Euh je kan haast niet met een ruin?
Naast het fokken kan je alles met een ruin wat je met een hengst ook kan en in veel gevallen kan een ruin meer van zijn paard zijn genieten dan een hengst.
De omschrijving die jij noemt komt denkt ik bij 5% van de hengsten voor.
Veel hengst staan op stal en komen overdag naar buiten, in sommige gevallen met een maatje vaker alleen.
Andere hengsten komen nooit losbuiten, ja in de stapmolen en onder de man maar dat is het wel.
De dekhengsten mogen in de drukke tijden misschien een paar merries dekken, vele mogen dat nog niet eens en moeten het doen met "annie" (zoals ik onze dekbok noem).
Een andere groot probleem is dat veel pensionstallen geen hengsten accepteren, de eigenaar niet de mogelijkheid heeft om ze in eigen beheer/ thuis te stallen.
Tigger kan ik gerust tussen de hengstige merries rijden maar als er een hengstig op stal is dan laat hij dat echt wel weten en vanaf het moment dat het dekbitje ingaat staat hij te piafferen naast me richting Annie
Aan de andere kant heb ik tot nu toe al mijn hengstveulens geruint en heb daar helemaal geen spijt van, vond dat ze niet voldoende bijdraagde voor de fokkerij en waarom zou je ze het dan aandoen door hengst te laten.
Maar probeer het zelf maar eens voor te stellen, je loopt je hele leven te heerlijke mannen die jou zo af en toe willen bespringen en je mag ze niet eens aanraken, laat staan een feestje mee bouwen, en dat voor de rest van je leven... Denk dat ik hier behoorlijke gefrustreerd van zou raken

En ik ben geloof ik redelijk opgevoed of was het nu gevoed..