[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:07

De mineralen die ik Ludo geef zijn van pavo. Pavo vital complete.

Maar als ik het goed lees en begrijp kan ik beter die pavo wegdoen en kruiden gaan geven?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:10

En als ik dat idd beter kan doen, wat zou ik dan het beste kunnen halen?
Heb echt 0-verstand van kruiden :o

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:12

Eigenlijk wel. Hoe je precies kan zien of de stoffen die erin zitten synthetisch of natuurlijk zijn weet ik niet maar de meeste potjes en zakjes van Havens, Pavo, Subli, Sectolin etc zijn volgens mij synthetisch. Het mooie verkooppraatje haalt de mensen over het toch te kopen terwijl het eigenlijk vrijwel niks doet. Ik heb vorige maand ook nog een pot van Sectolin gegeven en zeer weinig verschil gemerkt terwijl het eigenlijk een oppepper zou moeten geven. Werkt dus niet.

Een goedkoop alternatief is zuiver zeewier geven. Is niet zo duur maar wel helemaal puur. Te koop bij de Paardendrogist. €6,75 voor een kilo (je geeft dagelijks 3 eetlepels over het voer heen). Zeewier bevat erg veel aminozuren, vitamines en mineralen, goede toevoeging als je even een boost nodig hebt zoals met die kwakkelweer :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:16

Ja klopt, heb bij paardendrogist heel erg veel verschillende kruiden gezien.. Dat je daarvan door de bomen het bos niet meer ziet.

Maar zo weet ik dat ze daar ook een natuurmix hebben, is dat niet beter? Hier zit van alles in :j

Even net opgezocht wat erin zit:
›Brandnetel
›Kamille
›Kleefkruid
›Klis(klit)kruid
›Paardenbloem
›Rozenbottel
›Tijm

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:17

Dan zou je uit moeten zoeken wat jouw paard mist of nodig heeft of wat jij voor effect wilt zien en wat al deze kruiden/plantjes doen voor het lichaam.
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 31-10-13 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:18

Pavo ben ik sowieso al geen fan van. Geen echt goede ervaringen mee en de fouragehandel gaf ook aan dat het prutspul is.

Heb wel goede ervaring met zelf brouwsels maken := Denk alleen dat het met voeren wel heel nauw luistert..

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:20

Ik ga is wat meer erover lezen! :j
Iniedergeval bedankt voor het opstapje!

Had van een stalgenoot toen de tip gekregen over pavo, inmiddels is zij ook overgestapt op die natuurmix, heb net de vraag ook even aan haar gevraagd van goh hoe of wat.

Google is my best friend :D

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:21

ik bestel regelmatig bij paardendrogist altijd super op tijd met levering moet ik zeggen.
Maar kan zeker wezen dat je het voer niet kent Nicky is ook (nog niet) in nederland tekoop.
Verder hebben ze wel basis voor ,maar het meeste wat ze hebben zijn muslie`s met idd kruiden

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:24

Idd dat wat Nicky zegt klopt. Hoofdreden voor ons was dat in de sportbrok die Asiyah kreeg, veel te veel suikers zaten waardoor zij onnodig heet en explosief werd van suikers die ze in principe helemaal niet nodig heeft. Ik zeg niet per definitie dat dit voor ieder paard geldt, maar Asiyah doet het er erg goed op. Sinds we zijn begonnen met dit voer is ze meer geconcentreerd tijdens de trainingen, wel lekker alert, zit goed in haar vel en loopt losser door haar lijf. Ik moet er wel bij zeggen: wij geven krachtvoer puur als aanvulling en afhankelijk van hoeveel het paard nodig heeft :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:26

Ik vind het erg interessant om over voeding meer te leren. Margriet (van de cranio enzo die Dayem heeft behandeld) heeft hier ook veel verstand van. Wel grappig want ik dacht dat ik goed aan het voeren was, werd ik weer op m'n vingers getikt dat het eigenlijk nergens op slaat. Toen ben ik gaan lezen, vergelijken en gaan uitzoeken hoe of wat. En als je even logisch nadenkt en je voorstelt wat een paard tot zijn beschikking heeft in de natuur, dan werkt inderdaad al die synthetische bende niet. Je moet steeds terug denken als je iets nieuws wilt gaan voeren; kan een paard dit in de natuur ook vinden? Nu zal je een paard niet in de zee zien zwemmen opzoek naar zeewier maar het is wel een natuurlijk onbewerkt product en dus zinvol voor het lichaam.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:26

