Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Re: Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:29

Jus_dOrange schreef:
Jus_dOrange schreef:

De titel van het topic is:
Wat vinden jullie
nou van zo'n Arabier?

Iedereen met een mening mag hier dus komen .

Het gaat om een bepaald paard er wordt neit gevraagt wat je van de ras vind maar ja sommigen die er niet bekend mee zijn denken dus ook dat er maar een soort staat

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:09

Zahlina,

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:30

Hoi Em,

Je hebt helemaal gelijk hoor . Ten eerste heb ik nooit beweerd dat alleen de huidige showpaarden type hebben. Type gaat niet alleen om het koppie van het paard, maar gaat verder... Maar je hebt het over fokkers van showpaarden, ik ben dat niet, dus dan voel ik me ook niet aangesproken

Als je nu naar een arabierenshow gaat, zal het je waarschijnlijk wel opvallen dat de Arabieren met een mooi koppie, veel meer punten krijgen op hun beweging dan dat ze verdienen >;), in vergelijking tot de Arabieren die een wat mindere koppie hebben. Dat is jammer, maar daar kunnen we nou eenmaals niks aan doen. Zolang dat blijft, zal dat waarschijnlijk ook het ideaalbeeld blijven, áls ze maar een mooi koppie hebben...

Maar goed, ik heb ook 2 heel uiteenlopende type arabieren, de één is wat minder in haar koppie en kan extreem bewegen en de ander is extreem mooi in de koppie, maar beweegt weer wat minder. Wel heel belangrijk is dat ze allebei correct gebouwd zijn.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:59

Youko schreef:
Maar goed, ik heb ook 2 heel uiteenlopende type arabieren, de één is wat minder in haar koppie en kan extreem bewegen en de ander is extreem mooi in de koppie, maar beweegt weer wat minder. Wel heel belangrijk is dat ze allebei correct gebouwd zijn.

Dat heb ik dus ook. De ene is qua 'bloed' veel minder een echte arabier maar beweegt zich super. Behalve die verzameling waar zhalina het over had dan De ander heeft een geweldige stamboom en een geweldig koppie, maar een buik (sorry lea) als een fokmerrie. Dmv training begint daar al verbetering in te komen. Met dit paard rijden we alleen endurance. Deze is kort, heel veel front en wel eem romd kontje.

Terwijl de ander veel meer sport talenten heeft. Karakters zijn vrijwel hetzelfde. Als je naar de bouw kijkt...dan ga ik voor degene die niet 100% AVS is...Lang, hoog op haar slanke droge benen, rank lijfje en een schattig koppie met kleine oortjes.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:04

Ach ja, ieder zijn ding
Ik ga meer voor de arabier mét een mooi koppie, hals, lichaam én goede bewegingen én goed karakter (an all in one package )

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:08

Dat deze paarden momenteel winnen is ook een modegril.
Want ook de winnende paarden zien er waarschijnlijk over 15 jaar heel anders uit.
Het is jammer dat we niet in de toekomst kunnen kijken want ik ben heel benieuwd wat deze gaat brengen.
Ik weet wel dat we kunnen rekenen op verrassende paarden uit amerika.
Wat ze daar allemaal al voorelkaar hebben gekregen, kijk maar naar die hele schattige mini pony's en dat is selectie, selectie, selectie en een beetje geluk en een beetje te veel geld volgens mij.
Er zullen altijd mensen zijn die voor het extreme gaan en dat ook bereiken als ze het kunnen en willen uitzitten.

Gr Em

boeft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:21

Horseranch wil het allemaal geloof ik

Ik denk (en dat is echt denken, van keuringen heb ik geen verstand) dat paarden die veel punten halen bij keuringen wellicht op zoveel fronten goed scoren, dat ze *te* perfect worden voor sommigen. Dan hebben ze *en* een lange nek *en* een dish *en* mooie gangen, etc. etc.
Zelf val ik altijd op dingen/mensen/paarden/vul maar in waar "iets" mee is. Een foutje, of wat dan ook. Als alles helemaal volgens de normen is, word ik een beetje nerveus...

ArabianRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:50

boeft schreef:

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:19

horseranch schreef:
boeft schreef:

Nee je wilt je eigen type arabier fokken, zoals elke fokker zijn eigen ideaal beeld na streeft en als dat ideaal maar voldoet aan de kenmerken die een arabier behoort te bezitten en gelukkig zijn er ook verschillende types en kenmerken zodat het een zeer veelzijdig paard is.

Gr Em

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:58

ik vind arabier in normale conditie ook mooi, alleen op sommige plaatjes lijken het net plastic barbie paardjes

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:03

horseranch schreef:
Ach ja, ieder zijn ding
Ik ga meer voor de arabier mét een mooi koppie, hals, lichaam én goede bewegingen én goed karakter (an all in one package )

Je bent stamboom vergeten

Ik heb toch ook liever het volledige packet.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:30

Lelijk!!!!! maar ik vind 9 van de 10 arabieren lelijk

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:31

vind het eigenlijk wel mooi, heel apart daar ben ik het over eens en die lange golvende manen vind ik een beetje heel erg vrouwelijk staan, maar verder vind ik het een mooierd

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:55

Na wat research naar deze meneer en his kids te hebben gedaan.........
Ik moet denk ik toch een nummertje hebben:+ Hij is toch wel leuk(zacht uitgedrukt)

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:53

Sommige Arabieren kunnen best mooi zijn...maar op deze foto;s..
Nee...net mislukte barbiepaarden

vemrulz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:32

odineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:32

Ik vindt arabiertjes echt heel mooi maar zo overdreven niet ik he zelf ook een arabier zij is nu 1 1/2 jaar oud en ik vindt haar echt een plaatje(tsja ... dat vindt je meestal van je eigen paardje )

groetjesz
Afbeelding
dit is ze trouwens (srry ik heb van nu nog geen fotos die heb ik binnekort weer)

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:13

Quote: Als je nu naar een arabierenshow gaat, zal het je waarschijnlijk wel opvallen dat de Arabieren met een mooi koppie, veel meer punten krijgen op hun beweging dan dat ze verdienen >;), in vergelijking tot de Arabieren die een wat mindere koppie hebben. Dat is jammer, maar daar kunnen we nou eenmaals niks aan doen. Zolang dat blijft, zal dat waarschijnlijk ook het ideaalbeeld blijven, áls ze maar een mooi koppie hebben...

