arabieren in de wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskia1989

Re: arabieren in de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:25

Nou dit herken ik echt helemaal! en ik heb dan ook moeite om me benen stil te houden! maar als ie er eenmaal goed doorheen is gaat het goed. nog niet perfect maar wel stukken beter!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:31

Je kan pas fijn doorzitten als je paard helemaal ontspannen over de rug loopt. Op dat moment kan hij jou ook het beste dragen, waardoor je paard als het goed is niet veranderd door jou doorzitten.
Wat wel kan, is dat jij zelf nog moeite hebt met het zitten, bijvoorbeeld door conditie of je evenwicht. Dat laatste hoef je niet eens bewust te merken, je spieren corrigeren dat voor je, maar door die spierbewegingen, kan je paard daar op reageren.
Of dat je jezelf teveel focust op het netjes doorzitten, dat je vergeet dat je ook nog aan het rijden bent :P
Voor dit alles is de beste oefening toch echt gewoon doen en veel herhalen, maar doe dit dan ook pas als je paard er helemaal klaar voor is en dus lekker ontspannen over de rug loopt. Anders wordt het voor jou moeilijker en dan kan je paard ook weer op reageren. Een paar keer zonder beugels rijden kan ook helpen.

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:36

ik denk dat het een beetje combi van beide is, want ik span me lichaam ook wel best aan om netjes te blijven zitten zeg maar...ik doe nu gewoon stukjes doorzitten en inderdaad pas doorzitten als ie er goed doorheen is. anders word het toch allleen maar gestuiter;)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:53

Bij mij gaat het van het ene in het andere.
Als hij niet helemaal lekker ontspannen loopt kun je gewoon niet lekker doorzitten.
Daar reageert hij op door nog minder fijn te lopen..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:06

Het doorzitten gaat bij mij juist fijn.zonder impuls verlies.
Ik moet juist gaan lichtrijden omdat in de B staat lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd.
Omdat ze zo lekker zit heb ik de neiging om door te zitten, maar ik moet me gewoon even aan ons niveau aanpassen:D

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:22

nou die tijd heb ik al gehad helaas:P maar ik blijf gewoon oefenen. uiteindelijk moet het toch wel lukken?! maar ja het is wel frustrerend dat hij dan veel impuls verliest, en op wedstrijd is het nog erger! dan neemt ie me gewoon in de maling! op ze ergst: dan krijg ik m er niet meer goed doorheen, kan ik bijna niet meer doorzitten, en zorg dan nog maar eens voor een goede impuls!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:40

Ik heb al gestemt, moet alleen via de mail nog even bevestigen :p
Haha Barcelano; erg herkenbaar, ik zit ook het liefst altijd door. Voor mijn gevoel krijg je dan toch een betere indicatie van wat er onder je gebeurt. Zo voel ik met lichtrijden wel of er verschil in hoogte van de achterbenen is, maar met doorzitten voel je dat zoveel preciezer.
En daarbij, Pirouette zit heerlijk door, ondanks dat ze zo enorm hoog opgooit.
Met Amerika en Mardonja gaat het soms heel lekker, maar die zijn nog redelijk groen en dus niet constant in paslengte en aanleuning, wat het zitten wat minder comfi maakt :+

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:43

Super, dankjewel!

Als Belarus eenmaal lekker loopt kan ik ook heerlijk doorzitten. Hij loopt alleen nog niet constant genoeg.
Daar werken we nu dus hard aan. Ik heb alleen nog steeds geen goede instructie gevonden. Ik ben nu dus een half jaar alleen met hem aan het klooien.. Jullie kennen ook geen goede instructie in Friesland toch?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:48

Zoek eens op het arabieren forum, of zet er een advertentie.
Mischien op wedstrijden mensen aanspreken.

Ik moet zeggen dat ik een hele fijne instructeur heb, alleen zitten wij in Brabant:)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:54

Barcelano schreef:
Zoek eens op het arabieren forum, of zet er een advertentie.
Mischien op wedstrijden mensen aanspreken.

