[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:12

Vandaag met mijn trekker weer HEERLUKKKK gereden... Verdomd zadel. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat je daarmee niet de dressuur in mag.... Zou mij een hoop gedonder schelen!

Alleen dacht ik even dat Daytje een bokje maakte, maar volgens mij heeft hij zich verstapt. De bak was ook vrij zwaar en daarna liep hij niet meer helemaal in orde. Afgestapt en gekeken en inderdaad. Wat kort in het rechter voorbeen... Krijg er helemaal de zenuwen van met de naderende wedstrijd. Zondag wordt hij gemasseerd door stalgenootje (laulapaula op bokt, gediplomeerd masseuze :D) en verder even aankijken of hij lang stram blijft op dat beentje, want anders moet ik de wedstrijd laten schieten natuurlijk...
Stomstomstomstom.

Hoe is die Massimo Trail eigenlijk? Ik heb begrepen dat je met elk zadel dat lijkt op een engels zadel mag starten in de dressuur. Valt die Massimo Trail daaronder? Zou een goede uitkomst zijn voor beide takken van de sport die ik wil beoefenen :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:33

Ik denk dat de trail dan zeker een optie is :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:42

Zo, ik heb dream te koop gezet op fb. :j de tijd is rijp.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:52

Ik was net je lange verhaal aan het lezen, Ylona :)

Ik denk idd dat de trail een optie is, ziet er toch gewoon uit als een "normaal" zadel?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:12

Ik lees en leer braaf mee over alle zadeltrubbels :D Kan er weinig in bijdragen, maar miss scheelt mij dat straks weer ellende :+

Zag het op fb idd, wat een verhaal, wel mooi verhaal :j Hoop dat je een goed huisje kunt vinden voor hem. Hoe is het met Padri? :)

Aliyah is iets afgevallen door de verhuizing natuurlijk, maar ze doet het verder hartstikke goed :) Ze ontdekte vandaag wel dat ze onder t draad van de paddock door past :') Liep heel lief naar Mel toe, ik had net Umoyax gepakt maar geloof dat de beide dames ook zin hadden om mee te gaan :=
Meiden gaan van de week wel apart op stal, komt een schotje tussen. Op zich kunnen ze het goed vinden maar met voeren is het erg lastig, Aliyah heeft natuurlijk even wat extra nodig en Nas heeft juist een beetje te veel spekkies op het moment, dus zijn blij dat het op deze manier kan worden opgelost, zitten we daar ook niet meer mee te hannessen :D

Umoyax was vandaag brááááf!! :oo Hij stond heel lief op rust op de poetsplaats, kwam er later pas achter dat ie naast een merrie stond := Die bewuste merrie werd voorgereden voor evt kopers, dus wilde niet erbij in de bak, maar Umoyax vindt paardrijden ook mooi om te zien :D Heb hem gewoon bij het bakhek geparkeerd, vond ie prachtig! T is ook zo'n oud wijf _O- Hij vond het maar machtig mooi, beetje kijken, reuze gezellig :+

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:18

Ik las ook net het verhaal over dream, pfff... Wat lijkt me dat moeilijk om zo'n paard weer te moeten verkopen.

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:20

Ons nieuwe vriendje Ramoniet.

Afbeelding

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:22

Puur uit interesse hoor, wat voer jij umoyax, nashwa en aliyah per dag? Vind het af en toe best moeilijk met die jonge dingen om precies het voer af te stemmen op wat ze nodig hebben (verschilt ook per paard natuurlijk)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:23

Kom ook weer om de hoek zetten :wave: :o

Veel gebeurd hier, even heel druk geweest en dus geen tijd gehad om gezellig mee te praten.
Ik ben ondertussen geslaagd voor mijn opleiding voor paarden sportmassage, sta op het punt mijn universitaire studie om te gooien (al weet ik nog niet hoe en wat precies) en heb ik de tussentijd heerlijk met mezelf in de knoop gezeten.
Maar nu weer helemaal blij, dus ik kom weer gezellig mee kletsen.

