Arabian Horse Weekend @ Sint-Oedenrode 14 & 15 juni

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:41

set_elkol schreef:
Op zondag Dhior nr 53.en Karmaya nr 16.

Als iemand foto's heeft van MM Sergio zou ik die wel per pb willen, was onder de indruk van hem.

:wow: :~ Dat was ik ook!
(pb werkt even niet bij mij? Krijg 'standaard fout')

Afbeelding

Afbeelding

Wie weet welke paarden er in de Liberty liepen, ik kom er niet helemaal uit, want mijn foto's beginnen (als ik het goed heb) met de nummer 2 uit de catalogus, Odysseus.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:42

Oh bedankt! Had je inderdaad terug gepb't nog.

Liberty zondag:

89 Yanour Hayati
90 Odysseus
91 AF Kamaran
92 Papaya
93 Hypnotic ibn Iternity-D
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 17-06-14 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Jeannette

Re: Arabian Horse Weekend @ Sint-Oedenrode 14 & 15 juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:43

Mooie foto's heb je gemaakt!!

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:46

set_elkol schreef:
Oh bedankt! Had je inderdaad terug gepb't nog.

Liberty zondag:

89 Yanour Hayati
90 Odysseus
91 AF Kamaran
92 Papaya
93 Hypnotic ibn Iternity-D

Dat weet ik, heb de catalogus, maar ik heb 90 - Odysseus dus eerst, dan 91 - AF Kamaran, maar mis nog even Yanour, terwijl ik alles geschoten heb. Zal nog wel tevoorschijn komen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:54

oh ik dacht dat je vroeg welke paarden er in de liberty liepen :+ Yildiz zal wel weten waar Yanour dan kwam.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:56

O joh! Domdomdom, ik had 89 al gelabeld... duh! Mysterie opgelost dus :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:56

Vond Sergio tov vorig jaar enorm verbeterd, veel minder pony-achtig. Was ook onder de indruk, gaaf dier.

Jeannette ik ben het volledig met je eens hoor het hoort gewoon goed samen te gaan! Echter zie je dat helaas steeds minder en in de nieuwe aanwas zie ik steeds minder paarden die echt bruikbaar zijn. Helpt natuurlijk ook niet erg dat mooie hoofd en hals vaak zwaarder wegen dan goed lijf en beweging. Wat ik om me heen hoor, ook vanuit buitenland, is wel dat steeds meer mensen zich tegen die trend gaan verzetten en gewoon correcte paarden blijven fokken maar helaas levert dat vaak nog altijd minder punten op dan een slecht bewegend poppetje. Verschilt natuurlijk ook per show hoor. Maar het is jammer...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:57

Ik vind Sergio op de foto's (geen enkele die ik kan vinden) niet tot zijn recht komen! Jammer, maar gelukkig heb ik hem in het echt gezien :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:03

Ik vond Sergio wel gaaf, maar ik kijk altijd naar hengsten als in de zin van potentiële vaderdieren voor Djuun d'r kinderen en dan vind ik hem te kort in de rug...
Maar hij heeft wel een enorme attitude 8-)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:16

Maar ik kijk stiekem ook rond voor mijn Setje :)) Volbloed fokken staat wel op het wensenlijstje. Snap wat je bedoelt hoor. Als je de bos manen wegdenkt vind ik de rug nog prima.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:51

Tja, naar mijn idee moet men eens ophouden met hoofden fokken. Want hier zegt net iemand "mooie hoofden en halzen leveren meer punten op" maar de meeste extreme hoofden hebben een hals die zowat verkeerd om én op zn kop aan dat lijf zitten. Om over ruggetjes en benen nog helemaal maar niks te zeggen. En op een hoofd alleen kan je helaas niet rijden, maar tegenwoordig schijnbaar wel een show winnen. Dit is btw niet gericht op Sint Oedenrode, maar meer een trend die in de laatste jaren steeds duidelijker wordt.
Er zijn inderdaad steeds meer mensen die zich hier tegen, waaronder wij zelf, en dan zie je inderdaad paarden met een goed lijf (vaak ook groot) correcte benen, een goed geplaatste hals en goede bewegingen. Stuk voor stuk paarden die het op keuringen 'redelijk' doen, maar later in de sport uitblinken.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, er zijn genoeg paarden te vinden die én goed in elkaar zitten én een mooie kop hebben, maar helaas heeft de deukenfokkerij mijn inziens de overhand. Veel "gebruikspaarden" zijn daardoor "niet goed genoeg" voor de show en ik denk dat veel mensen de shows te ver weg en daarmee qua benzine dus te duur vinden voor alleen een rijrubriek.

