[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:48

Waarom moet ze nog 'n keer opgevoeld worden Annika? Ik heb totaal geen verstand van de fokkerij hoor, dus het is puur interesse :P

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:48

Annikab schreef:
ShamalArabs, wat voeren jullie om de oudere merries met veulens aan de voet op gewicht te houden?

de eerste 3 maanden seniores priores, pakweg 20 liter, en merriebrok + basisbrok (ong. 4 tot 6 kg) en appelmuesli erbij voor de lekker :9 en na de top van lactatie bouwen we de seniores af bij degenen die nog goed hooi kunnen eten en krijgen ze alleen nog 4-6 kg basisbrok en appelmuesli. Verder krijgen ze overdag weidegang en op stal hebben ze pakweg 15-20 kg hooi (te veel, ze laten altijd liggen, maar liever hooi weggooien dan te weinig erin hebben vind ik, bovendien is oud hooi een prima bodembedekking voor veulens :+ Bijna alle stallen hebben grotendeels oud hooi op de bodem met vlas eronder).

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:51

Wat een berg brok :wow:
Wat is appelmueslie?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:52

vroeger kon ik trouwens toe met de 3/4 van die hoeveelheid hooi en 2 of 3 scheppen merriebrok :+ maar sinds we nogal veeleisende veulens hebben die niet alleen stevig mee-eten met mams maar ook ze helemaal leegtrekken gezien de groei die ze maken redden we dat niet meer :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:53

Letizia schreef:
Wat is appelmueslie?

appelmuesli kun je bij de CAV halen <3 het ruikt zo lekker :9 je zou het bijna zelf gaan eten :Y)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:57

Letizia schreef:
Wat is appelmueslie?

je hebt de foto's van dream gezien, die krijgt geen brok, alleen hooi en gras. Net als de rest die niets anders te voeden heeft en niet meer groeit. De jonkies krijgen indien nodig brok bij, maar dan meestal 2 of 3 kg per pown per dag.

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:00

Ik kom me ook weer even melden hier :o
Mish wordt zeker al een grote dame Eline! Heb je al les gehad van Paulette?

Gefeliciteerd met de kleine dame Annika! Ik ben benieuwd of je de vader kunt achterhalen. Ik ben erg benieuwd naar je veulen van Scorpio, wat een gaaf dier is dat! Ik heb lang getwijfeld of ik Asiyah door hem wilde laten dekken

Asiyah staat al onder een, redelijk gevoerd, dekentje. Ik hoop dat ik het scheren nog een beetje uit kan stellen. Dat dikke haar 's winters is niet handig in combinatie met trainen en de wedstrijden.

In Raalte eens even goed Remoyo zijn halfbroers bekeken. Ik denk dat Moyo toch meer de looks van zijn voorvaders en moeders heeft.

Hier geen verhuizingen, wel verbouwingen. Toch maar een box erbij gemaakt in de paardenstal. De mannen stonden tot nu toe samen in een ruime box maar aangezien Jassmir toch blijft en de mannen steeds groter worden, is het tijd voor een eigen box. Vanaf vanmiddag gaan de mannen door het leven als ruin. Spannend! Vanaf januari tellen Moyo en Jass mee als 2 jarigen dus mogen we gaan showmanshippen en starten in de in hand trail. Ik ga maar alvast een verlanglijstje maken voor de Christmas Sale bij Arthur's Westernstore :D

Zo, nu even verder bijlezen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:01

Vind dat je bij Remoyo idd Biblion terug ziet :j

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:04

@Shamalarabs ow dat is echt zonde ja...

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:05

ShamalArabs schreef:
Annikab schreef:
ShamalArabs, wat voeren jullie om de oudere merries met veulens aan de voet op gewicht te houden?

de eerste 3 maanden seniores priores, pakweg 20 liter, en merriebrok + basisbrok (ong. 4 tot 6 kg) en appelmuesli erbij voor de lekker :9 en na de top van lactatie bouwen we de seniores af bij degenen die nog goed hooi kunnen eten en krijgen ze alleen nog 4-6 kg basisbrok en appelmuesli. Verder krijgen ze overdag weidegang en op stal hebben ze pakweg 15-20 kg hooi (te veel, ze laten altijd liggen, maar liever hooi weggooien dan te weinig erin hebben vind ik, bovendien is oud hooi een prima bodembedekking voor veulens :+ Bijna alle stallen hebben grotendeels oud hooi op de bodem met vlas eronder).

