Western Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:08

Ik had een stoer bruin hengstje van Jazzmeen : AR Shakeem el Jamaal :) (uit een Lothar el Nyhl dochter)

Afbeelding

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:20

met furb gaat goed yildiz groeit hardt gaat heeel hardt is heeerlijk in de rui nu en krijgt zn hengsten streken al beetje maar ja hoort erbij. vandaag toevallig weer mest onderzoek moeten laten doen zn laaste basis enting heeft die nu ook gehad. helaas heeft meneer vermoedelijk een trap gehad tegen zn borstkast daar zit een mega bult op. schijnt een bloedophoping te zijn. nu zalf gehad en moet met twee weken weg zijn anders word het open gesneden. |( .

Wat leuk om die info te lezen van vh cadaar weet er eigelijk vrij weinig nog van.
nog niet echt in verdiept normaal doe ik dat wel maar nog niet gedaan!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:26

Nu we het toch over bloedlijnen hebben..
De resultaten van Zig z'n DNA test zijn binnen en Zig heeft een mooie papa..
Flaxman's Prince is zijn vader.. Dit betekent dat hij dus een achter kleinzoon is van The Egyptian Prince!

Ik voel mij een trotse mama haha!
Dat word dus snel op het paspoort inschrijven en dan maar eens kijken voor de DAWRA!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:48

pfff ben ff weg en jeeeeh mag weer flink bijlezen! Welkom Canisia.

Leuk artikel Jes!!

Cyann doet ook mee de 7e bij de DAWRA, verder staat WBN op het programma voor ons beide. En dan houdt het op qua DAWRA.
Met 2 personen in ons gezin die western rijden is het weer een druk schema. Op onze planning staan de volgende wedstrijden:

03-03 WRAN, Vrouwenpolder voor Cyann met Nirvana (L3)
22-03 DRHA weekend, Wanroij voor mij met June

07-04 DAWRA, Renswoude - cyann (beginners)
21-04 WRAN, Zeist - Cyann

09-05 WBN weekend, luttenberg - cyann en ik

02-06 WRAN, Kaatsheuvel - Cyann
21-06 DRHA weekend, Wanroij - ik
28-06 DAWRA weekend, Kootwijkerbroek o.v.b. (cyann wil alleen als Leen ook mee gaat...)

14-07 WRAN, Aalsmeer - Cyann
26-07 DRHA weekend, Wanroij - ik

11-08 WRAN, Nieuwegein - Cyann en ik?
27-08 NK midweek+weekend, Den Haag - Cyann (L2 rookie) en ik.

En na het NK nog eind sept WRAN zeist en oktober DRHA. En dan zijn we weer klaar voor dit jaar.

Stoer Yildiz dat je versatile doet, dat is wel zo'n leuk onderdeel. Heb ik ook in het verleden paar keer gestart, zelfs op het NK met 2 paarden. Ja dat was nog in mijn "gestoorde tijd". *\%/*
Tof dat je kaatsheuvel er ook nog altijd op heb staan....dit jaar moeten we daar echt heen!!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:53

nenaavdw schreef:
Nu we het toch over bloedlijnen hebben..
De resultaten van Zig z'n DNA test zijn binnen en Zig heeft een mooie papa..
Flaxman's Prince is zijn vader.. Dit betekent dat hij dus een achter kleinzoon is van The Egyptian Prince!

Ik voel mij een trotse mama haha!
Dat word dus snel op het paspoort inschrijven en dan maar eens kijken voor de DAWRA!

Wauw wat een goed nieuws!! De aanhouder wint!!! Bewijsmateriaal goed bewaren, want stel dat het paspoort niet op tijd klaar is, dan heb je dit bewijs nodig om alsnog te kunnen starten bij de DAWRA. De DNA test is nu zeg maar je startbewijs voor de DAWRA *\o/* :j +:)+

nenaavdw

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:06

Nou wij kunnen nog lang niet starten hoor.. Ik ben nog wel bang voor een jaartje training!
Hoewel het weekend mij wel heel erg leuk lijkt!!