Ik ben ook niet zo'n pavo fan, maar de care4life is zeker geen verkeerd voer! We geven het sinds kort aan Djuun en ze doet het er erg goed op.
Verder ben ik voorstander van voer wat laag in zetmeel/suiker gehalte staat, dus eigenlijk al het krachtvoer, want zodra er graan in zit, geef je zetmeel (en dus suikers), met een beetje geluk zit er dan ook nog melasse in, dat zit vaak in brok (niet altijd, want brok kan ook door droge persingen worden gemaakt, dat zie je vaak bij een kruidenbrok zoals bv Equifyt Herbs). Melasse is een balaststof, de naam zegt al genoeg denk ik.
Verder krijgt Djuun nu nog Marstall faser light, hier zit oa de kaft van graan in, wat de darm werking op een positieve manier ondersteund, maar niet de graan zelf, wel kruiden en grassen. Maar dit voer is wel behoorlijk prijzig en Djuun krijgt toch zo weinig dat we hebben besloten na de laatste zak te stoppen en verder te gaan met de care4life :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:28

Iloontjeehh schreef:
Idd dat wat Nicky zegt klopt. Hoofdreden voor ons was dat in de sportbrok die Asiyah kreeg, veel te veel suikers zaten waardoor zij onnodig heet en explosief werd van suikers die ze in principe helemaal niet nodig heeft. Ik zeg niet per definitie dat dit voor ieder paard geldt, maar Asiyah doet het er erg goed op. Sinds we zijn begonnen met dit voer is ze meer geconcentreerd tijdens de trainingen, wel lekker alert, zit goed in haar vel en loopt losser door haar lijf. Ik moet er wel bij zeggen: wij geven krachtvoer puur als aanvulling en afhankelijk van hoeveel het paard nodig heeft :)

En zo hoort het. Een paard wat niet bereden wordt en waar verder niet veel mee gebeurd heeft aan onbeperkt goed hooi en een liksteen voldoende. Zodra het paard meer moet doen dan wat rondscharrelen heeft het meer energie nodig. Die moeten wij dan geven. Immers longeren paarden zichzelf ook niet in de natuur maar rennen alleen wanneer er gevaar dreigt.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:30

Ik vind het persoonlijk gewoon erg lastig om het goede voer te vinden en alles goed op elkaar af te stemmen..

De afgelopen jaren kreeg die van mij idd gewoon onbeperkt hooi en dat was prima, maar nu wordt hij aan het werk gezet en wil ik hem daarin kunnen ondersteunen zonder gelijk een lading krachtvoer te geven. Ik geloof namenlijk niet dat hij dat (nu al) nodig heeft.

katjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:30

sinds we allemaal lekker natuurlijk zijn :D .
Misschien voor het voer van pure feed geschikt voor sommige hier is op natuur basis .
Komt uit engeland sinds dit jaar in nederland tekrijgen.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:33

Princesa is een soort van allergisch voor krachtvoer. Als ik haar meer biks geef kan ik er niet meer op. En dat is echt niet overdreven.. Ze staat dan met giga ogen en een nek als beton in haar box/op het land.. Daarom voer ik liever iets van kruiden bij dan biks..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:36

Die care4life heb ik ook geprobeerd als extra, maar dat eten ze allebei niet :') Alledrie niet trouwens, Aliyah trok dr neus er ook voor op. En Umoyax houdt van eten, dus echt kieskeurig issie meestal niet :+
Halve stal afgezocht naar een paard dat het wél wilde eten en een baasje dat het hebben wilde, vond weggooien ook zo zonde :+

Ze staan hier niet heel hoog in het voer, Nas op een schep per dag en Umoyax ook zoiets (al merk ik dat hij nu iets invalt dus mag weer extra) maar hebben het wel nodig, die extra. En dat terwijl ze echt meer dan zat hooi krijgen hier :)

Ben erg voor voeren op het oog vooral. Come to think of it....ga eens kijken of ik het quartervoer dat Nas kort kreeg kan vinden. Kreeg het toen op stal van iemand, vond erg fijn voer.

