Western Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 14:25

Gefeliciteerd Glenn met je GGK dekhengst! *\o/*

En ook jullie gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst! Neem aan dat het t schimmelhengstje is? Wanneer komt ie naar jullie en wat zijn je plannen met hem?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 14:28

SE= 100% (straight egyptian) anders zou t ER zijn (egyptian related). Volgens mij heb ik n filmpje van zondag van die hengst voorbij zien komen; dat was toch die ging liggen rollen tijdens de keuring? Very funny! :D

raven

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:54

@nancy is idd zoals Yildiz al zegt een SE. Hengstje wil er mee de keuringen in en ook de sport in om eventueel met hem te gaan dekken. Had het nog niet verteld. Dus je hebt geen blackout gehad.

@Yildiz klopt dat was die witte die is gaan liggen

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:33

Joyce en wat is de kleur dan?

Foto!!! :D

Trouwens ga je niet naar luttenberg? Hoorde dat we nieuwe buren hebben nl. :+

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:16

Nancy hij is nu nog zwart en hoop dat dat zo blijft maar ja denk dat ik pech heb en het toch echt een schimmel wordt |( . Foto geen idee hoe ik die hier moet neerzetten. Wij gaan idd niet naar Luttenberg, zou eerst wel gaan maar dan zonder paarden maar mijn moeder gaat niet goed en durf niet zo lang weg. Mischien komen we nog wel kijken.

En pauline had al gezegd dat als ik niet zou gaan zij wel intresse had in de kamer dus dat was een mooie oplossing

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:36

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:03

Dank je wel jessica

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:52

Nou dat wordt dan nog spannend...je kan hem ook laten testen op kleur, dan weet je het sneller ;-)

Ik ga ff op je facebook kijken, want de link werkt niet. ....

pfff daar ook geen foto's...schiet lekker op joyce whaha.

Gesurft naar de website van chess arabians...is het het veulen van 23 febr. j.l.????

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:15

Joyce, een goed paard heeft geen kleur! :P Wel benieuwd hoor naar pics! Heb alleen die op hun website gezien en die was cute, maar je kon weinig zien wat betreft bouw.
Wanneer komt ie naar jou?

Link werkt niet... :(

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:50

Ja is idd t veulen van chess arabians van 23 feb j.l.
Hij wordt rond 31 aug afgespeend en kont dan naar mij toe.
Ze laten mams nu testen op homozygoot dus wacht fie test ff af. En anders wordt t veel poetsen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:53

Ben benieuwd... Vind m zo "zwart" voor een schimmel... Op die ene foto ook niet zon brilletje wat de meeste zwart/bruin geboren schimmels hebben...

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:59

Ik val even stiekem jullie topic binnen.

Voor een Arabieren fotomeeting op het strand van hargen op zondag 21 april zijn we nog op zoek naar.
2 Misschien 3 modellen.

We hebben al een aantal schimmels en bruine en zouden er graag nog wat meer kleurtjes bij willen.

Er zitten aan de meeting geen kosten verbonden en er zijn 15 fotografen aanwezig die steeds in groepjes van 3 je paard fotograferen (stand/portret) daarna zullen er van elke combinatie longe of losgooi foto's gemaakt worden en daarna is er er nog de mogelijkheid om te rijden.

[FM] Fotomeeting Arabieren/welsh 14 of 21 april 2013 Hargen

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:30

Jammer dat uet zo ver weg is weer.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:20

Helaas veelte ver |(

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:34

raven schreef:
Ja is idd t veulen van chess arabians van 23 feb j.l.
Hij wordt rond 31 aug afgespeend en kont dan naar mij toe.
Ze laten mams nu testen op homozygoot dus wacht fie test ff af. En anders wordt t veel poetsen.

Gefeliciteerd Joyce!! *\o/*. Het schijnt dat een enkel grijs haartje rond de ogen, de schimmelfactor reeds verraad....

Helaas zegt het testen van mams niets over de eventuele poetswerk cq vergrijzing van je veulen. Om dat te weten moet je echt je eigen veulen laten testen of gewoon afwachten.
Mams is zwart en paps is Schimmel

Schimmel is geen kleur, schimmel verkleurt de basiskleur naar grijs. Precies eender zoals wij mensen uiteindelijk grijs worden. Alleen gebeurt dat bij paarden alleen als ze de grijs factor hebben geerft.

Zelfs een schimmel kan homozygoot voor zwart zijn. Elk paard dat de grijs factor erft wordt uiteindelijk schimmel. Schimmel is genetisch gezien geen kleur, maar zorgt ervoor dat de basiskleur wijzigt naar grijs. Elk schimmel paard heeft altijd minimaal 1 schimmel ouder, dat is een vast gegeven. Net zo goed dat alle nakomelingen uit 2 voskleurige paarden altijd voskleurig zijn (dat kan lichte vos of donkere vos zijn). En een ander vast gegeven is, dat elk zwart paard dat een vos kleurige nakomeling heeft niet homozygoot zwart kan zijn (ook niet als het andere ouder paard voskleurig is).

Terugkomend op je veulen....
van de ene ouder heeft ie de kleur zwart geerft en van de andere ouder heeft ie: of de kleur zwart geerft of de kleur vos. Waardoor het veulen er nu uiterlijk zwart uit ziet.
Hiernaast is het dus de vraag of ie naast een basiskleur van paps ook nog de schimmel factor heeft geerft. Als ie de schimmel factor heeft geerft wordt ie dus schimmel.
Dit laatste kom je alleen te weten als je je veulen test. Het testen van moeders heeft hier totaal geen invloed op.

