Het zelf maken van een arabisch showhalster (oosterse stijl)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Het zelf maken van een arabisch showhalster (oosterse st

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:25

Verward ja als we der allemaal 1 gaan kopen heeft dit topic weinig nut denk ik zo...

( buiten dat ie wel heel mooi is )

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:26

hèhè die had ik ook al gezien. Maar dan heb je de lol van het zelf knopen niet hé. Haha!
Vind al die pomponnetjes trouwens een beetje teveel van het goede, maar da's persoonlijk. Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:28

Ik vind het wel mooi, maar ik weet niet als ik het doe hoe het er dan uitziet Nagelbijten / Gniffelen

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:55

hey ik vind dit ontzettend gaaf, alleen zijn dit vooral arabische halsters, hebben jullie ook wel eens een "normaal' halster gemaakt? en hoe ziet dat er dan uit. het lijkt mij wel gaaf om een 'normaal' halster te maken namelijk. verder zie ik wel hoe je de eerste ring van een halster vast kan maken, maar niet hoe je het einde van je macrame werkstuk aan de volgende ring kan vastmaken. kan iemand me dit uitleggen??

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:01

hildetc, dat is idd iets wat ik ook nog moet uitdokteren, ik denk niet dat ik het einde van het stuk even mooi aan de rind kan doen passen als het begin.

Mijn halster dient niet voor een Arabier hoor, zal voor Connemara's en Fjorden dienen, en mss maak ik daarna eentje voor de Shetters. 't Is gewoon zo dat (denk ik toch) zo'n showhalsters eigenlijk vooral voor Arabieren gebruikt worden.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 10:02

Ik zal even voor je zoeken want ik heb dat ergens beschreven!

Ow hier heb ik het al:
Citaat:
Ik heb lang moeten nadenken over het vastmaken inderdaad! Ik leg nu een knoopje ongeveer een 1,5 cm vanaf de laatste macrame-knoop in de touwtjes en naai die dan vast aan de achterkant.

Ik heb dus de knoop vastgenaaid. Omdat je de knoop pas een stuk na de laatste macrameeknoop legt houd je een stukje over met de losse draden. Die kun je netjes om de ring 'vouwen' zodat het er net zo uitziet als op de eerste ring. Vervolgens naar je die knoop dus heel goed vast. Dat steekt wel een beetje uit maar omdat ik er katoenband achter heb genaaid voelt je paard daar utieindelijk niets van. Ik heb tussendoor ook een aantal keer nieuw draad vastgeknoopt omdat ik te kort had en die knopen voel je nu ook helemaal niet meer.

Succes! Ik ga mijn site nog aanpassen en anders maak ik ook wel een aantal foto's van hoe je dit doet, maar dat zal nog wel even duren want ik heb het ontzettend druk op de studie.

Voor iedereen die in alle pagina's van het topic het niet meer terug kan vinden hoe het gemaakt is of voor degene die het topic nu pas ontdekken: al mijn stukjes met beschrijving staan op mijn website (zie onderschrift voor link) en bij xxitsmexx haar website.
Laatst bijgewerkt door JKiya op 24-10-06 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:22

GRRRRRRRR ... Boos! Wat ben ik boos op mijn kater..
Mijn hele werk is verpest omdat die stomme kat ermee heeft lopen spelen Boos!
Nu maar weer over nieuwe beginnen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:26

aargh manniejJ, dat is om te rotten ! Mijn katten hangen ook constant in de touwtjes als ik bezig ben, maar gelukkig hebben ze er nog niet veel aan mispeuterd.

Jalenka, thx !

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:35

Ik denk dat ik ga proberen met de knooptechniek van vriendschapsbandjes... Is nog meer werk dan macramé, maar is zonder gaten en ik kan zo uren bezig zitten voor de tv Knipoog

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:57

De knooptechniek van vriendschapsbandjes is volgens mij toch echt wel macramé Vork

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:53

jokari schreef:
hildetc, dat is idd iets wat ik ook nog moet uitdokteren, ik denk niet dat ik het einde van het stuk even mooi aan de rind kan doen passen als het begin.

Mijn halster dient niet voor een Arabier hoor, zal voor Connemara's en Fjorden dienen, en mss maak ik daarna eentje voor de Shetters. 't Is gewoon zo dat (denk ik toch) zo'n showhalsters eigenlijk vooral voor Arabieren gebruikt worden.

ik had wel begrepen dat je die halsters ook voor andere paarden kunt gebruiken, natuurlijk kan dat. maar een gewoon halster heeft ook nog een band onder de keel en een hele neusriem. ik wil graag een gewoon halster maken. heb je ook weleens zo'n halster zelf gemaakt? en hoelang moeten de draden zijn waarmee je begint??? (anders kom ik er vast halverwege achter dat mijn draden te kort zijn en ik een half halster overhoud)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:00

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:05

Hoi Bijke die soort van knopen is ook ene macrameetechniek, daar worden onder andere diamantvormen mee geknoopt. Alleen zit er dan soms ruimte tussen, maar dat hoeft niet!

