Western Arabieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CounTree

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:33

Dan zou ik mooi ff een dna testje doen. Onder het mom van ...een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Je weet het maar nooit toch?

En ja de westernwedstrijden zijn qua sfeer heel anders dan dressuur wedstrijden, tenminste als ik de dressuur mensen mag geloven. Als ik weleens wat vertel tegen dressuur mensen die geregeld op wedstrijd gaan, dan verbazen zij zich over de sfeer die blijkbaar op onze wedstrijden zo heel anders is.

Maar goed, je moet gewoon eens gaan kijken bij een wedstrijd in de buurt of een keer mee gaan met iemand als groom, dan weet je meteen hoe alles reilt en zeilt. Altijd leuk zo'n gezellig dagje uit.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:00

Haha ja mijn mama zei dat al toen we naar die sale gingen van arthur's.. Jeetje het is wel druk maar wat een gezellige sfeer hang hier haha.
Mijn ma ziet Zig liever onder een dressuur zadel maar ikke lekker niet muwahhhaha ik wil een stoere knol!

Ik merk het al wel met vriendinnen die in de dressuur sport rijden.. die kijken al op mij neer omdat ik "andere dingen" doe.
Ik clicker, doe veel grondwerk en rij western.. RAAAARR
Als ik vol glorie vertel dat Zig kan lachen of liggen op commando word er met draaiende ogen gezegd.. wat heb je daar nou aan en gaat het weer over de startlijst van komend weekend haha.

Nou ik heb een band met mijn heerlijke mafketel en al is hij nog niet zo lang bij mij.. wij gaan het maken.. dus pas maar op.. mocht ik ooit wedstrijden gaan rijden hahahahahaha

Ik kijk vaak bij manege Rottemeren als er een wedstrijd is.. dan is vaak westernspul er ook haha dan kon ik altijd even kwijlen

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 09:50

Gauw andere vriendinnen zoeken dan! :D

De meeste van mijn vrienden rijden ook geen Western maar ik word echt wel in mijn waarde gelaten hoor! Net zoals ik ook hen in hun waarde laat. Bovendien kun je keiveel van elkaar leren want of t nou Engelse dressuur of Amerikaanse dressuur (AKA Western) is, het blijft paardrijden! (Al moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat er meer "westerntips" worden opgepikt dan andersom, hihi! ;) )

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:43

haha ja ik denk dan altijd maar.. pff ik vind het lekker wel leuk!!
en ik heb ook schatten van vriendinnen (die niet hoog in de dressuur of springsport rijden met dure trainers) die het wel leuk vinden en het graag ook met eigen ogen willen zien.

Ik heb gister avond tot heeeeeel laat de hele site van de DAWRA door zitten lezen.. maar ik geloof dat wij nog heeeeeel veel moeten leren voor ik uberhaupt mee kan doen met wedstrijden haha.

Wel vind ik dat kennismakings weekend erg leuk!
Weet iemand hoe dat word geregeld met overnachten en of je daar ook mee kan en een paard kan huren (voor mijn ma)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:05

Dat weekend is leuk en super leerzaam!! Paard huren kan volgens mij niet. Slapen is op de lokatie zelf op zaal met stapelbedden. Als je mee wilt, dan doe je er verstandig aan om lid te worden van de dawra. Leden gaan voor op niet leden.
En bij de DAWRA kan je al gauw mee doen op wedstrijd hoor. Daar loopt altijd wel iemand rond waar je vragen aan kan stellen. Uiteraard kan je die ook stellen hier op het topic.

Ga anders gewoon eens starten op Rottemeren, kan je altijd nog kijken of je het leuk vindt. Of doe ergens een onderling wedstrijdje mee. Binnenkort hebben ze in Oud Gastel een onderlinge, daar mag iedereen aan mee doen. Wie weet gaat er wel iemand van Rottemeren heen en kan je paard mee liften in de trailer.
Ontzettend leuke wedstrijd. Daar ben ik ook te vinden als groom van mijn dochter.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:23

Ik ben jullie wel gelijk aan het stalken hier hoor.. pffff

Maar is het niet zo dat ik me op 1 jan in had moeten schrijven?
Helaas stopt manege Rottemeren per maart :(
Zo snel ken ik ook geen DAWRA mensen in de buurt helaas.

Zo op de site te lezen kost het lidmaatschap 35 euro en ik neem aan dat dit voor een jaar is.
Maar wat betaal je dan meestal aan startgeld? Wij hebben bij ons op stal alleen een super slechte buitenbak dus veel trainen (en al helemaal met dit weer) zit er niet echt in.. Ook moet ik nog een (niet al te dure, aangezien ik geen geldboom in de tuin heb) instructrice zien te vinden, want ik merk dat ik toch tegen veel dingen wel aan bots..
Je kan niet alles leren uit boeken en youtube tutorials :?

