Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rawaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:52

evitatinkle schreef:
horseranch schreef:
Showpaarden moeten ook hard werken Echt

Je sais, vandaar de " tekens.

Hoe doet Psyche het in de sport?

In Amerika is het verplicht een arabier in een sporttak uit te brengen, Magnum heeft endurence gelopen en met succes

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:19

Ik ga me niet aangevallen voelen maar ik heb het idee dat ik niet zo goed begrepen wordt.
Ik vroeg me alleen af of zo'n showbink dan ook een paardwaardig bestaan zou hebben. En wat versta ik onder paardwaardig bestaan...lijkt me logisch. Gras, wei en liefde.
Toevallig heb ik een nakomeling van deze Magnum gezien in Z Afrika. En helaas kreeg deze dit niet. Zelfs als veulen werd dit paard behandeld als barbiepaard. Dan bedoel ik: alles was alleen maar voor de show. Hij kon niet naar buiten zonder zn make-up etc. Het karakter was daardoor zo beinvloed dat het een chagarijn was. Althans, wij waren sterk van mening dat het daardoor kwam. Vandaar dat ik mij afvroeg, hoe leeft dit paard en hoe zouden jullie er mee omgaan?

Dat er allerlei soorten paarden een beter bestaan zouden kunnen hebben ben ik mij van bewust, ik kom het dagelijks tegen op onze pensionstal. Het ging mij nu even specifiek over deze hengst. Ik ben benieuwd naar zijn leven. Op de informatie, en ook op die stal waar zijn zoon stond was alles maar: A dream.

Rawaat

Re: Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:39

Er zijn altijd wel mensen zeker die met overdreven fragieliteit hun paarden behandelen, maar dat zie je in alle rassen.

Er zijn ook paarden waarbij het omgekeerde gebeurt. Zo loopt een heel speciale hengst in Amerika gewoon al een paar jaar in de wei, zonder ook maar 1 keer in die jaren op stal te komen, die is helemaal verwilderd. De merries die gedekt moeten worden, laten ze gewoon bij hem lopen op een weide, is de merrie gedekt dan heb je gelukt, is ze dat niet of wordt ze doodgeslagen,dan is dat de merriehouder zijn probleem maar. In principe heeft dit paard een waardig paardenleven, want dit is zijn natuurlijke habitat, maar dit is toch ook wat ongewoon niet?

Het mes snijdt aan 2 kanten, de ene doet het zo, de andere doet het anders. En dat heb je in alle rassen, in alle takken, overal in de wereld.

Evitatinkle, je moet je zeker niet aangevallen voelen. Maar het is toevallig dat in Z Afrika juist nakomelingen van MPyche zo behandeld worden. Maar normaal gaat het er zo niet aan toe, dus moeten we niet alle paarden dadelijk over dezelfde kam gaan scheren. Omdat het daar zo is, is het niet overal zo.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:53

Rawaat schreef:
Evitatinkle, je moet je zeker niet aangevallen voelen. Maar het is toevallig dat in Z Afrika juist nakomelingen van MPyche zo behandeld worden. Maar normaal gaat het er zo niet aan toe, dus moeten we niet alle paarden dadelijk over dezelfde kam gaan scheren. Omdat het daar zo is, is het niet overal zo.

Indd, het is niet juist te generaliseren.
Onze Aicha SVA (multiple champion) staat nu met een mega wintervacht in de wei, zelfs in showseizoen. Rolt ook door zand, stampt door plassen water etc etc. Zij is het hele jaar door paard en af toe wordt ze opgeschmuckt, geschoren e.d. om mee naar show te gaan. Ze wordt er niet warm of koud van. Aicha is echt TOP !

boeft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:22

Oh, die mag je wat mij betreft ook zo komen afleveren hoor, eventueel met strikje Wat een beauty.

ArabianRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:44

boeft schreef:
Oh, die mag je wat mij betreft ook zo komen afleveren hoor, eventueel met strikje Wat een beauty.

