[HK] het Arabische sprookjes paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eempje

Re: [HK] het Arabische sprookjes paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:46

Voordat we Emil kregen hadden we een topic op bokt geopend over opfok, dat ik hem niet in de opfok ging zetten maar dat hij wel naar buiten mocht enz. Ik kreeg allemaal reactie's dat ik hem absoluut in de opfok moest zetten anders verpest je je paard. Maar Emil staat nu met 2 andere veulens op een heel groot land met schuilstal en dat bevalt prima! Lekker dichtbij, ik kan er elke dag heen. En meteen even de kleine dingetjes leren. Ik ben heel blij dat ik niet naar de opfok ben gegaan!

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:54

Betreft de opfok. De opfok heeft in de eerste instantie natuurlijk veel voordelen.. zoals het 'socialicen', maar ik hoor toch wel erg veel negatieve ervaringen met de opfok.
Het voedsel, de groep en verwaarlosing... je hoort het vaak zat.. helaas..

Eventjes iets heel anders..
Emil is al best rustig op de weg, hij vindt auto's niet meer echt eng.
Hij loopt er vaak zonder problemen langs. (Trots Pling)
En die keren dat hij het niet doet zijn steeds vaker van die aanstel-momenten.
Je merkt aan zijn hele houding en gedrag dat hij het alleen maar gebruikt als excuus om even lekker te etteren.
Hoe reageren jullie op deze aanstel-acties?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:01

Ik leer ze al heel vlug om normaal te doen aan de hand. aanstellerig gedrag word bij de ene genegeerd en bij de ander met de stem (zware strenge toon om mee te beginnen, later volstaat het als je "does normaal" zegt) afgestraft, afhankelijk wat het beste werkt per paard dus. Aanstellen doen ze maar op de wei of in de bak als er geen mensen in/bij/naast lopen en ze volledig losgelaten zijn.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:02

Hey hey

hoe ik in dat geval zou reageren NIET krijgt hij geen aandacht voor zijn gedrag, en het haalt dan voor hem ook niks uit, omdat hij daardoor toch geen aandacht krijgt, dan zal het op den duur ook ophouden Knipoog

Vandaag voor de 2e keer met Rems gesprongen, ben zelf nou niet op en top springheld maar lagere hindernissen zijn dan nog wel te doen, en Rems pakt het eigenlijk wel erg goed op want had verder geen draf of afzetbalken er liggen(stond toevallig nog 1 hindernis in de bak dus snel gezegd dat die wel mocht blijven staan, omdat het voor mij met paard niet makkelijk een hindernis opzetten en opruimen is, omdat ze ergens staan waar ik dus niet met paard kan komen dus daardoor heb ik nu pas voor de 2e keer met haar gesprongen) dus soms maakte ze afstandfoutje maar ook dat loste ze eigenlijk wel heel erg goed op, dus heb ook nog een klein springtoppertje nu ik nog Clown

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:03

Overigens, mijn favo opvoeding is in de kudde, alles erop en eraan. Dat is de reden waarom na het afspenen de veulens altijd weer terug bij hun moeders op de wei gingen. Van alleen kinderen leren kinderen kind te zijn, van volwassenen nemen ze de voorbeelden over.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:03

ShamalArabs schreef:
Ik leer ze al heel vlug om normaal te doen aan de hand. aanstellerig gedrag word bij de ene genegeerd en bij de ander met de stem (zware strenge toon om mee te beginnen, later volstaat het als je "does normaal" zegt) afgestraft, afhankelijk wat het beste werkt per paard dus. Aanstellen doen ze maar op de wei of in de bak als er geen mensen in/bij/naast lopen en ze volledig losgelaten zijn.

en ook hier ben ik het volledig mee eens, per paard verschilt Knipoog

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:13

@ Shamalarabs; Ben het helemaal met je eens dat de kudde de beste opvoeding is. Jammer dat er weinig mensen zijn die deze optie aanbieden..