Wat betreft de rijrubrieken, denk ik dat de desinteresse van het publiek niet motiverend werkt. Vaak wordt het gebruikt als pauzenummer (waardoor je als rijdende vip áltijd naast de lunch grijpt. Complimenten in rooy trouwens, ik mocht alsnog binnen bij het buffet warm eten halen _/-\o_ ) De muziek gaat op standje Weltrusten en daarbij vaak paarden die niet onder controle zijn. En dan heb ik het niet over een bok of een keer schrikken, maar in de afgelopen jaren heb ik paarden pertinent zien weigeren om te lopen (lees 20 minuten stil staan bij de ingang), de gehele rubriek als een kip zonder kop rondrennen of zelfs achteruit de ring uit zien lopen. Dit is zowel voor de ruiter zelf als voor de overige combi's niet fijn, en deels ook de reden dat het publiek de hele rubriek als lachertje ziet. Ook heb ik zelf als toeschouwer gemerkt dat de plaatsing voor het publiek vaak onduidelijk is, en daarmee soms ook voor de ruiters zelf.

Misschien dat een systeem zoals de gewone showrubrieken zou werken: met zn alle binnen komen in draf, dan stappen. Allemaal de ring uit, één voor één terug voor beide kanten 1 rondje stap, draf en galop, en dan de volgende de ring in. Terwijl de volgende rijdt, zouden dan de punten van de eerste deelnemer gegeven kunnen worden. Zo duurt het ook niet langer dan de gewone showonderdelen én is er duidelijkheid over de punten. Dit is uiteraard maar een idee ;-)

En inderdaad, net als Jeanette en heel veel andere "AVS ruiters" rijd ik ook zowel AVS als knhs. De knhs zijn mijn "gewone" wedstrijden, en die 5 AVS wedstrijden per jaar zijn echt een uitje waar we naartoe leven. De gezelligheid en de sfeer, iedereen kijkt bij elkaar en gunt elkaar alles, daar rijden wij graag een x wat extra ver voor. Zeker als je bedenkt dat dit maar 5 wedstrijden per jaar zijn.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:08

Ik vind een correct paard met goed gang werk belangrijker dan een mooie kop :o
Maar das mijn mening.

Mijn allrounder...wat Mo naar mijn idee echt wel is wil ik volgend jaar ook onder het zadel showen.
En van mij mag dat best op een relaxte manier _O-

Als die zo gaat lopen als zaterdag toen Meneer er zelf een liberty er van maakte zit ik hem niet uit hoor :+
Dus een slow nummer vind ik prima :')

In raalte was de rubriek gevulder.
Dan kijken ook meer mensen heb ik het idee.

En zoals Vera het zegt om de beurt naar binnen is zo gek idee nog niet :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:15

Ik vond het ook erg jammer om te zien hoe weinig publiek er was tijdens de rijrubriek, op zich niet zo heel gek omdat het tegelijk viel met een programma in de hoofdring en de rijbak nodigde ook niet zo uit bij te gaan staan/zitten (stoffige bak en geen zitmogelijkheid).

