[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:23

Moet zeggen dat ik ook niet goed ben ik per onderdeel kijken hoor...

Weet wel van AF dat Umoyax heel goede body en bovenlijn heeft, droog beenwerk, mooi type. Zeiden ze op de amateurkeuring nog (ok, toen was alleen b&t minder, maar die zijn wel mooi bij hem normaal gesproken :j ), stonden toen ook lichtelijk verbaasd over hoe mooi zn kop aan het worden was :D
Hals is mooi, maar mag iets langer. Persoonlijk vind ik zn nek iets te breed voor het mooie.

Nashwa... Tsja... Ik kan daar eigenlijk weinig fouten aan ontdekken :o Maar dat ligt denk ik aan het feit dat ik niet naar de puntjes op zich kan kijken nog. Ze heeft iig een hele mooie hals :D Vind haar body zelf echt prachtig, mooi krachtig. Mag van mij iets meer type hebben, maar op zich heeft ze een mooi kort koppie, wide set ogen..

Maarre letitzia als die lezing er komt doe ik mee hoor := :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:24

Als ze hem gebruiken, dan weet je het wel :)) De boten varen over de Westerschelde en das toch best nog een eindje weg. Ik woon aan het kanaal door Walcheren, maar daar varen 's nachts geen boten door en geloof ook niet dat ze daar een misthoorn in gebruiken, das zo'n klein kanaal :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:25

Ze doen hier geregeld lezingen van uit de dierenartspraktijk, volgende week naar paardsignalen. Misschien eens opperen bij ze om iets over exterieur te doen :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:30

Letizia schreef:
Ze doen hier geregeld lezingen van uit de dierenartspraktijk, volgende week naar paardsignalen. Misschien eens opperen bij ze om iets over exterieur te doen :j

Vergis je niet, dan heb je een goed beeld van hoe het moet, maar niet van hoe de jury het wil :n xenah was hier altijd degene met het droogste en mooiste beenwerk, volgens DA's en smeden, maar my god wat werd die afgekraakt op beenwerk door de premiekeuringjury :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:30

Zoals ik al zei Amy wacht maar over een jaartje of 2/3 dan zie je al veel verschil.
Mo is best veranderd vind ik zelf.
Hals kan je deels zo trainen dat ie langer lijkt(aftrainen van de spekkies:P )

Mo 2 jaar

Afbeelding

Mo bijna 5

Afbeelding

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:34

ShamalArabs schreef:
Letizia schreef:

Vergis je niet, dan heb je een goed beeld van hoe het moet, maar niet van hoe de jury het wil :n xenah was hier altijd degene met het droogste en mooiste beenwerk, volgens DA's en smeden, maar my god wat werd die afgekraakt op beenwerk door de premiekeuringjury :')

Ben wel benieuwd hoe de jury het wilde zien dan ;)

amyz

Letizia

ShamalArabs schreef:
Letizia schreef:

Ik snap je punt, maar ik ben toch niet van plan allerlei shows met Djuun te gaan aflopen, misschien 'n keer de amateur, maar thats it, moet paard trouwens eerst nog eens op onze naam komen te staan :')
Maar wat ik al zei, als je fokt, moet je willen verbeteren, maar dan is het wel handig als je weet wat je wilt verbeteren :')
Ik zoek ook altijd paarden uit op hun karakter en het eerste voorkomen, ik kijk helemaal niet of de schouder wel schuin genoeg is of het achterbeen niet te stijl :')

Djuun is in 2 jaar tijd ook enorm ontwikkeld, maar bij een hengst valt dat altijd veel meer op vind ik :P
Laatst bijgewerkt door Letizia op 09-03-13 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:37

Hengst eigen die spek nekkies....
Mo train ik nu vw/nw :)

Mirka heb ik geen veulen foto s van.....Hierbij een oproepje :') _O-

Toch heb ik wel gemerkt dat het zo per jury kan schelen...best moeilijk te peilen dus.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:39

Mwah ik vind het op de eerste foto van Umoyax nog wel meevallen qua speknek. Je ziet wel (vanaf de foto dan he) dat de hals van Umoyax lager uit de borst lijkt te komen dat de hals van Nashwa. Hierdoor lijkt hij zwaarder.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:41

Moet ook wel bekennen dat ie sinds de eerste foto wat dikker geworden is :=

Zal er eens op letten, was mij nog niet opgevallen! :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:42

Volgens mij komt Djuun d'r hals ook wat laag uit de borst??
Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:43

Pfff, kan niet wachten op de zomer als ik zo dat jasje van Djuun zie :=
Het bruintje is btw de nrpser van m'n tante :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:44

Djuun toen we haar gingen bekijken :Y)
Afbeelding
Ze is wel aardig aan het opdrogen dacht ik zo :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:47

Dat maak het zo leuk....van Puppie tot prinsesje :D
Als ik Barc als veulen zag tot uiteindelijk volw paard :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:48

