[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

toeka

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:23

roma, wat een onwijs mooie fotos van hafeyda en aziza Cool
nadine, ja zeker leuk! weet je ook eens wie er achter die naam schuilt Knipoog bedankt voor je complimentjes, op het moment is mijn glimlach er gewoon niet af te krijgen. ik ben nog aan het nagenieten. het voorbrengen was geweldig. vooral omdat ik mezelf iets te bewijzen had, en dat is gelukt (ja dat die profs beter voorbrengen weet ik, maar ondanks dat vond ik het zeker de moeite waard Haha! )
jouw wolante en divo zijn ook een knap stel Kwijl nog gefeliciteerd met jullie plaatsing! mooie foto's!
isabel, trots zijn we zeker. mevr was weer helemaal in haar nopjes dat ze op de wei was Haha! kon ze weer racen en zichzelf zijn. ze was ook doodop. we gaan eens kijken hoe ze uitgroeid en dan eens kijken wat voor een shows ze misschien aan zou kunnen in het buitenland. ons 1e fokproduct ja, ik hoop dat het volgend jaar ook zo geslaagd word Bloos
ctjelief, bedankt voor je compliment, die kleine gaat al helemaal naast haar hoefschoenen lopen Knipoog ik ben ook benieuwd wat ze op de buitenlandse show zou doen! leuk dat je in haar geloofd!
anneomie, jij ook bedankt voor je mooie compliment Pling
Fenna, jammer dat je er zaterdag niet was. had ik je ook een keer in irl gezien. volgens mij heb ik je wel gespot op sint oedenrode met je zus, stond toen aan de andere kant van de ring. zeer zeker dat we trots op haar zijn. en heel benieuwd hoe ze uit gaat groeien. geweldig dat je haar ook ziet als internationaal Cool hoe is het met jouw mooie dame dan?
missfcdber, ook bedankt voor het mooie compliment
corine1981, jij ook bedankt Haha! ik heb helaas geen andere foto's. ik kan de fotos van jankan niet op normale grote krijgen en helaas zijn onze eigen fotos ook niet zo mooi gelukt Bloos
aardpa, jij ook super bedankt voor je leuke reactie.
wendy, haha ja dat was malai. we hebben 262 punten gekregen. ik heb haar zelf voorgebracht en ze liet zich niet mooi zien qua vrij bewegen wat wel wat puntjes heeft gescheeld, desalniet onwijs trots Haha! we hadden de 6de plaats. hoe is het met jouw kleine meid en man? groeit het goed? trekken ze ook zo aan hun moeder? malai is nou 5 maand en mona heeft het er echt moeilijk mee. ze gaat er van het weekend af Ach gut

corine1981 schreef:
Heel simpel gezegd:
Ik denk dat weinig juryleden het in hun hoofd durven halen een paard van mensen met geld af te kraken. De organisatie is daar niet blij mee, want de exposant zou wellicht niet meer op komen draven, je trekt dan minder publiek, weg show.

Edit: als aanvulling hierop: ik bedoel dus hiermee absoluut niet te zeggen dat Esther veel geld heeft...
Eerder andersom, het geld hier heeft denk ik een ander type paarden dan op de grote shows.
Waarmee ik niet wil zeggen dat de winnaars geen kwaliteit fokken, maar wel dat het net ff anders kan lopen op internationale buitenlandse shows...

(OMG ik wil niet weten tegen hoeveel schenen ik nu onbedoeld aanschop...)

was het maar waar dat ik wat meer centen had Haha! Knipoog je schopt mij niet tegen de schenen hoor Knipoog ik snap je redenering.

iedereen ontzettend bedankt voor jullie onwijs lieve en geweldige reacties. als malai goed genoeg is zal ze in ieder geval in de toekomst te zien zijn op een buitenlandse show.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:39

toeka schreef:
trekken ze ook zo aan hun moeder? malai is nou 5 maand en mona heeft het er echt moeilijk mee. ze gaat er van het weekend af Ach gut

