[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:45

Iloontjeehh schreef:
Ik schrik er soms ook behoorlijk van wat sommige paarden binnenkrijgen qua krachtvoer :o Van dit Huhgo voer krijgt Asi een halve kilo per dag, twee keer per dag een kwartje dus. Verder is het een paard dat gewoon heel snel dik wordt, dus hier ook geen onbeperkt ruwvoer. Helemaal precies weeg ik het natuurlijk niet af, maar in principe gaan wij uit van 1,5 kilo ruwvoer per dag (hooi bij ons) per 100 kg lichaamsgewicht van het paard. Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij nooit onbeperkt ruwvoer hebben gegeven, dus wanneer paarden dit niet gewend zijn blijven ze eten (zeker een paard als Asi).

Trouwens, ik las dit gister nog. Zit wel wat in :)

pmarena schreef:
Wil je een paard onbeperkt voer geven, dan is dat altijd verstandig :j
Beter voor het paard zowel lichamelijk als geestelijk :j

Paarden moeten wel leren dat ze onbeperkt toegang tot voer hebben, en dat leren ze alleen door altijd wat te eten beschikbaar te hebben. Raakt het elke keer op dan leer je ze heel effectief aan dat hun eten op raakt en ze het snel naar binnen moeten bunkeren voordat ze zonder zitten :=

Geef je ze 2 weken lang onbeperkt en ben je dan eens een dag te laat waardoor ze zonder staan...dan gaat het schakeltje nooit om natuurlijk -O-

Zo schrokken en vreten of hun leven er vanaf hangt is niet gezond :n

Echt, minstens 9 van de 10 keer dat mensen zeggen dat hun paard niet onbeperkt gevoerd kan worden, ligt dat niet aan hun paard maar gewoon aan henzelf, dat ze het niet goed aanpakken :o

Eten ze te veel als je onbeperkt geeft, dan kun je het moeilijker maken door slowfeeders met kleinere gaatjes te gebruiken. Eten ze dan nog te veel, dan kun je naast het normale rantsoen hooi nog wat minder lekker ruwvoer geven zoals graszaadhooi of zelfs stro.

Dat zullen ze niet zo snel opeten maar dan hebben ze tenminste nog wel wat buikvulling tot hun beschikking.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:45

__Nicky schreef:
Moet je wel natuurlijke vitamines hebben Letizia, anders doet het nog steeds niks.

Op welk stukje doel je nu?
Over de vitamine brok? Vitamine brok van bv Marstall is een prima vitamine brok, persoonlijk zou ik juist heel voorzichtig wezen om zelf te gaan goochelen met allerlei kruidens, dat kan ook heel verkeerd uitpakken. Als je niet weet wat je doet kan je beter een compleet supplement pakken :)
Laatst bijgewerkt door Letizia op 31-10-13 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:47

Letizia, ik ga is kijken naar een vitamine brok :j

Care4life heb ik ook wel is aan gedacht maar wil eerst is goed gaan kijken hoe of wat voordat ik weer van alles nieuw in mijn paard stop wat niet nodig is.

Letizia

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:48

Te vaak wisselen met voer is inderdaad niet zo handig :)
Djuun is echt een bourgondiër, die staat altijd super op d'r gemakje te eten, alle paarden al lang klaar, maar Djuun niet. Tussen door nog even drinken en even kakken en dan weer rustig aan verder happen :+

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:50

Letizia schreef:
__Nicky schreef:
Moet je wel natuurlijke vitamines hebben Letizia, anders doet het nog steeds niks.

Op welk stukje doel je nu?
Over de vitamine brok? Vitamine brok van bv Marstall is een prima vitamine brok, persoonlijk zou ik juist heel voorzichtig wezen om zelf te gaan goochelen met allerlei kruidens, dat kan ook heel verkeerd uitpakken. Als je niet weet wat je doet kan je beter een compleet supplement pakken :)

Vitaminebrok idd. Met complete supplementen moet je oppassen dat je niet weer de synthetisch vorm pakt. Veel merken verzinnen een mooi praat om die supplementen heen maar het werkt niet of nauwelijks omdat het lichaam niet in staat is het te verwerken. Pure kruiden die paarden in de natuur ook eten kan je in principe allemaal in je paard mikken (tenzij hij er een allergie voor heeft niet natuurlijk), maar niet overdoseren natuurlijk ;)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:51

@letizia whaha dat ken ik, wanneer asal 's avonds haar slobber krijgt blijft ze wel netjes boven dr bak alleen gaat ze soms eerst weer hooi eten drinken dan weer slobber eten haha

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:52

Wat je in het wild ziet, is dat paarden een bepaalde plant, kruid of boom eet wanneer hij wat mankeert, heel interessant om te zien :j
Ik ben zelf niet opgeleid genoeg om zulke dingen te ondervangen vrees ik :=

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:53

joysjuh1987 schreef:
@letizia whaha dat ken ik, wanneer asal 's avonds haar slobber krijgt blijft ze wel netjes boven dr bak alleen gaat ze soms eerst weer hooi eten drinken dan weer slobber eten haha

Merrie's :')

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:53

Volgend blok krijg ik colleges over voeding bij herkauwers. Ik hoop dat er ook nog een stukje paard bij zit en anders kan ik daar ook nog wel wat uithalen wat ook bij paarden van toepassing is. Ben heel benieuwd :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:54

Letizia schreef:
Wat je in het wild ziet, is dat paarden een bepaalde plant, kruid of boom eet wanneer hij wat mankeert, heel interessant om te zien :j
Ik ben zelf niet opgeleid genoeg om zulke dingen te ondervangen vrees ik :=

Precies :) Dat is zo mooi aan de natuur. Helaas praten die knollen niet dus moeten wij uitzoeken hoe of wat.
Maar ik wilde er eigenlijk mee zeggen dat wat experimenteren met kruiden in principe geen kwaad kan zolang je niets giftigs geeft en niet overdoseert.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:57

Pff die van mij eet absoluut niet rustig...
Hij inhaleert zijn voedsel nog net niet.. Vandaar de luzerne, dat helpt heel er goed :j

Begreep wel dat alle vitamine etc waar een paard teveel van krijgt dat ze dat gewoon uit poepen. Enige wat daaraan scheelt is dat het zonde van je portemonee is..

