Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) de

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:12

JENNx schreef:
elmiran schreef:

Heb je die al een keer op een arabiertje gehad? En heb je d'r foto's van?
Want, die zou ik eigenlijk wel een keertje willen zien .. Bloos

Nee nog steeds niet Tong uitsteken Op het moment zit het weer enzo ook niet echt mee...

elmiran

Re: Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:26

Ik heb al wat spullen besteld Tong uitsteken hoop dat ik volgende week kan gaan beginnen met m'n halster.
Twijfel of ik er een hoofdstel of halster van ga maken. Wil boven aan (achter de oren) toch twee van die koordjes maken zodat je het nog iets kunt verstellen Haha! dan kan mijn kwpnr hem ook nog om Nagelbijten / Gniffelen.
Ik ga zowizo een cremekleurige, met rode pluimpjes maken (had al rode knopen besteld dus nu moet het wel). Vond seagrass ook wel een mooi kleurtje voor een halster.

Ik denk dat ik het ga knopen (net als de vriendschapsbandjes)

Afbeelding

Afbeelding

of gewoon met 3 dikke vlechten.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:08

Gaaf,
Ga je die dingetjes op de foto kopen, of heb je die zelf gemaakt ?

(Denk er even aan, foto's en plaatjes moeten in een link, anders lopen we kans dat ons topic wordt gesloten)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 02:15

Die foto´s hierboven zijn voorbeelden Knipoog. Ik ga die 1ste proberen na te maken, maar dan een stuk dikker Haha! denk dat 4cm (breed) wel goed is voor een bakstuk? lengte moet ik nog even opmeten.
Nagelbijten / Gniffelen hoop alleen dat ik het nog kan. Is al jaren geleden dat ik van die armbandjes geknoopt heb Tong uitsteken.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:46

Alles moet in link Knipoog

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:16

elmiran, dit is anders een zeer handige site voor patroontjes of technieken voor vriendschapsbandjes, heb die ook gebruikt om mijn laatste exemplaar te maken.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:16

Oh, dat vind ik ook wel vét! Alleen, is dat niet erg veel werk?
Hmm, alleen een beetje lastig dat het in het Engels is.. maar ach.

negrita_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:31

http://img339.imageshack.us/img339/783/elandro1qa5.jpg

ik zou ook graag beginnen aan zon halster maar ik weet echt niet hoe ik moet beginnen met dat vlechten

kan mischien 1 van jullie paar plaatjes ofso als verbeelden waar je aan het vlechten bent,.

ik ben woensdag zo genaamd ziek van school me broer moet geopereerd worden en moet ik op de honden letten
dus dan heb ik alle tijd van de wereld

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:08

Nou .. ik heb eigenlijk 2 oplossingen voor je..

1
Je maakt ongeveer 10 cm vanaf het begin een knoopje, die je er wel weer uit kunt krijgen..
Nog vóór het knoopje klem je hem vast aan een broodplank of een tafel, iets zodat jij strak genoeg kunt vlechten.. Begin meteen tegen de klem aan met vlechten en ga net zolang door totdat jij de gewenste lengte hebt. Later maak je álles tegelijk vast aan de ring. Je vouwt het uiteinde strak om en wikkelt hem met een ander touwtje in dezelfde kleur, of een andere (wat jij het mooiste vindt) heel strak vast.

2
Je knoopt meteen het uiteinde vast aan de ring.

Of je moet zelf maar even iets uitvogelen .. Maar foto's of plaatjes maken is mij even iets te veel werk.. Bloos

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:58

Ik maak wel foto's vanaf t begin, als ik mijn spullen heb.

Wat je ook kunt doen is gewoon het bakstuk helemaal maken (iets langer maken zodat je een deel van het uiteinde om de ringen kunt slaan, is wat steviger) van 3 vlechten, die naai je aan elkaar. Daarna nog een andere kleur wol erom heen voor een mooie afwerking.

Ik ga toch maar 3 of 4 vlechten maken, dat knopen kost me teveel wol Tong uitsteken.
Denk dat ik deze week de spullen wel heb, wil ook nog van die schelpjes bestellen.
wou eigenlijk ook graag een gouden ketting, maar heb nu al een zilvere besteld Bloos.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:59

Is het niet leuk om een website te maken met alle halster's erop die er in dit topic gemaakt zijn? e.v.t met beschrijving hoe je het moet maken. Kan me herinneren dat er al een site voor was, maar die doet het bij mij niet meer.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:50

Site zou wel handig zijn. Hoe moet je dat nou afwerken dan als je aan het begin van vlechten een knoop hebt gemaakt? Moet je die dan weer uithalen later of wat? Dat is beetje onduidelijk voor mij Bloos

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:08

die site is er ooit geweest, maar dat wordt ondertussen wel immens veel werk voor diegene die zich daar zou mee bezig houden. Er zijn al zoveel halstertjes gemaakt...
Ik voel mij daar iig niet voor geroepen. Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:56

Ik wilt best wel doen Tong uitsteken, heb zelf al een betaalde website waar ik nog wel een heleboel foto's op kwijt kan.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:39

Ik kan het wel doen, want ik weet een gratis website waarbij je hem ook nog eens op .tk kunt zetten zonder reclame of rotzooi..

