Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Re: Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) de

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:12

Jalenka_Kiya schreef:
Ja die sites had ik ook gebruikt om te beginnen! Als je het basisprincipe eenmaal door hebt kun je er hele leuke dingen mee maken!

Leuk Mendy zo een overzicht!

Ik heb trouwens flosjes gemaakt, niet zulke dikke maar vond het niet zo veel werk zoals sommige van jullie! Was misschien 1 a 2 minuten per flosje bezig.
Ik heb een lange sliert draad genomen en een paard keer dubbel gevouden tot ongeveer de gewenste lengte. Dit over een potlood gevouwen en er strak onder met een touwtje eromheen geknoopt. Potlood eruit getrokken, aan het borsttuig genaaid en vervolgens alle lussen van het dubbelvouwen van de draad losgeknipt. Beetje bijknippen en klaar! Zal morgen of zondag eens een foto maken van hoe het nu wordt, het begint al veel meer op mijn schets zoals op pagina 1 te lijken!

ik heb het ook met een potlood geprobeert, maar dan kwam heet niet zo uit zoals ik het graag had willen hebben, je houdt zeg maar waar het potloos heeft gezeten een zoort van "gat" over, en ik wilde het dus echt goed rond en dicht hebben aan de bovenkant, al is zon gat wel makkelijker om een touwtje doorheen te trekken zodat je het kan bevestigen Knipoog

Ik heb ook flinke dikke klossen gemaakt omdat die aan het gehele showtuig/borstuig komen, ik had enkele (mislukte, waren te dun) kleinere klosjes voor misschien aan het halster.

Ik neem dan zeer veel stroken die knip ik ongeveer beetje op lengte deze leg ik recht neer op een tafel waar er dwars een enkel draadje ligt. In het midden dtop ik een draad die ietsje langer is met een vlecht en onderaan een goede knoop. Deze knoop ligt onder het draadje wat dwars ligt. Ik doe het draadje wat dwars lag aantrekken en knopen zodat al het wol bij elkaar ligt en draai dan ook het draadje extra rond en trek het goed aan waarna ik vervolgens de eindes (niet te kort) afknip. Daarna zoek ik de vlecht op pak deze beet en schut het wol dat boven het draadje uitstak naar beneden zodat het over het draadje heen valt, vervolgens komt het moeilijke gedeelte. Draadje voor draadje goed naast elkaar leggen zodat de bovenkant een mooi rond bolletje wordt. Dat neemt wel wat tijd in beslag. Daarna maak ik met mn andere hand een soort van O met duim en wijsvinger en haal daar de vlecht doorheen (wel onderlangs), zodra ik bij het wol kom sluit ik de O dusdanig dat je de wol strak aantrekten na ongeveer 1 a 2 cm knijp ik hem goed vast en laat ik de vlecht los zodat ik een stukje draad (in de zelfde kleur als de klos of wat je maar mooi vind staan Knipoog ) boven mijn andere hand wikkel en goed strak aantrek. Resultaat een mooie volle flos met een nette bol aan de bovenkant. En als laatste trek je de onderkant gelijk en knip je de draadjes af op gelijke lengte, is wel zo netjes eey Knipoog

Nu zit ik nog te bedenken om de plek waar de draad bovenop zit nog te versieren met een soort zilverkleurig kant, al ziet het er zo ook zeer netjes uit.

Ik zal als ik weer klosjes ga maken proberen foto's te maken van de handelingen, iig het begin want zodra ik het geheel in mn handen heb dan heb ik mn handen te vol om nog eens foto's te gaan maken Knipoog

Ik zal ook eens kijken of ik foto's kan maken van mn huidige flosjes, al heb ik ze nog maar in 1 kleur (blauw) en gezien het blauw snel wegvalt bij het fotograferen, maar ik zal eens kijken of ik dat een keertje kan doen Knipoog

oei wat een uitleg zeg, hopelijk is het een beetje te snappen Tong uitsteken , zulke dingen kan ik nooit inkorten namelijk Vork

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 20:21

ja ik snap het..

ik vind het niet zo veel werk kwastjes maken..maar vind het ook weer niet echt super leuk..maak liever meerdere halsters dan kwastjes

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:08

Hee Joyce deze site was ik helemaal vergeten! Ik had hem al eens gezien! Ze hebben hier leuke kleuren en die flosjes zijn goedkoper dan bij die site sie ik eerder gaf! En zie zien er ook een beetje glimmend uit, erg leuk!

Ik heb een foto gemaakt van de vorderingen aan mijn borsttuig tot nu toe. Dan kunnen jullie ook zien hoe die flosjes met behulp van potlood worden.

Afbeelding

En iets meer detail.
Afbeelding

Het lijkt nog niet echt op de schets die ook op pagina 1 staat maar dat komt omdat ik nog veeeeeel langere strengen moet maken. Maar om te zorgen dat het niet de hele tijd in de knoop gaat heb ik alvast het eerste deel gemaakt zoals de rest ook wordt.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:43

Wooooooooooooooow, al heel mooi!