Jaa, daarom gaat Fayyim vanavond van moeders af Ach gut Tong uitsteken

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:10

Ook ik snap niet dat niemand ziet dat een arabier een arabier is... Geweldig gezegd Isabel Knipoog Tis wel waar het om draait, het zijn i.m.o. alleskunners, veelzijdige familiepaardjes met een uitstraling waar iedere voorbijganger zich nog even voor omdraait.
Dat extreen typische paarden met kromme benen niet winnen (oeps, die vlieger gaat ook niet helemaal op) kan ik nog inkomen, maar op de HK heb ik idd ook met verbazing staan kijken, niet dat ik vond dat er veel soeps tussen zat, maar wel dat bepaalde paarden best wat hoger gepunt hadden mogen worden.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:53

Ik weet niet of het gepast is om mijn mening te delen over het fokbeleid in NL. Maar ik was ook op een aantal NL shows en heb ook met wat mensen gepraat die niet NL zijn. Wat je elke keer weer hoort is dat NL weinig investeert in nieuw bloed. In verscheidene topics lees je wel eens we gebruiken die of die hengst want die staat niet zo ver of die dekt nog natuurlijk. Want wat mooi is staat ver. NL. zit verankerd in de russische types (wat ooit onder invloed van Tersk is gebeurd en zij jaren de toon aangaven). Begrijp me niet verkeerd ik kan ook een goeie rus graag zien en Tersk heeft het zeker goed gedaan. Maar mode verandert.... en met die trend moet je soms mee ook al zie het niet graag. (Even met een voorbeeld, 2 jaar geleden is de slimfit broek in de trend gekomen, eerst denk je, jak, maar eens je ze draagt valt het heel goed mee en zelfs als ze zo strak zit ben je in staat om alles te doen cfr. meer getypeerde arab in de sport)
Je kan natuurlijk niet verwachten dat je op een lijngefokte (russische) merrie in 1 generatie een heel nieuwe look van paard krijgt. 70% komt van de moeder. Hier heb je 2-3 generaties voor nodig. Wat ook betekend 2-3 generaties investeren.

Over het sportgericht fokken.... Je kan evengoed met een heel getypeerde arab in de sport terecht. En een arab die het goed doet op show is ook een arab die correct hoort te zijn. Dus waarom fokken op sportpaarden, dat doen ze al met de renarabieren en zie je dat nog dat dit arabieren zijn?? Dus ga die kant dan toch niet op.
ik heb veel respect voor wat er op sportgebied in NL gebeurd.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:57

Rawaat waarom niet Knipoog
Als je met fokken aan de mode mee gaat doen loop je bijna per definitie al achter. Volgens mij is fokken vooral vooruit denken en niet naar de mode kijken.
Juist als bij een ras zoals de arabier de rasstandaard zo duidelijk is en zo'n historie heeft zou mode niet zoveel invloed mogen hebben, maar helaas is niets menselijkers dan een ras naar eigen hand te willen zetten.

Omdat ik zelf niet fok heb ik geen idee op basis waarvan mensen een hengst kiezen, maar ik geloof je meteen als er (te)veel mensen bijzitten die de dichtstbijzijnde hengst nemen en niet de beste voor hun merrie. Zonde!

En ik denk dat er showfokkers zijn die te weinig naar fundament kijken en sportfokkers die te weinig naar type kijken. Zonde van het ras. Arabier is nl mooi èn bruikbaar. Mensen die op 1 van deze eigenschappen fokken splitsen dus eigenlijk het ras op.

WennieJ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:59

Knap van je esther, zelf voorbrengen! ik doe het je niet na.. Bloos hahaha!
Met onze dame gaat het goed, ze word erg groot maar ze nog geen 4 mnd maar moeders kan het nog goed aan,
zolang dat goed gaat blijft ze erbij. En sja amarii, wat moet je er van zeggen! Lekker ondeugend en wel heel schattig
hij is nu bijna 2 weken echt aan het verharen bijna helemaal licht, ik denk over 2 weken dat hij veulen haar vrij is.
Hij is vrij wit, en zijn hoofd is tot aan zijn voorhoofd kaal, en het is toch een heel ander paard met dat kleurtje.
Ik vond dat vos ook wel erg mooi! Soms zie ik hem een dag niet, en dan zie je duidelijk verschil met het verharen! grappig is dat.. Haha!

Hoe gaat het met eschimier? Ik vind hem ook echt leuk.. Lachen
En natuurlijk word jou Enzo veulen harstikke mooi! Kan ook niet anders met zo'n papa en mama! Haha!

