Western Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:59

Rije schreef:
Is het niet zo dat de ruiter zelf moet aangeven voor de ROM in aanmerking te komen? Geloof dat het bij het AVS wel zo werkt.

ALV notulen van vorig jaar hebben we gekregen, dus die moet ik dan nog eens nakijken.

Ja dat klopt de ruiter is zelf verantwoordelijk daarvoor. Het bestuur zou hierbij wel gaan helpen, door de punten bij te houden en proberen ruiters er op te wijzen.
Prestatie Predikaat en AVS Perf. ROM behoren bij het AVS aangevraagd te worden, iemand binnen het DAWRA bestuur moet er vervolgens ook voor tekenen.
De DAWRA ROM wordt in principe uitgegeven door de DAWRA.

De benaming ROM is binnen de westernwereld een heel duidelijk begrip. Het AVS prestatie predikaat zegt alleen in Nederland iets.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:09

yildiz schreef:
We hebben groen licht! Ik krijg de versie nog toegezonden dus dan kunnen we aan de gang! Nancy, zullen we ff PB-en om concrete afspraken te maken want ik denk dat t wel handig om Skype te installeren.

Dat is mooi. Hopelijk volgt de versie spoedig en kunnen we spijkers met koppen gaan slaan :Y) ~~}> . Volgens mij moet ik ergens ook nog wel een micr. hebben liggen die ik op deze comp. kan aansluiten, maar geen idee of dat werkt.... :o? . Je moet me er echt als een dombo doorheen loodsen hoor :+

Oei balen van die hakken....zal toch wel weg gaan zeker?

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 01:12

Iehhh maar te hopen dat het voetje snel over gaat!!

Helpies!
Ik heb even jullie jury commentaar nodig hahaha
Met Zig ben ik hard aan het werken aan zijn "jog" (hoewel meneer van mening is dat hij een barrel race of reining paard is.. (voor de turbo snelheid).

Nu wil ik jullie vragen of jullie mijn "jog" willen bekijken en even willen commentaren!
Binnekort ga ik wel weer een lesje doen maar ik heb even geen geduld.. en aangezien mijn papa zo lief was om "die knol" (zoals hij Zig noemt) te filmen vraag ik jullie even..

Waar is anders bokt voor..

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 01:57

Dat ziet er best relaxt uit! Turbo valt best mee. Gewoon WJ beginners starten hoppa gaan met die knol! hihi. :D

Volgens mij laat je tussendoor ook aardig los. Kan het niet helemaal goed beoordeling vanwege de afstand. Gewoon het pushen begrenzen door vast te houden, maar niet trekken, begrenzen.
Als ie te veel blijft pushen, kan je ook proberen het gevecht uit de weg te gaan door hem af te leiden. Bv. door veel wendingen of stelling vragen of juist meer tempo wisseling. Telkens rustig terug nemen en eventueel met een paar passen achterwaarts. Dit wil ook nog wel eens werken als ze teveel pushen. Hierdoor gaat ie ook meer opletten en vaak gaan ze dan meer verzamelen. Je moet ff zoeken wat bij hem werkt. Maar zodra die los laat, meteen reageren door duidelijk los laten. ff Stappen en belonen is misschien ook iets? Persoonlijk zou ik hem iets langer de tijd geven met loslaten, dus meer het voordeel van de twijfel geven en hem vervolgens zelf tegen je eigen begrenzing aan laten lopen. Alsof ie zelf zijn teugeldruk veroorzaakt zeg maar.
Beetje lastig zo uit te leggen.
Dat ie tussendoor gaat stappen is juist goed, dan geeft ie in iig een duidelijke reactie. Zoals je op het filmpje doet bij 1.15. Dat ie terug komt in tempo en daarbij het bit los laat is precies wat je bedoelt en dat moet duidelijk beloont worden. Ook been geven als ie dramt doe ik niet gauw, dan rij ze weer in het bit en kan verwarrend zijn. Maar nogmaals je moet ff zoeken wat voor hem het duidelijkst is.

