Amy....wat een heftig verhaal. Vind hem zo mooi maar idd misschien als ruin dat jullie samen nog kunnen gaan genieten. Heeft hij dan nog pijn kun je altijd nog zien maar heb je er alles aan gedaan om het hem zo aangenaam mogelijk te maken.
Bedankt. Ik weet zelf eigenlijk niet eens zo goed wat er allemaal door mn hoofd gaat. Ik probeer realistisch te blijven want als ik mijn emotie mee laat spelen kan ik niks meer vrees ik, hij is me zo dierbaar... Als hij erg onrustig wordt na het dekken denk ik dat ik hem gewoon nog even paard laat zijn in de groep voor de tijd die nog rest. Nog even optimaal van het leven genieten, en voor een hengst is dat toch net even anders weer, die gaan nu eenmaal niet in de groep.
Het is zo'n lieverd en zo knap, precies opa... Het is allemaal zo ontzettend kl*te dit. In eerste instantie leek alleen zn sportcarrière naar de maan en dat is even zuur, maar so be it, dan maar geen sportpaard. Maar nu ziet het er naar uit dat het toch verder gaat dan dat.
Arme Set trouwens. Kan natuurlijk best dat ze even last heeft van het veulen
amyz
Geplaatst: 23-05-14 16:50
Voor de geïnteresseerden trouwens foto van zn kogel.
IlonavL
Geplaatst: 23-05-14 16:52
Ik vind het zo sneu voor jullie Amy, het zit jullie echt niet mee Mijn objectieve mening: kijk naar wat goed voelt voor jou en vooral naar je paard. Ik zei al dat ik natuurlijk niet weet hoe hij zich thuis gedraagt maar in Houten zag ik ook dat hij met zichzelf toch wel behoorlijk in de knoop zat en ik weet niet of dat te wijten is aan zijn hengst zijn maar wellicht voor een deel. Ik snap dat het allemaal echt moeilijk is en dat je geen overhaaste beslissingen moet maken maar denk positief! Er zijn nog hele leuke dingen die je op een recreatieve manier met hem kunt doen (voor zover het gaat uiteraard). Ik denk dat je hem daarvoor inderdaad beter kunt ruinen, maargoed dat is echt mijn persoonlijke mening. Ik begrijp echt hoe vervelend het is hoor, dat je paard zo onrustig is op vreemd terrein en aangezien je voor nog zoveel showplannen in gedachten had, moet hij daar ook in zekere zin maar aan wennen maar ik had ook wel een beetje met hem te doen want je zag echt dat hij af en toe geen raad wist met zichzelf. Echt heel veel sterkte met je beslissingen en ik hoop toch dat je nog heel lang van hem kunt genieten!
IlonavL
Geplaatst: 23-05-14 16:56
Oh sorry Amy, ik reageerde even op je berichtje van een aantal dagen terug maar lees nu dat je al in een wat verder stadium zit. Wat onwijs klote zeg! Als ik het nu zo lees is er toch ook een deel pijn bijgekomen (sorry, even overheen gelezen) en dat is natuurlijk niet goed! Pfff... sterkte met alle beslissingen!
Ach Set, kan best dat ze wat last had van het veulen. Het komt nu wel snel dichterbij, leuk!
Ik denk idd echt dat dat hele extreme in Houten pijn was. Het is namelijk allemaal zó niet Umoyax! Ik had gisteren het idee dat zijn kogel iets geslonken was tov de dagen ervoor dus reden temeer om er vanuit te gaan dat dat pijn is geweest. Hij kan een hoop herrie maken hoor, das ook echt een beetje jonge hengst zijn in het voorjaar bij hem, maar hij was gewoon compleet geflipt en dat is wat me zorgen baarde. Ik denk dat het agressieve richting andere paarden daar ook goed in past, immers was hij ''zwak'' en het is in mijn hoofd iig logisch dat hij dan niks in zijn buurt wil hebben. Hij liet zich een jaar geleden nog gewoon in elkaar schoppen en is juist altijd zo onderdanig en vriendelijk naar alle paarden, dus ook dat is echt iets wat totaal niet bij hem past.
Er is na Deurne een nieuwe bobbel bij gekomen waar je ook niet echt aan mag zitten, ook geen goed teken want die kogel is de afgelopen 2,5 jaar, op wat meer en minder verdikking na, juist heel stabiel geweest.