We weten eindelijk zeker dat festima geen 2ling heeft (elk jaar hetzelfde!) De da verbaasde zich weer dat
ze dankzij haar vele cystes en leeftijd nog altijd zo mooi drachtig en vruchbaar is.. Haha!
Ja die oude moeke heeft het weer voor elkaar! Vruchtje was mooi gezond, en hartje klopte
goed, wat wil je nog meer? Knipoog Eigelijk zou het helemaal mooi zijn als het een merrie is..Bloos

Gr. wendy

Ik ben het trouwens wel eens met eline, er zijn een heleboel russen in nederland.
Ik heb eens opgelet bij shows en merendeel is toch rus op de shows
En ja soms moet je wat verder weg zoeken om een geschikte combi te maken..
Laatst bijgewerkt door WennieJ88 op 05-09-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:04

[AV] Rks Haziz
Kijk even en laat wat achter.
Met vriendelijke groet,
Victoria

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:11

Djilan schreef:
Als je met fokken aan de mode mee gaat doen loop je bijna per definitie al achter. Volgens mij is fokken vooral vooruit denken en niet naar de mode kijken.
Juist als bij een ras zoals de arabier de rasstandaard zo duidelijk is zou mode niet zoveel invloed mogen hebben, maar helaas is niets menselijkers dan een ras naar eigen hand te willen zetten.

Omdat ik zelf niet fok heb ik geen idee op basis waarvan mensen een hengst kiezen, maar ik geloof je meteen als er (te)veel mensen bijzitten die de dichtstbijzijnde hengst nemen en niet de beste voor hun merrie. Zonde!

Mode is er zeker, omdat het ras ook verandert. Als je naar prenten en tekeningen kijkt van een 100 jaar geleden, wat zie je dan?
ik zie heel korte hoofden, extreem fijne neusjes, dikke bollen van ogen, kleine getypeerde oortjes,breed tussen de ogen, goed gevormde halzen met fijne hoofd-hals aanzet. Lange kroep en korte rug. Hoge staart inplant. Hoog op de benen (ondanks dat de vroege arabier echt niet groter dan 1m50 zou geweest zijn)
(Ik zie ook heel donker pigment, 4 zwarte hoeven maar dit even ter zijde)
Zijn dit realistische weergaven van hoe de arabier er in die tijd uitzag? Misschien wel, maar misschien is het een ideaal beeld van wat ze toen in hun hoofd hadden.
Ik moet zeggen dat er qua kenmerken dan toch niet zoveel veranderd is...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:15

Reindert komt morgenmiddag foto's van de arab van mijn stalgenoot en Omar maken Party!! Hyper!

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:16

Djilan schreef:
En ik denk dat er showfokkers zijn die te weinig naar fundament kijken en sportfokkers die te weinig naar type kijken. Zonde van het ras. Arabier is nl mooi èn bruikbaar. Mensen die op 1 van deze eigenschappen fokken splitsen dus eigenlijk het ras op.

Fundament is ook in show een must dezer dagen.
je hebt een groot punt dat een arabier een gebruikspaard is, dat is het altijd al geweest en dat is het nog. Maar sommige showfokkers zijn volgens mij gewoon bang om hun "kampioen" te laten werken, stel dat er een keer iets mee zou gebeuren en een krasje hier of daar zou hebben...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:23

Rawaat schreef:
Mode is er zeker, omdat het ras ook verandert. Als je naar prenten en tekeningen kijkt van een 100 jaar geleden, wat zie je dan?
ik zie heel korte hoofden, extreem fijne neusjes, dikke bollen van ogen, kleine getypeerde oortjes,breed tussen de ogen, goed gevormde halzen met fijne hoofd-hals aanzet. Lange kroep en korte rug. Hoge staart inplant. Hoog op de benen (ondanks dat de vroege arabier echt niet groter dan 1m50 zou geweest zijn)
(Ik zie ook heel donker pigment, 4 zwarte hoeven maar dit even ter zijde)
Zijn dit realistische weergaven van hoe de arabier er in die tijd uitzag? Misschien wel, maar misschien is het een ideaal beeld van wat ze toen in hun hoofd hadden.
Ik moet zeggen dat er qua kenmerken dan toch niet zoveel veranderd is...

Haha! Als op die oude plaatjes het ras er zo'n beetje uitzag als nu, waar is dan de mode te vinden? Knipoog
Al denk ik dat de hardheid van de arabier in die tijd nog belangrijker werd gevonden dan nu soms. Maar dan kom je weer op de discussie verbeteren of vermeerderen en bepaalde eigenschappen daarbij niet meenemen.