Ziet er goed uit hoor.

Heb je trouwens wel een knop op je zadel? Lijkt net of die er niet op zit.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 04:26

Dat gaat de goede kant op!

Om de jog te verbeteren heb ik nog wel een leuke oefening. Draaf flink voorwaarts op een cirkel van de hoefslag af!!! (Al het werk, buiging etc etc altijd van de hoefslag af, zodat ze leren dat op de hoefslag rust is waar ze mogen joggen, lope, etc. Ik sluit ook altijd, net voor t uitstappen, op die manier af). Maar goed, dus goed voorwaarts rijden (lichtrijden) en eenmaal in goede balans en tact pak je de hoefslag en zak je langzaam terug naar de jog. Gaan ze weer sneller of is de tact niet naar wens, gelijk terug naar de snelle cirkel waar ze aan de bak moeten.

De figure 8 is ook een hele fijne oefening (Mark Shaffer).

nenaavdw

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 07:14

Bedankt voor de tips!!
Er zit wel een knop aan mijn zadel.. Maar door die seatsaver verdwijnt dat op het filmpje denk een beetje.
Ik rij nog met een wat kortere teugel omdat hij anders snel uit elkaar valt.. Al helemaal in de bochtjes haha. Ik ben 4 mnd geleden begonnen met een turbo draf, want dat vond meneer wel makkelijk en ben nu terug gewerkt naar dit (voor mij) heerlijk zittende tempo haha. Zig heeft er alleen nog veel moeite mee om hem constant te houden (zoals in het filmpje wel te zien is) hij wil nog wel eens een paar passen sneller doen of terug vallen in stap en daarom hebben we nog veel te trainen.

Ook wil ik eerst van die martingaal af en wat geoefend heb en op vreemd terrein voor ik bij een wedstrijd aan het onderdeel rodeo meedoe.. (Alles wat snel gaat is mooi en machtig voor meneer haha)

Ik ga de tips nog een keer of 100 doorlezen en meer tips zijn altijd welkom

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 07:33

CounTree schreef:
Trouwens, de DAWRA ROM is vreemd genoeg nog nooit uitgereikt. En zover ik weet de AVS perf ROM ook niet. Terwijl er zeker wel paarden moeten zijn die beide ROMS bij elkaar gereden hebben. Zeker Penthor!!

Hoe dan ook punt 167 is niet correct cq niet volledig.

Jawel, ik heb de AVS Performance ROM voor Arabah Barak aangevraagd. Er zijn reeds veeeeeel meer paarden die hier voor in aanmerking komen maar je moet wel zelf even gaan tellen en aanvragen :)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:07

johanna29 schreef:
CounTree schreef:
Trouwens, de DAWRA ROM is vreemd genoeg nog nooit uitgereikt. En zover ik weet de AVS perf ROM ook niet. Terwijl er zeker wel paarden moeten zijn die beide ROMS bij elkaar gereden hebben. Zeker Penthor!!

Hoe dan ook punt 167 is niet correct cq niet volledig.

Jawel, ik heb de AVS Performance ROM voor Arabah Barak aangevraagd. Er zijn reeds veeeeeel meer paarden die hier voor in aanmerking komen maar je moet wel zelf even gaan tellen en aanvragen :)

*\o/*, ik geloof dat jij en ik ook werkelijk de enige zijn die het begrijpen......??

Helaas ik kom er nog altijd niet aan, zeker niet met June omdat ik die m.n. reining start bij de DRHA en eer ik aan 100 euro zit om enig punt te verdienen voor de ROM.....valt niet mee bij gemiddeld meer dan 40 starts in de GAG/LadiesReining of Rookie.

