[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:10

In de summerfit koeken zit 31%! suiker/zetmeel en vreemd genoeg wordt dit aanbevolen voor sobere paarden, die weinig suikers nodig hebben...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:13

Letizia schreef:
In de summerfit koeken zit 31%! suiker/zetmeel en vreemd genoeg wordt dit aanbevolen voor sobere paarden, die weinig suikers nodig hebben...

Dat is ongeveer net zoveel als ze met 1 uur gras grazen binnen krijgen.

Voor arabjes heb je btw een halve koek per dag voldoende aan :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:16

Dat zou idd ook een oplossing zijn, een halve koek per dag en dan komt hij aan zijn vitamine en mineralen?

Zou hem op ander voer kunnen zetten, dit voer zit echter bij de stalling in dus vandaar. Maar als het nodig is is zou ik kunnen kijken naar ander voer :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:18

Hier vul ik daarmee aan als ze alleen gras/ruwvoer krijgen. Je ziet het gelijk aan ze :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:33

Bij ons is het het weiland ingezaaid met een speciaal paarden grasmengeling, met daarbij krijgen de paarden al vroeg in het seizoen hooi bij gevoerd om zo de suiker opname in de hand te houden, dus geen koeiengras hier!

Ik zou zeker niet voor een voer kiezen waar in zo'n hoog suiker/zetmeel gehalte in zit, als er ook een alternatief voor handen is, met lagere waardes.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:39

Het gaat weer hard hier! Heb alles weer bijgelezen :)

Wat schrikken van die windhoos! Ziet er bizar uit.

Vervelend als je zo last hebt van wedstrijdzenuwen. Ik heb nooit 'echte' dressuur (of andere) wedstrijden gereden, maar wel een heel aantal onderlinge wedstrijden in mijn manegetijd. Gelukkig heb ik zelf geen last van wedstrijdzenuwen, maar mijn zusje wel behoorlijk. Zij gebruikt van die tabletjes ervoor, en daar heeft ze best baat bij. Ik zal eens vragen welke het ook alweer waren! :)
Overigens had ik bij de autovoetbal wel iets last van zenuwen, maar dat was meer om het feit of ik heelhuids weer uit de ring kwam _O-

Ik zag iets langskomen over veulenverkiezingen, ff checken!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:43

Hier is het land ook ingezaaid met paardengras, maargoed daar komen ze nu niet. Ze staan overdag in de paddock.

Ik denk dat ik gewoon ga kijken naar een ander voer, dat is wat makkelijk dan met allerlei supplementen aan de gang te gaan, daarbij is een ander voer goedkoper dan supplementen

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:36

Nu jullie het toch over voer hebben, hebben jullie ervaring met pavo care4life? Geisha krijgt 3 x per dag 1/4 basisbrok en 3 keer per week na het rijden een handje care4life. Maar ik hoor hier verschillende verhalen over.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:40

Djuun krijgt sinds een korte tijd c4l en ze doet het er goed op. Zij kan best gevoelig reageren op voer, in de vorm van fris en schrikkerig worden, maar daar heeft ze hier mee geen last van :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:45

Die van mij eten het niet :+

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:49

Zitten er in care4life ook veel vitamine en mineralen? Dat ik dat meng met zijn huidige voer bijvoorbeeld?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:52

Ja een hoop kruiden waar alles in schijnt te zitten. Ik hoor veel mensen dat hun paard er heet van word. Hoevaak en hoeveel geef je djuun? En krijgt ze er dan nog wat bij? Geisha was juist beetje sloom en nu ik dit geef is ze een stuk frisser in positieve zin. Plus ze krijgt nu meer conditie en spieren dus het word eindelijk een frisse kleuter!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:55

Opzich als Ludo er wat meer energie door krijgt is geen probleem.
Hij is heel erg relax van zichzelf, maar het moet ook geen bommetje gaan worden natuurlijk.
Maar wat ik nu heb uitgezocht is dat hij echt een tekort heeft en dat dat op langer termijn schade kan brengen, en dan wil ik natuurlijk voorkomen :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:56

