[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:12

En ik zit op mn werk :7 ^)

Succes Joyce!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:41

Jaaa zon! M'n jas zat meteen helemaal vol met bruine haren van Moyi, die begint nu echt lekker los te laten :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:39

Ik ook anti-krachtvoer ivm suikers, vandaar de pure granen. Zo zie ik wat ik voer en krijgt hij alleen de suikers binnen die ik wil dat hij binnenkrijgt. Hij stond eerst op slobber, maar dat vind ik echt teveel melasse hebben.. Hij wordt er trouwens ook sloom van: voeding waar suiker in zit..

Ik ook aan de buitenrit, maar dan morgen! Morgen nog mooier weer namelijk :D!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:43

Granen staan bij mij niet hoog op het voorkeurslijstje, dat zijn vaak pure zetmeelbommetjes en zetmeel is (een snel werkende) suiker. Ik lees trouwens wel goed verhalen over spelt, dit graan zou beter te verteren zijn voor paarden, maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Melasse is idd zooi...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:06

ShamalArabs schreef:
Iloontjeehh schreef:
Die merriebrok van havens is idd fijn, daar deed asi het ook (misschien wel te) goed op. Wat voer jij jouw jonge paarden ylona?

onbeperkt ruwvoer, bij groeispurten merriebrok en bij wisselen (moeilijker hooi wegkrijgen) seniores priores :)
ik moet wel zeggen, we voeren het pas bij als het écht nodig is, sinds riyyah overleden is door longontsteking door het verslikken in brokjes voeren we niet zo snel meer krachtvoer...

Jeetje, longontsteking door het verslikken in brokjes? Heftig zeg! Was dat njadien haar dochter?

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:22

Bah wat naar een longontsteking.

Hier krijgen ze alles brok, muesli en slobber maar de minis staan nu op rantsoen die krijgen alleen mueasli en slobber daar hou ik ook de brokken af
Hooi krijgt ook alleen mijn maxi 4 keer daags en de minis 2 keer daags minimaal wand ze staan ook al op stro
Ik moet eigelijk leren ma wat is dit weer toch genieten zeg. De minis lagen net al heerlijk in de zon.
Afbeelding

Afbeelding

En mijn knappe maxi kind loopt nu lekker even zonder jasje in de zon
Afbeelding

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:33

ja dat was njadien haar dochter.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:45

bah lijk me echt naar om mee te maken

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:08

Nou jeetje, jullie maken wel wat mee zeg! Gelukkig ook hele mooie momenten, maar zo'n longontsteking is echt afschuwelijk :(

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:10

Wat naar zeg!

En wat een heerlijke zonfoto's Joyce! :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:34

Zadel ligt inderdaad even op beide.
Maar rij op dit moment bar weinig.
Nu met binnenbak natuurlijk weer de boel beter oppakken.
Adrie komt volgende week als het mee zit.

Ik ben ook geen voorstander van te veel kracht.
Juist omdat de kans dat ze dat weer omzetten in energie en druk worden groot is en dan weer alles verspillen.

Wat SH zei wilde ik ook zeggen.Je kan voor jonge paarden dan beter kiezen voor merrie brok of iets in de zelfde trant als podogrow.
Mo krijgt maislijnzaad brok dit werkt ook super plus lucerne erover heen:)
Net als Omega 369 mix van subli.

In plaats van slobber werkt Seniories priories nog beter ook van subli.
Is ook een ruwvoer vervanger voor tandloze paarden :+

En ik ben een voorstander van ruwvoer.
Morgen kopen wij ook even voor deze maand nog hooi.
Op de luxe stal krijgen ze ruim voldoende.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:34

Ik merk aan Daya dat hij het heel slecht doet op brok waar melasse en teveel suiker in zit.. Het suikergehalte (daadwerkelijk suiker als rietsuiker) is in granenmix erg laag. In verhouding tot het overige voer dat op de markt is dan he... Ik heb echt weken besteed aan het vergelijken van merken, brokken, muesli's, slobbers, enz.

Van granenmix wordt hij absoluut niet heet, maar ik merk wel dat hij dan op de lange termijn wat meer energie heeft. Als ik bijvoorbeeld normaal gesproken een uur dressuurtraining deed, was hij op... Als ik nu een uur dressuurtraining inlas, kan ik daar nog eens een half uur aan toevoegen zonder dat hij hijgend, puffend, kreunend en steunend aan het hek staat..
En dit is het doel! Verder krijgt hij zo'n summerfit koek om de vitaminen binnen te krijgen die hij moet krijgen, want dit is ruk in granenmixen. Nu is de verhouding in de Kentucky Lite E wel wat recht getrokken door er een klein minuscuul brokje in te verwerken, maar voor mijn eigen goede gevoel geef ik hem graag die koek erbij.

Het onbeperkte ruwvoer is wel het belangrijkste van alles... Daya stond eerst op een stal waar er maar 3 maal daags een portie ruwvoer verstrekt werd.. Ik kreeg hem daar niet lekker op gewicht, hij was sloom (lees: niet vooruit te trappen), onwillig en suf..
Toen we verhuisden naar de volgende stal, kreeg hij onbeperkt ruwvoer, maar het ruwvoer was daar erg wisselend. Van kuil tot heel waaierig rothooi wat ik eerst 3 dagen moest laten weken voor ik het hem wilde geven ivm stoffigheid. Daar ging het wel al stukken beter, maar nu bloeit hij op, nu hij paardenhooi krijgt, 24 uur per dag. Ik mag van de boer ook zoveel pakken als ik zelf wil en ik merk nu pas hoeveel hij eigenlijk nodig heeft.