Maar als Cyann met Nirvana zo lekker door blijf gaan met allround starten, komt daar vast ook een AVS perf. ROM aan. Ik hou het allemaal keurig bij in mijn spreadsheet bestand. Punten in de reining meer dan genoeg, maar helaas nog net ff niet in de andere onderdelen. Maar als blijkt dat ik hiervoor lid moet zijn van het AVS, dan vraag ik voorlopig helemaal niets aan...dan maar geen ander papiertje en/of soort van algemeen koper gekleurd ovaaltje tegen bijna 100 euro lidmaatschap .... 8-)

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:24

Ja Nancy ik ben de "geestelijke" moeder van het prestatiepredikaat en de performance ROM :)

Super dat je het goed bijhoudt! Zouden meer mensen moeten doen! Let wel dat de predikatern ook weer meetellen in punten voor de fokpredikaten van het AVS

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:20

En toch ook de geestelijke moeder van de DAWRA ROM toch?

ja die extra punten weet ik. Nirvana heeft natuurlijk al 1 prestatiepreditkaat.
Maar voor Nirvana der ouders maakt dat toch geen verschil meer. Basgier dekt niet meer, Priscilla hebben we in laten slapen jaren geleden. En voor Nirvana zelf is dat ook niet meer zo erg van belang, zij heeft geen nakomeling (meer) en fokambities heb ik met haar niet echt.

En voor halfzus June: Daar geldt eigenlijk hetzelfde, haar mams is ook overleden. Dus ja...de meerwaarde voor mijn paarden is aardig ver te zoeken. En June der kind is een Quarab.

Als we het nou over een dekhengst zouden hebben of fokmerries, zeg ik JA!

Maar goed, mocht het zover zijn, dan zie ik het dan wel. Bijhouden doe ik het zeker te weten!
Laatst bijgewerkt door CounTree op 19-02-13 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 20:34

Wordt hier nog t meest informatieve topic van heel Bokt!
Idd van die hele ROM heb ik nooit iets gesnapt, maar nu weet ik waarom... Het staat dus nergens goed omschreven?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:40

Jawel hoor....paar jaar geleden stond het eens behoorlijk duidelijk in een DAWRA blad. Maar blijkbaar blijft het te ingewikkeld, maar dat is het echt niet. Of het op het moment correct en dus begrijpbaar in het regelboek staat...grote kans van niet.

Heb je eenmaal de amateur status, dan is het allerbelangrijkste dat je je plaatsingen bij houdt van elke officiele western wedstrijd.
Noteer hierbij:
- Datum wedstrijd,
- wedstrijd organisatie (dawra/wran etc),
- plaatsing per jury,
- aantal gestarte combinaties in de rubriek
- gestarte nivo.

Dit is de basis die nodig is om persoonlijke punten uit te rekenen voor alles wat met punten te maken heeft.

Ook is het niet verkeerd vanaf L5 en of beginner Walk Jog bij te houden. Je weet nooit of later nog e.e.a. veranderd en of het dan van pas kan komen.

Ik doe dit ook. Zo hou ik ook zelf de promotie punten van Cyann en mij exact bij. Kwestie van een kolom erbij zetten en invullen. Nobody is perfect en ik controleer heel graag of ik geen punt te kort krijg. Indien nodig geef ik mijn bevindingen door als iets niet lijkt te kloppen, ongeacht organisatie. En als ik dan gelijk heb, leer ik daar weer van :D
Laatst bijgewerkt door CounTree op 19-02-13 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:51

Zo heb ik de wran eens aangeschreven omdat de punten van Cyann niet klopte. Ik kwam iets van 4 promotie punten te kort. Ze had een paar keer leadline gestart. Zowel leadline pleasure als leadline Horsemanship bij double judged WRAN wedstrijd.
Ik kreeg geen gelijk. Wat bleek...leadline horsemanship was geen erkend onderdeel bij de WRAN.

