[HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:37

Lekker dagje Gelske.

Eufie! Knappe man wordt het zeg :)

Nikita is lekker bezig :=

Slim dat je GPS bij je had Eline :P Je kan ook gewoon Endomondo op je telefoon installeren, weet je altijd de weg terug ;)

Even een vraagje wat betreft ontwormen. Dayem gaat in april/mei een land op waar ieder jaar paarden lopen en wat niet wordt gemaaid. Waarschijnlijk dus niet heel schoon qua wormen. Ik ben voorstander van periodiek ontwormen zonder mestonderzoek. Hoe en wat zal ik gaan ontwormen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:49

in het ontwormschema wat ik heb staat begin mei ivermectine met praziquantel

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:59

Ja ik vond ook dit schema. Zal ook eens met m'n eigen DA overleggen. Gelukkig is hij ook voor ontwormen zonder mestonderzoek :+

• 1 mei: Eraquel (ivermectine)
• 1 juli: Eraquel
• 1 september: Eraquel
• 1 november: Equimax (ivermectine en praziquantel)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:12

Je kunt het beste gewoon een wormonderzoek laten doen. Zo kun je gericht ontwormen. Is nog gezonder ook.

Heb het vorige week nog laten doen. Kost 12 euro per test. Dus voor de prijs hoef je het niet te laten. En is alles goed dan hoef je niet te ontwormen. Ik laat het sowieso elk half jaar doen. Voor en najaar.

En natuurlijk is je DA er niet voor. Komt er minder in het laadje. ;)

Eline fijn dat je weer lekker hebt kunnen mennen vandaag. Was idd minder koud vandaag.
Laatst bijgewerkt door Bimmetje op 15-03-15 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:15

Niet iedereen is het er over eens wat het best is,ik ontworm ook preventief

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:17

Ja kan ook. Maar wat heeft het voor zin om te ontwormen als het niet nodig is? Het lokt alleen maar resistentie uit voor de ontwormen middelen.

Maar goed dat is ieder voor zich natuurlijk.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:22

De mest van een paard met ernstige besmetting kan op het moment van onderzoek "schoon" zijn. Mestonderzoek is een momentopname wat (ik vind) een onbetrouwbare indicatie geeft over wat er op dat moment in de darmen aan de hand is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:29

Wat nicky zegt :) er zijn teveel horror verhalen van niet ontdekte besmettingen

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:31

Ok ieder zijn mening. Toch?
Ik heb iig hele fijne ervaringen met het ontwormen dmv mestonderzoek. :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:50

*komt even binnenvallen*

Wormen (en intestinale parasieten in het algemeen) worden fluctuerend (op en af) afgestoten in de ontlasting. Dat ontlasting schoon is, hoeft dus idd niet te zeggen dat de parasieten zich niet lichaam bevind. Je kan dus wel een wormonderzoek doen, maar dan zal je verse ontlasting over een aantal dagen moeten afnemen (en bij voorkeur in een medium waarbij de parasiet zichtbaar blijft --> op sterk water zeg maar).

Ik ben ook geen fan van het mestonderzoek hoe het meestal wordt uitgevoerd. Ik denk dat het best nuttig kan zijn, maar op de manier hoe het nu wordt uitgevoerd is het niet zaligmakend.

(En daarom bestaat er bij de mensen een Triple Feces Test, waarbij de ontlasting afgenomen wordt op drie achtereenvolgende keren dat de patiënt een grote boodschap moet doen op afzonderlijke dagen van elkaar. :P Maar das natuurlijk weer een ander verhaal :P
Misschien wel een idee om eens paardenmest mee te nemen, kan ik de paratheek op het werk aanvullen :') )

Overigens heeft een paard altijd wormen. Elk dier wat gras eet of van de vloer eet heeft wel een wormbesmetting.