Ik denk trouwens dat bij Emil de manier van niet reageren wel aan zal slaan.. We verheffen nu eigenlijk onze stem en ik hou mijn hand voor zijn borst zodat ie niet voor bij mij komt.
Het werpt alleen nog niet echt vruchten af.. dus ga deze methode eventjes uitproberen Knipoog

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:16

Tmroes schreef:
@ Shamalarabs; Ben het helemaal met je eens dat de kudde de beste opvoeding is. Jammer dat er weinig mensen zijn die deze optie aanbieden..

Ik denk trouwens dat bij Emil de manier van niet reageren wel aan zal slaan.. We verheffen nu eigenlijk onze stem en ik hou mijn hand voor zijn borst zodat ie niet voor bij mij komt.
Het werpt alleen nog niet echt vruchten af.. dus ga deze methode eventjes uitproberen Knipoog

de kudde bij ons varieert van 1,5 tot 21 jaartjes jong Pling machtig om te zien en zo te werken!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:19

Ik ben dan ook heel erg blij met onze nieuwe dekhengst die gewoon met de merrie's samen buiten kan Knipoog alleen heb ik nu even 2 groepen want ik dors de 2-jarige merrie er niet bij te zetten en met de fjordenruin word het knokken, daar zijn beide heren te veel man voor. En de ruin is een pensionpaard he, dus ja...

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:29

dat zal dan een gezellig knokpartijtje woren?! Knipoog

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:37

Ja, daar ben ik ook bang voor, vandaar dus 2 groepen Knipoog kan ook makkelijk, blijft het overzichtelijk Knipoog

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:51

ShamalArabs schreef:
Ja, daar ben ik ook bang voor, vandaar dus 2 groepen Knipoog kan ook makkelijk, blijft het overzichtelijk Knipoog

en minder ziekte gevallen Knipoog
ik heb wel mazzel dat het allemaal goed gaat! onderling zijn er wel een paar kleine groepjes maar gaat het regenen ofzo dan komen ze bij elkaar schuilen! er is wel rangorde!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:21

Ik had Dhariyat ook in een gemengde kudde staan toen hij net bij mij kwam. Hij werd het hele weiland doorgejaagd (hij was gelukkig stukken sneller dan zijn belager), tot hij een oudere merrie als maatje vond. Dat was echt liefde, de merrie was 33 ! jaar oud en zwanger (minder) maar ze konden niet zonder elkaar. Als ik Dhari de wei uithaalde bleven ze hinniken en zoeken.
Helaas ging de merrie na enkele weken weg, Dhari diep ongelukkig en hij was weer de pispaal... Dat is daar nooit meer goed gekomen.
Zijn leventje werd echt zuur gemaakt door dat ene paard, zodra hij mij in het oog had en een stap richting de uitgang deed, begon ze hem achterna te zitten. Hij mocht amper naar de drinkbak kijken, dus wanneer ik kwam zette ik hem in een ander weiland juist erbij en slurpte hij liters tegelijk op, niet normaal. Ik hoefde me dus eigenlijk niet af te vragen of datzelfde gebeurde wanneer ik er niet bij was... Wat een dominant kreng en arme Dhariyat.

In de huidige opfok begon hij met meerdere pubers bij elkaar, nu staat hij met andere -bijna- twenters, dat gaat goed, die kan hij aan, ook zijn respect naar mij toe is groot genoeg.
Dus voor Dhari is dit kennelijk qua sociaal opzicht in ieder geval, beter!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:24

@ AafkeB: heb je ergens foto's van De Tarq, ik ben erg benieuwd naar zijn uiterlijk, kan het op al je websites niet vinden en ik vraag me af of Dhariyat op hem lijkt.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:51

