[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:25

Gelukkig valt de "schade" dan nog enigszins mee Annika (al wens ik dit natuurlijk geen enkel paard toe) Met jouw goede zorgen moet het vast goed komen :)

Oh ja, deze wilde ik nog even met jullie delen. Paar pagina's terug ging het over manen kweken. Het begint ergens op te lijken bij Moyi :D

Afbeelding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:37

Jeetje wat zonde van zo'n merrie.
Ging het om de poolse merrie, heb wel wat langs zien komen inderdaad.
En er schuilt een hele mooie merrie achter zo te zien..
Gelukkig heeft ze nu een huisje bij een AV lief hebber *\o/*

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:39

Wie weet wat hier over kleur vererving....Ik gok SH wel wat :+ :P

Sadira

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:39

Weet je welke kleuren de ouders hebben?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:42

Barcelano schreef:
Wie weet wat hier over kleur vererving....Ik gok SH wel wat :+ :P

wat wil je weten?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:46

Eh? Ik zou zweren dat er net nog iets met de specifieke kleuren in je post stond en ik was al een reactie aant typen daarop :+ had je geëdit?

Edit: Ik heb m'n reactie maar even via pb verstuurd.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:02

Heb ze inderdaad ffe weggelaten;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:27

Hier zijn de stallingsprijzen niet hoog, he kunt voor 150 een leuke uitloopstal krijgen met wei...
Toen ik op pension stond had ik trouwens meer werk aan de verzorging, nu lopen ze altijd buiten en hebben ze onbeperkt eten dus ze redden het prima zonder me. :Y)

Ach, Annika, war zielig, toen ik mijn eerste merrie kocht (30 jr gelee) zag ze er ook zo uit alleen dan hoogdrachtig... ;(

Moyi krijgt al een stevige bos! :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:37

Dat had ik dus eigenlijk ook op me vorige stal.
Ik voerde bij gaf hooi extra omdat ik 2x te weinig vond.
Dus als ze de balen hooi kwamen brengen deed ik ze zelf opbergen.
Uitmesten was zelf.
Ik deed bakjes eten neer zetten...

Straks allemaal niet meer *\o/*
En dus meer tijd voor trainen etc...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:42

Onze staan ook in een uitloop met onbeperkt ruwvoer. Wel is alles op "doe-het-zelf-basis" dus we zijn veel tijd kwijt aan alle klusjes, maar we redden het prima met genoeg voorbereidend werk met zijn drietjes. Er is nooit n dag dat we alledrie rijden, dus dan doet de persoon die niet rijdt het meeste werk.

Voorheen ook op een normale pension, twee x zo duur en er worden altijd afspraken niet nagekomen. Heel jammer, dus nu alles in eigen hand.

Bij de stal van juul hebben wij ook nog gekeken, maar vond het wat koude kak :p veel te groot, onpersoonlijk en ongezellig. Ik hou er wel van om lekker te kletsen en ook om anderen een beetje om raad te kunnen vragen indien nodig. Vond het daar niet echt open als het ware.

De stal waar ik nu sta is knap gezellig en gemoedelijk. Ideaal!

Voor ieder wat wils, toch :D!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:17

moyi krijgt idd al mooie manen, ben met asal ook aan het kweken begint er ook al redelijk op te lijken

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:25

Daya zijn manen groeien hard door de Derfen, maar hoe kweken jullie verder manen dan?

Bij Daya gaan ze nu 2 kanten opgroeien, hahaha. Natuurlijk niet helemaal zoals het hoort, maar meneer heeft zulk dik haar dat het overeind gaat staan aan 1 kant, vanwege de lengte. Nu kwam ik vanmorgen en nu was de ene helft naar de andere kant van zijn nek gevallen :+ Zag er wel schattig uit. Ik denk dat als ik Day moet gaan knotten, dat het twee rijen knotjes worden... Vorige zomer heb ik het natuurlijk helemaal tot op zijn nek toe afgeschoren en nu is het zoooo dik geworden :9 Zit toch te denken om me eens in te schrijven bij de plaatselijke vereniging om eens wat onderlinge wedstrijdjes mee te gaan rijden. Kijken hoe hij het er vanaf brengt. Hij gaat sinds zijn nieuwe zadel en zijn nieuwe bit wel zoooo goed!! Nu sneeuwt het, maar vanmorgen heb ik toch fijn met hem getraind in het zonnetje! Hij liep de sterren van de hemel <3 Zelfs schouderbinnenwaarts geoefend!! Aaaaaapentrots natuurlijk weer. Gek hoe die beesten je dag zo goed kunnen maken he. Kan me geen leven zonder hem voorstellen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn houding wordt aan gesleuteld, haha.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:52

Ziet er mooi ontspannen uit hoor, vooral die tweede foto! Ik "kweek" niet echt manen, maar verzorg ze goed waardoor ze stevig blijven en ik zie wel hoe lang Moyi z'n manen uiteindelijk worden. Cowboy magic helpt hier errug goed bij, heerlijk spul. En volgens mij is het ook wel een beetje genetisch bepaald.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:00

Moyi heeft volgens mij ook wel een flinke bos he?

