Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:08

uhm Rawaat, er wordt hier gewoon om je mening gevraagd. Die kun je dus geven ongeacht of je er verstand van hebt of niet.
Wij hebben 2 AVS en dat vind ik persoonlijk mooie dieren. Maar deze dieren zijn te gemaakt, dat vind ik niet mooi.
Ik vind niet dat je mensen dom kunt noemen omdat ze toevallig een mening hebben, ook al is die mening naar jou inzicht fout. Laat je gewoon iedereen in zn waarde aub?

Rawaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:15

evitatinkle schreef:

Ik vind niet dat je mensen dom kunt noemen omdat ze toevallig een mening hebben, ook al is die mening naar jou inzicht fout.

Leg geen woorden in mijn mond, ik quoteer enkel, ik laat iedereen zijn mening (hierbij laat ik ook jou in je waarde, ik neem die van niemand weg) maar in het fokspel zijn regels en die zijn er naartoe te fokken.

boeft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:19

@Rawaat: Ik begrijp dat ook wel. Ik bedoel ook geen kritiek te geven op de fokkers ofzo. Een paard als Magnum is waarschijnlijk prachtig gefokt, en voldoet aan alle standaarden. En ik snap ook heus wel dat fokken niet iets is dat je zo maar even doet. Van wat ik ervan gelezen heb is voor met name het traditionele fokken een flinke studie nodig van de oude bloedlijnen etc. Voorwaar geen kattenpis!

Wat ik mooi vind is natuurlijk een tweede. En dat een fokker zich bij zo'n paard in zijn handen knijpt lijkt mij ook volkomen logisch. Dat is ook door diverse mensen hier gezegd (het topic wordt wat lang, ik weet het...). Niet voor niks vestigde ik de aandacht op de prijs van de nakomeling van Magnum x Psyche in Dubai.

Maar als je een beetje door de grapjes en de zijn arabieren ueberhaupt wel mooi postjes in dit topic heenprikt, komt imho vooral naar voren dat velen een paard liever in de wei zien dan als showmodel. De Amerikaanse manier van fotograferen, met veel zwart (?) vet en weggeschoren haar helpt daar ook niet aan mee.

Je hoort mij dan ook niet zeggen: "Geef mij maar een gewone arabier," maar wel: "geef mij maar lekkker een gewoon paard." De paarden die ik ken, vinden het fijn om buiten te lopen, een beetje rond te struinen, alle kanten op te bokken als ze vlak voor een regenbui losgelaten worden, etc. Wat ik al zei: ik hou niet van modepopjes. Bovendien vind ik arabieren bij uitstek een stoer ras: veel steviger en taaier dan hun fragiele uiterlijk doet vermoeden, en ziet er nog supermooi uit ook.

Echt, niks tegen de fokkerij hoor, maar ik zie een paard, van welk ras dan ook, liever in de wei en zonder make-up...

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:21

Dan mag jij me uitleggen waar je blablabla vandaan hebt

Maar eerlijk, wat vind jij van deze paarden en het leven dat ze leiden? Zou je er 1 willen hebben en zo ja, wat zou je er dan mee doen precies?

ArabianRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:23

boeft schreef:
Echt, niks tegen de fokkerij hoor, maar ik zie een paard, van welk ras dan ook, liever in de wei en zonder make-up...

Onze showpaarden rollen ook in dikke lagen modder, zand, etc etc. Staan in de regen. Niks op tegen hoor. En ze zijn stuk voor stuk modepopjes Zelfs onder dikke lagen zand zie je nog dat het een arabier is, en zo hoort het

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:24

evitatinkle schreef:

Ik vind het knap als je zo'n paard kan fokken maar de bedoeling erachter is toch alleen maar geld geld geld.

ik quoteer mezelf even...

En zou een fokker of iemand die er verstand van denkt te hebben mij kunnen vertellen of dit waar is?
Ik fok zelf ook....

Rawaat

Re: Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:25

Die showpaarden lopen door de week ook maar gewoon in de wei.
Dat zijn ook maar gewone paarden, die als ze geluk of ongeluk hebben af en toe een vluchtje naar een of ander warm land kunnen maken, of terug naar een kouder.

Het is dan ook aan de andere kant om de mensen die van dit houden in hun waarden te laten, omdat zij dit juist leuk vinden aan hun arabische paarden

ArabianRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:26

evitatinkle schreef:
Maar eerlijk, wat vind jij van deze paarden en het leven dat ze leiden?

Waar maak je je toch zo druk om? Rekent erop dat Magnum's Psyche ook lekker op de wei komt etc etc. Die shows, en opgemaakt worden voor een fotoshoot zijn maar fracties uit zijn leven . Hij is echt wel paard hoor.....