Eerst maar eens een paar wedstrijden bezoeken voor ik dat malle grijze ding mee neem!
Dus als jullie binnekort bij een wedstrijd een meisje met lang blond haar zien dan ben ik dat haha

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:17

nenaavdw schreef:
Nou wij kunnen nog lang niet starten hoor.. Ik ben nog wel bang voor een jaartje training!
Hoewel het weekend mij wel heel erg leuk lijkt!!

Eerst maar eens een paar wedstrijden bezoeken voor ik dat malle grijze ding mee neem!
Dus als jullie binnekort bij een wedstrijd een meisje met lang blond haar zien dan ben ik dat haha

Er zijn ook leuke onderdelen voor aan de hand. Dan loop je naast je paard. Zo doet je paard ook wedstrijd lokatie training op. :j. Showmanship at Halter en In Hand Trail.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:23

Hmm daar kunnen we wel over nadenken..
Dan moet meneer wel na het wassen zo'n mooie malliot over zijn hoofd.. Hij doet altijd zo zijn best een paint horse te worden.. %)
Dat word wat als hij straks spier wit word haha
We hebben in ieder geval nog veel te oefenen!!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:37

Voor wie live naar scottsdale wil kijken:

De reining arena, die bij mij trouwens vreselijk hapert....zie meer stilstaand beeld dan bewegend ...zucht. :(
http://www.iequine.com/events/2013/02/a ... ning-arena

De Equidome Arena, die wel lekker draait, maar niet echt mijn interesse heeft..... :o
http://www.iequine.com/events/2013/02/a ... dome-arena

De Wendell Arena, die ook lekker draait, voor alle andere western disciplines, maar no reining.... -O-
http://www.iequine.com/events/2013/02/a ... dell-arena

In de Wendell Arena zijn ze op het moment aan het los rijden...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:11

glenn, wat leuk. Worden we samen beroemd haha :D

Drukke planning CT! Maar wel leuk!

Nenaavdw, gefeliciteerd met het goede nieuws!

Nada heeft vandaag weer een nieuw deken gekregen. Nu met een dubbele borstsluiting. Just in case! ;)
Het moet wel heel toeval zijn als beide sluitingen tegelijk breken, dus dit leek me iets veiliger. Dit deken heeft ook een mooie lange vaste staartflap. IDEAAL!! Zo kan de wind er ook niet onder! :D
Afbeelding

Vandaag had ze 2 enorme dikke benen en ben ik maar eens even met haar gaan stappen aan de hand. Dat hielp enorm, want na een kwartiertje wandelen waren de benen alweer een stuk dunner gelukkig. Morgen maar weer even aan de wandel met haar.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 21:28

Had ze ook gevonden! De reining doet t bij mij goed! Alleen de Equidome start niet op en die wil ik juist zien, grrrr! -:(-

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:45

Mooie deken!!
Hopen dat deze ongeluk proef is!
En wel onwijs fijn dat na een tijdje stappen de dikke benen wel minder worden.. het is maar te hopen dat het allemaal snel geneesd

De filmpjes haperen bij mij allemaal haha maar mijn laptop is niet zo snel... :(

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:55

Gelukkig weer geslonken... Hopelijk morgen ook normaal!
Idd mooie deken! Heel mooi babyblue if iceblue op bay! <3

Gaaf Nenaa dat je nu bewijs hebt! En ja, gewoon starten die hap! Niet alleen de in hand onderdelen, juist de walk-jog onderdelen zijn voor starters! En ik begreep dat ze die klasses nu meer willen scheiden? Vorig jaar startte iedereen idd én walk and jog én de beginnersklasses (ik ook), maar als je t heel sec gaat bekijken is het enkel voor starters. Dus als daar regelgeving over zou komen/zijn dan sta ik daar ook wel achter.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 03:26

