Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Het zelf maken van Arabisch showtuig (oosterse stijl) deel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:40

een simpel touw uit de doe-het-zelver, in 2 gedeeld (niet kapot geknipt op de helft). In het midden heb ik zo'n 10 cm omwikkeld met satijnkoord dmv kumihimo, daarna door de musketon gehaald, en de 2 delen samen genomen en zo verder afgewerkt. Had niet voldoende beige meer, vandaar dat het 2de deel alleen rood touw is.
Ik heb dus eigenlijk dun touw rond een dikke kern gedraaid.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:50

oke, ik probeer je te snappen Bloos

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:05

't is nogal chaotisch uitgelegd, als ik het zo opnieuw lees. Nagelbijten / Gniffelen

edit: heb zonet geprobeerd een betere uitleg te typen, maar da's dus echt niet te doen hé. Ik zou het je moeten kunnen tonen, anders krijg ik het niet uitgelegd. Bloos

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:01

Zou iemand me willen leren over msn ofzo hoe ik zo iets moet maken. MSN is was makkelijker praten omdat je dan sneller kan antwoorden enzo. Ik wil het heel graag leren maar kan zo op het forum niet echt onwijs wijs er uit worden omdat iedereen dingen zegt..Tong uitsteken

Ik hoop dat iemand me kan helpen want wil het heel graag leren!!

mn msn is joyce_sgatjj@hotmail.com

je kan me gewoon toevoege als je tijd en zin heb om het me te leren!:D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:01

basje123, als je er niet aan uit raakt, dan is dit de makkelijkste manier : gewoon een dikke vlecht maken. Neem een bol stevige wol, knip daar een hoop lange draden van af, maak drie hoopjes en vlechten maar.
Voor een d-pony kan je ongeveer 90 cm nemen voor het 'bakstuk', dus knip je allemaal draadjes van ongeveer 3 m (ja ik weet het dat werkt niet makkelijk, maar dan zijn je draden tenminste lang genoeg in 1 keer). Neem bvb 18 draden, en maak daar 3 hoopjes van 6 draden van. Bovenaan knoop in leggen (alle draden samen), en gewoon vlechten met 3 keer 6 draden. Haha! Onderaan weer knoop in leggen. En dan kan je beide uiteinden omslaan rond een ring (veiligste is om gesloten ringen te halen uit een goede doe-het-zelver. Zware sleutelringen kunnen ook, maar hou daar rekening mee dat die kunnen open plooien als je pony eens heel vrolijk doet Haha! ). De knoop steek je dan aan de binnenkant zodat je hem niet ziet, en dan naai je het spul gewoon vast met stevige draad.

Voor de neusriem kan je voor een d-pony met fijne neus ongeveer op 25 cm rekenen, voor een zware neus mag je bijna 30 cm nemen.

Wel opletten, die afstanden zijn van ring tot ring dus je moet altijd toch wel ongeveer 10 cm langer maken, zodat je aan elke kant 5 cm reserve hebt om rond de ring te slaan.

Hoop dat je hier iets mee kan doen. Lachen
Ik msn niet graag, dus vandaar. Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:37

Zo ik moet ook nog steeds beginnen haha.
Heb het zo druk dat ik er gewoon niet aan toe kom.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:41

Okee. En kan je dan ook kralen en schelpen er aan doen? en een neusriem met van die ijzere dingentjes ik zal ff een foto er van zoeken moet je dan ook zelf make gewoon met een ketting en dan van dat soort dingen kopen en die er aan maken met ijzere ringetjes?

x

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:31

jup, met ijzeren ringetjes, of vastnaaien, whatever. Laat je fantasie maar los. Nagelbijten / Gniffelen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:36

Dit stukje had ik voor Horse Tycoon gemaakt (Voor zo'n nieuwsbriefje waar ik lid van ben)

Een echt Egyptisch Showhalster word gevlochten. De meeste halsters bestaan uit 3 vlechten naast elkaar, en een ketting of gevlochten neusriem. Ik heb zelf al een aantal showhalsters gemaakt. Rond de 6/7 halsters, een borsttuig+halster set, en ik ben bezig met een zadelkleed, met hoofdstel en borsttuig.

