ArabianRanch schreef:Destiny02 schreef:Het blijft natuurlijk ook een feit dat type in Nederland niet gewaardeerd wordt. Kijk naar de Regionale West, Bess Gloria, in mijn ogen 1 van de mooiste merries van Nederland, doet het internationaal ook heel goed op show, en wordt hier niet eens als kampioen of reserve kampioen aangewezen. Nou, ik snap wel dat je zo'n merrie dan alleen nog in het buitenland showt.
Volgens mij is zij al wel reserve kampioen geweestmaar kreeg ze van bep. juryleden hele lage punten, terwijl deze punten i.t.t. buitenlandse shows heel anders uitpakten (veel hoger gejureerd). Het blijft een momentopname. En laten we eerlijk wezen, sommige NL juryleden kunnen beter ren- of sportpaarden gaan beoordelen, die hebben totaal geen kaas gegeten van 'show'paarden.
Bess Gloria is in mijn ogen een echt showpaard. Ze komt snuivend binnen, kijkt arrogant het publiek in en showt me daar een partij in de rondte, dat alles vergezeld met een super pedigree en ontzettend lekker bekkie. Ja.... sommigen moeten altijd iets hebben om af te kraken![]()
Wat mij ook opvalt is dat de grotere fokkerijen/trainingsstallen hier in NL vaak vooraan staan, ze zullen toch tevreden gehouden moeten worden, anders wordt het wel heel leeg op de shows in NL
(dit wil niet zeggen dat IK vind dat ze het niet verdienen, voordat ik boze pb's krijg)
Ik hoor van veel mensen dat ze niet meer willen showen in NL, ik geef ze nog gelijk ook.
Amen!
Naast Bess-Gloria is onze eigen hengst zeker het voorbeeld van een paard die in Nederland ondergewaardeerd wordt, terwijl hij Internationaal zeker zijn mannetje heeft weten te staan(nog steeds de enige 2 Ecaho sterren hengst gefokt in Nederland, en deze ** krijg je niet zomaar kado)!!. Wij hechten dan ook meer waarde aan een Internationaal oordeel(dus van een intern. jury-lid) dan aan een Nationaal(nederlands jury-lid) oordeel.
Waarom..tja daar heb ik vorig jaar al een hele hetse over veroorzaakt op het AV forum toen ik even mijn mening vermeldde nav de NK..
Misschien moeten we ons eens achter de oren krabben waarom we Internationaal niet zo goed meedraaien(een paar uitzonderingen daar gelaten), ik zie immers niet veel van de kampioenen terug op Internationale shows..dus het wordt eens tijd om na te denken over ons fokbeleid.
Denk dat wij in Nederland te vastgeroest zijn in de sportarabs(niets ten nadelen hiervan maar vind niet dat dit hoofddoel nr 1 behoort te zijn, het AV is een rastypisch stamboek dus behoort een av er rastypisch uit te zien(diegene die teveel uitschiten hierin dus puur op dish fokken daar valt ook zeker wat van te zeggen), van orgine is een AV geen eens gefokt door de loopt der jaren als sportpaard,maar is een gebruikerspaard, dus bij en goede conformatie kan er goed gereden worden op deze edele dieren), hier is nl een grotere markt voor..zeg nou eerlijk wie durft te investeren in goede Arabisch Volbloeden, de meeste willen allemaal voor een duppie eerste rang zitten. Moet wel even erbij vermelden dat ik de grootste respect heb voor mensen die eens durven te investeren in een goede buitenlandse hengst want het valt me op dat er een paar kleine fokkers bij zitten die zeker op de goede weg zijn momenteel!
Maar alles is erg dubbel(mes snijdt aan 2 kanten)...mensen met veel centjes kunnen inderdaad de beter paarden kopen, en iemand die 20 merries (zoals Roma al aanhaalde) heeft, zal eerder een kampioen fokken dan iemand met maar 1 of 2 merries.
Ik denk altijd maar zo: kampioen worden is makkelijker dan kampioen blijven..hoe vaak zie je geen veulens als kampioen waarvan je later niets meer hoort, er zijn er maar een paar die als junior en als senior hun " mannetje" weten te staan.
En wat nog meer betreuringswaardig is dat ze in Nederland niet trots zijn op de paarden die het wel goed doen Internationaal! Nee die katten we liever af!
Dus ik geef sommige groot gelijk dat ze alleen maar Internationaal hun paard uitbrengen.

Heb zelf een paar maanden geleden ontdekt dat ons manneke nog aan een regionale keuring mee mag deelnemen..dus hopelijk krijgen we vrijdag goed nieuws te horen zodat ik mijn kereltje rustig aan kan klaar stomen voor wederom de Nederlandse ring..maar zal wederom de keuring moeten selecteren op jury-leden.