Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Krista schreef:Een Arabisch Volbloed in de pleasure![]()
Hoe groom ik ze:
Dag voor de show
De vetlokken knip ik, zodat er een keurig hoekje ontstaat. Ook de haartjes op kroonrand knip ik rond volledig strak - dit alles kun je eventueel ook opscheren.
Haartjes die uitsteken onder de kaken van het hoofd: weg ermee! Tastharen rondom de neus en ogen laat ik wel zitten - omdat ik ook bij het Arabieren Stamboek wil kunnen showen en deze dan dus niet mag verwijderen. Daarnaast storen die mij dan ook totaal niet.
De haren die uit de oren steken, knip ik weg en knip daarna strak langs het randje van het oor. Haren in het oor laat ik ook zitten, ivm regels AVS.
Vervolgens: wassen en boenen! Witte benen moeten wit, ook de hoeven schoon.
Het bovenste gedeelte van de manenkam (2 handbreedtes) kun je afscheren als je dat mooi vindt, ik vlecht dit echter heel strak op de manenkam zelf in, en vlecht nog een stukje door en hang hier de rest van de losse manen overheen. Het ingevlochten gedeelte smeer ik in met nog wat gel zodat het echt strak blijft zitten.
Staart pluis ik voorzichtig met de hand uit, spuit ik in met wat Cowboy Magic Bodyshine - daarna vlecht ik hem losjes in en in een staartzak. Ik zelf zie graag superlange staarten bij een Arabier in de pleasure - dus hier ben ik niet alleen vlak voor de show mee bezig
Daarna napoetsen, sleazy om zodat het de manen strak blijven liggen en dun katoenen deken op zodat ze schoon blijven.
Op show zelf:
Weer licht oppoetsen, zijn de witte voetjes echt wit, zonee: harde borstel en eventueel wat witte kalk erin. Daarna de hoeven lakken - alleen witte hoeven: blanke hoefLAK (of zwart ligt aan kleur paard), anders gebruik ik zelf graag zwarte hoeflak. Strak langs de kroonrand, alles netjes aflakken idemdito met de ballen van de voet - mooi gelijkmatig beeld krijg je zo.
Daarna met babydoekje ogen en neus schoon.. plus onder de staart van het paard! Zeker bij een Arabier smeer ik zijn achterste ook licht in met wat highlighter - ze dragen hun staart en dan ziet ook hun achterste er netjes uit
Het hoofd - oftewel het masker (de zwarte huid rondom ogen, jukbeenderen en snoet) smeer ik in met Ultra Highlighter - daar heb ik zelf een schema voor hoe en wat te accentueren. Ook de voorpluk krijgt een fikse kwak Highlighter zodat hij zo supersmooth op het voorhoofdblijft liggen. De losse manen smeer ik aan de bovenzijde, bij de manenkam ook in met wat highlighter: dan blijven ze prima, netjes en rustig liggen.
Staart uit de vlecht, uitpluizen.... en dan spuit ik ze in met Ultra Final Touch Spray - ook de manen en de staart.
In de inrijdarena heb ik altijd de spuitbusjes en Highlighter bij me, ook de babydoekjes, zachte borstel etc ontbreken niet (inclusief kledingborstels voor mijn chaps en hoed).
En jijzelf: hierboven al goede tips gezien van Hobby Horse - daar staan ook de do's en dont's van showkleding op! Netjes, verzorgd, heel, correct passend!
Succes!