Voor dit halster ga ik een ketting als neusriem gebruiken.

Benodigdheden:
- 2 á 3 bollen wol (Het ligt er een beetje aan hoe groot de bollen zijn. Je kunt ook katoen gebruiken, maar persoonlijk vind ik wol fijner, en mooier.
- 2 hondenkettingen van 60/65/70 cm. (Je weet wel, zo’n slipketting voor honden, te kopen bij de dierenspeciaalzaak)
- 2 Grote sleutelringen
- Zwarte wol/katoen voor de afwerking.
- Zilver/Goud draad.

Voor de versiering van dit showhalster ga ik schelpjes, kralen en zilveren figuurtjes gebruiken

Versiering benodigdheden:
- 1 lapje vilt (Ik ga zwart of rood gebruiken.)
- 24 Schelpjes
- 24 ronde blauwe kraaltjes
- 6 rode ronde kraaltjes
- 4 zilverkleurige figuurtjes
- 15 zilverkleurige haaientandjes (voor aan de neusriem)
- 1 ‘’dingetje’’ wat een beetje op een amulet lijkt.

De meeste van mijn versieringen koop ik bij www.sayila.com (Super goede service!!!)

Overige benodigdheden
- Schaar
- Naald en draad
- IJzerdraad
- Gewone tang en zo’n knijp/knip tang
- Pen en papier
- Een zwaar voorwerp of een paal etc., waar je je draden aan kunt klemmen tijdens het vlechten
- Tijd en geduld Knipoog

Om te beginnen moet je eerst de maat van de pony meten waar voor je het halster gaat maken. Ik doe dat d.m.v. een meetlint. Je legt het begin van het meetlint onder het jukbeen van de pony, ga vervolgens achter de oren langs en hou het lint onder het andere jukbeen. Dit is dan de maat. Tel er 10 cm bij op voor de afhechting. Nu heb je de maat voor je pony. Schrijf het even op, omdat informatie niet te vergeten.

Dan kun je gaan beginnen met het showhalster!

Omdat je met vlechten korter uitkomt dan met de draden waarmee je bent begonnen, moet je langere draden afknippen dan de maat die je uiteindelijk wil hebben. Ik tel er 50 cm bij mijn oorspronkelijke maat op. Ik vlecht 3 vlechten om de beurt. Voor één vlecht ga ik in totaal 36 draden gebruiken. Dat is dus 12 draden per streng. Ik knoop mijn bosje draden bij elkaar met een invlecht elastiekje voor paarden (je kunt ook gewoon een wollen/katoenen draadje gebruiken)
Dan begin je met vlechten. Als deze vlecht af is, ga je nog 2 vlechten met evenveel draden maken. Als dit klaar is, heb je 3 dikke vlechten. Deze moeten aan elkaar. Dit kun je zo het makkelijkste doen, door aan de zijkanten met naald en draad er door heen te gaan, zodat ze aan mekaar vast komen. Dit is een belangrijk onderdeel, want het moet heel sterk wezen!

Nu heb je als het goed is een lang stuk stof bestaande uit 3 aan elkaar gemaakte vlechten. Nu gaan we deze stof aan de 2 sleutelringen bevestigen. Je vouwt het uiteinde van je stuk stof om het ringetje. Dan je met naald en draad er doorheen zodat het stuk stof aan de ring vast komt te zitten. Dit is het állerbelangrijkste. Als het niet stevig aan de ringen vast komt te zitten, heeft het paard het halster heel snel kapot.
Als je het ene stuk vast hebt zitten, doe je met het andere stuk precies het zelfde.

Nu heb je een bakstuk met 2 ringen. We gaan nu de neusriem er aan maken. Hier gebruik je de hondenketting voor. Je moet ook hiervoor even de maat van je pony opmeten. Dit doe ik door het meetlint aan de ene kant van de neus naar de andere kant te meten. Dan knip je de gewenste maat van je hondenketting (Er blijft dus een stukje ketting over). Hoe langer de ketting is die je koopt, hoe dikker en dus sterker hij is.
Nu gaan we de afgeknipte ketting aan de neusriem maken. Als je de ring die standaard aan de ketting nog niet hebt afgeknipt, moet je dit nog eventjes doen. Nu kun je de ketting heel makkelijk aan de sleutelringen van je bakstuk bevestigen (Gewoon zo als je een sleutelhanger vast maakt zeg maar Knipoog )

Nu heb je een bakstuk met een neusriem. Het gaat al aardig op een showhalster lijken of niet? Nu gaan we de kinketting maken.

