 moet rijden en proef 87 (impulsproef), dus dat is al iets :') Startlijst is nog steeds niet aangepast, dus als ik morgen nog niets definitiefs heb gehoord, ga ik maar ff bellen :')
Ik verwacht er maar niets van, wil alleen dat zij een goede ervaring krijgt tussen de witte hekjes in een binnenbak :)

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:56

Zoals Miranda zei, heeeeel veel overgangen rijden, wat ik zei was als toevoeging daarop.
Vooral het terug rijden is belangrijk, ook schijn-overgangen zijn goed.
Als je een sprongetje maakt, kun je ook in draf er op af rijden, misschien fijner en je hoeft geen galop sprongen te tellen, met de kans dat je niet goed uit komt.

Een goede instructrice is erg persoonlijk, verschillend per paard en natuurlijk ook voor de persoon..

In het begin heb ik ook van meerdere verschillende instructrices les gehad..
Op een gegeven moment een erg goede gevonden, daar twee jaar ongeveer bij geweest.
Door omstandigheden kon ik niet meer bij haar lessen, en hebben we het laatste jaar ook wat moeten zoeken en proberen..
Ik heb nu een combinatie van twee instructeurs..
Met de een doen we eigenlijk alleen basis, en bij de ander pakken we daarbij wat proef gerichte oefeningen.

Veel succes met de wedstrijd morgen!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:58

Dankje :)