[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:45

Ja hij heeft na de show een week vrij gehad. Bedoelde meer dat ik niet meer naar shows ga dit jaar omdat dat echt ontzettend inspannend is. Al met al rij ik nu 1x per week in de bak en 1 of 2x per week buiten. Buiten rijden is geen werk voor hem, hij heeft er zo'n enorme lol in. Maak hem niet gelukkiger dan met een rondje buiten :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:45

Ow en ook goed om te weten, ik mocht weer overal aan dr hoofd komen :+ :') Hangt nog één korst aan, maar die zit nog vast, dus durfde hem er niet af te halen :=
En haartjes beginnen alweer te groeien *\o/*

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:48

net als een pleister Siel, rats!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:49

Nah, als de korst mooi los zit wel, maar ik zag dat hij nog vast zat (zat wat opgedroogd bloed nog onder) en dan trek je het weer open en schiet je niets mee op. De rest is helemaal ontkorst, dus denk dat deze er morgen ook wel af kan :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:50

Knip die korst indien mogelijk dan wel wat kleiner zodat ze niet zelf ergens blijft hangen en het te veel lostrekt. Of weken met olie tot hij eraf komt.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:52

Nee joh, ding is hartstikke kort en ligt niets in de wei waar ze aan kan blijven haken. En met dat panische gedrag van van de week ga ik maar niet proberen met een schaar in de buurt van dr oog te komen :') Want hij zit dus ook net boven dr oog.
Best kans dat als Letiets morgen komt dat ding eraf ligt, omdat ze met dr hoofd tegen dr vriendje heeft aan staan beuken :') Ze heeft erg JEUUUUK namelijk :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:07

Prachtige foto's kat! :D

Geisha glimt goed idd zeg!

Ik gaf paprikapoeder om donker te houden schijnt ook erg goed te werken voor zwarte paarden in de zomer. Zeewier ooit gegeven maar kan me niet meer herinneren wat ik ervan vond :+

Das een pittig rondje idd Nicky! Wel leuk :)

T is enerzijds lastig en anderzijds....ik ken hem zo goed. Mn gevoel erover veel te lang genegeerd en nu zitten we weer volledig op 1 lijn. Ik heb hem van het begin af aan gekeerd dat hij met me kan en mag communiceren en dat ik mijn best doe om daarop te reageren, en nu betaalt zich dat uit. Maakt het allemaal ook dubbel zo pijnlijk, heb zo'n diepe connectie met hem...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:13

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:22

Ja ze glimt zeker, zo blij mee!

Ik geef nu zo'n 6 weken zeewier en ben sinds deze week gestopt. Ik gaf het als een soort kuur. Ze schijnen wat makkelijker uit een dip te komen! Of dat het nou was of de wormenkuur, weet ik toch niet haha maar ik ben niet van plan het het hele jaar door te geven dus even kijken hoe ze het nu doet. Ze staat aardig in het voer.. ruwvoer vooral (kuil voornamelijk) maar ook luzerne, strucor kruidenmuesli, equilin en een spiersupplement en dan nog haar normale brok als ze buiten staat. En oja, ook nog op het land overdag! Zo ongeveer 4 tot 8 uur per dag.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:23

Ik geef ook wel een schepje zeewier voor de mineralen, merk niet speciaal of het helpt. Als ik het niet geef merk ik geen verschil.
wat een boel (soorten) voer!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:29

Idd een boel soorten voer!
Djuun krijgt nu gras, kuil bijgevoerd (we hebben niet veel weiland) en dr Pavo Care4Life met dr Oestress daar doorheen. That's it :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:37

Mish krijgt.... gras :+

En als het gras een beetje opraakt voeren ze hooi bij.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:06

Klinkt als een lekker rondje Nicky, ben benieuwd! Verwacht je geen spierpijn? Dat had ik wel toen we op vakantie 35km in 1 dag reden :+

Noah krijgt voor een "sportknol" redelijk weinig tot normaal vreten. Beetje brok, voordroog en verder vooral gras :+ en bij cross/trainingen een beetje sportmuesli met luzerne extra.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 06:28

Set krijgt gras, hooi en Cavalor probreed, en anders Pavo Natures Best
Blue krijgt gras, hooi en 1 handje van een voer, dat is nu Liga maar eerst Natures Best.
Soms krijgen ze Pavo Slobber en heb nog steeds van Polly Speedibeet staan die ik zou kunnen voeren.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:19

Ja het is aardig wat maar als ze op het land staat geef ik minder luzerne. Het werkt in ieder geval wel haha. Het is wel de bedoeling om af te bouwen als ze er echt goed uit ziet!