Je pakt je 2e hondenketting (een nieuwe, niet dat afgeknipte stuk van die andere) Bij deze laat je die ringetjes er gewoon aan zitten. Je haalt de ketting door de bakstukringen, en zorgt dat de 2 ringen onderaan terechtkomen, zodat je er een touw/voorbrenglijn er aan kunt klikken. Als het goed is, kun je nu de kinketting straktrekken (Zo’n slipketting zeg maar). Wees hier wel voorzichtig mee bij je pony. Want niet iedere pony kent dit Knipoog.

Nu gaan we het halster versieren. Ik gebruik hiervoor schelpjes, kralen en zilverkleurige figuurtjes. Op een vierkant stukje vilt, maak ik 4 schelpjes in een ‘’stervorm’’ met tussen de schelpjes ronde blauwe kraaltjes. In het midden van de zogenaamde ster, doe ik een rode kraal. Ik maak een aantal van deze figuurtjes, en die bevestig ik om en om op mijn halster. (Dit idee heb ik afgeleid van echte Showhalsters)
Je kunt natuurlijk ook een eigen versiering bedenken.

Nu gaan we de haaientandjes aan de neusriem maken. Hiervoor gebruik ik ijzerdraad. Ik maak van de ijzerdraad een spiraal om een dun cilindervormig voorwerp heen (Potlood, schroevendraaier). Als ik een heel stuk heb gedraaid, knip ik er stukjes vanaf. Dan kun je de tandjes aan de neusriem vastmaken, door een tandje aan een stukje ijzerdraad vast te maken, en deze vervolgens aan de neusriem te doen, en vast te knijpen met een tang. Dit is een precies werkje, waar je even handig mee moet worden. Zorg ervoor dat er geen uitstekende puntjes van het ijzerdraad op de huid van je pony kunnen komen!
Het zogenaamde ‘’amuletje’’ maak ik in het midden van de neusriem. Deze beschermt het paard tegen slechte geesten en demonen.

Nu is de basis van je halster zo goed als klaar. Voor vragen enzo kun je me een PB sturen (Joyce) Als je zelf een halster hebt gemaakt, vind ik het heel leuk als je me een PB stuurt met je halster =D

Groetjes Joyce

Ik had er ook nog een stukje over de geschiedenis enzo bij, maar dat plaats ik ff niet Knipoog
Misschien kunnen beginnende knutselaars er wat mee Haha!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:42

WHOAAA JOYCE! Je bent écht geniaal .. xP

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:27

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
wow Joyce, zoveel geduld heb ik niet zenne, om dat allemaal zo gedetaileerd op te schrijven. (schriftelijke examens waren dus elke keer een ramp Nagelbijten / Gniffelen )
Super !

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:40

Vanavond ga ik een nieuw halster op een arabierjte passen, hopen dat het past (zit vas t aan 'n bitje)
ik zal als het past foto's geven Lachen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:57

Ben benieuwd Roverrr!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:58

JENNx schreef:
WHOAAA JOYCE! Je bent écht geniaal .. xP

Citaat:
wow Joyce, zoveel geduld heb ik niet zenne, om dat allemaal zo gedetaileerd op te schrijven. (schriftelijke examens waren dus elke keer een ramp )
Super !

Dank jullie Haha! Heb ook best wel een tijdje aan dit stukje gezeten, maar is wel leuk om te schrijven!! Haha!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 16:50

Hallo Haha!

Ik vond het weer eens tijd om een kleine update te plaatsen ..

Ik ben een tijd terug begonnen aan een Geel-Rood halster. Helaas was Twister het niet met de kleuren eens .. Hiervan heb ik enkel nog het bakstuk ..

