sherif schreef:
Quote: Als je nu naar een arabierenshow gaat, zal het je waarschijnlijk wel opvallen dat de Arabieren met een mooi koppie, veel meer punten krijgen op hun beweging dan dat ze verdienen >;), in vergelijking tot de Arabieren die een wat mindere koppie hebben. Dat is jammer, maar daar kunnen we nou eenmaals niks aan doen. Zolang dat blijft, zal dat waarschijnlijk ook het ideaalbeeld blijven, áls ze maar een mooi koppie hebben...
Uhh, volgens mij wordt een paard op 5 onderdelen gejureerd en wanneer paarden hetzelfde punten totaal hebben is type doorslaggevend!
Ben benieuwd welke shows je hiermee bedoeld!
Sherif, ga maar naar een willekeurige show (niet de keuringen).
Type gaat momenteel voor veel.
Je ziet heel typische paarden die niet kunnen lopen om hun leven te redden of met zeer grote fouten in de conformatie en benen (Geen schoudervrijheid, slechte rug, hoekige croupe ect ect.) met titels naar huis gaan.
Paarden met een extremer koppie krijgen over het algemeen op elk onderdeel een punt hoger dan ze verdienen.
Terwijl een paard met een eenvoudig plat hoofd maar verder perfect afgestraft wordt met mindere punten over het geheel.
En ga niet beweren dat dit niet zo, ik heb dit van verschillende juryleden gehoord, daarom neem ik het punten syteem wat nu gebruikt wordt ook niet serious want het wordt gebruikt voor de plaatsing van de paarden en niet om de goede en minder goede punten te benadrukken.
Hou er wel rekening mee dat shows en keuringen voor mij twee dingen zijn die los van elkaar staan.
Wij hebben in Exloo met een paar mensen een klein showtje gegeven voor het jublileum van het AVS.
We hebben het erover gehad om de toekomst ook nog uit te beelden en weet je hoe die er volgens ons uitzag?
Een ring van 4 bij 4 zodat het paard de ruimte heeft om op te stellen en de jury kan er omheen lopen. de voorbrenger is gala en het publiek dat gezellig in gala een glas champange bij de ring drinkt.
Je ziet het overal, de showring wordt niet groter, nee de "vips" nemen steeds meer ruimte van de ring in .
We hebben het niet gedaan want we vonden het een beetje te cynisch worden maar voor mijn gevoel gaan we wel een beetje deze kant op.
Gr Em