:wow: dat is veel! Dos krijgt op het moment 2 kilo merriebrok, overdag op de wei, 's nachts met onbeperkt kuil op stal en 3 liter seniores priores.
Durf de brok even niet omhoog te doen aangezien ze nog steeds onder de bulten (waarvan ik denk dat het eiwitbulten zijn) zit. Woensdag maar even overleggen met de dierenarts hoe nu verder.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:06

Ja dus vandaar dat ik een beetje kriegel werd over alle opmerkingen over hoe de paarden erbij staan := Ze krijgen echt ziek veel te eten haha := Dus ik weet dat ze bij Yloon gewoon in goede handen zijn :j

Ik heb donderdag mijn eerste lesje van Paulette :D Ben ontzettend nieuwsgierig en benieuwd, heb er helemaal zin in. Wil zo graag leren joh :=

Leuk dat je btw weer langskomt, Suus! En wat bedoel je precies 'meer' de looks van z'n voorvaders en moeders? Wat zag je bij de andere paarden dan terug?

Hihi leuk dat jullie er een boxje bij hebben gemaakt :j Kleine mannen worden ook groot! Wat leuk dat jullie in de wedstrijden mee gaan doen. Heb je Ilona ook al overgehaald? := of ga jij dat alleen doen?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:08

Letizia schreef:
Waarom moet ze nog 'n keer opgevoeld worden Annika? Ik heb totaal geen verstand van de fokkerij hoor, dus het is puur interesse :P

Ik heb voor het laatst gescand op 18 dagen. Nu heb ik wel het idee dat ze nog drachtig is, maar zou graag nog de bevestiging hebben (voor het geval ik anders in maart zit te waken voor niks :P )

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:10

Wow wat gaan jullie hard zeg!
Dat is niet bij te houden :')

Appelmuesli heb ik ook nog nooit van gehoord..
Is dat een extra of echt een hoofdvoer?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:11

Het lijkt alsof we in een soort exponentiële groei van klets-snelheid zitten :') Eerste topic 5 jaar, tweede topic 1 jaar, nu een weekendje voor bijna 20 pagina's :=

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:13

Ooh, vandaar Annika, logisch! :j

De SP snap ik hoor, bij paarden die snel schraal worden/lacteren/drachtig zijn/in de groei zitten etc en dat je een bepaalde hoeveelheid vitamines/minerales er in moet stoppen ook, maar ik vraag me af in hoe verre zo'n grote hoeveelheid brok nog goed wordt opgenomen, niet gesproken over alle belast stoffen er in krachtvoer zitten.
Maar goed, hier spreekt iemand die totaal niks heeft met krachtvoer :Y)

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:15

Leuk Eline, het is dat ik heel blij ben met mijn huidige trainster (Iris van Collem) en dat het niet haalbaar is om Paulette regelmatig hier heen te halen, maar ik ben fan van haar. Laatst een keertje bij Paulette gelest, supergaaf!

Bij Montoyo en Vijoy zag ik heel duidelijk Umoyo terug. Vooral in hun hoofd. Remoyo heeft een smaller en langer hoofd dan Umoyo. Wel heeft hij dezelfde dikke billen als zijn vader :9
Iloon gaat sowieso ook bij Iris lessen met Jassmir, wel zo fijn om meteen met goede begeleiding een goede basis erin te krijgen. Wedstrijden zien we tegen die tijd wel weer, eerst maar eens castreren en trainen.

Heeft iemand hier ervaring met het suikerarme voer van Hugho? Of suikerarm voer van een ander merk?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:16

Ja, we zijn aardig aan de klets :P
En na het grapje van m'n rug heb ik tijd over, dus ik vind het niet erg, heb ik wat te lezen :')

Vanmiddag een poging doen om te gaan werken, ik zit vandaag in de activiteiten, dus ga proberen m'n administratie bij te werken (AB werk is meer kantoor werk, dan daad werkelijk met de activiteiten bezig te zijn :Y) ) kijken hoe lang ik het vol hou. Wel natuurlijk inmiddels m'n werk gebeld en ingelicht, in de zorg mag en kan ik sowieso deze week nog niet werken.
Gelukkig is het al wel een stuk minder pijnlijk dan donderdag en vrijdag.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:16

Letizia schreef:
Ooh, vandaar Annika, logisch! :j

De SP snap ik hoor, bij paarden die snel schraal worden/lacteren/drachtig zijn/in de groei zitten etc en dat je een bepaalde hoeveelheid vitamines/minerales er in moet stoppen ook, maar ik vraag me af in hoe verre zo'n grote hoeveelheid brok nog goed wordt opgenomen, niet gesproken over alle belast stoffen er in krachtvoer zitten.
Maar goed, hier spreekt iemand die totaal niks heeft met krachtvoer :Y)

Ik sta er precies hetzelfde in als jij, Ely krijgt nooit meer dan een halve kilo, dus ik vind de 2 kilo die ik Dos voer al veel...