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:20

Mijn 2 grote krijgen 1/4 schep luzerne (2 handen) en 1/4 care4life van pavo. En voordroog hooi/kuil. Overdag staan ze op het land. Yacky krijgt 1 schep sportbrok, 1 schep haver, 1/4 luzerene 1/4 care4life en voordroog hooi/kuil.

Geisha ziet er goed uit, ik heb ook altijd zeewier in combinatie gevoerd maar merkte er ook niet echt verschil door.

Gave foto's Kaja

Nicky da's n pittig rondje

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:25

Flink rondje Nicky, maar buitenritten vind ik zelf ook een fijne manier van trainen voor een jonkie.
Ze bouwen er wel spieren en conditie mee op, om dat later weer te kunnen gebruiken in de bak. Om zichzelf te dragen.

Spam van Set en Blue is geen probleem ;)

Geisha ziet er inderdaad al stuk beter uit!

Hier staan de paarden met mooi weer van 9 tot 9 buiten, anders rond 6 uur naar binnen.
In de avond/ochtend krijgen ze nog hooi bijgevoerd en staat Jim nu op gemiddeld een kilo totaal per dag (basisbrok en basismuslie van Pavo gemengd)
Harry staat halve dagen bij de andere op het land met greenguard en halve dagen op zijn eigen kale weilandje. Bij de andere voerbeurten krijgt hij minuscuul plukje hooi en klein handje metazoa gemengd met haver voor het idee :Y)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:09

Verschrikkelijk Amy, snap ook goed dat dit nu n heel moeilijke, pijnlijke tijd voor je is... Y;(
Nee Nour is geen egotripper, maar wel heel zelfbewust, open en vrolijk. Ik heb boel hengsten het afgelopen weekend hun stal horen en zien afbreken. Zon type zoek ik echt echt niet!
Dan maar geen showpaard... ik heb m liever ten alle tijden rustig, voor mij staat straks het presteren in de (western)sport boven alles.

Wauw Katja! Die attitudefoto van Set!!! <3
Echt heel gaaf!

Zeewier heb ik Tie wel ooit gegeven, niet echt heel veel van gemerkt.

Flinke rit Nicky! Ga je je camera dan ook uitproberen?

Tis nu wel nagenieten he van het weekend met al die pics die nu binnen druppelen. Ff Nour spam, was zon gave die Jessy geschoten had. Hij ziet er hier al zo volwassen uit! <3
Afbeelding

Vanavond maar weer eens zadeltje opleggen en de bossen in duiken. Zin an

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:39

Fijn Siel dat ze er bijna vanaf is, de dramaqueen :+

Knappe Nour! Genietze in het bos!
Is wel de bedoeling ja om m'n camera mee te nemen :)

Gister mest weg gebracht voor mestonderzoek. Onze plaatselijke ruitersport heeft een samenwerking met een DA dus dit maar eens proberen. Vermoedde al dat ie iets zou hebben. Ben net gebeld; cyathostominae. De dierenarts die het mestonderzoek heeft gedaan komt vanmiddag langs om de spuit te brengen (en misschien ff te kijken). Top service voor die €17,50 (ex spuit)!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:43

Ik laat mest testen bij de kliniek voor 16 euro per paard. Vind het wel fijn dat testen, je weet waar je aan toe bent en je kan veel gerichter spuiten.

Nour was echt knap hoor Yildiz! Liep een stuk beter dan Gong :\

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:12

Ik heb al te veel ellende gehoord en gezien van mestonderzoek dus ik begin er niet aan... maar kan me voorstellen dat het een fijne gedachte kan zijn.