Paparazzi staat in de zomer ook in een kudde met jaarlingen en tweejarigen. Ongeveer een groep van 10 paarden gok ik zo. En vorig jaar ging dat heel goed. Ik kwam ongeveer een keer in de week en ik kon gewoon tussen de kudde doorlopen en even paparazzi lekker aaien enzo. Ik heb nog nooit gevechten gezien in de kudde en paparazzi heeft er altijd heel goed uitgezien. Ze hebben ook op een gigantisch land gestaan met heel veel gras. En de paarden onderling gingen erg goed met elkaar om. Nee niks dan lof voor de kossack stud. Op dit moment staat hij op stal en komt in de binnenbak los, en paparazzi ziet er perfect uit. Niet te dik en absoluut ook niet te dun, lekker vrolijk en glimt erg mooi. Hij wordt super verzorgt, staat altijd op een schoon bed op welk moment van de dag ik ook kom.

Groetjes Shalane

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:20

Zahlina schreef:
Het wordt dit jaar toch al een hele grote ramp voor de paarden met deze winter, alles is blijven leven en ik vrees heel veel mugjes en vliegen.
Ik heb dan gelukkig geen exceempaarden maar ze gaan allemaal deze zomer weer onder de vliegendeken.

Clown Wees dan maar blij dat je Bliksem er niet meer bij hebt staan. Die doet hard zijn best om de dekens van anderen uit te trekken Nagelbijten / Gniffelen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:26

Haha, ja, dat dekens uittrekken ken ik ook van mijn jongens! Ze staan soms met z'n tweetjes aan de dekens van een van de merries te trekken terwijl die proberen te rusten... Ik geloof dat de dames het op een of andere manier wel lekker vinden! Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:29

Zahlina schreef:
Dank je wel.
Tis alleen maar gemakzuchtig want ik hoe ze nu helemaal niets te leren.
Vorige week voor de grap Dodo uit het land getrokken en mee genomen naar het bos, hele stukken hard gelopen en hij heeft geen pas verkeert gedaan.
Hij vond het allemaal heel erg leuk en gezellig

Gemakzuchtig of niet, hij heeft de eerste 4 jaar van zijn leven een super opvoeding en leefstijl gehad!
Haha Dodo is leuk Haha! Ik denk dat ik deze zomer nog een keertje op visite kom om Dodo en de nieuwe veulens te bekijken Ja

Citaat:
Maar je krijgt dus niet meer een achteruit lopent paard achter je aan?
Vond het wel grappig toen je hem voor de eerste keer zag dat hij gelijk jeuk tussen zijn billen had en netjes inparkeerde...
Ik denk dat Bliksem heel erg gegroeit is sinds hij van jou is (lichamelijk maar ik denk ook vooral geestelijk).
Denk ook niet dat hij een beter baasje had kunnen treffen..

Had ik nou maar niets gezegd Nagelbijten / Gniffelen
Gisteren was ik bezig de schuilstal verder leeg te scheppen (ben een koek van zand en zaagsel wat onder 'mijn' vlas lag eruit aan het bikken) en ineens had ik een kont tegen me aan staan Clown Of ik even wilde krabben.... Heeft hij echt al máánden niet meer gedaan ook al kriebel ik hem zelf wel eens tussen de billen.
Uitmesten gaat sowieso bijna altijd moeizaam, want hij komt zich er dan mee bemoeien en staat steeds in de weg, plukt aan mjin jas, duwt zijn neus in mijn nek, probeert de steel te pakken, enz Rolleyes Hij is een heerlijke friemel en frutselaar Haha!

Thanks en ik geen leuker en liever paard!