Ze krijgt 2x per dag nog geen halve schep, 1x wordt dit gecombineerd met een klein schepje marstall faser light :) Als de faser ligt op is, kopen we het niet meer (goed voer, maar vrij prijzig), misschien dat we dan weer equifyt herbs kopen, daar maken we dan slobber van :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:56

Nickyyyy schreef:
Opzich als Ludo er wat meer energie door krijgt is geen probleem.
Hij is heel erg relax van zichzelf, maar het moet ook geen bommetje gaan worden natuurlijk.
Maar wat ik nu heb uitgezocht is dat hij echt een tekort heeft en dat dat op langer termijn schade kan brengen, en dan wil ik natuurlijk voorkomen :j

Heb je je ruwvoer inmiddels ook onderzocht?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:57

Wow als ik op voervergelijk ga kijken zit er in care4life veel meer in!
Verschil is echt aanzienlijk! :=

Denk dat ik maar is naar de plaatselijke ruitersport ga, die hebben een probeerverpakking :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:58

Waar heeft Ludo precies tekort van Nicky?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:58

Zijn kuil niet onderzocht, geen idee hoe ik dat moet doen eerlijk gezegd.. Hij krijgt kuil...
Daarnaast krijgt hij ook een kilo luzerne per dag maar zelf dan krijgt hij niet genoeg, buiten zijn kuil om dan

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:59

Ja en sommige beweren dat hun paard er heet en kijkerig van word door de combinatie van al die kruiden. Het ruikt lekker en geisha likt haar hele bak leeg. :D
Er zitten ook echt bloemtopjes etc in.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:59

Iloontjeehh schreef:
Waar heeft Ludo precies tekort van Nicky?

Oei, klein momentje heb het gisteren opgeschreven, ga het blaadje er even bijhalen.

edit; heb het!
Als ik zijn huidige patroon doorzet, brok + luzerne komt hij het volgende tekort:
Mineralen:
- Magnesium
- Fosfor
- Natrium
- Koper
- Zink
Vitamine:
- B1
- B2

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:02

Om maar niet weer te wijzigen...
Als ik met zijn brok en Luzerne dit aan wil vullen zou ik zo'n 4 kilo per dag moeten geven en dan nog komt hij koper tekort. Dan moet ik 6 kilo per dag geven..

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:17

Oh, dat is best wel een heel rijtje idd. Krijg je bij zo'n advies dan ook de hoeveelheid die hij tekort komt? Als ik bijv. op voervergelijk kijk bij Pavo Daily Plus (dat voer je toch of haal ik nu dingen door elkaar?) staat er bij vitamine B1 en B2 "niet vrijgegeven"?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:17

Koper zit in veel soorten voer te weining, net als magnesium.

Wat voor brok krijgt hij nu? Persoonlijk zou ik niet door elkaar gaan gooien, dan beter gewoon over op een knappe brok die bij hem past :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:21

Bij sommige dingen staat er idd dat het niet vrijgegeven is, bij de andere wel.
Daar kan je voorin op een bolletje gaan staan en daar geven ze aan wat een paard nodig heeft doormiddel van een rekensommetje. Je moet dus het gewicht van je paard weten, dan kan je dat rekensommetje maken en dan kan je achterhalen wat je paard minimaal nodig heeft op een dag.

Daarna kan je bereken hoeveel kilo je paard per dag krijgt en zo kan je dus achterhalen waar hij tekort mee krijgt.

Als ik het zie op de site van pavo zou ik ludo 1 kilo care 4 life per dag moeten geven zodat hij alles binnen krijgt, ga dit nu even narekenen via voervergelijk

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:22

amyz schreef:
Koper zit in veel soorten voer te weining, net als magnesium.

Wat voor brok krijgt hij nu? Persoonlijk zou ik niet door elkaar gaan gooien, dan beter gewoon over op een knappe brok die bij hem past :)

Hij krijgt nu pavo basix+
Dat is het voer wat stal aanbied, ze hebben nog een voer van pavo, condition geloof ik, maargoed dat heeft Ludo niet nodig, zo hard werkt hij (nog) niet.