Ik moet zeggen dat ik een hele fijne instructeur heb, alleen zitten wij in Brabant:)

Ben niet zo'n held dat ik op wedstrijden zo mensen aanspreek :o
Maar kan op het arabieren forum inderdaad een advertentie zetten :)

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:10

nou als jullie weer even voor me willen duimen zondag! zou heel fijn zijn hihi! hopen dat het weer iets beter gaat als 2 weken terug:D en dan komen we er vanzelf wel toch???

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 15:18

Natuurlijk duimen we voor je!

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:22

Ik heb zelf geen arabier, maar ik mag 28 augstus wel m'n wedstrijdje op de arabier van een vriendin/mijn lesgeefster (Tammy_ ) doen.

Afbeelding

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:33

haha dankjewel!! we gaan er weer voor!!! gaan er trouwens nog mensen naar de almelose ruiterdagen? of zijn jullie daar een keer geweest. Ik wil er volgend jaar weer heen, ben vorig jaar ook geweest. Is echt heel leuk!!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:58

Ik ben er nog nooit geweest, maar wil er volgend jaar zeker naartoe! Even afwachten hoe dat gaat qua planning, aangezien ik van februari tot juni toch weer vooral in Emmen zal zijn en dus niet kan trainen thuis..

@Kim; ik zou inderdaad voor een advertentie gaan, of vragen aan mensen, op het AV-forum kan je vaak onder iemands berichten zien waar diegene vandaan komt. Als dat een beetje bij jou in de buurt is; PB'tje sturen!

Mijn instructrice is helemaal geweldig, ze past perfect bij mij en mn paardjes, echt heel fijn :)

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:59

nou leuk als je gaat dan! laat het zeker even weten als je gaat! lijkt me erg leuk om een zus van Pamflet te zien! ik heb vorig jaar op almelo 9 winstpunten gereden dus ik was zo bijna een hele rubriek door in een weekje haha!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:58

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:03

nou succes met het probleem! ik zou zeggen laat gewoon een keer een andere zadelmaker komen. zo'n moeilijke rug heeft je paard volgens mij niet dus het moet oplosbaar zijn. leuk als er wat meer arabieren meedoen. Ik heb er vorig jaar maar eentje gezien

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:39

Hee Saksia, je hebt wedstrijd toch vandaag? Veel succes :D

Wij vertrekken hier zo met Amerika voor ons rassendefile op de paardenfokdagen. Ben benieuwd hoe het gaat vandaag, madam is nogal een draak op vreemd terrein. Vorig jaar in Sint Oedenrode zat ik serieus anderhalf uur voor de zadelrubriek al op dr rug, en nog was ze amper te rijden in de ring :+
Nou is ze wel veel verbeterd sinds vorig jaar, ondanks dat ik er sindsdien maar zo'n 6x serieus mee heb gereden waarvan 3x deze week :o
(verder is ze wel vaak mee het bos in geweest enzo, maar omdat ik voor studie niet thuis was, is ze amper echt gereden)
Maar vreemd terrein blijft voor haar toch erg ehm, lastig xD
Het is jarenlang alleen een showpaard geweest (en daarvoor 2seizoen op de renbaan in Duindigt), dus voor haar staat weggaan nogsteeds gelijk aan staart op je rug en gaan 8-)
Opzich niet erg natuurlijk, maar het zou wel fijn zijn als ze daarbij te controleren blijft :+

Nou, ik laat jullie vanavond even horen hoe het ging :D

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:45

saskia 1989, moeilijk niet, maar schijnbaar wel heel duidelijk in het angeven van een pijntjje,,
welke zadelmaker zou je me aanraden dan? countrymill staat toch echt niet verkeerd te boek..2 e probleem is dat het geld een keer op is. heb 1200 euro voor de podium set betaald, als ik daar nu gewoon mijn geld voor weer zou krijgen.. dat ga ik iig vanavond maar even vragen. vervelende is wel dat zadel 1 nu het enige zadel is waar ze lekker onder loopt.
succes vandaag! babiiveeraa ook veel succes en ach gewoon blijven lachen,,,,