Het regelboek is simpelweg verkeerd geintrepeteerd (hoe schrijf ik dit nou weer?) Anyway...jou snep ut wel.
Dat kan ook bijna niet anders, omdat het regelboek niet duidelijk meer is opgesteld, nadat er van het level systeem (L5 t/m L1) is afgestapt. Men is destijds weer terug gegaan naar min of meer het allereerste systeem van beginner, amateur en open.
Een ieder die het huidige regelboek goed woord voor woord leest, moet de meest simpele fouten ontdekken die er nog in staan. Simpele fouten die zijn ontstaan door knippen, plakken, kopieren. Voorbeeld....regelmatig wordt er in het regelboek verwezen naar een andere regel d.m.v. het noemen van het paraafnummer. En dat nummer staat er dan vervolgens niet meer in of gaat heel ergens anders over.
Om het bij de klasse indeling te houden...een voorbeeld van foute verwijzing..(blz 19 t/m 23)
De promotiepunten per klasse. Per nivo wordt er telkens verwezen naar punt 133 en 134, maar in deze alinea's wordt helemaal niet gesproken over punten, maar gaat het om plaatsingen! Pas bij regel 135 staat de daadwerkelijk punten verdeling die bedoeld wordt.

Daarbij nog een foutje...... een open ruiter kan promoveren. Naar welke klasse dan? Open is de hoogste klasse. Misschien is de titel van de paraaf "Promotie" net ff te veel gekopieerd?

Er zijn destijds regels uitgehaald en gewijzigd. Alleen is men blijkbaar vergeten de boel ook helemaal om te nummeren cq de volgorde van de nummering te controleren. Ook nieuwe toegevoegde regels zijn niet goed genoeg door genomen cq doordacht. En soms zijn regels net ff te veel weggehaald, die nog wel van belang zijn. Hierdoor krijg je in de praktijk dit soort fouten.
Het regelboek is destijds in grote lijnen tijdens de alv aangepast, er is in mijn ogen nooit een nauwkeurige eindcontrole geweest cq wellicht wel geweest, maar nooit door iemand meer gewijzigd.
Gelukkig heb ik het oude regelboek van 2004 nog, zodat ik terug kan kijken wat er nou werkelijk bedoeld wordt.

Vroeger was het zo, dat je beginner, amateur en open had. Waarbij met "open" de klasse bedoeld werd van de proffessionals (mensen die les geven/trainers). Beginner, amateur, professional. Als amateur ruiter mocht je altijd uit eigen wil ook in de open cq pro(fesional) klasse startte. Op wedstrijd kon je dan als amateur dus bv 2x trail starten. 1x in de amateur klasse en 1x in de open klasse. Een open ruiter mocht nooit in een lagere klasse starten. Een open ruiter kon dus altijd slechts 1x in een rubriek starten. Een amateur ruiter had het dus zwaarder in een open klasse, maar had het voordeel dat ie al had kunnen "oefenen" in de amateur klasse.
Bleek bij inschrijving dat er te weinig deelnemers waren in bepaalde amateur en of Open rubrieken, dan kwam de amateur rubriek te vervallen, zodat amateurs en open gezamelijk in de Open rubriek konden starten conform regelboek en dito moeilijkheidsgraad. Amateur ruiters en open ruiters waren beide startgerechtigd in de Open klasse.

De WRAN en de DAWRA hanteerde destijds dit systeem. In de praktijk kwam het erop neer, dat een amateur ruiter bij de WRAN vaak dubbel kon starten in zowel de amateur rubriek als de open (pro) rubriek. (Ideaal om nog eens te oefenen cq je paard te scholen).
En bij de DAWRA bleef vaak alleen de Open rubriek over wegens te weinig deelnemers in of de amateur rubriek of de open rubriek. Gevolg amateurs en open ruiters reden allemaal in de open klasse.

Een amateur ruiter bleef ook altijd een amateur ruiter, zolang hij/zij geen les gaf aan derde of paarden trainde voor andere. Wel kon hij/zij zelf een verzoek indiende voor de status open. Maar in principe kon een amateur ruiter dus altijd de status amateur aanhouden (als ie geen les gaf e.d.) en mocht naast starten in de amateur klasse ook een nivo hoger starten in de open. Een ruiter met de status open, mocht nooit in de amateur klasse starten of lager.