Uhh, volgens mij wordt een paard op 5 onderdelen gejureerd en wanneer paarden hetzelfde punten totaal hebben is type doorslaggevend!
Ben benieuwd welke shows je hiermee bedoeld!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:34

Dat kan ik bijna niet lezen Sherif, als je het selecteert wel...

Ik denk ook niet dat alleen het hoofd doorslaggevend is....maar het is wel HET kenmerk van alle arabieren. Ik ben ook benieuwd welke shows je dat hebt meegemaakt.

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:37

sherif schreef:

Quote: Als je nu naar een arabierenshow gaat, zal het je waarschijnlijk wel opvallen dat de Arabieren met een mooi koppie, veel meer punten krijgen op hun beweging dan dat ze verdienen >;), in vergelijking tot de Arabieren die een wat mindere koppie hebben. Dat is jammer, maar daar kunnen we nou eenmaals niks aan doen. Zolang dat blijft, zal dat waarschijnlijk ook het ideaalbeeld blijven, áls ze maar een mooi koppie hebben...

Uhh, volgens mij wordt een paard op 5 onderdelen gejureerd en wanneer paarden hetzelfde punten totaal hebben is type doorslaggevend!
Ben benieuwd welke shows je hiermee bedoeld!

Sherif, ga maar naar een willekeurige show (niet de keuringen).
Type gaat momenteel voor veel.
Je ziet heel typische paarden die niet kunnen lopen om hun leven te redden of met zeer grote fouten in de conformatie en benen (Geen schoudervrijheid, slechte rug, hoekige croupe ect ect.) met titels naar huis gaan.
Paarden met een extremer koppie krijgen over het algemeen op elk onderdeel een punt hoger dan ze verdienen.
Terwijl een paard met een eenvoudig plat hoofd maar verder perfect afgestraft wordt met mindere punten over het geheel.
En ga niet beweren dat dit niet zo, ik heb dit van verschillende juryleden gehoord, daarom neem ik het punten syteem wat nu gebruikt wordt ook niet serious want het wordt gebruikt voor de plaatsing van de paarden en niet om de goede en minder goede punten te benadrukken.
Hou er wel rekening mee dat shows en keuringen voor mij twee dingen zijn die los van elkaar staan.

Wij hebben in Exloo met een paar mensen een klein showtje gegeven voor het jublileum van het AVS.
We hebben het erover gehad om de toekomst ook nog uit te beelden en weet je hoe die er volgens ons uitzag?
Een ring van 4 bij 4 zodat het paard de ruimte heeft om op te stellen en de jury kan er omheen lopen. de voorbrenger is gala en het publiek dat gezellig in gala een glas champange bij de ring drinkt.
Je ziet het overal, de showring wordt niet groter, nee de "vips" nemen steeds meer ruimte van de ring in .
We hebben het niet gedaan want we vonden het een beetje te cynisch worden maar voor mijn gevoel gaan we wel een beetje deze kant op.

Gr Em

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:56

dan moeten ze de regels aanpassen, dan moet beweging doorslaggevend zijn ipv type!
Zo heeft een jurylid onze hengst (in Exloo) op type een 20 gegeven, maar gaf wel een 15 op benen(wat terecht is)!
Als je de nieuwsbrief goed hebt gelezen, snap je misschien mijn reactie hierop.

Youko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:04

Het gaat niet om wat doorslaggevend is, want alle punten zijn even belangrijk... Het gaat om de feit dat de jury niet elke punt onafhankelijk kan beoordelen. Maar, that's the way it is, ik ga er niet om lopen kniezen.... Je kanmeer doen met je Arab dan alleen shows

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:08

Ik heb deze:
Afbeelding
Is sportgericht gefokt. Ik heb geen idee hoe hij het op een AVS keuring zou doen en dat interesseert me ook eigenlijk niet.

ArabianRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:19

Youko schreef:
Je kanmeer doen met je Arab dan alleen shows

Zeker weten.... Wij hebben onze arabs voor onszelf, lekker van genieten IEDERE DAG WEER.... (af en toe laten we er één zien op de show ). En onder het zadel zijn ze ook geweldig. En arabveulies, jammie, wondertjes zijn het....

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:27

sherif schreef:
dan moeten ze de regels aanpassen, dan moet beweging doorslaggevend zijn ipv type!
Zo heeft een jurylid onze hengst (in Exloo) op type een 20 gegeven, maar gaf wel een 15 op benen(wat terecht is)!
Als je de nieuwsbrief goed hebt gelezen, snap je misschien mijn reactie hierop.

Pladykt zijn winst was volgens mij helemaal terecht maar daar gaat de jury over.
De tekst die in de nieuwsbrief stond was gewoon te gek voor woorden en ik hoop ook dat het wordt rechtgezet want ik kan me voorstellen dat de laatste nieuwsbrief een hele zware domperd was voor jullie.

Gr Em