Heb ook een tijd Fyto Gold gevoerd, vond ik ook heel fijn spul :)

__Nicky

Krachtvoer aka biks is ook een bom van suikers :j Als ze wat gevoeliger is voor suikers is haar reactie niet gek :P

Letizia

Nickyyyy schreef:
Ik vind het persoonlijk gewoon erg lastig om het goede voer te vinden en alles goed op elkaar af te stemmen..

De afgelopen jaren kreeg die van mij idd gewoon onbeperkt hooi en dat was prima, maar nu wordt hij aan het werk gezet en wil ik hem daarin kunnen ondersteunen zonder gelijk een lading krachtvoer te geven. Ik geloof namenlijk niet dat hij dat (nu al) nodig heeft.

Als je twijfelt of je het goed doet, kan je ook kiezen voor een vitamine brok :)

We hebben een poosje, ivm supplementen, Djuun een plastic drink bekertje, hoeveel zal daar in zitten, 200cc?? aan slobber gegeven, die werd daar knetter gek van, zo weinig en daar reageerde ze flink heftig op, dus zak maar weggegeven! Als we nu iets nats moeten voeren, dan kopen we wel een zak zemelen :Y)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:39

Djuun is gewend om voer te eten wat laag in de suikers staat, dus geen zoet voer, daarom denk ik dat zij zo makkelijk de care4life eet, dat geldt ook voor de faser light, ik hoor meer mensen dat hun paard er zijn neus voor optrekt, op zich niet zo gek als het paard daarvoor altijd rond de 30% aan suiker/zetmeel at :Y)
Een beetje krachtvoer zit dus rond de 35% aan suiker/zetmeel, dat is op een kilo 350 gram!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:40

Oh ik geef hier met enige regelmaat subli slobber, doen ze het super fijn op!
Maar moet zeggen, zeker Umoyax wordt niet gauw heet (dat kost namelijk extra energie, en extra energie kun je beter spenderen aan eten.... :+ ). Nas wel, maar ook niet extreem. Verschilt volgens mij echt enorm per paard!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:41

Moet je wel natuurlijke vitamines hebben Letizia, anders doet het nog steeds niks.

IlonavL

Ik schrik er soms ook behoorlijk van wat sommige paarden binnenkrijgen qua krachtvoer :o Van dit Huhgo voer krijgt Asi een halve kilo per dag, twee keer per dag een kwartje dus. Verder is het een paard dat gewoon heel snel dik wordt, dus hier ook geen onbeperkt ruwvoer. Helemaal precies weeg ik het natuurlijk niet af, maar in principe gaan wij uit van 1,5 kilo ruwvoer per dag (hooi bij ons) per 100 kg lichaamsgewicht van het paard. Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij nooit onbeperkt ruwvoer hebben gegeven, dus wanneer paarden dit niet gewend zijn blijven ze eten (zeker een paard als Asi).

Letizia

Djuun is redelijk lui van zichzelf, maar zij reageerde daar idd behoorlijk op :j

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:44

Iloontjeehh schreef:
Ik schrik er soms ook behoorlijk van wat sommige paarden binnenkrijgen qua krachtvoer :o Van dit Huhgo voer krijgt Asi een halve kilo per dag, twee keer per dag een kwartje dus. Verder is het een paard dat gewoon heel snel dik wordt, dus hier ook geen onbeperkt ruwvoer. Helemaal precies weeg ik het natuurlijk niet af, maar in principe gaan wij uit van 1,5 kilo ruwvoer per dag (hooi bij ons) per 100 kg lichaamsgewicht van het paard. Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij nooit onbeperkt ruwvoer hebben gegeven, dus wanneer paarden dit niet gewend zijn blijven ze eten (zeker een paard als Asi).

Wat voor hooi voer je? Als je toch onbeperkt (of meer) hooi wilt geven, kan je kiezen voor gedorst(graszaad)hooi. Zitten erg weinig eiwitten en fructaan in. Die van mij krijgt dit ook onbeperkt en doet het er super op! Ze vinden het vaak wel minder lekker maar als je een lekkere groene kruidig ruikende baal hebt, eten ze het als voordroog!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:44

Asal krijgt ook maar een kwart brok per dag als ondersteuning zij kan ook echt niet tegen meer dan flipt ze de pan uit, ze krijgt wel andere granen bij en natuurlijk voldoende ruwvoer. Ze doet het er erg goed op en ziet er super uit kwa vacht en conditie