Beginners mochten alleen in de beginners rubrieken starten, tenzij de beginners rubriek niet door ging, dan pas mochten ze het eerst volgende nivo hoger starten. In de praktijk gebeurde dit zelden tot nooit.
Beginners promoveerde naar de amateur status bij een x aantal behaalde punten.
Was je eenmaal gepromoveerd, dan moch je niet meer in de lagere klasse starten.
Promotie punten voor status wijziging konden behaald worden tijdens elke start in zowel beginners rubrieken als eventueel amateurrubrieken.

Terug naar nu:
Bij de DAWRA zijn er inmiddels twee soorten nivo's bij de beginners:
- Walk Jog beginners en het hogere nivo Beginners (gevorderde beginners met galop).

Dit nivo was voor de DAWRA nieuw om opgenomen te worden in het regelboek. En vervolgens is dit nieuwe nivo niet herhaald bij de diverse punten in het regelboek. Waardoor alle beginners van verschillend nivo kris kras door elkaar konden rijden.

Bij punt 353 van de WJ beginners klasse zou moeten staan:
353 Startgerechtigde deelnemers
In deze klasse mogen alleen deelnemers starten met de status Beginners Walk Jog
(ipv In deze klasse mogen deelnemers starten die niet zijn ingedeeld in de klassen Amateurs of Open)

Vervolgens moet er dan bij de Open klasse het volgende komen te staan:
punt 393 startgerechtigde deelnemers
In deze klasse mogen alleen deelnemers starten met de status amateur en/of status open
(nu staat er: In deze klasse mogen deelnemers starten die niet zijn ingedeeld in de klasse Beginners, bedoeld wordt deelnemers met status Beginners walk jog en status Beginners)

Een ruiter met de status Walk Jog zou nog altijd de mogelijkheid moeten krijgen om ook in de beginners klasse te mogen starten. Behaald hij daar punten, dan worden die opgeteld bij zijn promotie punten als Walk Jog ruiter. Oftewel dubbel starten kan betekenen dat je promotie punten 2x zo snel gaan en je aan het eind van het seizoen moet promoveren naar Beginners Status.

Een ruiter die inmiddels de status Beginner heeft behaald, zou niet meer startgerechtigd mogen zijn in een lager nivo. In dit geval de Walk Jog.

Zo simpel zou het moeten zijn ;-)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 03:38

Een amateur ruiter mag immers extra starten in de open klasse. Dus dan mag een walk jog ruiter toch ook wel extra starten in de beginners klasse? lijkt me wel zo eerlijk.

Andersom mag niet. Een open ruiter mag niet starten in de amateur klasse en een Beginner mag niet starten in de Walk Jog klasse.

Volgens mij hanteren ook de andere americaanse western verenigingen dit principe. Iedereen mag hoger starten dan zijn eigen nivo, maar lager nooit. Ga je hoger starten dan je status, prima wat je zelf wil.

Bij de DRHA/NRHA heb ik non pro status, nog te weinig verdient om uit het allerlaagste nivo geschopt te worden en ben dus beginner. Maar ik mag wel in elk hoger nivo starten dat ik wil. Ideaal om nog een extra rondje te oefenen. Er zijn fanatieke beginners bij, die diverse nivo's hoger starten.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 10:22

Helder! Maar uhm... Moet er dan niet iets drastisch met t regelboek gaan gebeuren? Als iets zou moeten kloppen cq. eenduidig zou moeten zijn...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:28

ja lijkt me idd ook.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:40

yildiz schreef:
Kijk daar spreekt de kenner! Verdiep me ook in de bloedlijnen maar jee, tis ingewikkeld en véél. Nog hele hoop te leren!

Glenn, ik ga voor het blonde poppetje ala Yameena! :D (dat is de nakomeling van Jazzmeen met de volle zus van Tie).