Eigenlijk heb ik over mijn Rarebiertje even niet zoveel te vertellen, behalve dat hij afgelopen donderdag weer een stapje verder is met zijn spring fobie. Hij heeft met plezier huppeltjes gemaakt over een kruisje van 50 cm, ooit komt het weer helemaal goed met hindernisjes 8-)

Over Smurf wel weer wat te vertellen, nadat ze gisteren bijna de hoefsmid KO had geslagen met een kopstoot (arme vent had een flinke buil, maar bleef super proffesioneel en rustig, diep respect) tijdens het beslaan.... zijn we vandaag voor het eerst met mijn zelf opgeknapte wagen over de weg gegaan (ze was al wel beleerd, maar had zelf nog geen wagentje).
Als je dit ziet geloof je toch niet dat we er gisteren met man en macht aan hingen in de hoop dat ze de boel heel hield :=
Afbeelding
[AR-ITP] Smurfje eindelijk met een wagen in smurfenkleuren

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:33

Gefeliciteerd met het behalen van je opleiding! *\o/*

Ramoniet <3 Ben benieuwd naar hem! :D

Pfft voer is idd altijd zoeken... Umoyax en Nashwa krijgen beiden 1kg draversbrok per dag, en zijn redelijk Hollands glorie :') Althans.. Ze zien er gewoon best uit, beetje buikig, maar niet dik :) Umoyax krijgt bijna dagelijks een halve schep pavo-slobber, die had vorig jaar veel moeite met verharen en met die mok nu kan hij wel een beetje extra gebruiken. Hij krijgt ook poedertje door zn slobber.
Nashwa krijgt een paar keer per week halve schep slobber, ze is aan het wisselen + ik ben nu wat meer met haar bezig om haar strak in dr velletje te krijgen voor show, dus hoop haar op deze manier netjes op gewicht te houden (en lijkt erop dat dat lukt :P ). Moet niks af voor show, alleen strakker :+

Aliyah krijgt momenteel dus dezelfde hoeveelheid draversbrok, maar die voeren we overdag nog flink wat bij (ook ander voer om er meer vlees op te krijgen) en zodra de dames uit elkaar staan gaat die ook meer krijgen, maar dat is puur omdat ze beetje moet aanzetten :)

T is allemaal een beetje giswerk eigenlijk :') Tot dec zo'n beetje kregen ze nog 2kg brok per dag, maar Danielle heeft ze toen op 1kg gezet (voornamelijk omdat Padri ging stuiteren) en daar doen ze het hartstikke goed op, dus dat beleid heb ik maar aangehouden :)

Weet wel dat heel veel Arabs het goed doen op de draversbrok :j Heb met Umoyax best het eea geprobeerd, maar die draversbrok gaat toch het beste :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:33

Padri doet het super :j hij is erg braaf, ik heb hem 1x gestraft omdat ie me voorbij wilde lopen en sindsdien moet ik hem zowat meeslepen, dus hij leert snel :') Hij is al helemaal aan ons flexibele schema gewend :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:40

Dat klinkt goed amy, had idd al eens gehoord van de draversbrok. Asi krijgt 1 kg havens sportbrok per dag en de kleintjes ongeveer 3/4 kg pavo grow up en natuurlijk goed ruwvoer. Daar doen ze het goed op, zijn niet te dik en ook niet te dun :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:43

Bij mij worden ze te heet met draversbrok, ik doe merriebrok van havens of subli. Die zijn beide meer geschikt voor sobere paarden zoals arabs en er zit veel magnesium in, dus zelfs als je er 10 kg van voert per dag dan worden ze nauwelijks heet, de magnesium houd ze kalm en cool. Daardoor verbruiken ze minder energie aan het hebben van energie en zetten ze het eerder aan in vet. Ik zie hier verschil als ik 1 dag geen brok geef aan degenen die het nodig hebben, serieus :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:44

Ruwvoer idd mega-belangrijk! :j Is de basis :) Paarden hebben ook eigenlijk altijd genoeg hooi gekregen wat dat betreft :)

Hihi die Padri :D Fijn dat het zo goed gaat. Had wel verwacht dat hij bij jullie hééél gauw de grenzen zou begrijpen, met iemand die sterk in zn schoenen staat is het echt wel een leukerd.
Mel is echt nog steeds dolgelukkig met Aliyah, en terecht, t is zo'n schat!!