Iloontjeehh schreef:
ShamalArabs schreef:

Ben wel benieuwd hoe de jury het wilde zien dan ;)

Geen idee, ze ging iig errug wijd (lees= ze liep ietsjes wijd omdat ze een enorme uier tussen haar achterbenen had hangen) en verder zou ze schots en scheef zijn ofzo.
er is maar 1 jurylid dat verstand heeft van benen, de rest gewoon niet. ik heb in de showring paarden 19en en 20en zien krijgen op beweging die bijna horizontaal naar opzij uitsloegen met de benen en ik heb paarden 14en zien krijgen op benen die echt niet slecht waren....
Taffie liep met de premiekeuring ook niet goed in stap :n (duh, hij tölt :+ ) en maar klagen dat ie op de foto moet etc want hij zat vast in zn rug enzo. Maar draven joh, dat deed ie, en daar kreeg ie hoge punten voor :j En toen waren ze verward, want stap niet goed, moet uit zijn rug komen, maar draf supergoed, dus kan niet uit zijn rug komen?
Tja, hij tölt gewoon in stap, ik krijg het er niet uit :') hij doet dat nu eenmaal op vreemd terrein en bij drukte en zenuwen... Maar belachelijk dat ze het verschil niet zien tussen een paard dat vast zit in de rug of een paard dat een 4e gang heeft... Als ik het niet weet, ok, ik heb geen ervaring met gangenpaarden (of had, blijkbaar), maar een jury zou dit wel moeten kunnen zien, of het anders iig bestempelen als taktfout en niet een rugprobleem...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:50

Ik ben nu 'n paar keer op shows geweest en daar merkte ik dat bij de beoordelingen toch vaak het beenwerk achter blijft op de rest. Voor het beenwerk vaak 14 of 15, terwijl de rest van het lichaam 18/19 en soms 20 kreeg. Zijn veel Arabieren dan zo matig in het beenwerk?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:54

In welke land keken ze ook al weer naar de omvang van pijpbeen..
Die mocht juist niet te smal zijn...
Het blijft een moeilijke euvel...
Ik kan er ook geen touw aan vast knopen hoe jury's been werk beoordelen.
Zal het eens proberen te observeren de volgende keer :P

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:54

Letizia schreef:
Ik ben nu 'n paar keer op shows geweest en daar merkte ik dat bij de beoordelingen toch vaak het beenwerk achter blijft op de rest. Voor het beenwerk vaak 14 of 15, terwijl de rest van het lichaam 18/19 en soms 20 kreeg. Zijn veel Arabieren dan zo matig in het beenwerk?

nee op zich niet. punten op benen worden hoofdzakelijk als plaatsing-punten gebruikt. Show is meer show, en premiekeuring is echte keuring. maar de juryleden kunnen beter shows blijven jureren en de premiekeuringen aan DA's en hoefsmeden etc. overlaten.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:55

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:58

En weet je op zo'n show is het ook maar 5 min. hooguit dat er naar het paard wordt gekeken. Het ene jurylid ziet wel iets aan het been, het andere niet waardoor de punten soms ook behoorlijk schommelen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:03

De volgende keer als de dierenarts er is, zal ik eens vragen wat zij van Djuun haar beenwerk vind :)
De hoefsmid zegt altijd dat ze mooie, droge beentjes heeft. Droog of niet zie ik ook wel, maar veel verder kom ik niet :')
M'n oude merrie stond altijd van voren toontreder en dat werd met de jaren (en al haar blessures) er niet beter op :n

Als ik dat topic zo lees, is Djuun haar beenstand van achteren dus heel raseigen? (iets frans)
Vinden jullie haar erg steil van achteren?
Afbeelding
Ze heeft in ieder geval vanuit haar schouder ruimte genoeg :+
Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:03

Umoyax had 14 15 16 op benen...

Aaaaargh effe frustratie uiten. Zit al paar uur geduldig te wachten tot de 3 (!) BE-cursussen aflopen op vakantieveilingen.......en alledrie nét niet gelukt :( :( :(

De eerstvolgende eindigt pas over ruim 12 uur weer :( Heb intussen zwaar hartkloppingen van de laatste seconden... Niet goed voor mn hart dit :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:04

Iloontjeehh schreef:
En weet je op zo'n show is het ook maar 5 min. hooguit dat er naar het paard wordt gekeken. Het ene jurylid ziet wel iets aan het been, het andere niet waardoor de punten soms ook behoorlijk schommelen.

heel behoorlijk. mawiyah kreeg in 1 jaar zowel 15en als een 18 op benen :) en ook kan het enorm verschillen, het ene jaar krijg je 15en en het andere jaar 17en, hetzelfde paard, alleen een jaartje ouder of jonger.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:04

Heerlijk he, dat bieden op vakantieveilingen :))