De leadline rubriek die aangehaald werd in het wran regelboek, bleek alleen te gaan om leadline pleasure (ook al stond het woord pleasure er niet). Helaas kreeg ik de leadline horsemanship er daar bij het bestuur, maar m.n. bij de wedstrijdcie niet doorheen. Te belachelijk voor woorden, maar ja.... -O-

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:01

gaat super, die jog! Wat ook erg goed helpt voor die jog sterkerder te maken is, je zet hem in stap, dan jog, en je zet hem in achetruit en terwijl je hem in achteruit zet, vraag je rollback naar binnen of naar buiten, (elke keer andere kant) en je laat hem terug uitdraven! Hij leert dan nog meer te gaan zitten, en meer te pushen! VERDER ontspant hij zich al heel goed!! doe zo verder!

super dat er menig arabs al die predikaten kunnen aanvragen komt ten goede voor de western arabjes en hun fokbeleid verder!!

mvg Glenn!

Jamer ik zou moest ik van jouw zijn Nancy June nog met Jazzmeen kruisen! Je hebt kans op zwart of wel op een gave met super knap kopje! Dan heb je ook een volbloed dochter van der!!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:15

Dat ga ik eens proberen Glenn!
Die roll back is nog wel een probleem.. als hij draait, doet hij atom zijn voorhand ipv achterhand.. en ik heb geen idee hoe ik dat kan veranderen..
Hij valt heel snel op de voorkant. Ook als ik hem achteruit zet, zet hij wel sijn billen er onder, maar maakt hij hele kleine snelle pasjes ipv grote passen..

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:20

Wetsernfriek schreef:
Jamer ik zou moest ik van jouw zijn Nancy June nog met Jazzmeen kruisen! Je hebt kans op zwart of wel op een gave met super knap kopje! Dan heb je ook een volbloed dochter van der!!

Ja klopt hoor Glenn. Je hebt gelijk. Jazzmeen is heel gaaf! Wie weet....ooit ;). Bestellen mag, maar geen garantie op zwart <3

Nevaavdw...wel oppassen voor spierpijn hoor, dit is best een zware oefening. Klinkt als een hele gave achteruit trouwens!!!!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:53

Haha ja gister had meneer een rust dagje en morgen oo.. heb vadaag ook niet erg hard gewerkt met hem..
haha ja het is net een maf dansje ofzo...
Hij heeft wel meer van die maffe dingen haha

k heb vandaag mijn paspoort en DNA uitslag op de post gedaan.. dus kom maar op met dat nieuwe paspoort!!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:35

Waarom moest je een nieuw paspoort nena?

Ik ga Daan niet laten overschrijven. Hij heeft nu een Duits paspoort en ik heb het AVS even gebeld hoe duur dat zou moeten worden en da's me toch te gek. Voor een enkele westernzadelrubriek (als ie er al is) en een amateurkeuring...dan maar niet... En voor de DAWRA is het toch niet nodig.

Heb hem trouwens van de week even gemeten en hij is 1.54! Had hem kleiner geschat.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:37

Dat met de Rom en de Predikaten heb ik ook nooit begrepen dus helaas ook niet bijgehouden. Mischien moet ik dat toch maar een keer gaan doen. Dan kan ik alle dawra boekjes wel even napluizen voor de uitslagen. Maar of ik nog ga starten met Kerihm ik weet het niet mischien volgend jaar als het EK hier in nederland komt, maar weet dat allemaal nog niet zeker.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:14

Altijd je punten zelf bijhouden Joyce, gewoon doen!! Als je het bijhoudt incl. de gegevens die ik hierboven hebt genoteerd, dan is het voor mij uit te rekenen. Het is ff puzzelen en goed opletten welke wedstrijden zwaarder meetellen en dan kwestie van calculeren. Iemand die die gegevens in een spreadsheet bij me aanleverd kan ik vrij snel vertellen of ie e.e.a. kan aanvragen. Dus Joyce.......lever maar in bij me. Zet ik de punten erbij...en voila we weten het antwoord. Oh en als je het dan helemaal volledig wil maken....zet erbij waar je de uitslagen hebt teruggevonden, wran site/blad, dawra site/blad, het bewijs!