Ik heb morgen nog een examen voor mijn opleiding en hoop dan uiteindelijk eens te kunnen informeren naar een DNA test van de papa van Zig

Ik wil gewoon zoveel dingen doen en leren en het liefst allemaal zo snel mogelijk en tegelijk haha
Soms denk ik wel eens dat mijn blije gup mij heeft uitgekozen omdat we qua karakter zo op elkaar lijken.. als hij kon praten zouden we continu elkaars zinnen afmaken ben ik bang haha *\%/*

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 06:39

Je kunt je inschrijven wanneer je wil!
Startkaart FNW kost €12,50 per jaar en daar kun je ook WRAN mee starten.

Instructie is altijd een goed idee. Je weet dan of je op de goede weg zit en waar je nog veel aandacht aan moet besteden. En ja instructie kost veel geld. Maar ik heb persoonlijk liever 1 keer in de maand goed les dan elke week bagger waar je niet verder mee komt (en ik krijg bij zowel Irene als Paulette een boel huiswerk mee waar ik echt wel ff mee zoet ben!)
Zit Krista niet bij jou in de buurt? Of anders bij Paulette Zorn als ze bij Claudia is?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:22

Dag mevrouw de stalkert :D :+

Ach Rottemeren zal heus wel een doorstart krijgen. Priscilla Hazeboom zit die niet te Rottemeren samen met haar dochter?? De DAWRA heeft ook een facebook site, daar is priscilla ook te vinden.

Bij de dawra kan je het hele jaar lid worden. Hoeft echt niet perce per 1-1. Maar is natuurlijk wel het slimste om niets te hoeven missen hihi. Je krijgt dan een welkomspakket en geregeld het magazine.
Ook krijg je korting als je als lid start bij de dawra. Het startgeld op wedstrijd betaal je per rubriek= 1 onderdeel die je start. 1 rubriek starten kost ca. 12.50 Vanaf ca. 5 x starten hoef je niet meer het extra onderdeel te betalen. Vaak gaat het op deze manier bij de DAWRA. Dan zijn dus je 6e, 7e starts etc bv. gratis.

Bij de DAWRA heb je toch geen start kaart meer nodig van de FNW, Yildiz? Daar was de dawra toch mee gestopt?! Startkaart krijg je op de wedstrijd. met of zonder borg...dat weet ik ff niet meer.

Bij de WRAN moet je een startkaart aanschaffen voor het hele jaar, kost 12.50 en is 12 maanden geldig.

Meer weten??? Roept u maar hoor. Kunnen wij goed hebben :j *\%/*

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:31

Ja Nancy volgens mij mag dat idd! Maar ja, ben zon muts die zich hecht aan n Lucky number, haha! :D
En tis handig voor als je start bij de WRAN. Heb m net weer verlengd haha!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:38

Nenaavdw, Gefeliciteerd!!! *\o/*

Ik ben ook een beginner hoor en ben net lid geworden van de DAWRA. Of ik veel DAWRA wedstrijden zal starten, weet ik niet. Ze zijn allemaal zo ver weg. :( Maar wilde toch graag lid worden van deze western arabieren clubje hihi

Ik hou ook wel van een lucky number yildiz, dus schaam je maar niet daarvoor. hihi

Verder is het hier rustig nu met het rijden. Nada heeft alweer bijna 2 weken vakantie. Helaas is het niet anders.
Maar goed, blijf me voorhouden dat het niet zo erg is voor haar. Ze is vooruit gegaan als een sneltrein, dus ze mag nu wel alles een beetje op een laag pitje houden. Straks gaan we er weer volop tegenaan. Yeahhh, heb er zin in!! :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:46

Iemand die binnen 10 minuten een wissel op mijn paard zet is geen beginner Jes...

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:52

Wauw heb hier weer een hoop na te lezen pfffffff amaai! Echt super leuke foto's zowel Nancy als Yildiz met jullie arabieren in de sneeuw! Jullie zijn toch echt mafkezen dat je dit aandurft met die oooooooooooooh zo gevaarelijke rarebieren zouden de meeste in western land zeggen haha (nene wij weten wel dat onze arabjes veel aan kunnen om te zeggen all aroundertjes zijn)! geen sneeuwfototjes, maar ging ze vandaag even gewoon stappen aan de hand in de sneeuw, malha (mama van shameless) die zag van in de gang de sneeuw, en wou er al inspringen, dus eenmaal aan de poort, jaja daar ons madame en dan maar wroeten in de sneeuw! Ze zag het helemaal zitten die nieuwe speeltuin! Sublimo nadien had zoiets van moet je daarom al die drukte maken, pff ik stap er gewoon door! De humor onder die twee is grappig hoor! (haat(vooral malha als ze haar kuren heeft, dan kijk sublimo wat heeft ze nu weer???) liefde relatie maar eenmaal ze elkaar niet meer zien is het gehinnik van links naar rechts van oei ben je er nog?? ik mis je ).