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:21

hier mijn halsters met paard en ook het borstuig op de foto:
Afbeelding
Afbeelding
bij het borstuig moet ik alleen nog even de bevestiging af maken Clown

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:28

Jalenka_Kiya schreef:
vond het niet zo veel werk

ik vind flosjes maken ook niet heel veel werk.
ik doe het alleen draad voor draad knippen dus ben wel iets langer bezig Knipoog

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:24

zo jalenka...dat ziet er al leuk uit hoor..

@ manonnetjj...als je borsttuig helemaal af heb (bedoel het bevestigen) kun je dan ook een keer foto van voorkant maken?? Ziet er nu al heel leuk uit op je paardje

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:42

Manonnetjj: Ik vind jou flosjes wel leuk, maar heel erg dun.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:14

wooo Jalenka, dat wordt echt chique !

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:53

Ja inderdaad maar wel nog veel werk Haha!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:55

het borsttuig ziet er zeer netjes uit, en de klosjes zijn wat dunnetjes maar staat wel goed Knipoog

ik denk dat ik mijn borsttuig toch maar zeer simpel ga houden Tong uitsteken zoveel tijd heb ik niet vrees ik om het zeer uitgebreid te maken Knipoog

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:56

Ja mijn flosjes zijn wel wat dun maar ik weet ook nog niet of ik ze zo lang hou. Misschien maak ik ze nog wel wat korter als het borsttuig helemaal af is, even kijken hoe het dan staat!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:58

jah idd eerst ff kijken als je tuig af is hoe het dan staat Knipoog

Ik heb ook beetje uitgeprobeerd met de lengtes en als je wat dunnere flosjes hebt dan als ze iets korter zijn dan ogen ze wel wat voller, maar zoals het nu bij je borsttuig staat vindt ik het mooi hoor Knipoog

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:03

Deze foto is ook erg ingezoomd want de werkelijke lengte die nu helemaal af is is misschien maar 20 cm. Maar moet even kijken of het staat en ik kan anders nog heel makkelijk de flosjes eraf halen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:05

Wat misschien ook mooi is om van glaskralen de bakstukken te weven of te breien. Zelf maakte ik armbanden, maar volgens mij kan je dit er ook mee maken

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:12

was ik ook al aan 't denken, maar god wat wordt dat duur zeg. gemiddeld 3 € voor een kraaltje... Nee dank u Haha!

Maar een aantal kralen ter versiering zou wel mooi kunnen zijn.

ow jee ik moet mij omkleden of ik kom te laat voor mijn wandel-date. Haha! (vriendinnetje hoor, niets speciaals Tong uitsteken )

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:10

Veel plezier jokari, hier is het lekker weer dus bij jou hopelijk ook!

Ik heb hier thuis nog wat meer van die zilveren ornamenten gevonden die ik ooit eens had gekocht om op een tas te naaien. Niks mee gedaan maar die kan ik nu goed voor het middenstuk van mij borsttuig gebruiken!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:32

Zo foto's komen er bijna aan Haha! Ga dadelijk beginnen met die flosjes... Hoelang raden jullie mij aan? 10 cm? 5 cm? Korter? Langer?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:49

Halster 1:
Afbeelding
Afbeelding

Halster 2 (ga ik flosjes aan maken)
Afbeelding
Afbeelding

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:17

Wat een gave kleur bruin!

Ik kwam blijkbaar nog wat wol tekort, voor mijn borsttuig Tong uitsteken
Ik ga waarschijnlijk zometeen even naar de winkel, wol kopen, en dan flosjes bestellen op internet Lachen Ik heb ook al wat motiefjes voor versiering bedacht, voor mijn halster en borsttuig. Zit soms onder de les, mooi te tekenen in m'n schrift Tong uitsteken

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:20

Bedankt Bonjoy! Vind het zelf ook een te gekke kleur Haha! Heb nu het begin van 2 flosjes gemaakt (lees, alles knippen). Maar moet nu eerst weer even gaan leren voor morgen (PW week)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:29

Ik heb even snel wat foto's gemaakt, van wat ik nu heb Lachen

Afbeelding
Links, het halster, zonder versiering enzo. In het midden, versiering dingetjes voor het borsttuig. En helemaal rechts, de stukken van het borsttuig die al klaar zijn Lachen

Afbeelding
Even wat bij mekaar gepropt. Zo komt als het goed is de versiering op de voorkant, in het midden van het voortuig. Lachen

En er komen nog andere versierseltjes op, en als de bestelling goed verloopt, ook flosjes Haha!

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:43

Hee Joyce, aparte kleur, denk dat het erg leuk zal staan! Ik heb ook dat soort ornamentjes als jij alleen dan ovale! Zijn erg chique! Ben benieuwd naar je eindresultaat!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:57

ik ga van het weekend ook beginnen aan een nieuw borsttuig die bij mijn zwarte halster kan..

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:23

Zo mijn eerste 2 flosjes hangen eraan. Ik hoop dat ik het haal met mijn katoendraad, was een rol van 10 meter die nu bijna helemaal in het halster verwerkt zit.