Ken je haar dan boeft ??
Wie ben je eigenlijk, stel je je eens voor

boeft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:58

Ik heb even gegoogled en jullie site gevonden

Ik zal me binnenkort voorstellen, profiel bijwerken enzo, ze zijn hier nogal streg op off-topic blijven heb ik gezien

foxy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:16

ik heb een halfbloed arabier, krijg hier geen foto op

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:46

ik vind die filmpjes van de nakomelingen van magnum echt akelig...die veulens hebben allemaal zo'n lange hals dat het wel van die wackeldackels lijken (je weet wel, van die hondjes voor op de hoedenplank van de auto met zo'n knikkebollend kopje). dan vind ik die foto's die hier gepost werden van die 2 prachtige schimmelhengsten veel en veel mooier. Een arabier moet zeker typisch zijn, maar die amerikaanse beesten zijn zo uit verhouding getrokken dat het gewoon akelig is.. maar goed, dat is mijn mening.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:28

Ik ben het met kjoetie eens.
Maar ik begin dit topic wel beu te raken hoor. Het is gewoon een eindeloze discussie..

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:50

het paard van paduc vind ik ook beeldschoon... dat is toch tien keer mooier dan zo'n iele giraffe? maar idd, het zal wel een kwestie van smaak zijn, en idd een eindeloze discussie.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:38

Manuutje1990 schreef:
Maar ik begin dit topic wel beu te raken hoor. Het is gewoon een eindeloze discussie..

Dan verhuizen jullie toch lekker naar een ander topic
Jullie hebben je zegje nu wel gedaan, toch ?

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:25

jullie toch ook??

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:26

horseranch schreef:
Paraat schreef:
Poeh, ik vraag me dan in af wat er in vergelijking met deze afb. http://137.222.110.150/restricted/album ... _horse.jpg met het neusbeen is gebeurd??
En van een arab vallen die wacht tot je er weer opkomt... een KWPN-er deed dit toen ik lerende was ook altijd, altijd geduldig wachten... wat een opgehemel van de arabier zo.

Geen arabierliefhebber zeker ??
Die link die je plaats, wat draagt dit bij aan dit topic ?? Is ook geen gezicht zo..... (dat neusbeen )

Ik vind alle paarden geweldig, arabieren ook. Mooi is dat, ik bestrijd een oordel, krijg er meteen eentje voor terug!

elle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:27

werkelijk afgrijselijk, maar arabieren zijn sowieso niet me favoriete ras

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:30

horseranch schreef:
Manuutje1990 schreef:

Citaat:
jullie toch ook??

Maar wij zijn het niet beu

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:42

ff offtopic

@Wing: Is de koop nou echt helemaal doorgegaan? zie het in je profiel!gefeliciteerd met je 2e knapperd! en wat een schatje was ze, als baby!! nu nog steeds hoor!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:48

Oops, moest een PB zijn

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:55

Manuutje1990 schreef:

[/quote]

Citaat:
jullie toch ook??

ik wel dan? heb ik nergens gezegd iig... ik ben dol op arabs, alleen niet van die giraffes...
Maar wij zijn het niet beu
[/quote]
[/quote]

Youko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:00

Raar hoor, staat toch boven..? Maar maakt niets uit. Kwestie van smaak.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:17

hmm ging iets mis met quoten ... de vraag van het topic was wat men van zo'n arabier vind... ik vind het niks, maar hou wel van arabs... of wordt dit nu een vereer-de-arabier-met-een-wackeldackelnek-topic? Ik heb hier meerdere heel mooie arabs voorbij zien komen hoor...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:26

elle01 schreef:

Dan moet je lekker ergens anders gaan kijken als het Arabisch Volbloed paard je niet intreseert...........Snap dan zoiezo neit dat je dan hier op kijkt

Ik kan er geen genoeg van krijgen en ben het topic niet zat

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:36

Ik vind wackeldackelnek toch wel een grappige uitspraak.

Mij interesseert het AVS paard me juist wel, daarom probeer ik ook iets op te steken. Maar ik heb wel mijn mening over het uiterlijk van deze paarden. Ik heb er dan wel niet veel verstand van (criteria gezien), maar ik ben wel een aantal van zulke paarden tegen gekomen.