Op die site hoef ik dan niet zelf al die halstertjes te plaatsen, maar dat kan iedereen zelf doen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:56

Oke kan ook, mocht het niet lukken ofzo dan wil ik t ook best op mijn site zetten.
Ga nu m'n bestelling even opnieuw doen, hoop dat ik volgende week m'n halster dan af heb Tong uitsteken.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:46

Ik wil wel een site maken, en deze onderhouden en dan mijn eigen informatie enzo er op zetten Lachen En uiteraard jullie halsters

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 16:07

nou ik heb dus zo'n site gehad.. maar dat kost je gewoon zoveel tijd.. en op een gegeven moment moest ik van heel veel bokkers de foto's eraf halen omdat ze het toch niet meer widle..

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:43

Hoi,

Iemand vroeg aan mij of ik een uitleg wilde maken van het borsttuig dat ik gemaakt heb:
http://img353.imageshack.us/img353/6617/borsttuig1lq6.jpg

Bij deze post ik het ook hier in dit topic misschien net zo makkelijk Knipoog om het een beetje duidelijk te maken hoe ik het gedaan heb zit er een plaatje bij (beetje paintachtig maar dan is het te begrijpen).

Benodigheden:
- Aantal bollen wol (niet te dun)
- Naald en draad (stevig draad)
- Sierrand
- Bedels/hangers etc om mee op te sieren
- Heel veel geduld Knipoog

Klosjes:
Afbeelding
Knip ongeveer 40 draden op dezelfde lengte en zorg dat de bovenkant van de draadjes allemaal gelijk liggen, leg daaronder 1 draad overdwars hiermee ga je het klosje vastbinden. Maar voordat je dat doet maak je eerst een vlecht, of je aan de bovenkant een knoop maakt of een lusje maakt niet zoveel uit. Zorg ervoor dat aan de onderkant van de vlecht een dikke knoop zit en knip de uiteinden er niet af !!! Anders gaan deze uitsteken dus zorg er ook voor dat je uiteindes niet te kort zijn.
Leg de vlecht in het midden met de knoop ongeveer 2 cm onder het draadje wat overdwars ligt. Bedek het vlechtje met een aantal draden. Vervolgens pak je beide uiteinden van het draadje wat overdwars ligt en knoop deze stevig vast. Knip ook hier geen uiteinden af om te voorkomen dat het gaat uitsteken. Zoek de bovenkant van de vlecht en schud even zodat de draden naar beneden vallen. Pak daarna voorzichtig bij de draden beet en trek zachtjes aan de vlecht zodat de knoop onder de draden goed komt te liggen.
Pak de klos beet en trek deze langzaam glad in je handpalm tot de draden netjes liggen. Hou de klos zo vast en bind er met je vrije hand een draadje omheen om een bolletje te vormen, knip hiervan wel de uiteinden goed af. Desnoods een sierrandje eromheen maken of kraaltjes en klaar is je klosje.

Borsttuig:
Afbeelding
Maak 4 dikke vlechten die net zo lang zijn (ongeveer 15 draden voor 1 dikke vlecht). Vlecht ze maar hou aan beide uiteindes een stuk over. Doe aan de onderkant de 4 vlechten in elkaar vlechten. Vervolgens maak je met naald en draad de 2 vlechten aan elkaar vast.
Maak 1 lange dikke vlecht en maak deze in het midden met naald en draad vast. De uiteindes vlecht je in elkaar met de andere vlechten, eventueel kan je de uiteindes langer vlechten met extra draad zodat je deze kan knopen boven de hals van je paard of aan het zadel.
Maak daarna 2 lange dunne vlechten (3 tot 6 draden) Maak eerst de ene draad zigzaggend vast, daarna het andere draad zodat je kruislings effect krijg (vastmaken met naald en draad op de rode puntjes). Let wel op dat je de “kruisjes “ op dezelfde plek als de andere kant vast maakt anders staat het zeer slordig. De klosjes eraan vastmaken en de eventuele versieringen en je bent klaar. Zorg ook ervoor dat er aan de ene kant net zoveel klosjes hangen als de andere kant dat staat veel mooier.

Groetjes

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 14:14

wel goed uitgelegt maar dat van het klosje kan ook wel makkelijker..
Opzicht zetzelfde als jou maar dan niet die vlecht in het midden.. ik vond het zo heel makkelijk te maken..

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:07

Die uitleg van die klosjes is wel leuk!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:23

xxitsmexx schreef:
wel goed uitgelegt maar dat van het klosje kan ook wel makkelijker..
Opzicht zetzelfde als jou maar dan niet die vlecht in het midden.. ik vond het zo heel makkelijk te maken..

Een klosje kan je op veel verschillende amnieren maken, maar juist die makkelijke manier heb je niet een klosje zoals deze echt is. Echte klosjes worden op de manier gemaakt die ik heb uitgelegd, het is niet de makkelijkste manier maar wel de mooiste !!!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:48

Ik heb morgen onderlinge wedstrijd, spáááánend Tong uitsteken

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:44

Haha .. ik ook! Tong uitsteken

Aargg. moet d'r morgen ook al lekker vroeg zijn, dussee.. ik ga naar bed!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 01:53

succes morgen!

Heb m'n spullen nog niet binnen. Moet nog even wol kopen. Maar denk dat ik het maar ga bestellen via internet, is een stuk makkelijker (heb volgende week nachtdienst dus dan kom ik niet in de stad)
weet iemand nog een goede site om wol te bestellen?? Clown of kopen jullie het allemaal in de winkel?