*kruipt weer terug onder steen*

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:54

Elk dier heeft idd wormen. Dat is algemeen bekend.
Ik ga er gewoon niet klakkeloos vanalles in gooien wat niet nodig blijkt te zijn. Mijn mening, mijn ervaring. Zo heeft iedereen wat. :)

Mijn mestonderzoek was ook niet schoon nu hoor. Maar ik kan nu wel gericht ontwormen. Daar gaat het mij om. ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:18

Nou, ik doe normaal ook geen wormonderzoek, alleen als ik denk dat er iets niet goed is, das een keer voorgekomen, Zosja was nogal een kneus in het begin maar toen was hij toch schoon, dus geen wormbesmetting, maar hij had een bacterie.
Ik ontworm echter niet zo vaak, twee tot hoogstens 3x per jaar.
Een keer in het voorjaar en een keer in het najaar, daar doen ze het al heel lang goed op.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:54

Omdat de weides waar Noah op staat in de winter door de veulens (fok en aankoop) en soms door de shetlanders gebruikt wordt ontworm ik altijd aan het begin van het weideseizoen, uit voorzorg. Najaar laat ik zijn mest onderzoeken, is vaak niks nodig.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:41

Wat een leuk stel oliebol heb je een heuse kudde harstikke leuk maar je hebt je mannetjes wel ter dekking staan ookal fok je zelf niet? En leuk dat je ze gebruikt voor de kids.

Ontwormen doe ik ook preventief, met mestonderzoek kunnen ze niet alle soorten wormen vinden dus dan zou je ook nog weer bloedonderzoek moeten doen dit zou ik doen als ik het niet vertrouw, en ook hier afwisselend qua merk.

En warm weer kom maar op haha

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:28

Nee niets ter dekking.
De zwarte is wel op de HK geweest maar niet door. Kun je nog wel dekken met dekbonnen hoor maat daar begin ik niet aan. Dus ze zijn echt voor eigen hobby. Mn vriendjes. ;)

Oooh ik verlang ook naar het warmere weer!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:52

Het wordt morgen helemaal lekker!
En vandaag is toch ook prima!

Tam, ik had inspiratie gekregen gister en wat verschillende balken en een hindernisje neergezet, Fu aan de longeerlijn, hij vond het leuk en spannend, hij probeerde sommige dingen in galop. :P
En de hindernis weigerde hij een aantal keer maar daarna ging hij er over en toen hard rennen en bokken. _O-
En daarna Zos even los gelaten, die heeft het zelf allemaal even uitgeprobeerd! :))

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:58

Hoi lieverds, ik ga weer een nieuwe poging doen om aan te haken :D net een weekje op vakantie geweest dus weer aardig bij kunnen laden.

Fijn dat je een weiland hebt kunnen vinden voor Dayem, Nicky! Qua ontwormen gooi ik er meestal een Equest in net voordat ze de wei op gaan en een Pramox als ze van de wei afkomen. Krijg ik tussen die momenten het gevoel dat ze toch wormen hebben, doe ik een mestonderzoek. Helaas hier ook de ervaring dat die niet zaligmakend zijn, maar het kan wel richting geven tegen welke wormen je moet ontwormen.

Gisteren weer bij m'n kleine kereltje geweest en Katja kwam gezellig op bezoek, dus weer wat leuke foto's!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:26

Knappe Euf! Hoe is het met Dos en Door? Hoor je daar nog wat van?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:30

__Nicky schreef:
Knappe Euf! Hoe is het met Dos en Door? Hoor je daar nog wat van?

Lief dat je naar Dos en Door vraagt!

Dos staat nog steeds naast Ely op stal en heeft het op en top naar haar zin met haar nieuwe eigenaresse. Ik zie haar echt helemaal opbloeien en dat sterkt mij weer in de beslissing die ik toentertijd voor haar heb genomen. Elke woensdag is ze nog soort van mijn paard, want dan verzorg ik haar :D

De nieuwe eigenaresse van Door stuurt me elke keer als ze is geweest weer foto's toe. Door zit nu een beetje in haar lelijke periode haha, enorm veel haar, maar dat heb je nou eenmaal met 24/7 buiten staan. Ik ga na de Tulip Cup (is daar vlakbij) weer even bij haar kijken!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:09

Leuke foto's Annika, Euf is al zo gegroeid!
Fijn dat Dos zo goed gaat en dat ze gezellig op stal staat.
En Door ook leuk dat je nog vaak wat hoort!