De arabieren van Bahrein zijn dan trouwens een aardige afwijking, want binnen die foklijn lopen zowel paarden met dish, recht hoofd en zelfs ramshoofd rond.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:28

Rawaat schreef:
Djilan schreef:

Fundament is ook in show een must dezer dagen.
je hebt een groot punt dat een arabier een gebruikspaard is, dat is het altijd al geweest en dat is het nog. Maar sommige showfokkers zijn volgens mij gewoon bang om hun "kampioen" te laten werken, stel dat er een keer iets mee zou gebeuren en een krasje hier of daar zou hebben...

Kan ik me wat bij voorstellen inderdaad.
Ik geef meteen toe dat ik van de meeste arabieren op de 2 NL shows die ik nu heb bijgewoond en van een aantal foto's van shows in buitenland kan zeggen dat ze een mooie body hadden en een goed front en achterhand.
Maar ik heb het ook wel anders gezien. Paarden met veel te iele kontjes zodat kracht en souplesse ontbrak, fouten in beenwerk, te diepe/doorgezakte ruggen of te kleine rompomvang in waardoor je er bijna niet op zou durven te stappen. Sommige amerikanen zou ik bijv niet op stal hoeven te hebben, te extreem qua type naar mijn smaak Scheve mond

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:57

haha leuk van dat verharen. de ene dag is hij nog die kleur en de volgend dag staat er een compleet ander veulen Clown
houden jullie amarii voorlopig aan toch? mooi als hij zijn veulenvachtje kwijt is.
met eschimier is alles goed. die groeit goed door en is wit. echter begint hij er nou bruin doorheen te krijgen, volgens mij gaat hij toverballen Haha! ik heb op deze laptop geen fotos van hem staan.
ik hoop het, dat mams mona en paps enzo samen goed hun best doen Knipoog spannend, maar ben ook erg benieuwd naar wat sjaan geeft, haar eerste veulie Pling
fijn dat festima geen 2ling heeft, maar dat had je zelf ook al wel in gedachten toch? maar het is natuurlijk wel een hele opluchting Knipoog ik ga hard duimen voor een merrie veulen voor jullie Haha! wanneer was ze uitgerekend?

nadine en bregje (toch?), gefeliciteerd met de dracht van de merrie! spannend spannend

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:01

@ Toeka, gefeliciteerd met je resultaat op de keuring! Goed joh!

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:32

thanks melina Pling

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:28

Fayyim is behoorlijk rustig na het afhalen bij moeders. Moeders staat uiteraard met een volle uier, maar dit is normaal. Ze krijgt veel beweging, heeeeeeel weinig krachtvoer en niet al te veel water. Met een paar dagen zal het wel beter gaan Lachen

Vandaag een leuke dag gehad, bij duitse fokkers langsgegaan en nog even bij Frank Spönle langsgeweest (die zelf de stallen aan het uitmesten was Pling )
Een aantal prachtige paarden gezien, ook heeft hij ons rondgeleid op de nieuwe locatie, pff dat zag er niet verkeerd uit Vingers aflikken Ook Maharaja HDM (Marajj) ff bewonderd en hij heeft écht zo'n extreem hoofdje als op de foto's, wat een heerlijk kereltje zeg !!!! Wow!

liesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:54

ArabianRanch schreef:
Fayyim is behoorlijk rustig na het afhalen bij moeders. Moeders staat uiteraard met een volle uier, maar dit is normaal. Ze krijgt veel beweging, heeeeeeel weinig krachtvoer en niet al te veel water. Met een paar dagen zal het wel beter gaan Lachen

Vandaag een leuke dag gehad, bij duitse fokkers langsgegaan en nog even bij Frank Spönle langsgeweest (die zelf de stallen aan het uitmesten was Pling )
Een aantal prachtige paarden gezien, ook heeft hij ons rondgeleid op de nieuwe locatie, pff dat zag er niet verkeerd uit Vingers aflikken Ook Maharaja HDM (Marajj) ff bewonderd en hij heeft écht zo'n extreem hoofdje als op de foto's, wat een heerlijk kereltje zeg !!!! Wow!