Verder, hoe paarden reageren tijdens een rijrubriek, het is natuurlijk altijd afwachten hoe ze op zo'n entourage reageren. Nu lag de rijbak op een rustig plekje (alleen een beetje jammer als mensen precies naast de rijbak paarden gaan lossen), maar ik kan me zo maar voorstellen dat een ruimte zoals de hoofdring heel overweldigend zou kunnen werken op een paard, ik heb bv ook een freezer, die zou zo maar dicht kunnen klappen op zo'n moment, het is aan de ruiter hoe je hier mee omgaat.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:15

Ik ben het er btw absoluut mee eens dat schoonheid en gebruiksgemak bij het AV samen hoort te gaan!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:18

Tsja, hoofden fokken vragen ze ook wel een beetje om, nu ze de categorieën hoofd en hals ook nog eens hebben gesplitst, en die dus eigenlijk dubbel zoveel punten waard zijn :+

De rijbak was inderdaad niet heel geschikt om toeschouwer bij te spelen; er was ook niet echt zitplaats.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:28

Mo is zéker een allrounder, zulke moeten we meer hebben!!
Afgelopen jaar was Raalte idd beter qua inschrijvingen, maar dat verschilt ook per jaar. En vorig jaar heb ik in Raalte zelf mee mogen maken dat enkele dames op de vip (geen idee wie, maakt ook niet uit) het erg saai vonden dat er niks spannends gebeurde, en dus iedere x dat er een paard langskwam op de houten vloeren werd gestampt en zelfs met die klapperhandjes in de weer gingen :+

En qua omgeving, door het altijd in een aparte ring te doen, went je paard er nooit aan. De showpaarden hebben het ook moeten leren, die kunnen ook niet van nature tegen die entourage. Ik zie het altijd als een goede oefening voor het vertrouwen. In het bos of op een gewone wedstrijd kan je ook enge dingen tegenkomen die je lang niet altijd kunt ontwijken ;-)
Desnoods door met een ervaren paard mee te rijden, daar leren ze zo veel van :j

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:32

Ik geloof dat ze hoofd hals hebben gesplitst omdat paarden met een prachtig hoofd en een lelijke hals toch 19 krijgt, terwijl ze voor hals normaal nog geen 14 zouden krijgen :+
Helaas durven juryleden dat niet te punten,en als ze het wel doen, worden ze niet meer gevraagd omdat de grote sponsors dan niet tevreden zijn :p

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:32

Aleeneh schreef:
Tsja, hoofden fokken vragen ze ook wel een beetje om, nu ze de categorieën hoofd en hals ook nog eens hebben gesplitst, en die dus eigenlijk dubbel zoveel punten waard zijn :+

De rijbak was inderdaad niet heel geschikt om toeschouwer bij te spelen; er was ook niet echt zitplaats.

Van de internationale show weet ik het niet maar tijdens de nationale show werd hier het gemiddelde van meegenomen in de einduitslag.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:36

Aah okay, dat is anders dan mij is verteld, thanks Ilona :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:39

BabiiVeeraa schreef:
En qua omgeving, door het altijd in een aparte ring te doen, went je paard er nooit aan. De showpaarden hebben het ook moeten leren, die kunnen ook niet van nature tegen die entourage. Ik zie het altijd als een goede oefening voor het vertrouwen. In het bos of op een gewone wedstrijd kan je ook enge dingen tegenkomen die je lang niet altijd kunt ontwijken ;-)
Desnoods door met een ervaren paard mee te rijden, daar leren ze zo veel van :j

Daarom bedoel ik ook dat het dus ook kan gebeuren dat er een in de staak gaat of in de achteruit, als het paard het niet oefent leert ie het niet, maar tijdens het leerproces kan zoiets dus wel gebeuren. En dan nog, het zijn paarden, er kan altijd iets onverwachts gebeuren, daar kan jij over meepraten :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:39

Ik vond het ook verwarrend hoor maar anders zou je op veel meer punten uitkomen. Tijdens de internationale show werden de percentages gebruikt en zou best kunnen dat het daar wel dubbel meetelde, dat weet ik verder niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:46

Dat is dus inderdaad de ellende mooi hoofd staat voorop en wat er aan vast zit lijkt geen bal meer uit te maken. En natuurlijk is ook dat koppie van belang, laten we eerlijk zijn. Echter mag het naar mijn mening niet ten koste gaan van de correctheid van het paard en helaas gebeurt dat nu wel...