Nahh Umoyax kan gelukkig wel wat hebben, die heeft eerder brok nodig waar ie energie van krijgt volgens mij := T is zo'n gompie soms.. _O- Nas is wel wat feller de afgelopen week, dus die gaat wat minderen op dr slobber, kijken wat er dan gebeurt. T is sinds Aliyah er is dus zou ook kunnen dat ze zich gewoon belangrijker voelt, heet is ze nou ook weer niet maar gewoon....groter in energie zeg maar, aanweziger :P

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:48

Wat een gave smurf voor de kar zeg :D

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:48

Die merriebrok van havens is idd fijn, daar deed asi het ook (misschien wel te) goed op. Wat voer jij jouw jonge paarden ylona?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:55

Bij ons staan ze bijna onbeperkt op goede kwaliteit ruwvoer (tenminste, Djuun heeft nog bijna altijd liggen als ik er, ongeacht het tijdstip, ben :+ ).
Verder staat ze heel sober, ze krijgt een halve schep Equifit Herbs (natgemaakt), dat is een grasbrok, en voor de rest op klein beetje Agrobs Aspero (ruwvoer), maar dit is onze laatste zak die we gaan opmaken. Ze vindt dr kuilgras lekkerder :+
En verder krijgt ze op dit moment nog Marstall Faser Light :)

Straks willen we over op Subli ponybrok alleen tijdens het weideseizoen erbij en het winterseizoen dan de Herbs er nog bij.

Djuun staat dus behoorlijk sober :) Ze krijgt ook maar kleine hoeveelheden krachtvoer :) Sowieso krijgen de paarden bij on op stal maar heel weinig krachtvoer en elk paard is gezond en heeft meer dan genoeg energie. Denk dat krachtvoer wel eens behoorlijk wordt overrated. Je kan beter investeren in een goed ruwvoer denk ik :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:12

Iloontjeehh schreef:
Die merriebrok van havens is idd fijn, daar deed asi het ook (misschien wel te) goed op. Wat voer jij jouw jonge paarden ylona?

onbeperkt ruwvoer, bij groeispurten merriebrok en bij wisselen (moeilijker hooi wegkrijgen) seniores priores :)

ik moet wel zeggen, we voeren het pas bij als het écht nodig is, sinds riyyah overleden is door longontsteking door het verslikken in brokjes voeren we niet zo snel meer krachtvoer...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 07:45

Daya krijgt ook onbeperkt ruwvoer, zgn paardenhooi. Daarbij krijgt hij, vanwege de arbeid die hij verricht, 's ochtends een kleine kilo granenmix (kentucky lite e van Havens) en een pavo summerfit koek. Zo nu en dan wat slobber of bietenpulp extra, afhankelijk van wat hij heeft gedaan, maar zijn voorkeur gaat toch uit naar de verse graantjes hoor :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:57

Hier (helaas) geen onbeperkt hooi. Naast zijn hooi krijgt pas ½ kg basisbrok en ik geef hem in de winter zelf nog een halve kilo seniorenslobber omdat hij erg geneigd is om af te vallen bij koud weer en met het verharen (beest heeft ook gewoon super veel haar in de winter :') ).
Meer brok geven werkt niet, dan wordt zijn mest te dun. Dus koop ik voor mijn 11 jaar oude paard maar senioren voer... ach het werkt super en daar gaat het om

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:20

Iloontjeehh schreef:
Nou meiden, ik hoop dat jullie binnenkort allemaal weer een goed passend zadel hebben, maar dat komt vast goed :)

Vandaag precies is asiyah alweer 8 jaar bij ons, op naar de volgende 30 jaar *\o/*

Gefeliciteerd! :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:31

Na een weekendje stappen ben ik gisteren heeeerlijk wezen uitwaaien met Yusraa :D Fijne afsluiting van een geweldig weekend.

Afbeelding

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:34

pffff wat gaan jullie hard......ik lees wel bij ma heb donderdag mijn her dus druk druk. Als ik de her niet haal moet ik namelijk stoppen met de opleiding en dat wil ik echt niet. Je mag alle vakken een het doen ma die moet dan wel voldoende zijn...Mijn showset voor asal is bijna klaar en wat wordt die gaaf <3

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:44

Succes Joyce!! (van Asal)

Weer wandelpics van Joyce :D Zo bouw je echt een band op, heel goed :j

Ik ben zelf een beetje allergisch voor krachtvoer, nou ja, niet letterlijk natuurlijk :+ Maar het bevat zo vaak zo veel verkeerde suikers. Ik ben m'n oude paard verloren aan hoefbevangeheid, dus ben zeer voorzichtig met voeren van krachtvoer.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:45

Weertje he, trouwens 8-)
Morgen geven ze hier 15 graden af :wow: en de zadelmaker komt :):) Geloof dat ik maar gelijk 'n buitenrit ga maken als we iets passends hebben gevonden *D