Al eerder in dit topic heb ik gereageerd geloof ik, maar zat ben ik het nog niet. Al gaat de discussie steeds wel in circeltjes...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:45

Barcelano schreef:
elle01 schreef:

Dan moet je lekker ergens anders gaan kijken als het Arabisch Volbloed paard je niet intreseert...........Snap dan zoiezo neit dat je dan hier op kijkt

Ik kan er geen genoeg van krijgen en ben het topic niet zat

De titel van het topic is: Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Iedereen met een mening mag hier dus komen .

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:55

Wat mijn een beetje verbaast is dat fokkers van showpaarden het lef hebben om te beweren dat alleen de showpaarden van nu type hebben.
Een beetje arabieren liefhebber heeft de mogelijkheid om veel boeken te lezen voor dit ras.
Natuurlijk helpt een koppie met veel dish om een arabier te herkennen maar er zijn zoveel meer rastypische kenmerken.
Kijk alleen maar is maar de verschillende strains, waaruit al lange tijd verschillende types worden gefokt en deze verschillende types zijn er nog steeds.

Ik denkt dat de arabier al te veel heeft geleden onder de gril van een modeverschijnsel, ga voor de grap eens de oude showpaarden vergelijken met de recente paarden.

In het begin waar het vooral de wat eenvoudiger crabbets (goede body's, wat rechtere profiellijn van het hoofd, zwaarder in type, neusje waar bijna elke arabier nu jaloers op kan zijn) die tijden lang al prijzen wegkaapte, toen kwamen de russen die met hun beweging met alle prijzen aan de haal gingen en nu hebben we veel hele typische paarden in de ring lopen die wel of niet kunnen lopen maar dat is nu niet meer het belangrijkste.
De laatste tijd zie je ook de tendens dat mensen met zeer typische paarden deze showen al hebben ze verder zeer grote fouten en van een niet typisch paard zouden we dat niet accepteren.
Waarom is het voor een typische arabier geen probleem om niet de schoudervrijheid te hebben om ooit het voorbeen een beetje normaal uit de schouder te gooien, maar voor de lelijkerd is dit een ramp??
Tja modeverschijnselen.

Een mooi koppie is niet alleen een dish, veel belangrijker vind ik een klein neusje (iets wat ik vooral bij de russen vind missen), groot oog (paarden met een grote jihab willen nog weleens een varkensoogje hebben), een ronde kaak, grote neusgaten.
Maar korten op beweging omdat een paard zo mooi is om naar te kijken nee dat nooit.
Er wordt weleens gezegd dat elke arabier gemakkelijk de dressuur in kan maar ik durf te zeggen dat het gros van de paarden die momenteel gefokt nooit iets zullen en kunnen betekenen in de sport, tja misschien redden ze het tot de L2 of de M1 maar als het om verzamelen en ondertreden gaat zijn er maar een paar die dat goed kunnen.

En mijn grootste ergenis is dat mensen dan maar een veulentje gaan fokken in de hoop er een showpaardje te krijgen maar dan blijkt het veulen daar toch niet goed genoeg voor dus wordt het automatisch een sportpaardje.
Het fokken van een goede sportarabier is net zo'n kunst als het fokken van een showpaard.

Ik vind type ook belangrijk maar in de eerste plaats willen wij correcte paarden, met een goed fundament, is correctheid ook geen type???
Mijn paarden zijn allemaal zeer typische maar dan wel van een ander type dan wat er nu de mode is.

Ik wil een ander soort arabier dan de mode maar dat maakt mijn paarden niet minder arabische dan de paarden die nu scoren in de showring.
Alleen mijn arabieren zijn echt gefokt voor de sport en dat is ook waar ze goed in zijn.

Laat elkaar in de waarde en accepteer van elkaar dat je van hetzelfde ras houd maar wel van een andere lijn van ons zo mooie ras.
Ga elkaar niet vertellen welke arabier nu wel een arabier is en welke niet want zolang de WAHO ze erkend, hoe lelijk, hoe krom, hoe typisch, enz enz zijn en blijven het rasechte arabieren.

Gr Em