Helaas moet je voor bv het prestatie predikaat lid zijn van het AVS. Dat werpt soms een drempel op. De rede dat er voor Gizmo (vader G.Basgier) nooit een predikaat Western Horsemanship is aangevraagd. In 2005 had hij ruimschoots voldoende punten hiervoor behaald meer dan 50 punten (nodig minstens 40). Alle wran en dawra boekjes heb ik er op terug gezocht (ja ik was toen al zo gek! Alles voor de promotie :D ). Dat heb ik de eigenaar destijds meegedeeld na het nodige reken werk.

Marije...Nena heeft recent bewijs ontvangen, via DNA, dat de vader van haar paard een volbloed arabier is. Nu wil ze dat graag laten opnemen in het paspoort, zodat het ook daar duidelijk vast ligt i.p.v. vader onbekend. +:)+

oh en misschien ook nog een tip....krijg je een rozet op de wedstrijd, schrijf achterop je plaatsing per jury, nivo, rubriek. en aantal starts

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:32

oh en soms wordt er op een wedstrijd bij meerdere jurys een overall plaatsing gedaan. Heel irritant want dan worden de plaatsingen bij elkaar opgeteld en wordt niet altijd je plaatsing apart per jury omgeroepen.

Ga dan snel naar het secretariaat en vraag een kopie van de score sheets of maak een foto daarvan. Vraag desnoods je plaatsingen apart als er geen score sheet is, zoals bij bv de pleasure. Elke jury levert altijd bij het secretariaat op zijn minst een kaartje in met de uitslag, dus dat moet er altijd zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:53

Oja dat had ik idd gelezen ja, sorry was me ontglipt!

Moooi Nena!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:29

BTW...in onderstaand dawra blad (2009) heeft een vrij duidelijke omschrijving gestaan omtrent ROM e.d. BLZ 9!!

http://www.dawra.nl/media/Dawra-Magazin ... 202009.pdf

In het kort:
DAWRA ROM
Wedstrijden: DAWRA
Waarin: In 1 discipline
Punten: Minstens 10 volgens bijbehorende tabel
Nivo: amateur en/of open
Uitgifte door DAWRA

AVS Performance ROM
Wedstrijden: DAWRA en WRAN
Waarin: minstens 3 disciplines
Punten: minstens 30, maximaal 10 per discipline, volgens bijbehorende tabel, waarbij punten behaald op WRAN x2 vermenigvuldigd.
Nivo: WRAN L2/L1, DAWRA amateur/open
Uitgifte door AVS

Western Prestatie Predikaat:
Wedstrijden: DAWRA, WRAN, DRHA en NRHA
Waarin: In 1 discipline
Punten: minstens 40 volgens bijbehorende tabel. NB incl. vermenigvuldigingsfactor en bonus punten voor titels (zoals ned. kamp, highpoint ect)
Nivo: WRAN L2/L1, DAWRA amateur/open, DRHA -, NRHA -
Uitgifte door AVS

Allround prestatie Predikaat:
Kan aangevraagd worden bij het AVS, zodra het paard in minstens 3 disciplines een western prestatie predikaat heeft behaald.

Ik meen me te herinneren dat naderhand ook de Allbreed wedstrijden (Paint/Quarter/Appie wedstrijden waarin ook onderdelen worden uitgeschreven voor alle rassen) ook zijn opgenomen in het prestatie predikaat. Zeker weten doe ik het niet, want daar was toestemming voor nodig van het AVS.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:51

yildiz schreef:
Wordt hier nog t meest informatieve topic van heel Bokt!
Idd van die hele ROM heb ik nooit iets gesnapt, maar nu weet ik waarom... Het staat dus nergens goed omschreven?

Echt wel :+

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:42

Ziggy zijn paspoort is afgegeven door de GCDHA.. een tinker oganisatie.. Daar is hij ook gechipt, dus dat is allemaal een beetje apart.
In de moeder van Zig is nooit opgenomen in het AVS, maar zijn vader wel en daar heb ik een DNA test voor gedaan.. Zo kan ik jullie pesten bij de DAWRA