Western Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:17

Ik herhaal maar weer eens....Bob Marshall en je bent van al het gezeik omtrent zadels af! Want sooner or later....vertellen de arabs het je toch. :) :D

Tig zadels gehad en de laatste paste aldus verschillende zadelpassers, instructeurs etc. Helaas paardjes vertelde een different story. Want idd als ik een tijdje niet had gereden, was de paardenrug opeens minder gevoelig bij borstelen. Dus toch BM gekocht....en joehoe happy horses happy person!
Het is ff wennen maar dan heb je ook wat. Tegen het schuiven gebruik ik anti slip matje. Die je thuis onder een vloermat leg of bij camperen gebruikt. Gewoon ff op maat knippen. En met een BM ook minder last van de dikke buik schuif.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 01:35

Ja ik zal denk ik toch naar de BM of iets met een flexibele boom moeten... Vind alleen die BM 9 van de 10 keer spuuglelijk.
Maar goed, hopelijk hebben ze iets van m'n gading. Mocht je nog adres hebben, hou me aanbevolen!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:53

Tja....het standaard adres t.w. Alida Hadders. Destijds heb ik het zadel overgenomen waar Lars Hadders op reed. Met een beetje mazzel, is ie misschien weer toe aan een nieuwe ;-).
Verders hier op bokt markt of marktplaats. Maar moet zeggen dat er bar weinig wordt aangeboden het laatste jaar wat een beetje showbaar is voor een redelijk bedrag.
Arthur heeft natuurlijk die freemax of zo? Dat lijkt meer op boomzadel, heb er een keertje op gereden, maar was heel anders dan BM, zat ook als een boomzadel. Kort erna stond er een prachtige 2e hands BM te koop voor pracht "prijsje". Moest ff op en neer naar Apeldoorn maar deed ik graag. En toen had ik er twee :j
Als ik iets tegenkom dan hoor je het! Of plaats een oproep op facebook!!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 09:09

Heb welgeteld 1 acceptabele op Boktmarkt kunnen vinden! Maar jee, met wel een heul hoge vraagprijs!!
Heb in ieder geval mailtje gestuurd en nog ff verder zoeken...

raven

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:53

Ik heb ook een BM gehad alleen Kerihm vertelde toch dat die dat helemaal niks vond, ben toen maar weer terug gegaan naar een boomzadel. Nevada hier op bokt heeft nog wel eens wat liggen van BM mail haar eens.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 12:38

Thanks Joyce! Heb haar meteen pbtje gestuurd!

Nog ff met de DA contact gehad maar kan Tie gewoon weer gaan rijden! Fijn! *\o/*
Alleen staat mevrouw weer hengstig.... >;) Wat n meidje toch! :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:57

hahaha lekkerding!
Nou hopelijk is dit het grote euvel yil en kan het gewoon met een ander zadel worden opgelost.

Oh nancy, dus het AVS magazine zit er maar eenmalig bij. Jammer.
Ik heb nog geen rede gevonden om 90 euro + tenaam stelling te gaan betalen om mijn eigen paard op mijn naam te kunnen zetten. De AVS wedstrijden hebben ze niet voor het western gebeuren en het arabian horse weekend kan ook als ik wil alleen via de DAWRA toch? Zo niet, jammer dan. ;)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:44

Er stond laatst een bm op het volbloeden forum, die heeft angela gekocht ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:27

Heel de DAWRA aan de BM, haha! Ik weet inmiddels al wel precies wat ik wil dus dat is mooi. Nu nog een vinden, das lastiger!
Heb m'n Billy Cook te koop gezet en vanuit daar zien we wel verder. Misschien dat zolang ik nog niks heb dat antischuitmatje van Nancy uitkomst kan bieden.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:31

Had net hetzelfde probleem als jij yILDIZH, sublimo liep ook onregelmatig bij mij ging het zadel iets naar links hellen toen en iedereen, leer nu eens recht zitten, je hangt altijd scheef! ik daar dus opletten en wat ik dan eigenlijk deed was dan nog meer naar de andere kant gaan hangen waardoor sublimo nog meer raar liep! Toen rust gegeven, en ostheopaat laten komen en die zei dan ook kan het niet aan je zadel liggen onmiddellijk een zadelfitter laten komen! Die zei me het volgende wij als mensen wij kopen regelmatig nieuwe schoenen omdat ze versleten zijn of gaan knellen ofzo! maar voor onze paarden kopen we een zadel als 3-4 jarige en het moet meegaan tot nu pensioen is ook niet logisch!
Dit is me altijd bijgebleven! Sublimo was van semi naar full quarter moeten overschakelen! Arabieren zetten pas later uit en dit zal bij Tie ook zijn 1 feit uitzetten door rijheid en leeftijd, uitzetten door haar dracht, merrie's die drachtig geweest zijn hebben de neiging om nadien in bouw en massa te veranderen (wil niks verkeerd bedoelen, maar is bij de mensenvrouwen ook vaak zo).