Ja ik hoop ook voor jouw op een blondine, zal prachtig staan onder het western zadel, met light oil hoofdstel, zadel, teugels, beige showpad, .... (mijn droomkleurtje min of meer, maar dan met leverkleur als body) dus een koffievosse met blonde manen en staart! En kenner dan moet je bij Talitha gaan, die kan die lijnen zo uitpluizen en die weet wat en hoe! maar ik ga je ook iets zeggen via all breeds pedigree, leer je veel hoor!

elke arabier komt uit een strain (woestijntype) voor (egyptische oude strain) ongeachte russisch, pools, egyptisch, spanjaard, of outcross, ze zijn allemaal gefokt uit de oorsprong van de oude egyptische lijnen! de soorten:
http://agarabianhorse.com/articles/73-a ... rains.html
(door daar de types goed te bestuderen, ga je ook goed zien wat je merrie of hengst kan doorfokken)

Ik volg ook al sinds een jaar de jurycursus exterieur paarden beoordelen, (daaruit leer je ook veel)

Ik wou dat ik al veel wist als Talitha, maar dan hoef ik nog jaren te bestuderen, en de lotterij winnen om zulke prachtige collectie paarden te kunnen hebben!
DE ECHTE kenners die kunnen zo op papier al gaan kruisen en kijken hoe het veulen zal dit of dat aangezien uit die strain, en die lijn dat soort type kan doorkomen!
Maar ik geniet ervan om paarden die ik graag zie op papier met elkaar te kruisen en kijken van wat of hoe eruit zal komen!
en soms wordt die cross echt gemaakt en dan zie ik ah dat en dat heb ik juist, dat heb ik mis! En ja fokken blijft gokken!

mvg Glenn

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 11:52

Ja leuk is dat! En je kunt van heel veel mensen leren als je maar oplet! Ook paardenmensen buiten de arabierenwereld waar ik veel van opsteek!

Gisteren nog stukje halterclasses Scottsdale gezien. Om te janken! Lange ruggen en heb er geen een goed zien lopen, allemaal kort gekrabbel vanuit achteren. Daar zou mi toch wat meer de nadruk op mogen: beweging!!! Maar tis allemaal type wat de klok slaat. Maar goed, we kijken gewoon verder en leren weer bij...

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:10

ja de types in us en de types in europa verschillen nu eenmaal! In us willen ze héél hoog op benen, hele lange halzen, wat dan vaak resulteert in lange ruggen! zoals marhaabah (maar dan heeft ons malha haar powerbodybulding lijf doorgegeven aan haar kids) wat krijg je dan shameless, héél hoog op de benen hele lange hals, maar korte sterkte body!

In europe moet je het perfecte zeepaard fokken om het zo uit te spreken, elle lange zwanen hals, met zo kort mogelijk hoofdje, liefst zo droog en diep ingebogen dishy hoofd, met als het ware om te overdrijven kikker ogen (wat wil bedoelen zo groot mogelijke ogen), en ook nog mega powerbewegingen! Maar daar is dan ook een verschil, er zijn paarden die zwieren met de voorbenen en er zijn er die omhoog gaan als koetspaarden (ook afhangkelijk)
vb van het laatste
TAMARA LL (ali jamaal) die haar ogen zijn echt mensen ogen, die kan u zo bekijken en je blijft er in wegdromen, pracht van een paard met al die troeven erop, maar die zwiert niet met haar benen, heft ze meer op, en dan heb je mijn droompaard die dan gaat zwieren met de voorbenen (echt met attitude heb je mij gezien ik ben de diva van de ring) (heb ik liever) ! heeft als het ware één heel goed lijf en super mooie benen maar dan haar croupe en hals is minder, en een pracht van een extreem hoofd, maar dan weer te kleine ogen (wat totaal niet te verdoezelen valt bij een zwarte). (rara wie dat is haha)

Dus ja daar is ook al een verschil in type in
ZELF IN EUROPA fokken ze de arabier kapot! Ik ben tegen het principe dat TYPE wint op al de rest! GEEF mij maar liever een merrie met correcte benen body, en minder goede hals en minder dish hoofd, dan het omgekeerde, dish en hals kan je fokken op zo een merrie, goede benen en body kan je dan weer niet gaan fokken op een extreme paard met slechte rug en benen! Ik ken een voorbeeld dat Yil ook wel zal kunnen pracht van een paard met pracht van een hoofd hals en bewegingen, maar de rug is dan zo week !!

