Western Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bimmetje

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:21

ook van mij nog gefeliciteerd met yurian! ;)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:37

Jes, balen!! Heb je al een buigproef gedaan?? Dat is het eerste waar ik aan zou denken als ie geen verdikking heeft en niet echt warm aanvoelt.

Welk been is het trouwens?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:56

het is linksvoor. Heb nog geen buigproef gedaan nee. Zou ook niet weten hoe dat werkt. haha

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:09

Anders ff op youtube naar een filmpje zoeken? Misschien is het verstandig foto's te laten maken. Zeker omdat je al zegt dat ze eerst in de wei onregelmatig liep en onder het zadel niet (andere ondergrond) en nu onder het zadel opeens wel. Hoe oud is ze nu?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:10

ze is pas 6 jaar oud.
Zal eens zoeken ja naar een filmpje, maar waar denk je dan aan nancy? HKO?

Ik kan er morgen of volgende week maandag sowieso nog even een osteopaat naar laten kijken.
Kan nooit kwaad.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:34

euh ... ja. Ook ivm haar leeftijd. Daar zou ik rekening mee houden. Maar goed, het kan natuurlijk ook iets simpels zijn.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:17

owja dat kan zeker ja.

Houd het HKO zeker zelf ook in me achterhoofd.
Ben er stiekem heel bang voor. Maar HKO is toch niet leeftijd gebonden?
Moeder van nada is door HKO ingeslapen, daarom vrees ik er zo voor.
Als ze kreupeld of maar iets mankt, denk ik gelijk hieraan. Erg he.... :o

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:39

HKO wordt volgens mij gezien als 1 vd kinderziektes. Ik heb ooit een Draver gehad en die ook op jonge leeftijd in laten slapen vanwege HKO. Die was hooguit 7 jr.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:12

Jee Jes....
Geef t ff de tijd, misschien is t wel heel onschuldig? Toen ik Tie net n maand had heeft ze ook ff kreupel gestaan, ook op dr voorbeen. Die boer waar ik toen stond zei toen dat ik dr vier weken rust moest geven op de wei, terwijl de DA zei boxrust en pics. Heb het eerste gedaan en sindsdien nooit meer gekreupeld. Bleek gewoon overbelasting te zijn (mijn eigen stomme schuld dus).
Ben toen ook gaan googlen, maar daar wordt je niet blijer van...

@Corine: Paulette heeft nog contact met Eveline gehad en wat ik ervan begreep is dat ze terug training mag gaan opbouwen en lijkt het gelukkig mee te vallen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:27

Overbelasting lijkt me op dit moment niet. Mede doordat ik het nogal druk heb en dus hooguit 4x per week rij. Maar het kan toch wel, ze heeft natuurlijk wel hele grote sprongen gemaakt het laatste jaar.

Ik kijk het sowieso even aan. Wil ook graag die osteo erbij hebben gehad.
Dan kijk ik wat hij zegt en kijk dan weer verder ;)

Maar maak wel erg zorgen om mn meisje.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:39

ga voor je duimen dat het meevalt!! xx

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:40

trouwens...zou Angela al uitgeteld zijn?? :D O:)

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:51

mss stomme vraag maar wat is hko ?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:02

Hoefkatrolontsteking

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:03

Ook hier de fingers crossed voor jullie Jes! Hoop er ech echt het beste van..

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:25

oww oke thnkxx yildiz.

sterkte ermee hope dat dat het dus niet is !!!

mijn merrie staat al drie weke kreupel met een hoefzweer. :(
is nu eindelijkk door gebroken. maar loopt nog niet lkkr :(

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:37

CT: Je zwarte parels zijn knap, zeg! Ik ben benieuwd naar je kleintje, hoe hij uitgroeit. Scarlet is echt prachtig, wat een expressie heeft ze!
Bimmetje: Veel beterschap. Hopelijk is het niks ernstig met je dametje... Indien het HKO is, hoeft het zeker niet einde verhaal te zijn. Misschien valt het allemaal wel reuze mee!
Corine: Congrats aan je kleine spruitje! *\o/*

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:08

hey jes hoop voor je dat het mee valt. Mijn paintje heeft ook een maand kreupel gelopen maar sinds die op ijzers gaat het goed.