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:21

Asal krijg smorgens 3/4 museli en 1/4 brok met lijzaadoli en 's avonds 1kg slobber en ze krijgt 3x pd hooi. Meer is ze ook niet nodig wand dat barst ze vd energie en ze ziet er kerngezond uit. Iedere paard is anders en kan anders verdragen. Ik kan niet veel eten dan wordt ik dik, mijn vriendin moet veel eten die kan niet dik worden...is bij paarden het zelfde. Mijn minis krijgen bijna net zoveel als asal maar die staan volop in training en zon klein lichaampje doet in verhouding meer dan dat asal doet tijdens een training.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:23

SuusvL schreef:
Heeft iemand hier ervaring met het suikerarme voer van Hugho? Of suikerarm voer van een ander merk?

Ik heb het voer van Hugho een keer gezien op HE, vond het erg aansprekend voer, maar helaas zitten we hier in een uithoek, dus niet te verkrijgen :roll:
We voeren nu Marstall Faser light (kwart schep of zo :+ ) en 's winters krijgt ze slobber van kruidenbrok van Equifyt (de Herbs variant). Het nadeel van de Faser light is dat sommige paarden het na een poosje niet lekker vinden, Djuun heeft daar geen probleem mee, die smult er nog elke dag van.
Waar ik ook erg over te spreken is Dodson and Horrel safe and sound, is eigenlijk voor hoefbevangen paarden, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Al deze voeders staan laag in hun suiker en zetmeel <10%

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:26

joysjuh1987 schreef:
Asal krijg smorgens 3/4 museli en 1/4 brok met lijzaadoli en 's avonds 1kg slobber en ze krijgt 3x pd hooi. Meer is ze ook niet nodig wand dat barst ze vd energie en ze ziet er kerngezond uit. Iedere paard is anders en kan anders verdragen. Ik kan niet veel eten dan wordt ik dik, mijn vriendin moet veel eten die kan niet dik worden...is bij paarden het zelfde. Mijn minis krijgen bijna net zoveel als asal maar die staan volop in training en zon klein lichaampje doet in verhouding meer dan dat asal doet tijdens een training.

Mee eens, alleen vind ik krachtvoer geen paarden eten, maar snoepjes, zo iets als een musliereep voor sporters, energiebars. Paarden eten is ruwvoer en daar zijn natuurlijk verschillende varianten en kwaliteiten in :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:43

De mijne krijgt 3 x per dag een handje bix met luzerne, anders weer een slokdarmverstopping... ^)
Dat bix krijgt hij puur omdat de rest ook krijgt en hij gek wordt als hij niks krijgt. Daarnaast krijgt hij 3 x per dag kuil. Om toch zijn vitamine/mineralen binnen te krijgen krijgt hij complete bij elke voerbeurt

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:54

Jaa spannend, vanmiddag sluiten we weer een tijdperk af (best gek eigenlijk)maar ben blij als ze lekker als ruin door het leven kunnen. Ik denk dat Jas dat showmanshippen hartstikke leuk vindt, eerst maar eens wat lesjes over de "ins en outs" nemen :D

Ik vind een goede brok voor jonge paarden wel belangrijk, maar zie het meer als een aanvulling en wat Letiets zegt, het ruwvoer is je basis. Dankjewel voor de tips, we gaan het eens bekijken!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:56

Mish staat op de bokt facebookpagina :oo

Jaa de twee ukken worden daadwerkelijk ontmand nu? ;D Ben heel benieuwd wat Jass ervan gaat vinden, van die lesjes - Moyo ook btw!

Ja ben het er wel mee eens dat ruwvoer echt de basis moet zijn. Veel te vaak nog zien we het anders, dat paarden brok krijgen met een plukje hooi ernaast voor de extra...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:03

Succes vanmiddag Ilona!!

Laatst kwam er iemand kijken voor stalling bij ons, zij staat nu bij een manege die vroeger veel aanzien genood. Maar goed, we hadden het over het voer wat ze daar krijgen: 2x ruwvoer, 4x krachtvoer 8)7
Sowieso hoor je op de meeste stallen dat paarden eerst hun brokken krijgen en dan pas hun ruwvoer, wat is dat nu voor moeite als staleigenaar om zo iets om te draaien?
De dierenarts praktijk waar wij bij zijn proberen zulke dingen ook te promoten, zij doen 1 of 2x per jaar een lezing organiseren voor hun klanten, waar je gratis naar toe kan, waar bv onder anderen voeding en huisvesting besproken worden, hier is veel animo voor, ook onder staleigenaren. Dus hopelijk gaat de switch echt nog eens gemaakt worden: meer vrije beweging, meer ruwvoer, ook 's winters met soort genoten samen etc.