Jalenka_Kiya schreef:Ja die sites had ik ook gebruikt om te beginnen! Als je het basisprincipe eenmaal door hebt kun je er hele leuke dingen mee maken!
Leuk Mendy zo een overzicht!
Ik heb trouwens flosjes gemaakt, niet zulke dikke maar vond het niet zo veel werk zoals sommige van jullie! Was misschien 1 a 2 minuten per flosje bezig.
Ik heb een lange sliert draad genomen en een paard keer dubbel gevouden tot ongeveer de gewenste lengte. Dit over een potlood gevouwen en er strak onder met een touwtje eromheen geknoopt. Potlood eruit getrokken, aan het borsttuig genaaid en vervolgens alle lussen van het dubbelvouwen van de draad losgeknipt. Beetje bijknippen en klaar! Zal morgen of zondag eens een foto maken van hoe het nu wordt, het begint al veel meer op mijn schets zoals op pagina 1 te lijken!
ik heb het ook met een potlood geprobeert, maar dan kwam heet niet zo uit zoals ik het graag had willen hebben, je houdt zeg maar waar het potloos heeft gezeten een zoort van "gat" over, en ik wilde het dus echt goed rond en dicht hebben aan de bovenkant, al is zon gat wel makkelijker om een touwtje doorheen te trekken zodat je het kan bevestigen

Ik heb ook flinke dikke klossen gemaakt omdat die aan het gehele showtuig/borstuig komen, ik had enkele (mislukte, waren te dun) kleinere klosjes voor misschien aan het halster.
Ik neem dan zeer veel stroken die knip ik ongeveer beetje op lengte deze leg ik recht neer op een tafel waar er dwars een enkel draadje ligt. In het midden dtop ik een draad die ietsje langer is met een vlecht en onderaan een goede knoop. Deze knoop ligt onder het draadje wat dwars ligt. Ik doe het draadje wat dwars lag aantrekken en knopen zodat al het wol bij elkaar ligt en draai dan ook het draadje extra rond en trek het goed aan waarna ik vervolgens de eindes (niet te kort) afknip. Daarna zoek ik de vlecht op pak deze beet en schut het wol dat boven het draadje uitstak naar beneden zodat het over het draadje heen valt, vervolgens komt het moeilijke gedeelte. Draadje voor draadje goed naast elkaar leggen zodat de bovenkant een mooi rond bolletje wordt. Dat neemt wel wat tijd in beslag. Daarna maak ik met mn andere hand een soort van O met duim en wijsvinger en haal daar de vlecht doorheen (wel onderlangs), zodra ik bij het wol kom sluit ik de O dusdanig dat je de wol strak aantrekten na ongeveer 1 a 2 cm knijp ik hem goed vast en laat ik de vlecht los zodat ik een stukje draad (in de zelfde kleur als de klos of wat je maar mooi vind staan

Nu zit ik nog te bedenken om de plek waar de draad bovenop zit nog te versieren met een soort zilverkleurig kant, al ziet het er zo ook zeer netjes uit.
Ik zal als ik weer klosjes ga maken proberen foto's te maken van de handelingen, iig het begin want zodra ik het geheel in mn handen heb dan heb ik mn handen te vol om nog eens foto's te gaan maken

Ik zal ook eens kijken of ik foto's kan maken van mn huidige flosjes, al heb ik ze nog maar in 1 kleur (blauw) en gezien het blauw snel wegvalt bij het fotograferen, maar ik zal eens kijken of ik dat een keertje kan doen

oei wat een uitleg zeg, hopelijk is het een beetje te snappen