Ik heb net heerlijk gereden, Fu is weer lekker los, gaat heerlijk verzamelen als ik sb doe en hij ontspant ook heel gemakkelijk, jammer dat hij dat in de andere bak nog niet kan..het was vandaag echt een genot om op zijn rug te zitten! *D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:11

Eufie <3 en je buikje <3

Vandaag was Set aan de beurt in de staartwas-straat :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:02

Geweldige pics Annika! Idd je buikje is ook hard gegroeid! Voel je je al wat minder moe?

Set ziet er voller uit of vergis ik me?
Laatste pics waren vooral met deken om dus ben t ff kwijt.

Hier ook Equest vooraf en Pramox einde. Veulens en jaarlingen ontworm ik net wat vaker en ook met anderemiddelen zoals panacur en equimectine. Vanuit Nour z'n stal doen ze ook mestonderzoek en uiteraard hou ik dat in de gaten maar trek vooral ook m'n eigen plan en ga niet klakkeloos uit van advies DA. :P

Niet zoveel gedaan vandaag en gisteren met de horsies. Weet niet wat er is maar ben zo moe. Verder wel fit ofzo maar gisteren echt rond 19 uur naar bed gegaan en klokje rond geslapen. En toch weer moe vandaag, blegh! -O-

Gisteren blijkt ook Nour net zon gezellige terrasganger te zijn als Tie (t Brabantse bloed zullen we maar zeggen? :D )

Afbeelding

En vandaag reed Maris (die altijd die prachtige foto's maakt ❤️) eens op Nour.
Nour heeft er weer n fan bij hihi! :)

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:06

Ja Set is ietsje voller weer :j

Vervelend dat je zo moe bent, ik hoop dat het gauw wat beter wordt. Nour is sexy :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:24

Leuk dat maris eens lekker met nour mocht rijden. Zal een heerlijk gevoel zijn geweest.

Wat een lekker smoeltje annika! :D

Set is weer wit! 8-)

Yil, misschien zit overgang van winter naar lente je in de weg?
Kan ook nog, zijn meer mensen die daar last van hebben. Of je doet gewoon te veel.
Kijk uit dat je niet weer gaat overlopen :(:)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:25

Hey Annika, wat leuk dat je er weer bent! Ik hoor het al weer, je hebt het super voor elkaar met je paardendames! :) Dos een fijn huisje waar je haar nog vaak kan zien, Door een fijn huisje waar je nog wat van haar hoort... beter kan niet. En Euforio is misschien niet op zijn allermooist nu, maar volgens mij is hij echt aan het uitgroeien tot een prachtig paard. Hij heeft nog steeds een ontzettend mooi hoofdje.

Katja, Set d'r staart ziet er weer super uit! Mooi wit hoor voor paarden die de hele dag op de wei wandelen :Y) Nu nog zo zien te houden :P

Nour heeft fans! Leuk om te zien dat anderen ook zomaar met hem wegrijden. Is voor jou vast ook leuk om te zien. Volgens mij heeft Nour ook echt lol in z'n werk.

Vanmiddag lekker met Boreas gereden, en toen de dochter van de eigenaresse hem laten uitstappen op het zandpad achter de boerderij, en Mish ook meegenomen. Halfuurtje gewandeld over het pad. Man, wat vindt die dat machtig joh :D

Afbeelding

Mish had zaterdag nog een mutsige actie :') Ze heeft vlak voor haar stal een klein metalen plaatje, volgens mij is het een putje ofzo. Stapte ze bovenop met haar spiksplinternieuwe ijzertjes, en dat geeft natuurlijk een heel leuk galmend geluidje. Zat ze bijna tegen het plafond aan van schrik :') Bang van d'r eigen voetstappen.