[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:56

ArabianRanch schreef:
Destiny02 schreef:
Het blijft natuurlijk ook een feit dat type in Nederland niet gewaardeerd wordt. Kijk naar de Regionale West, Bess Gloria, in mijn ogen 1 van de mooiste merries van Nederland, doet het internationaal ook heel goed op show, en wordt hier niet eens als kampioen of reserve kampioen aangewezen. Nou, ik snap wel dat je zo'n merrie dan alleen nog in het buitenland showt.

Volgens mij is zij al wel reserve kampioen geweest Knipoog maar kreeg ze van bep. juryleden hele lage punten, terwijl deze punten i.t.t. buitenlandse shows heel anders uitpakten (veel hoger gejureerd). Het blijft een momentopname. En laten we eerlijk wezen, sommige NL juryleden kunnen beter ren- of sportpaarden gaan beoordelen, die hebben totaal geen kaas gegeten van 'show'paarden.
Bess Gloria is in mijn ogen een echt showpaard. Ze komt snuivend binnen, kijkt arrogant het publiek in en showt me daar een partij in de rondte, dat alles vergezeld met een super pedigree en ontzettend lekker bekkie. Ja.... sommigen moeten altijd iets hebben om af te kraken Boos!
Wat mij ook opvalt is dat de grotere fokkerijen/trainingsstallen hier in NL vaak vooraan staan, ze zullen toch tevreden gehouden moeten worden, anders wordt het wel heel leeg op de shows in NL

(dit wil niet zeggen dat IK vind dat ze het niet verdienen, voordat ik boze pb's krijg) Knipoog

Ik hoor van veel mensen dat ze niet meer willen showen in NL, ik geef ze nog gelijk ook.

Amen!

Naast Bess-Gloria is onze eigen hengst zeker het voorbeeld van een paard die in Nederland ondergewaardeerd wordt, terwijl hij Internationaal zeker zijn mannetje heeft weten te staan(nog steeds de enige 2 Ecaho sterren hengst gefokt in Nederland, en deze ** krijg je niet zomaar kado)!!. Wij hechten dan ook meer waarde aan een Internationaal oordeel(dus van een intern. jury-lid) dan aan een Nationaal(nederlands jury-lid) oordeel.
Waarom..tja daar heb ik vorig jaar al een hele hetse over veroorzaakt op het AV forum toen ik even mijn mening vermeldde nav de NK..

Misschien moeten we ons eens achter de oren krabben waarom we Internationaal niet zo goed meedraaien(een paar uitzonderingen daar gelaten), ik zie immers niet veel van de kampioenen terug op Internationale shows..dus het wordt eens tijd om na te denken over ons fokbeleid.
Denk dat wij in Nederland te vastgeroest zijn in de sportarabs(niets ten nadelen hiervan maar vind niet dat dit hoofddoel nr 1 behoort te zijn, het AV is een rastypisch stamboek dus behoort een av er rastypisch uit te zien(diegene die teveel uitschiten hierin dus puur op dish fokken daar valt ook zeker wat van te zeggen), van orgine is een AV geen eens gefokt door de loopt der jaren als sportpaard,maar is een gebruikerspaard, dus bij en goede conformatie kan er goed gereden worden op deze edele dieren), hier is nl een grotere markt voor..zeg nou eerlijk wie durft te investeren in goede Arabisch Volbloeden, de meeste willen allemaal voor een duppie eerste rang zitten. Moet wel even erbij vermelden dat ik de grootste respect heb voor mensen die eens durven te investeren in een goede buitenlandse hengst want het valt me op dat er een paar kleine fokkers bij zitten die zeker op de goede weg zijn momenteel!

Maar alles is erg dubbel(mes snijdt aan 2 kanten)...mensen met veel centjes kunnen inderdaad de beter paarden kopen, en iemand die 20 merries (zoals Roma al aanhaalde) heeft, zal eerder een kampioen fokken dan iemand met maar 1 of 2 merries.

Ik denk altijd maar zo: kampioen worden is makkelijker dan kampioen blijven..hoe vaak zie je geen veulens als kampioen waarvan je later niets meer hoort, er zijn er maar een paar die als junior en als senior hun " mannetje" weten te staan.

En wat nog meer betreuringswaardig is dat ze in Nederland niet trots zijn op de paarden die het wel goed doen Internationaal! Nee die katten we liever af!
Dus ik geef sommige groot gelijk dat ze alleen maar Internationaal hun paard uitbrengen.
Knipoog
Heb zelf een paar maanden geleden ontdekt dat ons manneke nog aan een regionale keuring mee mag deelnemen..dus hopelijk krijgen we vrijdag goed nieuws te horen zodat ik mijn kereltje rustig aan kan klaar stomen voor wederom de Nederlandse ring..maar zal wederom de keuring moeten selecteren op jury-leden. Bloos

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:52

sherif schreef:
Wij hechten dan ook meer waarde aan een Internationaal oordeel(dus van een intern. jury-lid) dan aan een Nationaal(nederlands jury-lid) oordeel.