kijk eens op show en zoek ééns om niet stout te spreken bij die top popjes arabieren zoals ik ze dan noem! 40 procent met goede benen is er maar er boven niet veel hoor, staan allemaal hééél koehakkig wat typisch is voor het ras, maar er zijn er die zo extreem komen, of kromme voorbenen enzo! DUs ik geef ook toe dat ik gecharmeerd ben met een paard die een extreem hoofdje heeft maar ik laat me niet enkel verleiden door het hoofd, ik wil goede body en benen! Heb voor malha 4jaar gezocht naar een merrie die dat had en ook wist dat ze het doorgaf! Ok ze heeft niet die elle zwanen hals, of het extreem zeepaard hoofdje! Maar dat komt door de generaties hopelijk wel als ze me nu eens een dochter wilt schenken hey!
Maar dan shameless zijn hoofd is véél extremer en droger dan malha! En nog korter, wat dan gek is want marwan geeft juist langere hoofden!

Ik verdedig ook mijn standpunt in het artikel dat ze over mij schreven en ook op de cursus! Als we enkel op type gaan blijven fokken en enkel paarden laten winnen die het extreme zeepaard hoofdje hebben maar dan om extreem te zeggen met een badkuip rug en kromme benen! JA DAN zal de arabier niet lang meer bestaan!
En dan om te zwijgen dat paarden van dure naam en faam met dure eigenaars met zo een paard een 18 op body krijgen, dat moet je me toch eens uitleggen wat dus blijkt nog steeds dat de arabierenwereld een jurysport is met smaak en met naam en faam!

Ik wil niet bedoelen dat mijn paarden perfect zijn, belange niet (hebben ook veel fouten en ben daar hééél eerlijk in) , maar ik bedoel ik denk dat we beter terug naar de basis keren, dan enkel blind te staren op die mega popjeshoofden!

mvg Glenn
Laatst bijgewerkt door Wetsernfriek op 16-02-13 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:19

Kaart het regelboek en de fouten nog eens aan bij het bestuur. Die taak ligt natuurlijk ook bij de leden. In het verleden heb ik het bij verschillende bestuursleden aan gekaart en ook gewezen op de meest simpele fouten. Ze staan er nog altijd in.....Waarschijnlijk ontbreekt het binnen het bestuur aan inzet hiervoor of er wordt te veel over gecommuniceerd, waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet.
Als er verwezen wordt in een alinia naar een bepaald regelnummer, dan lijkt mij dat bij herschrijving er gecontroleerd moet worden of die verwijzing nog klopt. Klopt die niet, dan direct wijzigen, dat is gewoon een schrijffout en deel je vervolgens mee aan de leden.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:11

Glenn: _/-\o_ Amen! Precies hoe ik er in sta! En ja, ok hou ook van mooie koppies en laten we wel zijn, type maakt natuurlijk wel de Arabier. Maar niet ten koste van. Een goed paard moet zon lijf hebben dat hij soepel kan bewegen. En dan hebben we het alleen nog maar over het exterieur! Karakter van n Arab vind ik ook zo belangrijk, zeker als je er zoals wij de sport mee in wil!

Nancy, in het kader van verbeter de wereld begin bij jezelf, ik zou me hier best wel in willen verdiepen, maar daar heb ik wel een sidekick bij nodig! Interesse?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:12

Yildiz, Het is dat ik je mag, want eigenlijk ben ik en ook mijn hubbie aardig klaar met dat regelboek....

Maar goed... sidekick here we go again. (hubbie verklaart me nu voor gek!!! Heeft ie al tig keer gedaan als ik weer begon met toezegging). MAAR dan moet je me beloven dat je er wel doorheen komt en het ook afmaakt!! Vooral dat laatste is van belang dat 1 en dezelfde persoon het AFMAAKT! Het moet niet door tig handen gaan. DAT WERKT NIET! Voor mij is dit dan echt de aller aller laatste keer dat ik zoiets toezeg.