Ik denk dat het al een stuk zou schelen als de rijrubrieken wat interessanter worden gemaakt om naar te kijken. Wat korter, flashy muziekje en idd zelfde systeem als bij gewone show zouden al een verbetering zijn en idd niet ergens in een stoffig hoekje. En misschien ook voor de deelnemers wat meer show inbouwen door bijvoorbeeld paard in de makeup te zetten enz. Op de foto's uit buitenland zien de rijpaarden er toch 'netter' uit dan wat ik hier in nl vaak zie (overigens wil ik daarmee zeker niet zeggen dat ze onverzorgd zijn, integendeel! Maar wel meer gewoontjes, het show-element mist).
Ik denk echt dat het niet zo zeer een kwestie is van deelnemers aantrekken maar dat de uitdaging eerder ligt in het interessanter en meer 'show' maken van de rijrubrieken. Anders doet het inderdaad niet onder voor een dressuurproefje en dan is dat laatste gewoon dichterbij en goedkoper te vinden...

Maar goed, das mijn gedachte erover :)

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:54

De punten hoofd/hals is iets nieuws van dit jaar en daarin zijn wij ook meegegaan. Het gemiddelde wordt geteld, dus het niet zo dat het en hoofd en hals is. Opzich wel een goed systeem, paarden met een lelijk hoofd maar prachtige hals kunnen zo toch nog een mooi punt behalen.

Tja rijrubrieken blijft lastig... Als ik naar mezelf kijk als ruiter is het vooral dat je nooit weet hoe je moet rijden en wat de jury wil zien. Als ik een dressuurproef uit kom dan kan ik vaak ongeveer wel mijn punten inschatten, maar met bestgaand totaal niet.

Volgend jaar zullen we kijken of we een leuke Combi Amateur - rijrubriek inschrijfgeld kunnen maken. In de hoofdring gaat het bij ons niet lukken, daar is ons show programma te vol voor en ik vind dit eerlijk gezegd eerlijker. De jonge paarden krijgen nu ook een eerlijke kans in een rustige ring.

Over de bak hebben we nog getwijfeld. De bak langs de losrijring vind ik daar te dichtbij liggen. Zul je net zien dat net bij jouw paard er een ander paard enorm wordt aangejaagd. Op het gras gaat ook niet vanwege parkeerruimte, en nu lag het ook lekker rustig. Maar voor volgend jaar zullen we er wat meer aandacht aanbesteden dmv aankleding/omroep. En hopen dat we meer Amateurs krijgen! Ik vond de sfeer er erg gemoedelijk en gezellig.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:07

Niemand die foto's heeft van Madiba :')

Waar ik me over verbaasde was dat er bijvoorbeeld bij madiba zo een groot verschil is in de punten voor zijn benen.. 17, 15 en 18.. Nou vinden de meeste mensen die we gesproken hebben 18 miss net wat te hoog en 17 een goed cijfer maar waar die 15 dan vandaan komt?
Natuurlijk is het een jury sport en heeft ieder zijn eigen mening..

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:18

Letizia schreef:
Daarom bedoel ik ook dat het dus ook kan gebeuren dat er een in de staak gaat of in de achteruit, als het paard het niet oefent leert ie het niet, maar tijdens het leerproces kan zoiets dus wel gebeuren. En dan nog, het zijn paarden, er kan altijd iets onverwachts gebeuren, daar kan jij over meepraten :)

Hahaha daar kan ik zeker over meepraten :+ het is ook niet erg als zoiets gebeurd, al viel het in dit geval wel op omdat beide gevallen (de stilstaande en de achteruitloper) als showpaard al menige spannende ring hebben overwonnen. Ik denk dat het hierin dus ook niet echt het spannend vinden het probleem was, maar dat kan ik natuurlijk fout hebben.

Qua jury, dat is inderdaad altijd anders. Zelf zoek ik altijd ter plaatse de jury op op internet. Over het algemeen heb ik gemerkt dat M/Z jury's een paard willen zien dat dressuurmatig goed voor elkaar is en B/L jury's kijken toch meer naar ontspanning, neusje voor de loodlijn en 'miscommunicatie' op de juiste manier oplossen.