Western Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CounTree

Re: Western Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:26

oh ja...ben vandaag met cyann nog snel terug geweest om de freestyle te bekijken...is gewonnen door Wendy van Oss....hahaha. Ze deed een motor rijder na. Ik weet niet of je het freestyle filmpje kent van de arabier als motor?? Nou zoiets deed wendy dus ook. Anne Grether deed Mario, van het computer spelletje, compleet met Louisie (weet ik veel hoe je dat schrijft proest) en mannetje dat een plantje moest voorstellen. whoeha die was ook leuk.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:34

hahaha ja leuk he! Ik wist idd wat ze ging doen. Welk liedje was het nu geworden, want ze twijfelde daar nog over hihi

Ja anne, doet het ook elk jaar weer erg goed!

En hoe vond je de freestyle van anja?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:55

Anja pen...welke deed zij ook al weer???

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:56

we hadden een bruidje, een visser, mario, oh was ze shrek???
Laatst bijgewerkt door CounTree op 23-09-12 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:57

Volgens mij wel he? Die was ook geinig!! daar liepen ook lekker veel figuren bij. De ezel, de kikker, een of andere lakei en een konijn of zo haha

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:59

hahaha in de polonaise! Als ik was gekomen, had ik ook mee moeten doen :P

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:28

Benieuwd naar t filmpje! Ik vind heel gaaf te horen dat June zo braaf was (heb nog steeds t beeld van die hittepetit op mn netvlies, alhoewel ze tijdens de "knuffelsessie" ook zon schaap was, hihi! ;) ) En je kunt ook weer verder hiermee! Beter toch?

CounTree schreef:
Nou over het team van JP meer dan lof!! Jeetje zeg, wat werd June goed verzorgd en ik ook. Telkens als ik dacht, ik zal eens kijken of ze nog water of hooi heeft, had ze het allemaal 9 van de 10 keer. Met zijn vieren ook een tackroom gedeeld, beetje volle boel, dat wel, maar dan is het wel te betalen. Hij zet zich ook super in voor alle ruiters van hem die mee deden. In de reining L2 waren dat er een stuk of 3, waaronder Irene Smeets. En voor allemaal was hij er, tijdens de run en tijdens het losrijden. Hij houdt alles in de gate, zelf of June der manen goed zitten :D <3 . _/-\o_ Alleen hierom al, is dit voor ons een super fijn NK geweest en heeeeel leerzaam.
Er waren iets van 15 starts. 2 minder dan opgegeven.

Vond de sfeer woensdag over het algemeen heel tof en behulpzaam naar elkaar toe! Niet alleen binnen teams maar ook tussen teams van ruiter tot ruiter. Uiteraard heb je er altijd wel n botterik tussen lopen maar jee, ga eens naar n willekeurige dressuurwedstrijd...

Irene in de L2?! Dat lijkt me niet te kloppen; ze geeft les en is pro, dus Amateurstatus kun je dan niet hebben. Correct me if I am wrong...

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:04

Gonna correct you :+ ....De L2 is niet gelijk aan amateur status bij de WRAN!! Er mogen in de L2 en L1 zowel pro's als non pro's starten. In de L2 mag je dus les geven en pro zijn. Dus het klopt wel degelijk dat irene smeets daar start (tenzij ze officieel L1 status heeft bij de wran)

Bij americaanse western verenigingen mag ze niet amateur starten cq non pro starten, want idd ze geeft les en is dus pro cq moet in de Open klassen starten.

Een L2 ruiter mag niet zomaar L1 starten bij de WRAN.
Bij rassenverenigingen is een amateur ruiter altijd startgerechtigd om ook in de Open/pro klasse te starten en uiteraard de amateur/non pro klasse. Je kan dan dus vaak als amateur 2x starten in bv de reining.
Een Pro ruiter daar in tegen mag alleen in de Open/pro klasse starten.

Bij de WRAN geld bij samenvoeging van bv de L2 en L1, dat het nivo van de lagere klasse, in dit voorbeeld de L2 wordt aangehouden.

Bij een rassenvereniging is samenvoeging niet mogelijk. Indien er te weinig deelnemers zijn voor de amateur klasse of open klasse, dan vervalt de amateur klasse. De ruiters kunnen er dan voor kiezen om in het hogere nivo (open klasse) te starten.