Corine gefeliciteerd met jullie zoon.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:49

nancy, ik vroeg me eigenlijk nog af wat het doel was van die buigproef en het daarna uitdraven. Want nada is kreupel in draf, zowel op het zachte als op het harde, dus dat lijkt me dan een beetje geen nut hebben om die buigproef te doen. Toch? Of wat of hoe moet ze eruit komen?
Laatst bijgewerkt door Bimmetje op 15-10-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:50

dank je meiden voor jullie steun! Kan het op dit moment wel gebruiken.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 07:49

Je kunt met n buigproef verschillende gebieden op spanning zetten dus je kunt hiermee wel lokaliseren waar de kreupelheid vandaan komt, bv ondervoet of schouder. Het is niet alleen om bv spat te herkennen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:35

nee ok, maar ze loopt al kreupel ook op het harde, dan kan ik toch nog niet zien om welk gebied het gaat? Of ben ik nu zo stom. Haha

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:56

Tijdens de buigproeven worden de gewrichten van het paard een bepaalde tijd op spanning gezet onder een bepaalde hoek. Niet alleen de gewrichten worden op spanning gezet maar natuurlijk ook allerlei structuren eromheen zoals de pezen, de gewrichtsbanden en de gewrichtskapsels. Bij het voorbeen worden de buigproeven van de ondervoet gedaan. Daarbij wordt het kootgewricht van het paard gebogen en onder spanning gehouden. Tijdens het buigen wordt ook gevoeld of de beweeglijkheid van het gewricht normaal is. Op het aanspannen kan het paard al pijnlijk reageren en dit is dan een aanwijzing dat er iets mis kan zijn. Nadat de ondervoet een minuut lang in deze positie is gehouden moet het paard in één keer rustig wegdraven. Als het paard erg kreupel weg draaft of meer dan 3 tot 4 passen kreupel draaft wordt de buigproef positief genoemd. Dit kan een aanwijzing zijn voor een blessure in de ondervoet. De voorknie en de schouder kunnen ook allebei onderzocht worden met behulp van buigproeven. De buigproef van de voorknie werkt hetzelfde als de buigproef van de ondervoet. Dit gewricht wordt 2 minuten gebogen gehouden waarna het paard ook weer weg moet draven. Het schoudergewricht (en daarmee eigenlijk ook de elleboog) kan gebogen en gestrekt worden waarbij gekeken wordt naar de beweeglijkheid van dit gewricht in vergelijking met het andere been en of het paard een pijnreactie geeft. Over het algemeen wordt er niet weggedraafd na het buigen of strekken van de schouder, maar wordt er gekeken of het paard het been terug wil trekken als het in uiterste stand gestrekt of gebogen wordt. Zo niet dan zou dit kunnen duiden op een pijnlijkheid. Het achterbeen kan ook onderzocht worden met behulp van buigproeven. Ook daar worden de ondervoet en het spronggewricht een bepaalde tijd in een bepaalde positie gehouden waarna het paard weg moet draven. De buigproef van het spronggewricht wordt ook wel spatproef genoemd. De knie en het heupgewricht kunnen op dezelfde manier onderzocht worden als het schouder gewricht.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:06

Bimmetje schreef:
nancy, ik vroeg me eigenlijk nog af wat het doel was van die buigproef en het daarna uitdraven. Want nada is kreupel in draf, zowel op het zachte als op het harde, dus dat lijkt me dan een beetje geen nut hebben om die buigproef te doen. Toch? Of wat of hoe moet ze eruit komen?

Whaa...je hebt wel gelijk idd....! Als ze idd al zo duidelijk kreupel is, dan heeft het denk ik niet zo veel nut nee. :o?
Dan besluit een veearts meestal het been telkens op een andere plek te verdoven om zo erachter te komen in welk gebied de kreupelheid zich bevindt. Vervolgens kan er dan bv gericht foto's gemaakt worden.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:15

Dat kun je altijd doen idd. Maar je kunt zelf met de buigproef in ieder geval uitsluiten of het bijv niet uit de schouder komt.