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:29

Ik maak me niet druk, maar de meeste fokkers die ik ken gaan heel spastisch voorzichtig met hun paarden om. Die komen niet op de wei etc etc.
Ik vind dat iedere paardenfokker zijn of haar paarden ook een paardwaardig bestaan moet geven. Anders zijn het toch geen paarden meer maar modepopjes.

Rawaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:30

evitatinkle schreef:
Dan mag jij me uitleggen waar je blablabla vandaan hebt

Maar eerlijk, wat vind jij van deze paarden en het leven dat ze leiden? Zou je er 1 willen hebben en zo ja, wat zou je er dan mee doen precies?

Die blablabla lees ik elke dag op fora.

Wat ik eerlijk vind van deze paarden, die van mij zijn met hun gat in de boter gevallen. Die staan de hele dag buiten, die worden maxium 30 min gewerkt per dag en voor de rest is het een lui leven én die hebben daar soms echt plezier aan om zo in de belangstelling te staan.

Vergelijk het maar met een Miss-mister verkiezing, de ene is daar voor geboren, de andere wordt daar voor getraind en er zijn er die daar niet geschikt voor zijn.

Wat is dan jouw doel van te fokken. Mijn doel is om beeldjes te fokken zodat ik elke dag mijn stal kan ingaan en versteld kan staan welke lieve, mooie hoofdjes er daar hun hoofd door de deur steken. Als ik die buiten laat en die maken zich op dat ik kan wenen van geluk.

boeft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:35

@Rawaat: Zo'n blablabla is het toch niet? Of heb ik per ongeluk iets gezegd waarmee ik je voor het hoofd stootte?

Zou ik zo'n paard willen hebben? Hmmm. Nee. Ik zou veel te bang zijn dat zo'n beest iets overkomt, en van fokken heb ik geen verstand. Dat zou betekenen dat je geen recht doet aan zo'n paard.

Ik zou dolgraag een arabier hebben, uiteindelijk. Eerst maar eens wat meer geld verdienen. Oh, en de stad uit, is dan ook wel handig. Een paard voor de avonduren en de weekends op 25 km afstand lijkt me niks.

Wat ik ermee zou willen doen? Lange afstanden rijden bijvoorbeeld. Als ik het idee heb dat het paard dat ook leuk vindt. Of wat anders. Ik ben zo iemand die dat graag met het paard uit wil vinden...

boeft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:38

Oh zie je nou wel, ik probeer te typen, en dan zijn er weer vijf nieuwe berichten, en nu zit ik op twee verschillende postjes te reageren, als was het er een...

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:40

mee eens. Je hebt 'werkpaarden' en 'showpaarden'.

Hoe gevoelig ik ook ben voor schoonheid, toch vind ik het karakter ook erg belangrijk. Mijn doel is natuurlijk te perfectioneren, dmv bijpassende combinaties merrie/hengst. Maar ik zou ook tot over mn oren verliefd kunnen worden op een oerlelijk veulen.

In Z afrika heb ik veel kunnen leren over fokken, heb een aantal maanden op een fok/trainingsstal gewerkt. Geen arabieren maar springrassen en thoroughbreds. En die gingen ook internationaal. Erg interessant om te zien hoe zij daar met hun paarden omgaan.

ArabianRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:50

evitatinkle schreef:
mee eens. Je hebt 'werkpaarden' en 'showpaarden'.

Showpaarden moeten ook hard werken Echt.
Ik moet zeggen dat er altijd spontaan een glimlach op mijn gezicht komt
's ochtends als ik de stal open doe

En op showpaarden kun je zeker rijden hoor je kunt er zélfs winstpunten mee halen op dressuurwedstrijden....

Rawaat en ik vinden type (zeer typisch) erg belangrijk....

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:54

horseranch schreef:
Showpaarden moeten ook hard werken Echt

Je sais, vandaar de " tekens.

Hoe doet Psyche het in de sport?

boeft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:56

@horseranch: maar wat vind je dan van deze foto's van Magnum?

Nog afgezien van alle make-up enzo, die (en dat zal geen verrassing zijn) niet echt mijn smaak is, vind ik ook dat de gekozen hoeken en lenzen hem niet echt mooier maken. Integendeel, ik vind hem leuker in die stukjes van het filmpje waar hij niet zo showy is.

Ik snap wel dat met name het voorleiden ook bedoeld is om de kenmerken zo goed mogelijk uit te laten komen: kijk eens wat een hals, etc. Maar die foto's vind ik echt too much: voor mij persoonlijk wordt 'ie daar niet knappper van.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:59

Zoals ik al zei op het filmpje ziet hij er heel anders uit........
Foto en film kan een hoop misleiden en vertekend beeld van krijgen

Heb foto s gezien waar hij er weer heel anders op uit zag..............

