[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:46

Sieltjuh schreef:
Wat is jouw ervaring met welke leeftijd ze een beetje klaar zijn met groeien, Ylona?

Djuun kon ook van die groeispurten hebben, dan de kont die opeens omhoog ging en daarna de voorkant weer :') Grootste verschil was dat toen we dr net hadden ik zo mn arm over dr rug kon gooien met wandelen en comfi kon lopen. Nu moet ik echt op mn tenen staan om dat te doen :')

vanaf het 4e jaar doen ze hier niet meer spurten, dan gaat het geleidelijk. ik heb ze gehad tussen 3 en 4 jarige leeftijd die er nog 8 tot 10 cm opgooiden in een jaar :') maar na hun 4e nog zo'n 5 cm hooguit tot ze 8 zijn, dus niet meer in spurten. rond hun 8ste zijn ze sowieso wel klaar.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:47

Nog verschil daarin tussen merries en ruinen/hengsten?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:50

Sieltjuh schreef:
Nog verschil daarin tussen merries en ruinen/hengsten?

hengsten zijn eerder klaar :j ruinen groeien langer door dan hengsten, meer gelijk op met merrie's. merrie's groeien vaker gelijkmatiger en je hebt minder last van de groeispurten, jonge hengsten gaan echt in een week van vet naar ribbig in een groeispurt in de koude maanden.

peach2001

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:53

ow, bij hengsten komt het er wel makkelijker aan dan bij merrie's meestal.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:54

Denk dat het ook wel per paard verschilt. Van asi kan ik me herinneren (ook als ik foto's terugkijk) dat ze eerder te dik wad dan te schraal of dun toen ze jong was. En zij kreeg zeker niet teveel te eten, mensen waren altijd een soort verbaasd als ik vertelde wat ze te eten kreeg. Nu met de kleintjes, die zie ik veel duidelijker spurten dan asi toen, dan zie ik wel heel licht wat ribbetjes. Ook bij jas weer meer dan bij moyi, maar jas is dan ook al groter en langer in het lichaam vergeleken bij moyi die veel korter en ronder is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:58

Iloontjeehh schreef:
Denk dat het ook wel per paard verschilt. Van asi kan ik me herinneren (ook als ik foto's terugkijk) dat ze eerder te dik wad dan te schraal of dun toen ze jong was. En zij kreeg zeker niet teveel te eten, mensen waren altijd een soort verbaasd als ik vertelde wat ze te eten kreeg. Nu met de kleintjes, die zie ik veel duidelijker spurten dan asi toen, dan zie ik wel heel licht wat ribbetjes. Ook bij jas weer meer dan bij moyi, maar jas is dan ook al groter en langer in het lichaam vergeleken bij moyi die veel korter en ronder is.

klopt ook, het is ook een globaal beeld. En het verschilt ook per lijn, kuray en hallim/djamal geven harder groeiende kids terwijl als ik kijk naar mish, die heeft de invloed van xenah en shanaya en die is nu als veulen echt moddervet, als die groeit denk ik niet dat je wat merkt. Aliyah en bahiyah hebben allebei de groei-genen van pap meegekregen, bahi kon ook zo enorm omhoog schieten :oo

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:59

Ja, zal idd wel per paard verschillen ook :j

Ik vraag me af hoe groot Djuun ong is. Ze zit wel ergens tussen dr ouders in. Moeders is maar een kleintje, rond de 1.45 en papa was 1.60 als ik me goed herinner. Denk dat Djuun rond de 1.52 zit???

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:05

Pff bijgelezen.
Stress vol weekje gehad.
Drie paarden plus veulen weg getrokken op stal.
Pleuris was uitgebroken :+
Gezeik omdat vriendin merrie met veulen in de vlakke rijbak los had gegooid in plaats van de zware paddock.
Normaal doen ze dit altijd met jongen veulens
We konden het niet nog een maand volhouden, In april zouden we naar een luxe stal gaan dichterbij huis.
Dus dit was de druppel naast dat er merrie brok werd vergeten te geven en niet meer naar de merrie werd omgekeken.
En dan dat Mirka dr stal nog lek was en alle andere dingen die erbij kwamen.

Kortom het gaat om het misgunnen van mens en dier.

Mirka is vandaag dus hengstig geworden :+
Hoewel ik haar graag nu laat dekken wacht ik toch maar op de volgende hengstigheid, vrees dat het anders allemaal te veel wordt voor beide paarden..

Shamal je hebt nog een mailtje gehad over t veulen opfok ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:09

ik weet, ik heb hem vanmiddag beantwoord :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:11

ShamalArabs schreef:

Fijn :D
Ben benieuwd, ze wilt hem toch eigenlijk graag houden :')
En zo´n hummeltje hoort gewoon beweging te hebben in plaats van 23,5 uur opgehokt te zitten.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:12

Joh Jes, lekker dan :\
Hopelijk gaat het op nieuwe stal beter!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:13

Barcelano schreef:
ShamalArabs schreef:

Fijn :D
Ben benieuwd, ze wilt hem toch eigenlijk graag houden :')
En zo´n hummeltje hoort gewoon beweging te hebben in plaats van 23,5 uur opgehokt te zitten.

Ze mag ze ook beide hier zetten hoor, dan heeft ze de hele zomer om lekker met veulen aan de voet te genieten en andere veulens om mee te spelen. Moet ze er 50 euro bij rekenen bij de prijs als ze ze allebei neerzet tot het afspenen :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:17

Ik denk dat ze liever beide verlopig bij zich houd :)
Maar zal het door geven.
Op de nieuwe stal hebben we gelukkig prachtige weides en buiten zet diens van minimaal 4 uur.