Pfoe nou zo'n druktemaker hoef ik ook niet hoor. T is dat ik nu weet waarom Umoyax op show zo onrustig was maar als dat 'gewoon' zijn karakter was geweest en niet zou beteren zou ik hem ook niet meer meenemen. Nas is een heerlijk voorbeeld, das best een arrogantje, kan echt genieten van haar moment in de ring, maar op stal heel lief en relaxed op show.
Paard moet er allemaal maar net lol in hebben, vreemde box etc en dan ook al die herrie in de ring... De een vindt dat geiniger dan de ander. En ik ben en blijf altijd van mening dat wat je ook doet, je je paard er een plezier mee moet doen. Natuurlijk hebben sommigen tijd nodig om te wennen en erin te groeien maar er moet wel een stijgende lijn zijn. En als Nour er niet het paard voor is...dapper iig dat je dat kunt inzien en een andere weg in wilt slaan. Misschien zadelrubriek? :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:42

Bij ons op stal wordt periodiek mestonderzoek gedaan, ook makkelijk haha!

Nja, zeg nooit nooit meer shows... Je weet nooit hoe dingen lopen.
Maar ik vond m zo triestig in die stal overkomen. En liberty leek me echt zijn ding, in Houten had ie er zon plezier in en bewegen kan ie.
Nja, ik weet t gewoon niet. Heb hele gesprekken gehad en werd me geadviseerd om heel veel shows te pakken om erin te groeien of om dat te laten. Op t moment wil ik me richten op zijn training over een half jaar en voor nu verder uitgroeien en vooral LOL hebben!
Hij gaat fijn mee naar het DAWRA weekend, puur voor de ervaring en om lekker relaxritjes te maken.
Het is een paard met gigapotentie dus ja een ridden in de toekomst? Zekers!!! :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:50

het kan zijn dat hij het in Houten zo makkelijk deed omdat het een binnenbaan was, zonder poespas en herrie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:01

Wat denkt Stijn er van? Die maakt hem op shows toch vooral mee en heeft er denk ik ook meer kijk op mbt potentie... :)

Ik vind liberty altijd een beetje tricky. Paard moet heel zelfverzekerd zijn om helemaal alleen zo'n ring door te sjouwen en naar mijn idee moeten ze óf van zichzelf gruwelijk arrogant zijn óf die ervaring aan de hand opdoen. Ik heb vorig jaar in België een jaarling in de liberty gezien en daar ging ik nog net niet van huilen, wat was dat zielig... Arme dier wist echt niet wat hem overkwam en de mensen maar joelen. Terwijl hij van pure angst zn staart erop gooide. Brak echt mn hart en snapte ineens volledig waarom het normaal gesproken pas vanaf 3 jaar mag.
Misschien was het voor Nour nu ook allemaal even te veel? Zo ontzettend veel ervaring heeft hij nou ook weer nog niet en hij bleef erg bij Stijn. Vond hem echter ook weer niet heel erg ogen alsof hij er geen lol in heeft, naar mijn idee mist hij gewoon nog even het zelfvertrouwen om zich echt te laten zien. En dat zou je inderdaad kunnen proberen op te lossen door kilometers te gaan maken :)
Aan de andere kant heb ik de indruk dat hij vooral heel nuchter is en het zou natuurlijk best kunnen dat showen nooit echt zijn ding wordt.
Bij Umoyax had ik de indruk dat het vooral moest groeien, vond hem zich in Houten ook alweer veel meer presenteren en op zich heeft hij wel dat stukje arrogantie dus ik zag er wel heil in om gewoon veel ervaring op te gaan doen.

Maar goed, ieder paard is echt weer anders. Ik denk dat jij, al dan niet in overleg met Stijn, het beste kunt beoordelen of het er (op korte of lange termijn) toch in zit of dat het gewoon geen type showpaard is. Zo eentje staat hier ook op stal hoor, das gewoon niet echt haar ding en ze loopt wel, maar niet van harte.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:06

Yil ik denk dat die er idd gewoon te nuchter voor is. Boy doet het ook echt niet. Terwijl die mega goed kan lopen. Maar het is simpel weg zijn ding niet. Zelfs Jan Calis zei het dat ik het niet moest doen |( ;(