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:59

Asi schrokt het ook niet op ofzo, staat gewoon rustig te eten en kan er heel lang mee doen, ze weet gewoon dat ze niet meer krijgt. Klinkt misschien tegenstrijdig met wat hierboven staat maar ik ben toch wel een beetje van: genoeg is genoeg, zeker bij paarden die gewoon snel dik worden...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:59

Toch is dat niet helemaal waar Nickyyyy, neem bv vitamine c, vroeger zei men dat je te veel uitpiest, maar het is gebleken dat als je te vaak te veel vit. c neemt, dit belastend kan werken op de nieren, dus zelf ben ik wel heel voorzichtig met zulke dingen :)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:01

@ilona ja asal krijgt ook gewoon een hoeveelheid na dat ze nodig is ook afgemeten naar haar training, ze heeft genoeg omdat ze super mooi in conditie is niet te dik en niet te dun moet wel zeggen dat wij hier 4 paarden hebben staan en ze allemaal echt wat anders krijgen zelfs de 3 minis krijgen geen van allen hetzelfde

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:52

Letizia, dat wist ik niet joh!
Hmm dan werkt dat trucje dus ook niet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:41

Care4life kreeg Noah toen hij geblesseerd was, hij at het erg goed. Nu krijgt hij ongeveer 1.5kg hippostar quick brok op een dag, hij loopt natuurlijk vol in de sport. Maar ga hem misschien terug op 1kg per dag zetten omdat hij minder buiten komt. Daarnaast 2x per dag kilootje of 3-4 aan voordroog, en een berg stro om op te knabbelen :)

Vandaag is Noah precies 9 jaar van mij :+:

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:43

Mooi halster een paar pagina's terug! Ik moet ook nodig aan de slag voor een halster voor Yus... maarja...tijdtijdtijd :')

En ik zag nog een plaatje van boogschieten te paard. Dat lijkt mij ook ontzettend gaaf! Heb ook een tijdje aan boogschieten gedaan, maar ben toen door tijdgebrek gestopt. Misschien...ooit :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:03

ik ga me ook weer melden hier! Mijn AV merrie is 3,5 jaar en die ben ik nu aan het inrijden..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:17

Mag ik me ook melden met een 1/4 arabier? :D
Ik zal morgen en zaterdag foto's maken want met dit weer is ze nogal opgefokt en dan zie je helemaal dat er arabier in zit :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:07

Welkom Naomi.
Haha, mijne stonden maandag met die storm gewoon rustig een tukje te doen midden in de paddock, niks wilds aan hoor.

Volgens mij is zeewier best wel belastend voor de schildklier dus dat zou mijn voorkeur niet hebben.
Het is natuurlijk fijn om iets natuurlijks te geven, maar op een natuurlijke manier zoals in het wild werkt het nooit, of je moet al die dingen allemaal apart aanbieden zodat ze zelf kunnen kiezen.
Zelf ben ik ook ook heel tevreden over een extra vitamientje en bij de paarden werkt het wel, want als ik mijne het niet geef gaan ze poep eten.

Gefeliciteerd Tam met Noah!!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:08

hoi Kelly en Geisha nog een keer ;)

Naomi ik zie dat het je verzorgpaard is, op zich heeft opgefokt niks met Arabier te maken he?
van mij mag je meepraten maar ik zal eerlijk zeggen dat ik het leuker vind met volbloeden en halfbloeden, kwart Arabier zit in zoveel paarden.. maar ja in een huiskamer mag iedereen altijd meepraten. De gemiddelde leeftijd is hier trouwens 20+ misschien is dat voor jou ook niet zo gezellig?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:16

Rugproblemen -O- Beterschap meis en take it easy :j

Ja boogschieten is leuk, heb het eens in Hastings UK gedaan, haha nog in de roos ook :')
Verborgen talenten 8-)

Mirka kreeg olifanten poten van pavo.

Gaat het inrijden met Geisha goed?
Had je topic toen gelezen.

Vandaag me nieuwe zadel in ontvangst genomen *\o/*
Mootje liep super, baasje voelde zich uhh niet fit.
Dus als ik me beter voel lekker rustig gaan trainen :j

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:18

Fotooo van je zadel :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:21

Gefeliciteerd Tam *\o/*

Kelly, welcome back :D Hoe gaat het beleren?

Naomi, welkom :) Uiteraard ben je welkom, alle Arabliefhebbers zijn wat mij betreft welkom :)
Maar ook mijn AV is met dit weer niet "wild" of "druk" :)

Voer van Djuun hebben jullie al kunnen lezen :Y)

Vanavond lange lijnen werk met Djuun gedaan, je moet wat hè :Y) Trof dr trouwens aan met een ijzer mind er een kapot bilkoord.. :+ Wat die op een dag soms uitvreet weet ik niet hoor.
Was weer de eerste keer echt in het donker dat we aan het werk gingen, dus eerste paar rondjes flink snuiven, maar daarna weer lekker geconcentreerd en braaf :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:25

__Nicky schreef:
Fotooo van je zadel :D

Zal hem van de week even maken :D
Hier alvast een plaatje :D

Zit er zo veel beter in...echt happy :')

Afbeelding