Wil hem graag in het echt bewonderen maar vrees dat ik dan een nummertje moet trekken....

boeft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 00:01

@Barcelano: hehe, ja, dat zit er dik in. En in het echt, da's toch eigenlijk het enige criterium

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 00:07

Ik zie in Magnum's Psyche en super showpaard, vaderpaard (super vererver: WH Justice etc etc) en zou hem graag op stal hebben Ik heb al mega veel foto's van deze hengst gezien, hele mooie, minder mooie, maar ja, dat heb je van ieder paard. I like him

En nu ga ik naar mijn bedje, verder dromen over arabiertjes en het veulentje van volgend jaar

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 00:18

Dan ga ik even me meer in verdiepen in magnum en his kids om me mening bij te schaven;)

slaap ze allemaal:+

Youko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 00:44

Ik vind het ronduit onzin wat sommigen hier beweren.... Hoe weet je dan dat het paard in kwestie geen paardwaardig bestaan heeft? Dat paard staat in Amerika en ik durf met grote zekerheid te zeggen dat er hier bijna niemand is die dat paard binnen een straal van 100 m heeft gezien.... Dus laat staan dat je kan oordelen hoe dat paard leeft.... En wat maakt het uit hoe het dier onder het zadel presteert? Daar zal hij waarschijnlijk niet voor gefokt zijn, dus doen ze er ook niets mee (wellicht dat hij het heel leuk doet, maar who knows?).

En wat verstaan we onder een paardwaardig bestaan tegenwoordig? 6 keer in de week trainen? En dan de rest van de dag op stal laten staan omdat je paard anders wel eens raar kan doen in de wei, waardoor hij blessures kan oplopen? En dit komt vaker voor dan je denkt

Kom op, we kunnen wel zeggen dat we iedereen in zijn waarde moeten laten, maar helaas gebeurt het zelden. Waarom trekken mensen zo snel conclusies?

Youko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 00:52

evitatinkle schreef:
evitatinkle schreef:

Ik vind het knap als je zo'n paard kan fokken maar de bedoeling erachter is toch alleen maar geld geld geld.

ik quoteer mezelf even...

En zou een fokker of iemand die er verstand van denkt te hebben mij kunnen vertellen of dit waar is?
Ik fok zelf ook....

ALLES draait om geld... Of het nou om Arabieren gaat of KWPN'ers...

boeft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 00:57

Het spijt me dat dit topic op deze manier weer aangezwengeld wordt naar een soort welles-nietes discussie. Dat was in het geheel niet mijn bedoeling.

Ik kwam toevallig het bericht van een paar dagen geleden tegen dat De Zoon Van een prijs had gewonnen, en dat vond ik wel bij dit topic aansluiten. En verder vind ik dit soort foto's en make-up gewoon niet zo mooi; te amerikaans. Da's alles.

Youko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 01:02

boeft schreef:
Het spijt me dat dit topic op deze manier weer aangezwengeld wordt naar een soort welles-nietes discussie. Dat was in het geheel niet mijn bedoeling.

Ik kwam toevallig het bericht van een paar dagen geleden tegen dat De Zoon Van een prijs had gewonnen, en dat vond ik wel bij dit topic aansluiten. En verder vind ik dit soort foto's en make-up gewoon niet zo mooi; te amerikaans. Da's alles.

Oh, dit val ik dan ook niet aan. Ik bedoel alleen dat er soms zo snel conclusies worden getrokken. En het is je ook heel goed recht om het niet mooi te vinden hoor . Het is nl. ook niet mijn smaak .... Maar de manier hoe er gereageerd wordt, vind ik af en toe niet echt kunnen...

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:16

Magnum wordt recreatief bereden maar zijn nakomelingen lopen op hoog niveau mee in de western, dressuur en english riding.. wat heb je eraan als een paard zelf het ontzettend goed doet in de sport maar geen deuk in een pakje boter fokt? Geef mij Magnum maar.. geweldig dier met een super karakter.. en dat vind ik belangrijker dan welke prestatie onder zadel dan ook. Laten we wel wezen.. Het leven wat Magnum heeft.. tja... lekker op de wei.. merries dekken.. wanneer je buiten bent naar je kroost kunnen kijken...schone stal en optijd je eten e.d. nou een slecht leven heeft hij niet hoor. Magnum heeft meerdere malen de titel Leading sire gewonnen. dat houdt in dat zijn nakomelingen het beste hebben gepresteerd zowel in show als onder zadel..dat is dan pas een goede hengst.. maar dat is mijn bescheiden mening.