Als ik nu kijk is er best een hoop wat te plaatsen is als pijn. De afgelopen winter erg veel gedoe met hem gehad op stal, ik mocht net aan een deken op of af doen op stal, hij was echt heel chagrijnig. Las vandaag dat dat ook pijn kan zijn. Ik dacht gewoon niet op zn plek, want na verhuizing terug naar Daan was het gauw over.......maar toen werd het weer ook beter. Was het de plek of was het pijn?
Omdat al die stukjes als een puzzel in elkaar líjken te vallen dus ook nu gekozen om hem een tijdje op pijnstillers te zetten en te kijken wat er gebeurt. En heel hard hopen dat ie toch gewoon een beetje eigenaardigheden heeft en het geen pijn is....
Jeetje Amy, wat heftig zeg Voor je überhaupt wat gaat beslissen kan ik je aanraden om toch voor een second opinion te gaan. Niet omdat ik twijfel aan de uitslag of aan Utrecht, maar soms heeft een andere kliniek nog een optie om de dingen te verbeteren. Hoe dan ook, dit is gewoon echt heel vervelend nieuws... Poosje pijnstillers is trouwens een heel goed idee om dingen uit te sluiten, ik wens je veel sterkte en hopelijk is er nog wat mogelijk voor je topper
IlonavL
Geplaatst: 23-05-14 17:16
Ja, dat is het lastige, konden ze maar praten hè? Hopelijk geven de pijnstillers meer duidelijkheid!
MirandaMalik
Geplaatst: 23-05-14 17:18
Amy.. Wat een ellendige toestand.. Ik hoop dat je erachter komt of het daaraan ligt, bovendien kan het ook nog zo zijn dat het 'toeval' is (bijv been gestoten in de trailer) dat hij daarom iets had waar hij normaal minder/geen last van heeft. Heel veel sterkte.
Kat, Fuego is ook scheterig, kan ook door het natte gras komen. En gelukkig voelt ze zich verder goed, dan zal het wel loslopen. Fuego voelde zich verder ook goed, had lekker gelopen aan de longe.
De zadeldokter is geweest, moest bijgevuld maar ik had een scheurtje ontdekt in het leer bij de kussens dus nu gaat ze dat eerst maken en dan opvullen en dan komt ze begin volgende week weer.
Ik denk vrijwel zeker te weten dat het door baby komt, de laatste 3 maand zijn nu toch ingegaan en ze heeft de scheten al langer dan dat het gras het kan veroorzaken. Vandaag was het alleen wat erger. De mest is ook goed. Baby is ook heel erg actief afgelopen week.
fijn dat je zadel nog wel goed is!
joysjuh1987
Geplaatst: 23-05-14 17:22
@miranda Asal is ook schijterig maar meer voor de regen wou haar uit het land halen en dan pak ik vaak gelijk de mini en dan gaan ze samen naar binnen zou ze wou wel over mij heen dat ben been in de waterbak nog meer paniek,,,muts is het dan ook Top dat je zadel goed is
Het punt is een beetje dat de artrose al zo erg is. Inspuiten zou nog een optie kunnen zijn maar wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Hij is zo jong, dat er weinig aan te redden valt. Uiteraard zijn de foto's ook Door mijn eigen da beoordeeld en zelfs door een bijzonder creatieve da uit Israël, ook die geeft aan dat inspuiten weinig soelaas zal bieden. Als de periode op pijnstillers niks verandert gaat hij uiteraard op de artrose-medicijnen, om de boel zo lang mogelijk te kunnen rekken. Ook hoop ik dinsdag van mn hoefsmid de mogelijkheden voor speciaal beslag te horen, als het goed is heeft hij de foto's beoordeeld met de kliniek waar hij nauw mee samenwerkt. En verder gewoon heel hard duimen dat dit er zo eentje is die er nog jaren blij mee doorloopt....
Maar het eerste wat mijn da zei toen ze de foto's zag was 'ai'.
Dat wordt juist gedaan om artrose te voorkomen en is in dit stadium niet zinvol meer. Was onze gedachte idd ook en da heeft er nog voor overlegd met de kliniek, maar haalt ook niks meer uit..
Meedenken waardeer ik alleen maar enorm hoor! Bedankt
Idd ook nog naar gekeken. T is allemaal dusdanig ver gevorderd al dat er weinig aan te redden valt... Die artrose is gewoon het meest kl*terige. Dat maakt dat er niks meer aan te redden valt. Die chips heeft hij in principe gewoon geen last van, kunnen ze zelfs mee de sport in en worden ze voor de verzekering mee ggk (mits de plaats gunstig is uiteraard). Maar artrose is een bitch...als dat er eenmaal zit gaat het nooit meer weg ook.