Ik ga alleen even op dit stukje in Sherif Knipoog
Op de Nederlandse jury is kritiek, begrijpelijk. Máár.. Op de regionale en nationale keuring staan er ook gewoon internationale juryleden (op de nationale 2 vd 3, regionaal ook 2 vd 3). Keuren die dan in NL dus anders dan dat ze in een ander land zouden staan te keuren?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:55

Oh en over dat er in NL vooral sportarabs worden gefokt. De sportmensen vinden juist dat er (te)veel op show gefokt wordt en te weinig gelet op hardheid en correcte bouw Clown
En waarom zou een goede sportarab ook niet aan de raseigenschappen kunnen voldoen? Zoals je zelf al aangeeft is een goed gefokte arabier voor vele doeleinden geschikt Knipoog

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:19

Djilan schreef:
En waarom zou een goede sportarab ook niet aan de raseigenschappen kunnen voldoen? Zoals je zelf al aangeeft is een goed gefokte arabier voor vele doeleinden geschikt Knipoog

Tuurlijk kan een 'sport'arab aan de raseigenschappen voldoen. (Siv is daar een levend bewijs van Knipoog ) Allereerst vind ik het woord sportarab om onpasselijk van te worden. Een arabier is een arabier, iedere arabier behoort aan de raseigenschappen te moeten voldoen.
Er staan zeker ook int.juryleden bij de NL shows, maar die zijn van te voren al zo geïnstrueerd hoe te jureren (dit kan soms niet anders).
Wij zijn na de show in Exloo vorig jaar een aantal weken ná de show gebeld door het spaanse jurylid (ingalil martesson) met de mededeling dat ze echt gepleit had om Orayana kampioen te maken. Ze vond het schandalig dat ze weggestemd werd door die andere juryleden. (er werd ook behoorlijk over gediscussieerd Boos! ) Tja... dat éne NL jurylid roerde flink in de pap! Schandalig vond ze het. Van haar mocht ze én res.kamp én kampioen worden. Maar ja.. daar heb je weinig aan.

Dit jaar hebben we eens niet meegedaan aan het circus, en het is ons goed bevallen Knipoog

Ik sta er nl. niet raar van te kijken dat als je een Imperial Baarez dochter zou aanschaffen, puur showmateriaal, dat deze achteraan staat op de NL shows. En maar klagen dat NL niet investeert e.d. Hmmmm dan zien ze er toch écht een aantal over het hoofd !!!!!!!
(daarentegen moet ik wel toevoegen dat wij redelijk wat klasses gewonnen hebben met aangekochte paarden vanuit het buitenland, maar in het kampioenschap moesten toch de NL paarden weer voor gaan Boos! zelfs met mindere punten !!)

Ik denk dat het altijd zo zal blijven gaan....(helaas)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:24

En durven de juryleden dan niet toch hun eigen mening te geven via de punten? Bang dat ze in de toekomst niet meer kunnen jureren?
Ik bedoel eigenlijk dat als je als jurylid toch stevig in je schoenen staat je de punten zou (durven te) geven die een paard verdient en je je niet laat afkappen door een ander jurylid?

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:27

Djilan schreef:
En durven de juryleden dan niet toch hun eigen mening te geven via de punten? Bang dat ze in de toekomst niet meer kunnen jureren?
Ik bedoel eigenlijk dat als je als jurylid toch stevig in je schoenen staat je de punten zou (durven te) geven die een paard verdient en je je niet laat afkappen door een ander jurylid?

Orayana had hele goede punten in Exloo, zo ook op de NL kamp. (het italiaantje gaf haar 90%) maar in het kampioenschap kunnen zij niet hun mening/stem doordrukken, dit valt mij altijd op !
Want als ik dan vaak de paarden in het kampioenschap naast mekaar zie staan, dan schrik ik wel eens wie dan wél kampioen wordt en wie ze laten staan Scheve mond

Ach, dit is een gebed zonder einde... ik heb hier al zo vaak over 'geklaagd' Tong uitsteken Pling

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:08

iemand die de profile ladies tour gevolgd heeft op tv en dan met name de uitzending van gister?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:45

ShamalArabs schreef:
iemand die de profile ladies tour gevolgd heeft op tv en dan met name de uitzending van gister?