Vroeger had je bij de dawra alleen open NK rubrieken (voor invoering level systeem), waarom de NK rubrieken tegenwoordig amateur/open genoemd worden is mij niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk omdat dan het nivo van de amateur aangehouden kan worden???

Toen de wran ook nog het beginners-amateur-open systeem had, zag je dat veel amateur status ruiters ook in de open startte. Je kon dan extra oefenen als amateur ruiter, daar werd danook vaak dankbaar gebruik van gemaakt, waardoor de open meestal goed gevuld was. Sinds invoering level systeem is dat dus niet meer mogelijk.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 19:37

Kijk... Weer wat geleerd!
Vind dat hele levelsysteem knap stom... En verwarrend! Heel de wereld hanteert hetzelfde systeem, waarom daar dan in NL weer een uitzondering op maken?
Ben in ieder geval blij dat de DAWRA weer het normale systeem hanteert...

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:54

Het level systeem is volgens mij ingevoerd omdat het destijds enorm druk werd bij de WRAN. Op zich een logische gedachte. Maar als het niet blijkt te werken, moet je niet te lang wachten en aanpassen....Vooral wat betreft L1 nivo.
De DAWRA zag dat gauw in en ging min of meer terug ging naar het oude systeem, maar wel met blijvende toevoeging van de walk/jog rubrieken (L5 bij de wran).
Dat zijn nu rubrieken geworden van het beginners nivo. Ruiters met de status beginner kunnen hierdoor nu dus ook 2x starten. bv. beginners pleasure walk/jog en vervolgens beginners pleasure (incl. lope). En de amateurs kunnen dus ook weer 2x starten.
Ik vind t huidige systeem bij de dawra ook goed werken.

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:28

Leuk zeg. Ik ga nu met mijn arabiertje ook een overstap maken naar western! :) Ze is officieel western beleerd maar heb geen idee wat ze allemaal kan. Maandag komt de zadelmaker dus dan eerst sparen en dan hopelijk snel mn nieuwe zadel en hoofdstel e.d :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:03

Leuk Annie! foto's zijn welkom! *\o/*

Vandaag de pics van Mariska binnen gekregen. Ze was er zelf niet zo tevreden over, maar ik vind er toch echt hele mooie bij zitten! Die van de hele groep staan op het forum, maar hier een paar van mij en Tie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Durf het bijna niet te zeggen...Ik vind Showmanship echt heel leuk! :oo *D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:04

Ik zag trouwens ook een hele mooie van Shameless en Glenn voorbij komen op Arabian Horse results!

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:27

Hele mooie foto's Yildizh, je mag echt trots zijn op je showmanship - pleasure - reining kortom all aroundertje!

ziet er echt super knap uit!

mvg Glenn

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:32

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 18:03

De votes from Wolluk zijn gegeven! :D

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:12

Mooie foto's, Yildiz, van je knappe dame!

Als ik het niet vergeet, stem ik straks even op het AV-forum op de foto's. Enkele aanraders? :D

Ook ik heb Shameless van Glenn gezien op foto, ik vond het jammer dat ik er niet bij kon zijn maar wat is die knap geworden. Heel bespierd, zeg! Ik ben enorm benieuwd hoe hij het gaat doen onder het zadel.

Trouwens, zouden jullie geïnteresseerd zijn in een dekking met een perlino dun AQHA hengst, met prachtige half-Arabische offspring? Hengst is een bewezen reiner en dekgeld is zeker niet te veel.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:18

Ook mijn stem is definitief! :D

Nee hier geen intresse Luominen. Als ik zou dekken, word het een volbloed arab. ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 16:37

Thanks Luominen! :D

Ben wel geinteresseerd in fokken maar net als Bimmetje van volbloeden, geen Quarabs.
Maar wellicht dat er andere geinteresseerden zijn die dit lezen?

Vandaag weer heerlijk gelest bij Paulette! Kunnen we weer ff mee vooruit! :j

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:07

Hoi Elke,
Gave hengst zeg!! En top dat ie dubbel geregistreerd is. Wat zijn je plannen?
Perlino is dat nou basiskleur vos en dan homozygoot verdund? Of was het nou bruin en dan homozygoot verdund? Dat zou dan betekenen dat ie dan altijd een verdunning doorgeeft aan de nakomelingen! Hij is wel gaaf hoor! hmmm ik ga hem ff onthouden.....