Het is nl. niet de eerste keer dat ik als sidekick speel en telkens was er weer iemand anders die het regelboek ging doen, maar niemand leek het echt te kunnen afmaken. Het is een beetje dat spelletje dat je in een kring zit en iemand fluistert iets in je oor, het wordt oor tot oor door gefluistert en aan het eind van de kring is het verhaal totaal anders. En toch heeft iedereen wel zijn best gedaan. Tja...who to blame?
Ik zie nog altijd de grove versie van het regelboek online staan. Er staat iets, maar wat staat er nou werkelijk? Veel woorden, veel regels, maar het boek klopt niet. Het is een onopgeloste zaak.

Het is zo jammer, want zo moeilijk is het niet. We gingen van beg.-amateur - open, naar levels en vervolgens weer terug. Dat is het hele verhaal kort door de bocht.

In de praktijk:
We begonnen bij de dawra met beginners - amateur - open, hadden een heel mooi goed samenhangend regelboek. (joepie ik heb het destijds gelukkig uitgeprint!)
Vervolgens gingen we net als de wran over op het level systeem. Het aanpassen van het regelboek werd telkens vooruit geschoven, het bleek een hels karwei...al die pagina's doorworstelen. Na een aantal jaar was het dan aangepast en hadden we eindelijk een regelboek met levels.

Inmiddels hadden we een aantal jaar ervaring met de levels en kort nadat het level regelboek klaar was concludeerde we dat het bij de DAWRA niet echt goed werkte. Het oude systeem was toch beter en dus besloten we om weer terug te gaan naar het oude systeem beginners - amateur - open. En weer was daar die klus van het regelboek aanpassen.

In plaats van dat men het originele (oude) regelboek van de dawra als basis nam, ging men het levelregelboek (dat nog rammelde aan alle kanten) weer terug veranderen maar beg - amateur - open.
En een kopie maken van een kopie is nou eenmaal altijd minder dan een kopie van het orgineel .....kwaliteit wordt telkens minder. Als basis moet het oude regelboek genomen worden, met her en der de huidige aanpassingen.

Oh men...waren we als bestuur destijds maar nooit over gegaan op het levelsysteem.........wat een ramp!
Ja ik zat toen in het bestuur toen we dat besluit namen. Leek zo logisch en duidelijk voor iedereen. 1 min of meer zelfde regelgeving voor WRAN en DAWRA. Gelukkig heeft de DAWRA wel kleur durven bekennen door te zeggen dat het levelsysteem niet werkt.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 18:30

Ik stuur je ff een PB ok?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:46

Zo, net Scar gepest. Vanmorgen in de wei gedaan en er net als enige uit geplukt. Oei oei..das pech vd kudde weg...Alleen op stal en daar in de grote box voor de 2e keer in der leven een zadel op der rug, hoofdstel over der halster, aansingelen, der manen nog ff ontwoekerd....take it easy...;-). Nog ff koffie gedronken in de stal en plan van aanpak met hubbie doorsproken. Teugeltjes aan het bit en ...mee naar buiten, onze doodlopende weg op. Neusgaten stonden flink open....best eng zo in je uppie. Effin toch maar erop op aandringen van Hubbie "ben je gek, ff heen en weer wandelen en dna kan je er wel op hoor, geen voorpaard voor nodig". Dus ik erop en Leen ernaast als begeleider, ff wat heen en weer gestapt, incl. stoppen, achterwaarts en weer wegstappen uiteraard met hulp van Leen zijn lichaamstaal en een beetje zithulp van mijn kant. Braaf paard en weer klaar, voorbereiding meer dan 30 min en hooguit 5 a 10 min. erop gezeten. Box in en biks. Moet wel ff een andere singel regelen...de 26" is voor Scar nog te lang, kan der niet genoeg aansingelen....ze heeft nog de bouw van een luxe arabier.

nu ff bijlezen