Djuun heeft ook een chip, is daar idd op goed gekeurd, maar in de clausule van de verzekering staat dat als ze iets gaat mankeren door toedoen van de chip, dit niet verzekerd is.
Voor de toekomst: ik heb met m'n oude merrie hele goede ervaring met Cortaflex
Ik vind het zo erg voor jullie Amy.... Het is afwachten en keihard duimen draaien. Hopen dat je nog een mooi veulen van hem met Nas kan fokken. De tijd zal het leren
MirandaMalik
Geplaatst: 23-05-14 17:45
Kat, dat kan ook natuurlijk, (bij Fuego niet) dat kan ook koliek veroorzaken toch?
Haha Asal haar beentje werd ook nog nat in de waterbak dat was niet zo slim.
Amy, eerst maar even afwachten hoe het gaat..ik hoop echt voor je dat het meevalt.
Mijn zadel is eigenlijk juist niet goed nu, voordat hij bijgevuld was ging het beter..eigenlijk had ik er veel langer op moeten kunnen rijden (20 uur, ik heb er 3 uur opgezeten, toen was het al niet goed meer) nu zit er ook nog een scheur in.(wat er in is gekomen na vorige keer vullen) Maar ik hoop dat het nu na de tweede keer vullen en reparatie wel oké is... Ik hoefde dus niet te rijden vandaag, dat wist ik alleen nog niet toen ik ze uit de wei kwam halen..
Set_Elkol
Geplaatst: 23-05-14 17:51
Ja bedoelde meer fijn dat het zadel niet geheel is afgekeurd, maar na 3 uur rijden is wel heel erg zeg
Ja klopt ze kunnen koliekerige symptomen krijgen omdat de darm steeds minder ruimte heeft. Daarom heb ik haar ook maar even goed geobserveerd maar behalve diep zuchten en scheten ging het wel oke. Mooie darmgeluiden en een schoppend veulen in haar buik
Miran jij zei toen toch dat bewegingen in Blue dr buik konden komen van de luchtwegen? Zij klinkt namelijk af en toe wel raar, ik laat het nu eerst gewoon want ze is hartstikke fit en loopt lekker buiten maar moest er ineens weer aan denken.
MirandaMalik
Geplaatst: 23-05-14 18:09
Nee, ze was al geweest voor mijn zadel en het zag er verbazingwekkend goed uit van binnen (was helemaal open geweest en nieuwe vulling erin) dus mijn zadel is top. Maar ze was geweest om te passen en had nog wat bijgevuld van voren maar ik vond er weinig vulling inzitten en later zag ik ook nog een scheur.. Die vulling was al heel snel verschoven dus dat was ook niet goed gedaan. Nu hoop ik maar dat het straks oké is, je verwacht toch ook wel wat voor dat geld.
Ja, zo'n veulen neemt wel wat ruimte in, dat hoort er denk ik ook gewoon bij dat het wat last kan opleveren, als het maar niet te erg wordt. Als paarden kortademig zijn, kunnen ze heel erg gaan knijpen met ademen, dat gaan ze bij de liezen erg in -en uit en zie je een dubbele ademhaling. Dit kan gepaard gaan met snot maar dat hoeft niet, bij mijn paard toendertijd zag je niks aan de neus en merkte je ook weinig, de dierenarts kon niks horen aan de longen, (wat meestal wel zo is)maar in utrecht bij echoscopie zag je de longen halfvol zitten met snot.
Letizia
Geplaatst: 23-05-14 18:14
Ooh das toch niet zo netje Miran
Pff, twee uren geleden lag ik in m'n bikini in de tuin te pitten, nu onweer
Laatst bijgewerkt door Letizia op 23-05-14 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt
En wat moest je toen toen doen, hooi natmaken enzo of echt medicijnen?
YildizArabs
Geplaatst: 23-05-14 18:15
Djiez wat ongelofelijk klote Amy, voor jou, voor hem... Al je plannen waar je n dikke vette streep door kunt zetten en de twijfel wat te doen...Ben er wel ff stil van... Wat betreft hengst laten of ruinen: good stallions make great geldings! Invriezen kan altijd en als hij afgezonderd moet leven en door de artrose én hormonen zoveel lastiger moet leven of zelfs overleven dan zou voor mij die keuze eenvoudig zijn. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en wijsheid toe!
YildizArabs
Geplaatst: 23-05-14 18:22
Oh, niet alleen Dosator is gestorven... Ook Dakar el Jamaal heeft het sterfelijke voor t eeuwige verruild... Toch bizar dat gisteren zijn kleindochter is geïnsemineerd... Jullie houden nog steeds jullie vingers gekruist he?!!!