Misschien Boomloze versie dan kan je hier het beste bij Nancy ten rade gaan, heeft met June ook lang moeten zoeken voor een gepast zadel!
Jaja ik onthou goed :-)

Ik hoop dat het allemaal in orde komt met Tie en de zoektocht naar een nieuw zadel!!

mvg Glenn

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:32

corine1981 schreef:
Er stond laatst een bm op het volbloeden forum, die heeft angela gekocht ;)

Correctie MONICA heeft hem gekocht :-)!

mvg Glenn

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:39

Ja precies Glenn! Ze heeft wat meer diepte gekregen maar daarnaast is ze de afgelopen maanden ook weer boller geworden omdat ze de hele dag op de wei staan. En Tie beweegt niet, die eet alleen maar. Ze krijgt een handje brok per dag meer niet.
Maar goed, straks weer de dracht etc etc... Dan is t toch wel handig om een flexibele boom of boomloos te hebben. Misschien kan ik Nour er dan ook nog mee rijden.
Dus ik wil wel eentje waar ik helemaal achter sta. Ik heb nu wel enkele op t oog naardien beantwoorden niet geheel aan wat ik voor ogen heb. Dus ff afwachten totdat er echt iets voorbij komt waar ik helemaal achter sta (dat is lastig want als ik iets in m'n hoofd heb dan wil ik het eigenlijk zo snel mogelijk geregeld hebben :o ).
Wil me ook goed verdiepen in dat boomloos rijden: hoe zit dat met passen, waar moet ik op letten? Kan ik er gewoon mijn pads onderleggen die ik al heb, etc, etc?

En waar blijven die pics nou?!!! _-:( ;) *\%/*

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:23

helse week, bijna al dagelijks vergadering gehad, resultaat als ik thuis kom donker en door de drets nie haalbaar!
Morgen receptie en gaan eten met directie en collega's! Ik probeer dit weekend, want heb voor shameless ook showset gekocht borstriem en halster enzo (maar dan alleen is dan ook vaak niet haalbaar foto's maken) zodra het beter weer is wil ik een shoot plannen voor shameless!

ps het BAPS stamboek was in juli me komen intervieuwen over mij, mijn visie en droom enzo! Ik sta in het december nummer van Baps

Glenn Van Cauwenbergh op weg naar zijn droom ...
een cowboy?

Heel mooi artikel ben héél blij! :o :o :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:53

Woei! Ben benieuwd Glenn! Kun je die tegen die tijd scannen? Want ik heb geen Baps magazine... |(

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:57

Ik ga is proberen (want heb geen scanner via vriendin ofzo )of anders aan Talitha vragen ik dacht dat zei enkele paarden op Baps papieren heeft staan!
Als Tie toch op seksvakantie bij haar gaat voor Jazzmeen (knap black stallion (zou ook een knap western pleasure paard zijn)!

mvg Glenn

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 08:17

Ha ja, das n goeie!

Iemand ervaring met Haleson boomloze zadels? Ik vind die namelijk veel mooier dan de BMs en niet zo schreeuwend duur voor een zadel zonder boom...

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:08

Geen ervaring mee, maar niet doen als ik alle verhalen daarover hoor!
Leer qualiteit schijnt niet je van het te zijn. Volgens mij heeft Liesbeth Eekhout er wel eens eentje gehad of er ervaring mee gehad. Ze zit hier op bokt en leest vast wel mee ;-).

Bij een volgende dawra wedstrijd gewoon ff alle verschillende BM's onder de loep nemen en wellicht uit proberen. Ik heb geen peaked pommel, dat vind ik niet mooi. Ook is bij mijn zadel de achterkant niet zo hoog, wat ik ook fijner vind omdat je dan meer bewegingsvrijheid hebt.
Mijn twee BM zadels schelen gehoorlijk qua leerlengte zowel over de rug als over de zijkant. Geen van de paarden heeft daar last van. Prikt niet in de heupen of iets dergelijks. Ook niet bij June met haar korte rug. Draait er gewoon overheen.
Ik gebruik geen speciale ruggegraat vrije blankets, ook al zegge ze dat dat beter is. Mijn paarden hebben er geen last van, wellicht omdat ze aardig rond zijn? Wel is mijn trainingsviltenpad behoorlijk groot, omdat mijn ene zadel behoorlijk groot is. Die pad is bv 100 cm breed omdat dat zadel zo ver door loopt naar beneden. Als ik een minder brede pad neem, raakt het leer de zweetvacht.
Wennen is de beugelophanging, omdat het scharnierpunt een stuk lager is. M.n. bij reining is dat enorm wennen. Maar ja....als mijn paarden zich maar lekker voelen eronder, neem ik dat graag voor lief.
Beide zadel zijn 16", maar per paard lijken ze kleiner of groter qua zitvlakte, omdat de ruggen iets verschillen .
Doordat ik geen peaked pommel heb en lage achterkant (canter?) lijkt het zadel erg op een gewoon westernzadel. De meeste zien het verschil pas als ik afstap.