Mocht moeders homozygoot zwart zijn, dan weet je iig zeker dat je veulen van moederskant de basiskleur zwart heeft geerft (want iets anders kan ze niet doorgeven). Van vaders heeft ie dan zwart of vos geerft, maar daarnaast misschien ook nog de schimmelfactor.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:50

Nancy dank je wel. Papa is spier wit. Ik ga wel ff informeren wat de kosten zijn voor zo n onderzoekje. En idd anders wordt t veel poetsen. Geeft ook niks.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:00

Wel suuuper leuk joyce! Ben errrrrg benieuwd naar hoe hij eruit ziet!! :D

Interessant zeg Nancy, hoe dat allemaal werkt! Doet me denken aan me vroegere biologie boeken op het middelbaar, met alle soorten koeien en kippen kruisingen :P

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:15

Precies Canisia....ik heb destijds havo biologie examen gedaan en was altijd de beste in de klas als het op genetica aan kwam. Was de enige die daarin een 8 wist te scoren tijdens een toets. Vond het destijds al super interessant. Moest je allerlei types cavia kruizen met krulhaar, ruwhaar, bruin, zwart etc etc. En kon je uit bepaalde ouder paren wel 16 verschillende soorten nakomelingen krijgen of wel meer hihi. Sinds die lessen ben ik dat gaan uitvogelen op de vele veulens die mijn schoonvader fokte (zijn merries waren bruin, valk en vosbont en de hengst was zwartschimmel). Dat was een heel gepuzzel, maar gaf niet op en kreeg al gauw een idee wat er bij paarden dominant of recessief was qua kleur. Toen ik nadien een artikel las in the arabian horse (ca. 1992) bleken mijn bevindingen tot mijn grote vreugde behoorlijk te kloppen. Sinds die schoollessen heeft kleurgenetica mij nooit meer los gelaten.
Laatst bijgewerkt door CounTree op 29-03-13 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:24

raven schreef:
Nancy dank je wel. Papa is spier wit. Ik ga wel ff informeren wat de kosten zijn voor zo n onderzoekje. En idd anders wordt t veel poetsen. Geeft ook niks.

Ik heb mijn paarden destijds ook laten testen, zowel op zwart als aanwezigheid agouti cq roodfactor. Als je echt wil weten of je werkelijk een zwart paard hebt en niet een hele hele donker bruine, dan moet je ze op deze twee kleuren laten testen.
Volgens mij was ik iets van 40 dollar kwijt per paard. Elke volgende kleurtest koste me iets van 25 dollar.
Zo is onze hengst homozygoot zwart zonder creme en onze zwarte merries zijn beide heterozygoot zwart. Ik weet dus van mijn zwarte paarden exact hun dna kleurplaatje.
Mijn zwarte paarden zijn danook bewezen zwart en niet heel heel heel donker bruin.

Als jij alleen wil weten of je veulen de grijsfactor heeft geerft, dan hoef je alleen op aanwezigheid grijs te laten testen. Als je hem later voor de fok wil inzetten is het verstandig hem ook te laten testen op black en agouti, zodat je zijn basis dna kleurenkaart hebt. Altijd handig voor de merrie eigenaar. ;)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:58

Haha jaaaaa die cavia's! Super grappig! Vond het ook altijd wel erggg interessant, maar ook flink ingewikkeld :roll:

Hms ben dan benieuwd wat er allemaal bij Nadesh in zit, hij staat als bruinschimmel geregistreerd. Hij is roest kleurig, zwart, grijs, wit en al die combo's en per maand verschillend haha. Wel zwarte manen, maar soms ineens een grijzige sliert erdoor en de helft van zijn staart is weer wit/silver. Ach jaa, hij ken nie meer fokken haha dus maakt ook niet uit _O-

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:16

hahaha klinkt als een cavia :+ :') Wat zit er allemaal bij Nadesh in? Dat is een makkie ... cavia bloed!! :D ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 08:01

Heb dat ook altijd zo interessant gevonden!

Weet je ook wat meer over t rabicano en sabino gen? Nour is rabicano en volgens mij is dat weer leuk als je bonte kleurtjes wilt fokken?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:48

Jeetje Countree, wat weet jij veel van kleurengenetica, machtig interessant! Ik zag op jullie site ook een jonge Quarab. Houden jullie die zelf?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:45

Hoor ik daar bonte kleurtjes fokken met arabiertjes?! <3 Hoe meer kleurtjes, vlekjes en stippen hoe vetter! Maar nog wel 100% arabier en dat wordt vaak lastig.. Die cremello kleur is ook zooo gaaf! :o

Over fokken gesproken, Shamit stond gister zo ontiegeeeelijk hengstig te doen, te gillen, krijsen en te piesen aan alle kanten haha _O- . En Deshie stond er maar een beetje bij van uhhhh?? Zal ik je maar even knabbelen op je nek dan? De oude tante ziet het nog wel zitten hoor haha :=

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:03

Helemaal mee eens Canisia. Een vosbonte (half) Arabier staat bovenaan mijn verlanglijstje <3 Bij coloured-arabians.com en bij coloured-arabians.de fokken ze leuke dieren!