[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:05

Pfffft ga mooi maar effe googlen of t niet op een andere manier goedkoop kan :') Heb al eerder geprobeerd iets via vakantieveilingen te kopen, toen won ik ook steeds nét niet. Niks voor mij dit _O-

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:08

Over benen en beenstanden zou ik ook wel meer willen leren. Maar dan ook qua punten; wat is nou goed voor een 15 en wat geef je een 17?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:08

Ok, vakantieveiligen is serieus goedkoper.. Dat wordt dan maar hartkloppingen :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:15

Heb even gekeken bij diverse shows en zie eigenlijk geen paarden boven de 17 uit komen.
Is het niet zo dat binnenkort de regels van trailers versoepelen..

Ag we gaan het wel beleven op shows :')

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:45

Dames, vraagje. Het valt mij op dat, sinds Daya onbeperkt hooi krijgt, hij heel veel eet. Voorheen, op mijn eerste stal, kreeg hij 3 maal daags een losgeschud ruifje kruidenhooi. Ik denk dat dit amper 5 kilo was, over een dag verdeeld. Hier was hij dan ook te mager; dus de reden om te verhuizen.
Nu sta ik op een stal waar hij onbeperkt hooi kan eten en dat gaat als volgt: 's avonds krijgt hij voor de nacht één tweepaards net en één eenpaards slowfeeder in zijn stal goed gevuld. 'S ochtends krijgt hij van de boer één eenpaards slowfeeder erbij. Vaak als ik kom (om 9 uur ongeveer) is deze nog niet leeg, maar de andere twee wel. Dan krijgt hij samen met mijn moeders clydesdale merrie nog drie netten erbij, waar hij dan tot plm 7 uur 's avonds mee moet doen.

Alles bij elkaar ziet het er dan zo uit:

Avond/nacht (13 uur): één tweepaards net + één eenpaards slowfeeder.
Ochtend (2 uur): één eenpaards slowfeeder.
Ochtend/middag/avond (9 uur): één tweepaards net + twee eenpaards slowfeeders (+ de twee netten die Daya en Aap dan van de boer hebben gehad die ze niet leeg hadden).

In de Ochtend/middag/avond (9 uur) eten zij dit dus met zijn tweetjes.

Ik heb altijd gelezen dat Arabieren sobere eters zijn, maar ik heb het idee dat Daya dat niet is! Hij is niet te dik, maar gewoon goed op gewicht nu. Hij verricht dan ook wel redelijk zware arbeid (rijden gemiddeld 4 maal per week, waarvan 2 maal flinke dressuurtraining en 2 maal buitentrainingen voor de endurance).

Ik vroeg mij af of het normaal is? Ik heb hem onlangs nog laten onderzoeken op rariteiten (ook bloedonderzoek), maar meneer is fit als een hoentje :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:03

Arabs zijn sobere paarden, maar kunnen wel vreten :+ maar serieus, hier aten ze enorme hoeveelheden tot ze op een bepaald punt kwamen qua gewicht en volheid en dan werd het minder en stabiliseerde zich dat. Eerder voerde ik een ronde baal van 350 kg per dag in de zomer en afgelopen zomer kon ik met een halve baal toe. Hij gaat vanzelf minderen, zodra hij een vetreserve heeft opgebouwd :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:26

Nog 2 dagen om te stemmen :j goed, ze zal vast niet winnen, maar ik hoop dat ze in ieder geval een mooie score neerzet qua stemmen :Y) De shows zijn ook topsport!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:03

Umoyax eet ook nooit extreem als hij in zn hum is hoor :-) Die houdt ook steeds over van los hooi terwijl hij voorheen een slowfeeder leeg vrat. Zou me er idd geen zorgen over maken :-)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:38

Ik weet niet hoe lang je paard op de nieuwe stal staat, maar vaak moeten ze wennen aan onbeperkt, ze zijn hiervoor gewend dat ze niet veel krijgen, dus door moeten eten :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:44