Op heel veel stallen is het doodnormaal om pas in de zomer alles naar buiten te gooien en de winter bijna niet -O-

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:40

Jeetje Jes, wat 'n toestand :\
Ga je nog wel naar die luxe stal?
Gelukkig kon je snel ergens terecht!

Ik denk idd niet dat ze hoger is Ersiel, hoewel je denkt dat ze minstens 1.60 als jij mij er zo op ziet zitten :')
Afbeelding

Is de rust weer een beetje wedergekeerd bij jou Ylona?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:03

Als ik er zonder zadel op ga zitten lijkt ze 1.40 _O-

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:04

Hahaha, ja want jij bent 50cm langer dan mij :')
Heb je er weleens zz opgezeten eigenlijk?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:07

Nope :')
Laatst wilde ik dat doen, maar kreeg samen met ma de slappe lach, dus na één poging maar opgegeven :))

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:07

Gsus :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:08

<<) Wauw rij je alweer ZZ met Djuun? :oo

Okee flauw :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:12

Nee, we zitten er ZZ op :j
Doen ons best, zitten nog nét niet op dat niveau :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:14

Scheelt niks, kan ze makkelijk :')

We kunnen helaas nog steeds niet MZ zitten _O-
Hopelijk vanaf dinsdag :)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:52

Goeiemorgen,

Wat weer een hoop mooie foto's en filmpjes komen er voorbij :j

en ZZ foto's haha moest even lachen :') als je kijkt hoe ze buiten in het weiland soms bezig zijn kan je je vast voorstellen dat die zz best mogelijk is hoor maarja dan nog mz en ons erop:P
Barcelano oef wat een nare situatie gelukkig is het zo te lezen allemaal goed gekomen en nu maar met dikke vette letters in de agenda zetten wanneer Mirka weer hengstig hoort te worden en dan heeft je kanjer een pleziertje *\o/*
En ow wat mooi die zelfgemaakte halsters dames jullie zijn goed bezig moet even de hand op de knip houden maar ow wat kriebelt dat :j

Hier zijn we afgelopen weekend naar Themba geweest om zijn verjaardagcadeautje te brengen en afspraken gemaakt wanneer hij deze kant weer opkomt zodat we hem kunnen gaan inrijden hier hebben we echt heel veel zin in en hij heeft het super op zijn stekkie waar hij staat. We zullen ofcourse foto's gaan maken en natuurlijk ook een klein familie kiekje vader en zoon & mams saampjes op de foto en wat lijkt hij op Sier toen deze nog die leeftijd had echt heel leuk om te zien :D
Verder Reem weer opgepakt nu de vorst voorbij is en ze heeft er weer zin aan dus even kijken wanneer we weer in de ring gaan even weer kracht opbouwen, en ook Quest mag langzaamaan wat kleine dingetjes gaan doen erop zien we tzt wel omdat hij nog puppy is word in mei 3 jaar en we hebben de tijd, maar hij vind het heerlijk als hij ook iets doet en pakt alles ook heel snel en makkelijk op dus genieten :D
Hier een heel kort filmpje van de 2e keer aan de longe dit kon ik zelf filmen omdat hij dus braaf zijn rondjes deed ik gebruik geen zweep en echt commando's geef ik ook nog niet dit doen we spelenderwijs ik gebruik ook geen longeercirkel en zet dus niks af in de bak zodat we straks lekker door de hele baak heenkunnen met longeren ipv enkel op een volte ;)

Verder gebeurt er hier gelukkig niet zoveel maar zijn aan het wachten tot mijn man geopereert gaat worden dit zou deze week eerst gebeuren maar is uitgesteld naar hopenlijk komende woensdag balen als een stekker maargoed kunnen er niks aan veranderen.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:26

Wat leuk brenda om je eigen fokproducten zo te kunnen volgen en zelfs te gaan beleren! Je hebt het natuurlijk niet altijd voor het zeggen, maar je hoopt toch dat ze een goed en blijvend huisje vinden en dat je nog zo af en toe hoort hoe het gaat :) Ik kan je filmpje niet bekijken vanaf mijn foon helaas. Sterkte voor je man! Niet fijn als een operatie uitgesteld wordt :n

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:23

Haha als ik zonder zadel op Barc ging zitten kreeg ik een bok partij :+
We gaan inderdaad gewoon volgende maand naar de luxe stal.
Dit is een manege, en ik ben al gauw klaar met schreeuwende rennende kinderen.
Plus dat er bijzonder weinig mogelijkheden zijn met losgooien en rijden als de binnenbak les wordt gegeven is er alleen nog de buitenbak om alles onderling te doen.
En straks op de nieuwe stal kunnen ze vier uur los en word er 6 x per dag gevoerd, en hele mooie uitrij mogelijkheden.

Ja heb het ook genoteerd van Mirka :D
Dan wordt het veulen miss ook in een gunstiger tijd geboren:P
Maar zo hengstig heb ik haar nog nooit gezien :')
Zelfs Mo werd helemaal :):) :):)
Maar ik vermoed wel hoe het komt: Mirka valt gewoon niet op vos, er staat tegenover haar een net gecastreerde schimmel volgens mij spanjaard en stukje verderop staat er een boeren knol hengst zweet vos... :7

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:29

@ barcelona wat een gedoe zeg misschien ma blij dat je dr weg bent rare dingen hoor ik toch, lekker stal en paarden niet los mogen doen.
@ brenda leuk dat je het zo volgen kunt
@Letizia heerlijk zonder zadel rijden. Heb 1 keer zz op asal gezeten ma dan geeft ze zoooo veel spanning, ze wil steeds harder gaan lopen en nu ik problemen met op en af stappen heb met haar ga ik het maar helemaal niet meer proberen, verder is ze heel braaf :+