Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Annikab schreef:ShamalArabs, wat voeren jullie om de oudere merries met veulens aan de voet op gewicht te houden?
ShamalArabs schreef:Annikab schreef:ShamalArabs, wat voeren jullie om de oudere merries met veulens aan de voet op gewicht te houden?
de eerste 3 maanden seniores priores, pakweg 20 liter, en merriebrok + basisbrok (ong. 4 tot 6 kg) en appelmuesli erbij voor de lekkeren na de top van lactatie bouwen we de seniores af bij degenen die nog goed hooi kunnen eten en krijgen ze alleen nog 4-6 kg basisbrok en appelmuesli. Verder krijgen ze overdag weidegang en op stal hebben ze pakweg 15-20 kg hooi (te veel, ze laten altijd liggen, maar liever hooi weggooien dan te weinig erin hebben vind ik, bovendien is oud hooi een prima bodembedekking voor veulens
Bijna alle stallen hebben grotendeels oud hooi op de bodem met vlas eronder).
Letizia schreef:Waarom moet ze nog 'n keer opgevoeld worden Annika? Ik heb totaal geen verstand van de fokkerij hoor, dus het is puur interesse
Letizia schreef:Ooh, vandaar Annika, logisch!
De SP snap ik hoor, bij paarden die snel schraal worden/lacteren/drachtig zijn/in de groei zitten etc en dat je een bepaalde hoeveelheid vitamines/minerales er in moet stoppen ook, maar ik vraag me af in hoe verre zo'n grote hoeveelheid brok nog goed wordt opgenomen, niet gesproken over alle belast stoffen er in krachtvoer zitten.
Maar goed, hier spreekt iemand die totaal niks heeft met krachtvoer
SuusvL schreef:Heeft iemand hier ervaring met het suikerarme voer van Hugho? Of suikerarm voer van een ander merk?
joysjuh1987 schreef:Asal krijg smorgens 3/4 museli en 1/4 brok met lijzaadoli en 's avonds 1kg slobber en ze krijgt 3x pd hooi. Meer is ze ook niet nodig wand dat barst ze vd energie en ze ziet er kerngezond uit. Iedere paard is anders en kan anders verdragen. Ik kan niet veel eten dan wordt ik dik, mijn vriendin moet veel eten die kan niet dik worden...is bij paarden het zelfde. Mijn minis krijgen bijna net zoveel als asal maar die staan volop in training en zon klein lichaampje doet in verhouding meer dan dat asal doet tijdens een training.