Hildetc nog niemand heeft hier (naar mijn weten) ooit een eigen gewoon halster gemaakt. Daar is dit ook niet sterk gneoeg voor. Dit is gewoon voor de 'mooi' en foto's maar niet om je paard aan vast te zetten of mee in de wei te laten lopen.
Wil je wel zelf een halster maken dan raad ik je aan om dat van heel stevig band te doen. Wil je wel knopen gebruiken zoals macramee dan zou ik een oud halster nemen en daar je knutselwerk opnaaien. Anders is het gewoon niet veilig.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:11

Jalenka_Kiya schreef:
Hoi Bijke die soort van knopen is ook ene macrameetechniek, daar worden onder andere diamantvormen mee geknoopt. Alleen zit er dan soms ruimte tussen, maar dat hoeft niet!

Hildetc nog niemand heeft hier (naar mijn weten) ooit een eigen gewoon halster gemaakt. Daar is dit ook niet sterk gneoeg voor. Dit is gewoon voor de 'mooi' en foto's maar niet om je paard aan vast te zetten of mee in de wei te laten lopen.
Wil je wel zelf een halster maken dan raad ik je aan om dat van heel stevig band te doen. Wil je wel knopen gebruiken zoals macramee dan zou ik een oud halster nemen en daar je knutselwerk opnaaien. Anders is het gewoon niet veilig.

het was ook niet de bedoeling om het als een gewoon halster te gaan gebruiken, dat lijkt mij idd niet sterk genoeg. alleen ik wil graag een gewoon halster maken, dat lijkt mij bij mijn paard wat mooier staan, vandaar mijn vraag. maar hoe lang moet het touw zijn om mee te beginnen?? voordat ik een te kort stuk neem.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:12

fjoew, dat wordt werken. Haha! Ik heb mij draad zo'n 4 m lang genomen voor het stuk dat achter de oren door moet, maar ik kan je voorlopig nog niet zeggen of dat lang genoeg is. Lachen Maar een klein knoopje (dus als je 2 draden aan mekaar zou moeten knopen) valt echt niet op tussen al die andere knopen hoor.

(edit : nee, ik heb nog geen gewoon halster gemaakt, ben dat ook niet van plan omdat ik het net wel mooi vind zonder keelriem en met ketting ipv neusriem die ook onder de kin doorloopt) Lachen
Laatst bijgewerkt door jokari op 24-10-06 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:16

Die eerste techniek waarover Bijke het heeft, wordt bij ons idd geen macramee genoemd. Mss is het ook wel macramee hoor, maar macramee wordt hier gebruikt voor het systeem dat ik gebruik, en die van Bijke wordt vriendschapsbandjesknoop genoemd. Iedereen weet waarover je het hebt als je dat vermeldt, geen kat die daarbij aan macramee gaat denken. Haha!

Maja, die 2de techniek, dat lijkt mij schoubiou te zijn maar met normaal touw ipv de gewone schoubidoutouwtjes ?
edit 2: heb ondertussen eens verder gekeken dan mijn neus langs is Haha! , wat een leuke manier ! Zo'n schijf, moet toch zelf te maken zijn, niet ? Alleen jammer dat je dan altijd met ronde stukken zit, voor een halstertje lijkt een platte band mij toch interessanter. Maar ik vind het wel iets tofs !

edit: ik zie net op die site dat ze die vriendschapsbandjes daar idd ook macramee noemen.
Laatst bijgewerkt door jokari op 24-10-06 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:28

Dat is blijkbaar eerder iets vlecht-achtig in plaats van knoopjes...
Ga mij alleszins zo een schijf in elkaar knutselen met wat karton en oude reclame CD-roms voor de stevigheid. Dan hopen dat ik er iets van kan maken Knipoog

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:31

Bijke schreef:
Dat is blijkbaar eerder iets vlecht-achtig in plaats van knoopjes...
Ga mij alleszins zo een schijf in elkaar knutselen met wat karton en oude reclame CD-roms voor de stevigheid. Dan hopen dat ik er iets van kan maken Knipoog

hihi, dit heb je net gepost terwijl ik mijn tekstje aan het editen was Haha!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:39

Joke, er bestaat blijkbaar zo ook iets in't vierkant, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. heb zo'n vierkant gevonden op de albeeldingen bij google bij het ingeven van de naam van die spullen...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:42

ah ja ? hmmmmmm... en als we zo'n vlechtschijf nu eens in rechthoekige vorm maken, ipv rond of vierkant ?

ok, we zijn off topic aan 't gaan, sorry Haha!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:47

Laat u maar eens gaan Knipoog

Ik ga straks zien of ik hier nog ergens karton en wol kan opvissen... Nu nog wat patroontjes zoeken...

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:15

zier er super uit.. die rode ziet er super uit..echt super gaaf..ik wilde ook zoiets maken maar kon hier geen macrameedraad vinden..
die groenzwarte is ook wel leuk..ben benieuwd naar het resultaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:21

wol is ook goed toch?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:16

wol is ook mooi, maar zeer breekbaar, dus als je dat gebruikt, ga je met je paard best niet van 't erf af, want dat trekt ie zo kapot. Macramédraad is steviger (maar eigenlijk nog niet stevig genoeg hoor, denk dat ze dat ook wel zo kapot trekken).

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:21

ik heb mijn halsters wel allemaal met wol (nouja agryl is dat meestal) maar ik vlecht ze en heb dus in totaal 90 draadjes..ik denk dat ze dat niet zo heel snel kapot trekken..ik heb vorige keer een stuk gereden met het halster om..gaat best goed maar mijn pony is dan ook lekker rustig