Ik zou ook je paardje laten testen voor die 60euro heb je dan het bewijs dat je een halfbloed of 75 procent arabje hebt! Dit is zowiezo (nooit niet leuk, maar stel dat je hem ooit moet verkopen, hoop ik dat niemand dit met zijn arabje hoeft te doen) heeft hij ook een meerwaarde door zijn bewijs!

En voor jezelf ook heb je het echte bewijs dat je op een rarebier zit! :-)

mvg Glenn

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:07

yildiz schreef:
Iemand die binnen 10 minuten een wissel op mijn paard zet is geen beginner Jes...

Bij de DAWRA niet, bij de WRAN niet etc etc. maar bij de DRHA wel hihi. Ik snap wel where you are coming from, jes ;) If you get what i mean....

Solly beetje melig aan het worden...maaskantje en zojuist world of stiftcraft bekeken op youtube.... :')

http://youtu.be/XwpnurUqRAc

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:38

Ge-wel-DIG!!!! _O- _O-

Ben ook bang dat telkens als ik door Maaskantje rij (en dat is vaak!!) ik aan jou moet denken, hahahaha!!!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:43

hahahaha ik ga ervan blozen meiden.... :o

Maar goed, zoals jij het beschrijft is het wel waar nancy! hihi :D
Maar voor mijn gevoel, ben ik nog steeds een beginner. Dit jaar word ons debuut, is de bedoeling tenminste. ;)

hahaha geweldig glenn, mooi om te zien he, hoe ze zo van elkaar kunnen verschillen.

Owja en MAASKANTJE IS GEWOON LEUHEUK!!! :')

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:57

Komaan, je hebt toch Z gereden dan kun je toch gewoon rijden Jes! En anders zou Wendy je ook geen paarden te rijden geven, dussss... En leren moeten we allemaal blijven doen. Je bent toch nooit klaar daarmee, das t mooie ervan!

Ff een tussendoortje: Dit is precies het soort BM waarop ik aas!
Afbeelding Slechts 1400$ Durf alleen de gok niet aan want het is n 14". Ze vallen krap toch die BM's?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:16

14" is leuk voor je kids Yildiz, niet voor jezelf doen. Te klein! hoe het zadel valt om jouw kont heen, hangt ook erg af van de rug van je paard. Mijn zadels zijn beide 16" maar lijken per paard groter of kleiner, omdat de rug iets anders loopt.

Qua zilver werk vind ik dit zadel nog mee vallen Yilz. En eigenlijk ook qua showzadel. Beetje weinig leer, niet dubbel skirt...zalk maar zegguh. Je zit de skirts nu al iets wijken naar buiten... Kies ze voor dubbele skirts aan de zijkant, dan ben je meteen langer en wijkt het ook niet zo gauw. Ook aan de fork zie ik iets, iets meer naar achter hellend?? De kleur vd zitting is niet mijn voorkeur. Deze kleur heb ik, maar binnen no time werd ie donker/vies. Ben dan ook heel blij met mijn andere zadel met donkere zitting.

Horn van rawhide...heb ik ook en vind ik helemaal top! Alhoewel deze horn wel hoog lijkt, beetje cutting achtig?? Kan ook door positie foto komen. Rawhide beschadigd ook niet zo gauw. Cheyenne roll...cantle met zilver erdoor...toppie! Ook mijn voorkeur.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:33

Ja dubbele skirts vind ik ook mooier hoor! En zilver kun je erop gooien, vertelde iemand me laatst! :P (was n goeie tip overigens! Heb inmiddels al los zilverwerk liggen voor mijn huidige zadel! Zodra ik alles heb wat ik nodig heb, gaat eea linea recta naar de schoenmaker want zelf durf ik t er niet op te zetten).

Ben gewoon zo weg van floral tooling! Basket weave vind ik ook mooi, diamant vind ik echt jugh...

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:10

oei...en ik heb floral tooling MET basket weave :o en mijn ander is JUGH :D

ik ben ff foto's aan het uploaden, dan kan je de twee naast elkaar zien en vergelijken met hierboven.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:34

ja yil, dat klopt, maar blijf wel een beginner nog in het western rijden. Maar dat gaat ook wel goed komen hoor hihi

Ik blijf het aparte zadels vinden die BM's. Kan er slecht aan wennen, maar dat komt met de tijd wel denk ik als ik ze wat vaker zie.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:44

AfbeeldingAfbeelding

Hierboven mijn eerst BM. zitting was net zo licht als de zitting van je voorbeeld zadel...weinig meer van te zien. :o
Zie je het verschil met de horn, de fork met jouw voorbeeld?