Hey Loon Knipoog waar ging dit over?Heb het niet gezien Knipoog

KooArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:21

Joehoee!! Go jij! Go jij!

Yosra S (El Madahn Mareekh x Massouda) is vandaag drachtig gescand van onze hengst Najjar (Khidar x Narada DA) Haha! Ze is rond 15 Juli 2009 uitgerekend....

Afbeelding x Afbeelding

Wij leasen deze merrie voor 2008/2009 en ze is in eigendom van Bregje de Jong Knipoog

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:52

Gefeliciteerd Nadine!! Haha!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:05

Gave combi, ben benieuwd volgend jaar!

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:04

Hier in NL zien ze het liefst AVS gefokte paarden winnen. De juryleden wordt dat dus ook verteld wat voor type paarden er moeten winnen. Je kan Al Adeed meenemen naar het NK en een Sjapoer zou het hier in NL nog winnen van hem. Zo gaat het hier. een typisch paardje hoef je niet mee te nemen naar NLse shows( dat is mijn visie ervan)

Bij de Hk staat nu ook een nieuwe int jury. Maar qua jureren is er weinig verandert. Ik heb al vaker gehoord dat de jury op de HK het een en ander " uitgelegd" krijgt. Typische paarden die krijgen een 3e premie of zelfs geen premie en een " arab" met bijna een ramshoofd( ja ook die zijn er) krijgt bij wijze van een 1e premie. Nou misschien dat iemand mij de logica van het AVS uit kan leggen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:09

Een typisch paardje of een paardje met vooral erg veel dish? Ik heb nl het idee dat de aandacht nu weer alleen naar het hoofd gaat terwijl een arabier gelukkig toch meer lichaamsdelen heeft Knipoog

Maar dat er af en toe vreemde scores uitkomen ben ik het mee eens ja.

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:11

Type heeft niks te maken met de dish. De paarden van Al Nakeeb stud hebben niet veel dish maar enorm veel type.

El_shakeera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:26

El_shakeera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:31

toeka schreef:
ArabianRanch schreef:
Aah, het 'buikje' van Aziz, die is lekker aan het groeien Knipoog Mooi zwart masker heeft ze toch.
Nog gefeli met de punten van je Hafeedaatje. Ik moet ook even Esther Besselink (toeka) een enorm compliment geven voor haar prachtige merrieveulen Malaika. Ontzettend exotisch veulentje met een prachtig kopke. Ze liet zich nog niet goed zien, maar dat is voor latere zorg... Je mag met recht trots zijn op haar en ook op je zelf, je liep daar maar mooi in de ring, precies zoals je wilde !! Afgod

er schoten me even de tranen in de ogen toen ik je bericht las. je support vanaf de tribune veroorzaakte een enorme glimlach van trots op mijn gezicht Bloos ik rennend in de ring Haha! jammer dat de kleine meid baldadig was en zich niet mooi liet zien, maar ach dat maakt mijn trots voor hun niet minder Lovers bedankt voor je lieve woorden isabel Lovers

http://www.xs4all.nl/~qtec/AVS%20Nation ... G_4021.jpg

Een schitterend meisje! Vingers aflikken

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:50

jazz-fan schreef:
Type heeft niks te maken met de dish. De paarden van Al Nakeeb stud hebben niet veel dish maar enorm veel type.

Ok Haha! Dan is het me duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:04

Ik vindt het gewoon schandalig dat vriendjes poletiek gedoe.
Het moet gewoon op houden.
Vindt ook raar dat er geen belletje gaat rinkelen bij het avs.
Maargoed neimand zegt er iets van.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:06

missfcdb schreef:

Er wordt JUIST wel iets van gezegd Frusty maar men gaat vrolijk op deze voet verder Verward

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:28

sherif schreef:
ShamalArabs schreef:

Hey Loon Knipoog waar ging dit over?Heb het niet gezien Knipoog

de wielrenners kwamen bij ons langs, dus kuray, njadien, djamal en shamal waren op tv Knipoog

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:33

Haha! heb je het opgenomen Loon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:46

ArabianRanch schreef:
missfcdb schreef:

Er wordt JUIST wel iets van gezegd Frusty maar men gaat vrolijk op deze voet verder Verward

dat is toch ook niet normaal.

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:53

Het gaat er soms absurd aan toe in het paardenwereldje Lips are sealed

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:55

Maar dat is bij de dressuur net zo..
Overal wat juryleden zijn die punten moeten geven gebeuren rare dingen. Objectiviteit is een niet bestaande eigenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:09

Bij dressuur heb ik het ook wel eens gezien dat het oneerlijk ging.
Bij de ponnyclub.