Iloontjeehh schreef:Ik schrik er soms ook behoorlijk van wat sommige paarden binnenkrijgen qua krachtvoerVan dit Huhgo voer krijgt Asi een halve kilo per dag, twee keer per dag een kwartje dus. Verder is het een paard dat gewoon heel snel dik wordt, dus hier ook geen onbeperkt ruwvoer. Helemaal precies weeg ik het natuurlijk niet af, maar in principe gaan wij uit van 1,5 kilo ruwvoer per dag (hooi bij ons) per 100 kg lichaamsgewicht van het paard. Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij nooit onbeperkt ruwvoer hebben gegeven, dus wanneer paarden dit niet gewend zijn blijven ze eten (zeker een paard als Asi).
Trouwens, ik las dit gister nog. Zit wel wat in

pmarena schreef:Wil je een paard onbeperkt voer geven, dan is dat altijd verstandig
Beter voor het paard zowel lichamelijk als geestelijk
Paarden moeten wel leren dat ze onbeperkt toegang tot voer hebben, en dat leren ze alleen door altijd wat te eten beschikbaar te hebben. Raakt het elke keer op dan leer je ze heel effectief aan dat hun eten op raakt en ze het snel naar binnen moeten bunkeren voordat ze zonder zitten
Geef je ze 2 weken lang onbeperkt en ben je dan eens een dag te laat waardoor ze zonder staan...dan gaat het schakeltje nooit om natuurlijk![]()
Zo schrokken en vreten of hun leven er vanaf hangt is niet gezond
Echt, minstens 9 van de 10 keer dat mensen zeggen dat hun paard niet onbeperkt gevoerd kan worden, ligt dat niet aan hun paard maar gewoon aan henzelf, dat ze het niet goed aanpakken
Eten ze te veel als je onbeperkt geeft, dan kun je het moeilijker maken door slowfeeders met kleinere gaatjes te gebruiken. Eten ze dan nog te veel, dan kun je naast het normale rantsoen hooi nog wat minder lekker ruwvoer geven zoals graszaadhooi of zelfs stro.
Dat zullen ze niet zo snel opeten maar dan hebben ze tenminste nog wel wat buikvulling tot hun beschikking.