Kijk nou wat een lekker bekkie Lovers
Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:35

Jeddah schreef:
Haha, ja, dat dekens uittrekken ken ik ook van mijn jongens! Ze staan soms met z'n tweetjes aan de dekens van een van de merries te trekken terwijl die proberen te rusten... Ik geloof dat de dames het op een of andere manier wel lekker vinden! Clown

Evita vind het ook wel prima hoor, alleen in niet. Ik zie dan ineens een hele reep bies langskomen Bloos! Vandaar dat Evita dus deze winter geen deken opheeft, Bliksem sloopt hem gewoon Scheve mond
Ook vliegenkappen krijgt hij zonder moeite af. Eerst trekt hij het klittenband los en dan trekt hij hem zo af. Irritantje!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:41

Ik spuit ze erg regelmatig in met Hertshoorolie, dat helpt wel ietsjes. Die van mij hebben alleen regen dekens om wanneer het regent. Verder staan ze ook kaal. En dat vinden ze heelmaal heerlijk! Het is een genot om te zien hoeveel ze aan elkaar zitten te plukken en bijten en te miepen! Ik kan er wel uren naar kijken! Haha!

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:05

Mijn echte voornaam is: Ilse
Ik woon in (woonplaats of evt. provincie): Valkenswaard
Daar woon ik met: Mijn ouders
Ik heb wel een relatie ; Bijna 1,5 jaar
In het dagelijks leven ben ik: Bliepmiep, Student
Indien student: ik studeer: Opleiding Interieuradviseur
Ik heb het volgende aantal paarden: Fantasy & Rokaya
De paarden zijn van de volgende bloedlijnen: 3/4 Arabier & Pinto
Verder heb ik de volgende huisdieren: 1 Kat Bikkel & 1 Hond Billie
Dit ben ik (foto):

Afbeelding

Afbeelding

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:35

Zo ik heb eergister voor het eerst een zadel op [***] gedaan en hij heeft helemaal niets gedaan, ik had ook nog gelongeerd met zadel, geen ene bok of zo iets heeft hij gegeven, gister heb ik het zadeltje er weer op gedaan en dat ging ook goed, ik ging met hem toen door het parkje wandelen en weer had hij helemaal niets gedaan. Haha!
Ik had ook nog eventjes gehangen en dat ging ook goed. Haha!

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:46

yousra schreef:
Zo ik heb eergister voor het eerst een zadel op Wasim gedaan en hij heeft helemaal niets gedaan, ik had ook nog gelongeerd met zadel, geen ene bok of zo iets heeft hij gegeven, gister heb ik het zadeltje er weer op gedaan en dat ging ook goed, ik ging met hem toen door het parkje wandelen en weer had hij helemaal niets gedaan. Haha!
Ik had ook nog eventjes gehangen en dat ging ook goed. Haha!

Leuk dat het zo goed gaat!
Ik hoop dat Emil ook zo makkelijk als Wasim is!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:49

hoi hoi, ik sluit me ook graag aan bij dit topic..

Mijn echte voornaam is: Michelle
Ik woon in : Schoonoord, Drenthe
Daar woon ik met: mijn ouders en mijn 2 zusjes
Ik heb wel/geen relatie geen relatie
In het dagelijks leven ben ik: heel vrolijk!!
Indien student: ik studeer: de Spw opleiding in Emmen op het Drenthe College
Ik (onze stal) heeft het volgende aantal paarden: 3 paarden
De paarden zijn van de volgende bloedlijnen:
Carita (nagasaki x magda): Spaans 100 %
Raisha (samantha x kadour): russisch weet ik
ik niet zeker
Boechara (purper x chiwa: russisch x pools
denk ik zo!
Ik fok onder de stalnaam: ik fok niet echt
Verder heb ik de volgende huisdieren: thirza = duitseherder ukkie = jack russel x kern terrier
Dit ben ik (foto): Afbeelding

Ik wil nog vertellen dat: dat ik super erg van mijn paardje carita houd!!
foto van haar en mij:
Afbeelding

groetjes michelle

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:59

Hey

Nog even en ik kan misschien ook weer zeggen dat ik ook weer western kan gaan rijden heb vanavond een zadel opgehaald nu nog even kijken of deze past, en als dit zo is kan ik dat ook weer gaan doen Haha! Go jij! Go jij!
Was met Rems zowiezo al van plan na de dressuur dat te gaan doen, veel dingen van het western pas ik ook toe in de dressuur wat voor mij uitstekend werkt Haha!