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:44

Bimmetje: Mijn eigen merrie is nu ook drachtig van een Arabische hengst, ik snap het dus volkomen ;-)
Yildiz: Is je dame drachtig voor volgend jaar? Hoe is het met Yanour Hayati?
CounTree: Ik stuur je even een pbtje :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 19:13

Ik wil ook wat meer over kleurenleer weten! Hoe zit dat nu met perlino? (ben Aagje :o )

Nee ze is momenteel niet drachtig. De plannen liggen er voor komend jaar. Duimen dat ze vlot drachtig is...

Yanour is n gruwelijk knappe man aan t worden (zie wat pagina's terug voor pics). Omdat ie vorig jaar ziek is geweest (worminfectie :( ) kwam ie heel slecht uit de winter. In het volle gras kwam het gelukkig snel goed met m. Hij loopt momenteel lekker met z'n maatjes in de polder en hij is daar heel mooi aan t uitgroeien. Als hij deze winter wel goed doorkomt, gaat hij een periode in showtraining en gaan we wat showtjes lopen met m. Ben benieuwd... :)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:26

Deze is simpel yildiz (tenminste voor mij als kleur genetica nerd :j ) heb het ff opgezocht wat perlino nou precies is. Perlino betekent dat ie van zijn beide ouders de verdunnings factor heeft mee gekregen. Bij basiskleur zwart en bruin noemen ze dat perlino.
Deze hengst heeft als basiskleur bruin en is dus homozygoot verdund en dat noemt men Perlino.

De nakomelingen van dit paard, zullen allemaal minstens 1x een verdunningsfactor meekrijgen van vaders kant.
Bij "gewoon" gekleurde merries (die geen verdunning hebben) levert dat nakomelingen op die in ieder geval 1x verdund zijn oftewel palomino, buckskin of smokey black.

Oftewel kruis je met deze hengst dan zal je altijd een apart gekleurde nakomeling fokken.

In dit voorbeeld ga ik niet uit van verdunde schimmels, omdat die kleur vervaagt met de vergrijzing van de vacht.

Kruis je met een merrie die reeds een verdunnings kleur heeft, dan heb je naast 1x verdunde nakomelingen tevens kans op dubbel verdunde nakomelingen.

Wellicht dat Elke hier nog e.e.a. op kan aanvullen...

Oh ja....tevens is deze hengst dubbel geregistreerd, wat inhoud dat zijn nakomelingen uit een quarter merrie ook bij het paint stamboek geregistreerd kunnen worden. Dit is dan weer extra interessant voor Quarter eigenaren, omdat zij dubbel geregistreerde paarden zowel op de Paint Shows als Quarter Shows uit kunnen brengen. Een paard met dubbele registratie Paint/Quarter heeft dan automatisch een meerwaarde. :j

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:30

Ik ga zo even terugbladeren om de foto's van Yanour terug te vinden, ben erg benieuwd. Ik zal ze wel gezien hebben, maar mijn geheugen... :o Jammer van die infectie, die wormen zijn echt zo'n plaag. Ik hoorde die wormpjes in mijn omgeving ook regelmatig terug. Bij wie zou je hem in showtraining zetten trouwens? (Mag ook per pb, als je dat liever doet!) Als hij op show gaat, geef maar een seintje en dan hoop ik hem eens in het echt mee te maken.

CT heeft het volledig juist! Zo leg ik het uit aan paardenmensen die geen verstand hebben van genetica:

Je hebt een vos, en je hebt een emmer bleekwater. Dip de vos in het bleekwater, en je krijgt een palomino. Dip de palomino nogmaals in de emmer, en je krijgt een cremello. Een cremello is dus een vos die twee keer in het bleekwater heeft gezeten (dubbel verdund, dus homozygoot). Neem je een bruine en dip je die eenmaal in het bleekwater, dan krijg je een buckskin. Dip je die nogmaals in het bleekwater, dan krijg je een perlino. Een zwarte éénmaal in bleekwater is een smokey black, de smokey black nogmaals in het bleekwater is ook een perlino. Dit omdat bruin genetisch gezien een zwart paard is onder een bruin "laken" ;-)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 20:53

Dat is nog eens jip-en-janneke taal, Thanks! _/-\o_ Weet nu dus ook eindelijk het verschil tussen cremello en perlino, haalde ik altijd door elkaar...

Je hebt PB! ;) Omdat het nog niet volledig rond is wil ik t nog ff niet in de openbaarheid gooien.
Show waar we, onder voorbehoud, zeker aan willen meedoen is St. Oedenrode!