Isabel het was zeker een zeer gezelige dag eerst bij jou de paardjes gezien wat een pareltjes heb je toch daar staan, Fayyim wat een heerlijk manneke is dat Kwijl Fayyed staat daar naast zijn moeder zeker niet bang voor de mens kom maar op mijn zijn hoofdje knikkend ,en dan niet te vergeten Majidah man wat een beauty dat hoofdje och zo fijntjes en wat een Schowy ik was er weer stil van Pling Daar na genoten van een heerlijk kopje koffie met een tompoes Vingers aflikken altijd gezelig en gastvrij !! Afgod dat mag ik wel zeggen.
Daar na naar Frank Sponle zo aardige en spontaan zeg, staat zo mee te helpen met het uitmesten ja en wat mooie paarden gezien Kwijl pfff, Afgod eerst op de oude stal geweest of we nog tijd haden ?,, Ja zeker wel nou hij wilden zijn nieuwe locatie ook graag aan ons laten zien, zo 10 min verder rijden
wat mooi zeg echt !!! ik heb een moord dag gehad maar ben wel moe nu hihihi lol
ik heb weer om wat naar uit tekijken Dromen Knipoog
Laatst bijgewerkt door liesB op 05-09-08 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:01

liesB schreef:

Ja, we zien je volgend weekend weer Go jij! Go jij! ROFL

liesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:05

ArabianRanch schreef:
liesB schreef:

Ja, we zien je volgend weekend weer Go jij! Go jij! ROFL

jaaaaa Haha! gezelie !!! Knipoog

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:41

Heb gisteren weer een mailtje gehad van de nieuwe eigenaren van Charan. Ze zijn super blij met hem. Dus dat zit wel goed
Gisteren zijn Isabel, Liesbeth en ik naar Frank Sponle geweest en naar Susanne Reiter. Toen we bij Frank aankwamen kwam hij heel vriendleijk op ons af in zn oude kloffie en ongeschoren hahahahaha. geweldig. Hij was bezig met stallen uitmesten. Hij liet ons alle paarden zien die daar staan waaronder: Ramino, Kenz Noor, Jandeh Al Naif, Loubna, Psyches Amber Gem, Esparto, Spartacus TO( v. Marwan Al Shaqab), Maharaja HDM( is echt heel extreem, precies zoals op de foto's). Frank haalde Kenz Noor uit de stal en liet hem even lopen in de binnenbak. mijn goede hemel, wat kan dat dier lopen zeg en wat een utistraling krijgt hij dan. Geweldig. Daarna vroeg hij of we nog tijd hadden om naar hun nieuw complex te gaan. Tegen het eind van het jaar staat alles op de nieuwe locatie. Prachtig entourage. geweldig. Aan de boxen zijn kleine paddockjes zodat de paardjes altijd naar buiten kunnen als ze even niet de weides op kunnen. Ze hebben net weides ingezaaid voor de(show)hengsten en de showmerries. ook zijn er aparte weides voor gastmerries met hun veulens. geweldig daar. Hierna gingen we naar Susanne Reiter. Ze had daar een jaarling te koop staan en een 3 jarige merrie. We kwamen in de weide en de 3 jarige kwam meteen naar me toelopen. Ze wilde gewoon even heerlijk geknuffeld worden. Susanne nam de jaarling merrie en de 3 jarige mee om te laten zien. Eerst was de jaarling aan de beurt. Ze was echt heel donker met een wit plekje op haar rechter schouder. Ze wordt wel schimmel maar dat gaat nog wel een tijd duren . Daarna was de 3jarige aan de beurt. Wat kan die merrie lopen zeg . Ze is ook volop bezig met wisselen maar ze had mn hart gestolen. Dus gisteren is mn egyptische merrie aangekocht. Volgende week zondag ga ik haar halen. Meet Maywana Malin.

Afbeelding

Afbeelding

liesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:59

Gefeliciteerd Sabrina met je mooie merrie Knipoog
zeer benieuwd naar 2009 > Kenz Noor x Maywana Malin

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:01

Gefeliciteerd jazzfan! mooie merrie! Pling

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:55

Gefeliciteerd Sabrina met je nieuwe Egyptische schone!
Hoop dat je onwijs veel plezier, geluk en succes met haar zult mogen hebben. Pling

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:02

... en hier sluit ik me bij aan .... Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:06

Gefeliciteerd met je mooie merrie Lachen Puur egyptisch dus?