ShamalArabs schreef:
Geen idee, ze ging iig errug wijd (lees= ze liep ietsjes wijd omdat ze een enorme uier tussen haar achterbenen had hangen) en verder zou ze schots en scheef zijn ofzo.
er is maar 1 jurylid dat verstand heeft van benen, de rest gewoon niet. ik heb in de showring paarden 19en en 20en zien krijgen op beweging die bijna horizontaal naar opzij uitsloegen met de benen en ik heb paarden 14en zien krijgen op benen die echt niet slecht waren....
Taffie liep met de premiekeuring ook niet goed in stap :n (duh, hij tölt :+ ) en maar klagen dat ie op de foto moet etc want hij zat vast in zn rug enzo. Maar draven joh, dat deed ie, en daar kreeg ie hoge punten voor :j En toen waren ze verward, want stap niet goed, moet uit zijn rug komen, maar draf supergoed, dus kan niet uit zijn rug komen?
Tja, hij tölt gewoon in stap, ik krijg het er niet uit :') hij doet dat nu eenmaal op vreemd terrein en bij drukte en zenuwen... Maar belachelijk dat ze het verschil niet zien tussen een paard dat vast zit in de rug of een paard dat een 4e gang heeft... Als ik het niet weet, ok, ik heb geen ervaring met gangenpaarden (of had, blijkbaar), maar een jury zou dit wel moeten kunnen zien, of het anders iig bestempelen als taktfout en niet een rugprobleem...

Tja.. het blijft een jurysport, maar ik had/heb altijd wel het idee dat de premiekeuring realistischer gejureerd wordt dan een show. Maar heb je niet zo'n rapport gekregen dan? Daarin worden alle punten behandeld.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:34

Daya staat inmiddels al een maandje of 6 op deze stal :) maar hij was wat schraal, begint nu super uit te zwaren, maar zijn eetlust wordt er (nog) niet minder om :) ik had er idd al rekening mee gehouden dat hij moest wennen, dat is het eerste wat ik me bedacht: hij denkt "lang leve het vreetwalhalla! Aanvalluuuuh" maar ik denk dat die periode na 6 maanden wel over moet zijn. Ik denk dan idd was ShamalArabians al zei: omdat hij wat schraal was en een vetreserve op moet bouwen, enz enz enz.

Ik ga aan een maatzadel geloven trouwens. Maandag belt de zadelmaker mij terug om een afspraak te maken om al zijn maten op te meten en dan toch maar een hele klap geld uitgeven voor handwerk op maat...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:51

:wave:

Bij wie ga je een maatzadel laten maken, Jolinda? Ik hoop voor je dat je er dan minstens 20 jaar mee kan doen :j

Ik ben zoooo blij met ons nieuwe zadel <3 Vandaag samen met Letiets bezig geweest in de bak (plassen stampen, maar ligt niet zwaar). Djuun is een echte merrie dramaqueen (soms zou een ongecompliceerde ruin ook wel fijn zijn _O- ), plassen kan je niet doorheen :n
Uiteindelijk aangepakt (Letiets me ff gewezen op mn houding, mijn valkuil is echt mn handen), en daar werd Djuun lekker pissig van. Máár daarna gaat ze lopen!! <3

Maar wat gaat ze met een paar keer trainen met spróngen vooruit!! Het verschil is echt enorm vind ik _/-\o_ Wat een goed passend zadel wel niet doet zeg!!