Ik heb weer een nieuw ontwerp gemaakt, alleen moet ik mam lief nog even zo ver krijgen dat ik die leuke kraaltjes mag bestellen .. De kleur wordt iets van Feloranje/rood of Bordeauxrood, omdat dat zo geweldig leuk staat op een zwart paard .. Of paars, dat vind ik ook een supermooie kleur ..

Ik kan niet wachten om te beginnen, maar helaas ben ik het nog niet helemaal eens met mezelf over de kleur .. Vork

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:28

http://www.kralen.nl/images/tussenzetse ... aadjes.gif

Ik zat even wat te kijken op kralensites, en ik zag deze voorbijkomen..
Volgens mij kan die op 3 plaatsen worden verbonden, dus ik dacht dat het misschien wel heel erg leuk zou staan om die dan als bedel op de neus te maken. Vanaf drie kanten vanaf de neusriem komt een kettinkje die aan dat bedeltje vastzit.

Maar, heeft een paard hier geen last van?

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:28

JENNx schreef:
http://www.kralen.nl/images/tussenzetse ... aadjes.gif

Ik zat even wat te kijken op kralensites, en ik zag deze voorbijkomen..
Volgens mij kan die op 3 plaatsen worden verbonden, dus ik dacht dat het misschien wel heel erg leuk zou staan om die dan als bedel op de neus te maken. Vanaf twee kanten vanaf de neusriem komt een kettinkje die aan dat bedeltje vastzit.

Maar, heeft een paard hier geen last van?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:33

Ik denk het niet, maar er moeten geen scherpe randjes aanzitten

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:46

Ik ben ook begonnen aan me showhalster. Heb al 3 vlechten gemaakt ga ze vanavond aan elkaar maken.Haha! Heb een rode:D

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:40

Dat wil ik ook gaan maken, zag een paar paginas terug een echte gave zwarte!! Enig idee hoe ik die kan maken??

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:12

@Rashida : Ik denk dat je die van Yashmina bedoeld?

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:16

Joyceeee wil je even op msn kome??:P moet even iets vrage(A)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:24

Wat een prachtcreaties zie ik hier voorbij komen!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een showhalster voor fotoshoots. Is er misschien iemand in dit topic die het leuk vindt om dat te maken? Uiteraard hoeft dit niet voor niks Knipoog
Het liefst zou ik een dun halster willen, zonder kwastjes en dergelijke. Het gaat namelijk ook door andere paarden dan arabieren gedragen worden en dan staan kwastjes niet zo mooi. Daarom zou ik ook het halster in een grote cob of fullmaat willen, zodat veel paarden het passen.

Wat voorbeelden van wat ik ongeveer bedoel. O.a. tegengekomen in dit topic. Knipoog
http://img523.imageshack.us/img523/7969/sh27gm9.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WMGRAOGD.jpg

Als iemand het leuk vind om dit te maken, stuur me dan alsjeblieft een pb, dan spreken we het 1 en ander af Lachen

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:59

Eindelijk klaar:
De neusriem is gemaakt van 2 gevlochten strengen, deze heb ik in elkaar gedraaid en zo vastgenaaid.
De rest is gemaakt van 3 vlechten, en ook deze zijn aan elkaar genaaid.
Daarna wat bling erop gemaakt.
Denk dat ik er nog een maak, maar dan andere kleur en zonder frutsels erop.

http://img174.imageshack.us/img174/261/11327170760dffg2.jpg
http://img174.imageshack.us/img174/1125/1132717066ldxoah6.jpg
http://img264.imageshack.us/img264/3004/1132717056hkwyta2.jpg

De keel'riem' zit niet vast, vandaar dat hij naar beneden is gezakt. Maar ik haal hem er toch af denk ik.
(het halster zat ook niet helemaal goed, maar Des had geen zin in stilstaan) Clown

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:57

Leuk hoor Knipoog
Persoonlijk zou ik alleen niet voor
roze kiezen Tong uitsteken
Ik ben nu op aanvraag een halster aan het maken.
op de zeikanten komt de naam 'Dustie' en nog wat versiering.
('t word dus eigelijk een hoofdstel Knipoog)