Naast dat mijn paarden geen pijn in de rug meer hadden, had ik ook geen last meer van een stijve rug. Ik heb nog een tijdje met mijn equiflex boom zadel door gereden, als ik beide paarden uitbracht op wedstrijd en geen tijd had om van zadel te wisselen. Nadien had ik dan telkens rugpijn. Boomloos BM voelt aan alsof je zonder zadel rijdt met een klein lapje leer ertussen. Je zit meer in je paard dan erop.

Cyann is niet anders gewend dan een boomloos zadel. Toen ze een keer les had op een lespaard van WNL, zei ze achteraf...best een hard zadel, heb gewoon pijn in mijn kont :D . Toen heb ik haar het verschil van de zadels maar eens even uitgelegd. _/-\o_

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 11:58

Nee die gaan t nie worden nie, schijnt echt bagger te zijn...

Wellicht heeft Alida over 12 weken een zadel voor me.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:03

oooooh tijd zat om tussentijds iets anders tegen het lijf te lopen!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:09

Vandaag is Irene langs geweest en heeft naar m'n zadel gekeken. Zover zij kon zien lag ie gewoon goed (ja klopt naar mijn idee ook) maar tijdens t rijden Hoppa na 1 minuut ligt ie weer naar voren en begint Tie weer onregelmatigheden te vertonen...
Ik ga jouw tip Nance uitproberen: heb bij de Kwantum antischuitmat gehaald en op maat geknipt voor onder m'n pad. Ik hoop zó dat dit gaat werken! Het zou n heel goedkope oplossing voor m'n probleem zijn!
Hopelijk gaat het gevoelige velletje van Tie er tegen kunnen!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:39

hoop ook dat dit voor jullie gaat werken yildiz!

Ik heb een equiflex zadel. Ook met een flexibele boom erin dus.
Dit zadel bevalt me echt super!
Laatst bijgewerkt door Bimmetje op 12-01-13 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Miek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:40

Wat een mooie arabieren allemaal!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:40

Succes Yilz, zou fijn zijn als dit een oplossing is. Heb je de witte met vierkantes (cm vierkantjes)? Ik heb tegenwoordig een veel fijnere versie....soort bubbeltjes blauw met hele kleine tussengaatjes. Dat lag meer dan een jaar geleden bij de Lidl als zijnde kampeerondermat of zoiets. Was tig m2. Daar kon ik er ruim 16 uitknippen. Dingen slijten natuurlijk, dus dan gooi ik ze weg. Mijn paarden hadden met de boomzadels geen last van schuiven, maar last van de boom op zich. Precies vanaf het punt waar ik zit en dan de lengte van de boom naar achter aan weerskanten van de ruggegraat kregen ze gevoelige plekken.

Jes...Ik heb ook een continental Equiflex gehad....prachtig zadel, beviel mij best. Behalve dan weer mijn paardjes. :o . Maar toen ik eenmaal met mijn BM beide paarden ging trainen en met hoge uitzondering op mijn equiflex reed, kreeg ik zelf vrijsnel rugpijn van de equiflex. Gewoon verziekt door BM en geen boom meer gewend. Dus toen op zoek gegaan naar een 2e BM en uiteindelijk mijn equiflex verkocht.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:54

Yup! Heb die witte. Drukkingen op d'r rug heeft ze niet, vandaag nog gecheckt. Alleen op haar schouders reageert ze gevoelig, logisch ook!
Dus het is puur t schuiven! Ik krijg trouwens van Irene de volgende keer een BM te leen. Een gele simpele versie hoor maar dan kan ik m eens wat langer uitproberen om te zien hoe het ons bevalt.

Hoe was jullie les Nancy?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:53

Een gele? zo simpele versie is dat nie hoor haha.
les ging weer super. Wekker om 08.00 uur, laden om 9.00 uur en om 9.08 reden we weg. Hoezo op elkaar ingewerkt hihi. Spinnen met june begint er eindelijk op te lijken. Cyann ging ook toppie, ze wordt nu echt de leider van Nirvana ipv andersom. Behalve in de spin heeft nirvana nog net ff meer leiding....Ze spint goed hoor daar niet van...maar voor Nirvana's doen draait ze op haar dooie akkertje pompiedom. Rundown gingen ook super met netjes wachten....maar ja...das thuis hey. Op wedstrijd gaat bij Nirvana altijd het gaspendaal op zoef zoef snelle willie en hoppa de bak weer uit ;-). Uitgezonderd trail.