De dierenarts is geweest, ook omdat ik hem heeeel veel vond eten, maar meneertje heeft een snelle verbranding. Hij heeft gewoon als basis veel nodig om zijn dagelijkse portie energie te hebben... Hij krijgt voor 's nachts (slowfeeders) 1 tweepaards hooinet + een klein hooinetje. Hier doet hij de hele nacht mee en 's ochtends krijgt hij weer een hooinet erbij. De staldeuren gaan dan open en dan komt hij in een walhalla van hooi, haha. Wel echt top, maar hij eet me wat weg hoor..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:04

We hebben een zadel hoor :Y)
Weliswaar op proef, maar we kunnen deze evt overkopen. Omdat dit de enige was in de goede boommaat die hij bij had, hebben we nu voor deze gekozen, maar het is een 18 inch en het past gewoon :wow:
Paard is er ook erg blij mee :')
Afbeelding
Gelijk een buitenrit gemaakt, tis zo heerlijk vandaag!!

M'n katten hebben een nieuwe kattenbak :Y)
[BB-ITP] Ik vroeg alleen maar om een afdakje...
:')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:23

Moest trouwens wel om de zadelmaker lachen, hij wist wel een leuke hengst voor Djuun, maar kon even niet op de naam komen, hij moest er volgende week naar toe, zij heet Jessica _O-
Maar gezegd dat Djuun en Mo jammer genoeg iets te veel lijnteelt zou worden :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:57

_O- Das ook toevallig! :D

Hier kwamen we aan op stal, zouden eerst de meiden halen. Lopen richting paddock/.....zie een van Umoyax zn paddockgenootjes midden op het pad staan :? Weidegenootje 2 kwam ook aangegaloppeerd...dus duidelijk iets mis gegaan. Ik dikke stress want zag Umoyax nergens en het erf is niet afgesloten. Effe spannend momentje, loop de hoek om, staat ie gewoon bij de eerste grasspriet die hij tegen was gekomen zo'n beetje _O- Rustig aan het knabbelen, niks aan de hand. Guppie <3
Maar effe een tussenhek dicht gedaan zodat ze niet het erf af konden en stalhouder gebeld. De mannen hadden het draad tussen de paddock en een strook land vakkundig gesloopt. Nu hebben ze iig voor effe dus een paddock én land := Was nog een heel gedoe om die andere 2 op hun plek te krijgen, en Umoyax kwam gewoon vrolijk de laatste stappen naar me toe gehobbeld. Woest hoor, die Arabische hengsten _O-

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:55

Jeej, eindelijk een zadel voor Djuun! Geniet ervan meiden! Grappig dat Mo nog genoemd werd als potentiële partner voor Djuun, hoe toevallig haha :D

Haha Amy, begint nu echt wel op een soap te lijken bij jou hoor :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:58

haha Siel had het gezegd :P
Ik heb de 18 inch leen zadel :+
Maar vind Adrie echt super :j
Denkt ook mee, en zei ook doe even maar met dit zadel tot hij wat mee rij spieren heeft en dan maken we een nieuwe zadel helemaal passend :)

Ik heb nu die longeer touw van EJ weet niet of jullie hem al hebben zien langskomen ergens.
Er handig ding.
Heb vandaag beide mee gelongeerd, geen gedoe meer met longeer singel en touwtjes etc.. :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:15

Ik denk dat ik er maar een boek over ga schrijven, t is altijd wat hier :')

Longeertouw nog niet gezien, zal van de week effe opzoeken dan :P Ben benieuwd, klinkt handig :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:17

amyz schreef:
Ik denk dat ik er maar een boek over ga schrijven, t is altijd wat hier :')

Longeertouw nog niet gezien, zal van de week effe opzoeken dan :P Ben benieuwd, klinkt handig :D

Ja ze moeten er lekker laag van over de rug lopen.

Afbeelding

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:20

Ik ken dat ding idd wel, maar ben altijd zo bang dat ze een gekke sprong maken ofzo en in die touwen blijven haken :7
Maar zal wel meer tussen mn oren zitten :')

Amy, wat een soap :')

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:12

Ben helaas ook biet zon fan van dit systeem op stal waar ik hiervoor werkte gebruikten ze het eerst ook ma de zachte.mondjes gingen gauw over. Doordat paard loopt geeft het een zagende inmerking op de mond paard loopt de hele tijd nee te.schudden met het hoofd vooral in de draf. Hun zijn er toen ook gelijk mee gestopt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:17

Ding hangt gewoon slap bij mij, werkt alleen in als ze sterren kijken ;)
Vind het fijner dan met een slof of bijzetjes.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:24

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:11

@ Barcelona ach iedereen doet het toch op zijn eigen manier wel fijn dat ze verschillende dingen hebben uitgevonden kan iedereen kiezen wat hij/zijn wil

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:58

btw, voor het stemmen, dat moet dus met een omweg, via de link in de OP, dan paard aanklikken, vakje onder tekst aanklikken, en dan bovenin komt knopje voor stemmen te staan :')