Kijk we zijn er nog bij lange na niet hoor, maar misschien dat ik eind maart wel een onderlinge proef zonder galop mee ga doen bij de plaatselijke vereniging. Gewoon voor haar om eens ergens anders te rijden en in "wedstrijd-omgeving" tussen de witte hekjes. En dan laten we de galop nog maar ff voor wat het is, want die is nog helemaal niet bevestigd, dus lijkt me niet helemaal eerlijk om die dan mee te pakken :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:48

Maar al weer flink vooruit gegaan he, die galop! *= trots* Heb zelf ook gereden, Ersiel "lekker" los laten rijden, kon ik zo op 'n soepel paard stappen ~~}>

Zelfde vraag als Ersiel Jolinde :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:52

Ja ab-so-luut verbetering die galop, maar denk niet dat we over 3 weken daar al helemaal klaargestoomt voor zijn := Misschien meer ik dan paard _O-

Ach, misschien is volgende week opeens het kwartje gevallen en gaat het opeens goed *D Dan kan ik me altijd nog opgeven voor een proefje met galop. Heb nog ff :))

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:01

Neh, zou het lekker op draf houden :)
Maar je gaat wel meedoen he!! *D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:13

Ik voel opeens een lichte druk op mijn schouders :')

*typt met vingerhoed op duim* :')

Ben het showtuig van Joyce aan het afwerken. Hij is biiiiiijna klaar!! Ben heel benieuwd hoe hij op Asal staat :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:14

Fijn dat het rijden met Djuun goed gaat.
Een dijn zadel doet al het halve werk.

Ik heb Mirka ook gereden vandaag, viel absoluut niet tegen en ben voor haar doen zeer tevreden :j
Mo heeft lekker los gestaan.
Voor de rest rustig weekendje gehad :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:30

klinkt goed Ersiel en Letiets! :D binnenkort maar eens een filmpje showen? :):)
Jolinda, ik hoop dat een maatzadel het helemaal gaat worden voor jullie dan :j en dat je er inderdaad lekker lang mee vooruit kan!

Ik heb de afgelopen 3 dagen gereden, voelt toch vreemd hoor om door te rijden terwijl je paardje voor je gevoel niet 100% loopt. Maar zowel de dierenarts als de staleigenaar/instructrice zeggen dat hij er even een weekje doorheen moet lopen, zij denken allebei dat het een spierkwestie is. Hij is er na 3 dagen niet slechter van gaan lopen, dus op zich...

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:40

Fijn dat de nieuwe zadels bevallen
@barcelona fijn he zon gevoel kan ook niet wachten om lekker weer met asal aan de gang te kunnen, nog 5 kilo te gaan :D
@ Tamara ik hoop voor je dat het dat is en dat je het toch zo met rijden op kunt lossen, blijft moeilijk
@sieljuh ben nu al blij met mijn tuig :D

Net een mail gehad heb mij her gehaald helemaal blij mee wand een onvoldoende voor mijn her is einde opleiding dus ik mag nog even meedoen jeeeej,

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:45

*\o/* GEFELICITEERD! :D super van je joh! Ik heb aanstaande dinsdag mijn her voor mijn ondernemen-examen en een deel van een rekentoets (ik was helemaal vergeten hoe je met breuken en staartdelingen moest rekenen _O- ) Maar dat is niet lethaal voor het diploma. Maar ik wil wel graag overal een voldoende voor hebben :j

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:48

@ tamara toch succes ik heb idd ook nederlands, engels en rekenen en telt ook niet mee maar wel voor de overgang naar het 2e jaar

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:52

bij mij telt Engels wél mee, maar Nederlands en rekenen niet _O- scheelt dat mijn Engels bijna niet van een native speaker te onderscheiden is, zeker als ik met mijn belachelijk vette accent praat _O- Nederlands komt ook wel goed, les geven op de manege is écht goed voor je houding tijdens het presenteren :j

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:53

@tamara ja dat heb ik ook geef al tijdje les dus presenteren voor een grote groep maakt mij ook niet uit

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:57

nog 3 uurtjes om te stemmen, winnen zal ze niet :+ maar tnx iedereen die gestemd heeft! :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:08

Tamara het ging bij mij ook tegen me gevoel in.
Maar als DA zegt spier kwestie waar je door heen moet.

Alleen als mensen dan gaan zeggen ze loopt niet helemaal rad he 8)7
Dat is wel irritant omdat je het zelf ook wel voelt.