Dit zadel is 16" maar het leerwerk is naar beneden toe langer dan gewoonlijk en naar achter toe ook best lang. Let op de extra concho die nog eens achter de cantle zit. Daar is bij dit zadel dus plek voor. Het zilverwerk op dit zadel is aardig wat, maar "gewoon".

Mijn 2e zadel:
AfbeeldingAfbeelding
Diamant tooling, rawhide horn, cheyenne roll, donkere zitting.
Ook al valt het niet op, maar ondanks de 16" is dit zadel qua leer lengte een stuk korter dan mijn 1e zadel. Je ziet het niet goed op de foto, maar hier past geen extra concho achter de cantle. En als je goed kijkt zie je dat de zijkanten van het leer korter zijn dan mijn 1e. Hierdoor is de beugel ophanging automatisch ook hoger.
Wat in ons geval toevallig top uitkwam, want nu kon ik de beugel ophanging voor Cyann gebruiken. Bij dat andere zadel waren haar benen nog te kort om voorbij de skirt te komen. De beugels hing ik zeg maar direct onder de eerste fender flap. De originele fenders werden hierdoor niet gebruikt:D Nooit erg in gehad dat die leerlengte ook verschillend kon zijn, ik zag het pas toen ik hem op het paard legde.
De conchos op dit zadel zijn ook anders en het zilver van de conchos is dikker. De plates zijn gelijk aan het 1e zadel.

Persoonlijk vind ik een lage fork en cantle erg fijn, omdat het zadel hierdoor meer op een reining zadel lijkt met boom. Veel bewegingsvrijheid. Mensen valt het ook niet op dat het een BM is, pas als ik afstap zien ze het. Alhoewel de beugel ophanging bij een BM (ter hoogte van de knie) niet ideaal is voor reining. Bij een boomzadel ligt het scharnierpunt van je been hoger. Dit is echt ff wennen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:57

Jouw eerste zadel.... <3

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:03

Via Alida gekocht 2e hands. Haar hubbie Lars wilde wel een andere, zodoende mocht ik deze overnemen.

Maar zie je het verschil qua model? Je voorbeeld is echt zo'n kuip model. Hoge voor en achterkant en een horn die hoog is. Daar ga je ook rechter op van zitten. En niet zo als ik ...als plumpudding hihihi. Door het kuipmodel voelt de zitruimte ook kleiner aan.

Ik zou een beetje gaan inpraten op Lars en/of Alida, dat ze echt aan een nieuw zadel toe zijn. Kan jij de "oude" over nemen :j :D

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:32

@CounTree
Klopt Priscilla staat op Rottemeren.. Haar vorige paard Deska weet ik wel. Zij is ook de enige die ik ken met een arab in de western.
Je betaald dus in feite 30 eur om het jaar lid te zijn en elke wedstrijd die je rijd betaal je 12,50 inschrijf geld
Haha ik ben echt een sukkel wat dat betreft hoor.. De enige wedstrijden die ik ooit heb gereden was toen ik klein was van de fnrs haha
Ik heb er een 0 verstand van

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:48

Hey daar is onze stalkert weer...whoeha. :+ :D *\o/*

Volgens mij betaal je als DAWRA rijdend lid 35 euro lidmaatschap. Moet ergens op de site staan.

Als je een wedstrijd wil starten, dan ga je eerst bepalen in welke onderdelen je wil starten.
Stel je besluit te starten:
- In hand Trail,
- Trail
- Horsemanship.
Dit zijn 3 aparte wedstrijd onderdelen. Voor elk onderdeel is er een aparte prijsuitreiking.
Je start dan totaal 3 onderdelen. Voor elk onderdeel betaal je ongeveer Eur 12.50.
Meestal wordt het bedrag iets lager per start naarmate je meer onderdelen start. Dat bepaalt de wedstrijdcommisie van te voren en komt netjes op het inschrijfformulier on line te staan.
Het zou dus kunnen zijn: 1e start 12.50, 2e t/m 4e start 10 euro, vanaf 5e start gratis. Let wel dit is dan op 1 wedstrijd.
In dit voorbeeld ben je dan totaal EUR 32.50 (12.50+10+10) om 3 x te kunnen starten

Meer vragen??? Probeer ons maar uit! *\%/* nie gek te krijgen nie :+

p.s. nul verstand is niet erg...kan het ook niet in de weg zitten. ;) en op de valreep GEFELICITEERD!!