Netjes Jolinda! Ziet er relaxed uit!
Wij doen Djuun haar manen in het winterseizoen in vlechten, om zo min mogelijk kans op beschadigingen te lopen := Vanmorgen deed ik Djuun d'r deken af, bleef de deken in haar manen hangen, trek ik er een hele pluk uit -O-

Djuun vanmorgen grondig geborsteld, met warm water haar staart en voetjes gewassen, staart helemaal ontklit, sokjes geknipt, voetjes gevet, toen zag ze er zo uit *D
Afbeelding
Manen doe ik morgen wel, Ersiel moet toch pas laat rijden, dus alle tijd :)
Daarna lekker wezen fietsen, ze had flink de pas er in, twas ook best lekker zo in het zonnetje :j
Bij terugkomst was d'r staart helemaal droog, ben blij dat die tenminste wel mooi en vol is, in tegenstelling tot haar manen :')
Afbeelding
Toen ik ze liet flamen op commando zag ik ineens dit :?
Afbeelding
Hoe ze dat nou weer voor elkaar heeft gekregen :?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:41

Mirka is zo erg aan het verharen dat ze kaal wordt op sommigen plekken :oo :=
Jolinda ik vind het erg netjes dat je echt aan de ontspanning werkt in plaats van de voorkant +:)+
Wat voor bitje heb je er nu in?

Ik heb daarom Arabieren dekens siel en letits:)
Ik gaat namelijk inwendig uit me plaat als ik manen zie mee komen :7
Heb bij Barc een met het manen knippen een stuk van zijn lange voorpluk meegeknipt :+ Ik heb lopen vloeken op mezelf ~~}>

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:53

Het was me in al die jaren nog nooit eerder overkomen, dus als we dan weer 14 jaar vooruit kunnen komt zal ze het wel overleven :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:53

ik heb domweg nog nooit van arabierendekens gehoord, wat zijn het precies :))

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:56

Ik heb er nu een bustrens in, of een D-trens, hoe heet zo'n ding? Het heeft D-ringen in elk geval! Ik reed altijd met een vrij dik dubbel gebroken bustrensje (voor dat rampzalige appelbit), maar ik vond hem zo dik in dat kleine mondje..
Merkte nu dat hij dit ook wel een stuk prettiger vond! Ik had mooi contact! Dit is enkel gebroken, vrij dun in vergelijking tot wat ik had. Hij moest eventjes wennen, maar al gauw gaf hij zich over en had ik echt mooi contact :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:57

Wat weten jullie van op de voorhand lopen? Ik vind het bij Daya altijd wat lastig, want hij is natuurlijk atrofisch geweest in de achterhand en daarom is het erg lastig om hem van die voorhand af te krijgen. Bovenstaande foto's bijvoorbeeld, wat zien jullie?

Ik durf het hier wel te vragen, want dit is zo'n beetje het enige topic waar je geen uitbrander krijgt :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:02

Ik vind dat hij wel wat meer dan gemiddeld op de voorhand loopt, maar niet extreem en erg netjes nog hoor :) Volgens mij heb ik wel eens foto's gezien dat hij meer op de voorhand loopt, ik vind bovenstaande foto's erg ontspannen en relaxt ogen. Hij ontspant ook zijn rug netjes volgens mij. Top hoor! En inderdaad, op bokt ben je soms niet veilig :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:05

set_elkol schreef:
ik heb domweg nog nooit van arabierendekens gehoord, wat zijn het precies :))

Ik noem ze zo :P Maar je kan het ook western dekens noemen.
Er zit bij de schoft een V Free systeem(uitgesneden) in waarbij de manen vrij liggen.

Ah dus toch geen water trens meer....scheelt een hoop he :j
Ik merkte het bij Barc al en nu heeft Mirka ook een bustrens en gaat al veel beter.
Voor Mo moet ik er even een kopen want had van iemand een water trens 12,5 over genomen omdat de 11,5 te klein was.
Maar bij hem merk ik het zelfde als bij Barc en Mirka dus ook hij krijgt weer een bustrens alleen nu in 12,5 :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:15

Letiz, die tanden kunnen komen doordat ze met haar gebit ergens langs schuurt (vaak de voerbak, kan ook de rand langs de stal zijn.)
Ze ziet er heel netjes uit zeg!
Als ik Fuego's manen vlecht beschadigen ze juist meer. :')

Jolin, lekker dat je peerd het goed doet met de nieuwe uitrusting!
Je paardje loopt idd wat op de voorhand.
En is wat traag met het achterbeen.
Als je veel overgangen maakt (op je zit zodat je hem wat meer sluit en achter actiever/sneller maakt) wordt dat steeds beter, het is een proces.
Maar het is moeilijk hoor, heb je geen les?

Haha denk je de manen op te knappen komt Barc kaal te staan!
Nou ja past dan wel bij Mirk, twee kale paarden! :P

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:18

Ik zweer bij de dekens van horseware, heb twee rhino dekens met halve hals en hele hals, manen blijven helemaal heel!
Met andere dekens zijn er hele stukken verdwenen, snap wat jullie bedoelen ;)

Wat ziet Djuun er lekker gewassen uit! Een mooie volle staart zeg! Kat heeft echt een dun sprietje hangen.. ook zijn manen zijn dun.

Jolindaa, je paardje loopt wel op de voorhand inderdaad, Kat loopt daar ook graag..
Dan hoeft ie zijn achterhand niet te gebruiken..
Misschien balkjes lopen een idee? Stukjes wat meer oprichten en weer wat lager, afwisselen van hoofd/hals houding?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:20

Ja, daar dacht ik ook aan Miranda, maar dat doet ze niet :n
Ik denk haast dat ze een trap tegen d'r giechel heeft gehad :=

@Jessica, die v dinges had niet geholpen bij Djuun, ik bleef met de sluiting er achter hangen :Y)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:24

Letizia schreef:
Ja, daar dacht ik ook aan Miranda, maar dat doet ze niet :n
Ik denk haast dat ze een trap tegen d'r giechel heeft gehad :=

@Jessica, die v dinges had niet geholpen bij Djuun, ik bleef met de sluiting er achter hangen :Y)

Ow haha nou mss wel, want die dingen hebben geen sluitingen...of bedoel je van de kruis singels :+ :P