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:11

Jeetje wat irri die zadeldrama's zeg, als ik jou zo hoor dan zou ik het bij zadel 1 houden omdat je zelf ook zegt dat ze daar wel lekker onder loopt, heb helaas ook al wel gezien dat een zadel compleet op maat gemaakt voor t paard het paard naar de kloten heeft geholpen en als ik mijn oude zadeltje waar ik hem mee had beleerd erop gooide was er niks aan de hand, dus ik snap je onzekerheid erover maar kan je er niet verder mee helpen.

Ow ook even hier plaatsen [EA-TK-PP] TK Arabische Broer en Zus zoeken nieuwe baasjes
Bij mij gaat het trainen weer erg lekker gelukkig nog geen drama's met de bak met het vele water.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:24

Zadels zijn inderdaad drama's! Ik heb nu gelukkig een heel fijn zadeltje gevonden, Lemetex redelijk onbekend, maar ligt super! Op vrijwel al onze paarden. Ik heb hem toen gekocht voor Pirouette, maar heb er vandaag ook Amerika mee gereden.

Het ging trouwens supergoed! Ze kwam vanmorgen de trailer af en toen was iedereen in shock :+
Het is officieel zegmaar een Haflinger-Belsche Trekpaarden-Friezen keuring, en die hadden als showprogramma zegmaar het rassendefile. Dus toen kwam onze woeste Amerika van de trailer af, opgefokt alsof ze in de voorring van Aachen stond, staart op dr rug en dansen <3
Eenmaal in de box werd ze snel rustig. Om half2 was het defile, om half1 zat ik erop. Ze was eerst wel erg druk en springerig, dreigen om te gaan steigeren maar gelukkig hield ze alle voetjes aan de vloer. Na een tijdje (halfuurtje ongeveer) werd ze wat rustiger en heb ik er lekker aan kunnen rijden.
Het rassendefile zelf duurde erg lang en het was alleen maar stappen, achter elkaar, steeds maar weer hetzelfde rondje. En dat zo'n 3kwartier lang. Voor Amerika werd dat iets te saai en te langdradig. Je voelde de spanning echt opbouwen. Tegen de tijd dat ik dacht 'Ik moet nu de ring uit want ze gaat ontploffen', was het gelukkig ook klaar. Op het veld daarachter heb ik haar even voluit laten galoperen (met veel bewondering en een beetje angst van toeschouwers, ze dachten eerst dat ze op hol geslagen was :+ ) en toen was ze weer rustig en braaf.
Het is zo'n mutsie he, maar ze heeft dat gewoon echt nodig om alle opgebouwde spanning weer kwijt te kunnen. En zo lang ze daarbij stuurbaar en te remmen blijft, heb ik er geen problemen mee :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:37

Ik rij heel af en toe wedstrijden met mijn half arabier Lotje. Ze is een kruising tussen een arabier en een kwpn'ner. De reden dat ik nog geen startkaart heb is omdat mijn ouders niet met een trailer mogen rijden en dan kom je niet ver zonder trailer.
Maar ik krijg er geen foto op te staan. Srry.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:38

Heb je geen lieve kenissen met een trailer Emilyslaluna?

Zijn er trouwens hier nog mensen die met de Arabissimo meedoen of komen supporten? De startlijsten staan online, ik moet a.s. zaterdag om half 12 :)

sya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:03

Hey hey ik Kom ook meekletsen in het topic
(als dat nie erg is ;) )
Ik heb ook een arabje hihi
Ik Ben zelf 17 jaar en ik rij met mijn Sammy in het M2 met nu 6 winst :D